Microsoft Surface Pro 64GB Zwart Review

Zanthr 13 juni 2013, laatste update op 1 juli 2013, 2.381 views

Microsoft Surface Pro 64GB Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Scherm
  • Portability
  • Snelheid

Minpunten

• Gewicht (vergeleken met tablets)
  • Accuduur (vergeleken met tablet)

De Surface Pro heb ik aangeschaft voor mijn werk voor test- en gebruiksdoeleinden. Op de school waar ik werk gaan de leerlingen volgend jaar aan de slag met een Microsoft Surface RT en de vraag op school was welke meerwaarde een Pro zou hebben voor docenten.

Verpakking
De Pro is verpakt in een slanke doos met oplader, pen, boekje en de Pro zelf.
De Touch Cover zit in een vergelijkbare doos waarin je de voor en achterkant kunt zien.

Oplader
De oplader is magnetisch en klikt op zich mooi vast aan de tablet. Er brandt een wit lampje als hij goed verbonden zit. In een andere review las ik dat hij beter blijft zitten mét toetsenbord als de kabel 'naar boven wijst' maar ik kan geen verschil ontdekken.
In het blokje van de oplader zit ook een USB lader. Nu is dat op zich niet zo bijzonder want dat heb ik vaker gezien. Toch is het wel heel makkelijk en bezet je daarmee niet meteen de enige USB poort op de Pro.
De lader zelf is vrij klein. Omdat deze lader krachtiger moet zijn dan die van de RT (immers, de Pro is een echte laptop) heeft hij een ander voltage.
In de review van Tweakers is een ander model oplader te zien.

Pen
Bij de Pro wordt een pen met Wacom technologie meegeleverd. Hiermee kun je vrij eenvoudig aantekeningen maken in OneNote. Deze pen is erg nauwkeurig. Voor de gemiddelde gebruiker zal het gebruik even wennen zijn maar ik had al ervaring met Wacom tablets.
De pen is erg licht en voelt enigszins goedkoop aan. Hij blijft door middel van een magneet aan het oplaadpunt vast zitten. Het is wel een beetje gepriegel om hem op de juiste plek te krijgen.

Scherm
De HD resolutie heeft als nadeel dat letters en iconen erg klein worden. Ik ben zelf al jaren gebruiker van netbooks dus de 10" grootte van het scherm is geen verrassing. Het scherm is haarscherp.

Toetsenbord
Omdat ik de touchcover een wel heel gaaf apparaat vind, heb ik de type cover niet genomen. De type cover is ook wat dikker en de touch cover is in meerdere kleuren te krijgen..
Als je blind typt en een klein toetsenbord gewend bent, is de. Touch cover prima bruikbaar. Ik heb twee minuten getypt om te wennen. Een handige tip is om het geluid van het typen aan te zetten, daardor hoor je beter of en met welke kracht de toetsen juist geregistreerd worden.
Het touchpad del van het toetsenbord werkt makkelijk. Met twee vingers horizontaal of verticaal scrollen werkt uitstekend. Muisklikken worden wat minder nauwkeurig geregistreerd.
Het vastklikken van het toetsenbord gebeurt door magneten? Dze houden de cover goed op zijn plek.
Een handigheid is om de touch cover naar achter te klappen zodat de kickstand er op kan rusten. Hierdor staat hij soms wat steviger op bijvoorbeeld je knieën.

Snelheid
Ik zet de Pro nooit uit. Hij gaat vanzelf in standby en schakelt zelf uit. De laptop starten duurt vanuit uit-stand een paar seconden. Heel snel dus.
De versie die ik heb, heeft een ssd van 64gb. Niet enorm groot maar voor het gebruik waar ik hem voor heb voldoende. Uitbreiden kan door middel van micro-SD kaart. Bij de RT zit de plek hier voor achter de kickstand. In reviews vindt men dit onhandig maar voor het uiterlijk is het zeker mooier. De Pro heeft een micro-SD slot aan de rechterzijkant.

Aansluitingen
Eerder al genoemd: Een micro-SD slot rechts.
Ook rechts: een mini Displayport. Ik heb een Displayport > VGA en een Displayport >HDMI verloopkabel gekocht. Het herkennen van het externe scherm gaat erg snel. Op mijn laptop zorgt het aansluiten van VGA kabel en veranderen van resolutie best lang. De Pro doet dit heel wat soepeler. Ook schaalt hij het scherm mooi mee.

Accuduur
Met gewoon werken gaat de accu gevoelsmatig vier uur mee. Omdat de tablet standaard snel in standby gaat, scheelt dat in verbruik. Voor een echte tablet is dat zoals bekend te kort in accuduur, maar voor een laptop is dat weer niet zo bijzonder. In de review van Tweakers komt hij er goed mee weg.

• Microsoft Touch Cover blauw

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 64GB Zwart?

Mooie review! Hoeveel GB aan opslag hou je zelf daadwerkelijk over? :)
Ruim 32gb maar je kunt de recovery partitie er af halen, scheelt een aantal gb. Ik heb ook heel Office 2013 er opstaan, dus dat tikt aan.

Hij is nu voor 499 bij diverse winkels te koop. Geen geld voor een mooi apparaat.