Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Review

Sparks.nl 13 juli 2008, laatste update op 3 september 2009, 1.928 views

Club 3D HD 4870 512MB GDDR5

Pluspunten

• Snelheid
  • prijs!!
  • Erg stil bij handmatige instelling fan naar 30-32%. Een profiel aanpassing werkt nog beter.

Minpunten

• Stroomverbruik
  • Formaat
  • Heeft een snelle processor nodig voor optimale resultaten

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Bij binnenkomst van de kaart had ik eerst een enorme teleurstelling.
Bij de kaart blijken namelijk GEEN adapters voor molex aansluiting (voeding) te zitten. Ik had dus nog GEHEEL NIETS aan de kaart. Na dit te hebben opgelost kon ik de kaart alsnog gebruiken.

Wat als eerste opvalt is dat de kaart een standaard ATI/AMD kaart is, er zit zelfs geen logo of niets op van Club3D. Het inbouwen koste me weinig moeite en ik had ook voldoende ruimte in mijn Antec 1200.

Het eerste wat me opviel na het aanzetten is dat de kaart inderdaad erg heet wordt (80-83 graden C IDLE!!). Een oplossing was echter ook snel voorhanden. Het bleek namelijk dat de kaart slechts op 22% draaide van zijn max toerental bij Idle en 26% bij Load. Na een aanpassing in het profiel (de xml file zelf) kan ik nu handmatig kiezen tussen 30, 35, 40, 45, 55, 65, 75 en 100% van het toerental. Ik zelf heb hem nu default op 30% staan. Na een paar uur Idle is de kaart nu 38C, dat is meer dan 40C minder. Op de 30% stand hoor ik de kaart in mijn 1200 niet boven de rest uitkomen (en die hoor ik wel, dus bij een stille kast kan het zijn dat je hem wel hoort).

Qua prestaties ben ik wel en niet tevreden. De kaart is zelf erg snel en zeker voor het geld. Het blijkt echter wel veel uit te maken wat voor processor je hebt. Ik zelf heb een dualcore Atlon64 (@2.9GHz). Met 3DMark2006 kom ik tot zo'n 10900 (OVERCLOCKED! naar 780/1090). Met een quadcore kan je 15000 punten halen. Ter referentie, een 4850 haalt op een quad 12000 punten.
Dan het positieve. Crysis is op very high dus gewoon speelbaar, af en toe heb ik vertraging maar niet vaak. Zet dan echter geen AA aan want dan heb je wel een probleem.

Qua driver heb ik het gevoel dat hier nog heel veel te halen is. Omdat de kaart zo snel is valt het bijna niet op dat de driver in feite erg brak is. Ik denk dat hier veel te halen is.

Overclocken heb ik wel getest, maar nog niet voldoende om echt een mening te kunnen geven. Het maximum van 790/1100 heb ik echter wel gehaald (stabiel??).

Update 03-09-2009:
Overclocken gaat dus prima met deze kaart. Zonder enige moeite draait de kaart 860/1160 (geen aanpassing aan voltage. 24/7 gebruik heb ik ingesteld op 850/1000.

• Core i7 920
  • Gigabyte X58-UD5
  • 6GB Mushkin 1600MHz
  • Samsung Spinpoint F1 1TB
  • Corsair 750W (900W getest hardwaresecrets)
  • Samsung 226BW
  • Logitech Z5500
  • Windows 7

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 512MB GDDR5?

Er zit wel iets van club3d op, het stikkertje op de fan, da's het logo van club3d ;)
Verder een beetje korte review, en iets teveel capslock ;)

Volgens mij heeft ATI ook zoiets als cuda; het "Stream Computing SDK"
Verder is het ook belangrijk om te melden op watvoor resolutie je de kaart gebruikt. Hoe hoger de resolutie en settings, hoe minder je CPU de bottleneck vormt.
Dat je 10k haalt in 3Dmark ligt niet alleen aan je CPU. Je moederbord gebruikt nog PCIe 1.0 de kaart is gemaakt voor 2.0, je moederbord is ook niet echt meer je-van-het.

Ik vind het stiekem nog knap dat je er 10k uit weet te persen :Y)

Stroomverbruik snap ik niet helemaal, dat weet je van te voren, en zoveel vebruikt dit beestje nou ook weer niet. Laten we zeggen dat jouw systeem aan roughly 500watt A merk PSU genoeg heeft. Ik durf zelfs nog te zeggen 400. bron. En dat is met dit systeem.

[Reactie gewijzigd door omgwtfbbq op 13 juli 2008 23:33]

brakke review :S

- Slechte drivers = totaal niet onderbouwt, maar aangezien de kaart net uit is zit er een kern van waarheid in. Is wel bij alle nieuwe kaarten zo.

stroomverbruik = niet onderbouwt

Snelle cpu nodig = niet onderbouwt, speel jij vaak 3dm06?

logo staat erop?
adapter had je kunnen vragen of opzoeken.

kortom 1 ster
ik heb 1 vraag aan je, kun je eventueel wat meer vertellen over dat xml file/// welke wat aan te passen enz. zelf heb ik de 4850 en vind m zelf ook te warm gewoon omdat me kamer al een sauna is:P zou mits mogelijk de fans daar ook van willen aanpassen
Zet dan echter geen AA aan want dan heb je wel een probleem
Vreemd: ik had nochtans gelezen dat dit heel goed mee lijkt te vallen bij deze kaart...

cfr. bij de collega's van HWI

op welke reso sppelde je Sparks.nl... Heb je hiervan concrete fps kunnen meten?

Graag iets meer onderbouwing ;)
Voor de fanspeed settings zie onderstaande website

ik heb laatst hier ook een review overgeschreven.
ik mis nogal kopjes, verder geef eens wat benchmarks.
verder heb ik nog een dual core en ik haal een score van 14880, dus met een quadcore kan je wel een hogere score halen.
waarom vul je niets in bij prestaties als de kaart zo goed presteerd ?

niets persoonlijk maar tis meer een persoonlijke mening wat ik lees dan een review.
brakke drivers,. hoe kom je daarbij. de drivers zijn beter dan die van nvidia bij release van een nieuwe kaart. bron toms hardware, hardwareinfo

[Reactie gewijzigd door likmereet op 26 juli 2008 11:46]

waarom heb je voor een Bmerk gekocht terwijl een Amerk 5 euro duurdr is ?
Hmmh, kan me nooit echt herinneren dat Club3D een B merk is geweest. Misschien tussen A-B in maar is toch echt wel een A-merk hoor. En dan nog zijn dit referentiekaarten, dus rechtstreeks uit ATi's fabriek, Club3D logo'tje erop en verzenden ;)