Specificaties 2,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Diamond NL Zwart Review

jules 11 augustus 2008, laatste update op 11 augustus 2008, 5.637 views

HTC Touch Diamond NL Zwart

Pluspunten

• zeer uitgebreide feature set
  • mooi scherm
  • klein formaat in verhouding met de uitgebreide featureset

Minpunten

• Windows Mobile vernaggeld veel positieve eigenschappen
  • accu levensduur

Sinds half juni heb ik de Touch Diamond in gebruik. Het toestel heb ik uitgekozen vanwege de zeer uitgebreide featureset in combinatie met het slanke design. De vormgeving is opvallend te noemen. Aan de voorzijde is het grote touch screen duidelijk zichtbaar met daaronder enkele knoppen. De achterkant doet de naam van het toestel eer aan, met zijn facetten.

Eerste indrukken en first booth
Bij de eerste booth viel mij al meteen het mooie scherm op. Een behoorlijk hoge resolutie op zo'n formaat scherm. Foto's zien er subliem op uit, kwa detail/hoge resolutie en kwa kleur. Bij de eerste booth start meteen de installatie van Windows Mobile 6.1 professional (WM). Ik heb het niet geklokt, maar met een 5-10 min was het geheel afgerond waarna het configureren kon beginnen.
Met een wizard doorloop je enkele stappen, zoals we bij de normale windows versie ook gewend zijn; tijdzone, tijdsweergave, taal, etc. Maar ook de calibratie van het touch screen.
Bij het boothen is het overigens aan te raden om het toestel aan de lader te houden. Mocht de accu uitvallen vanwege een laag energie niveau, eindig je iig niet met een brick.

Eerste indrukken van Touch Flow 3D
Als de setup wizard is afgerond kom je na een herstart eindelijk in het operating system te recht. Touch Flow 3D (ook wel aangeduid her en der als TF3D) valt meteen op. Geen standaard WM beeld, maar een door HTC ontwikkelde skin dat het gadget gehalte door verschillende visuele effecten behoorlijk omhoog stuwt. Op de "hoofd/homepagina" valt direct de grote klok op. Onder de klok zijn achtereenvolgens de knop "oproepen", Agenda, verschillende programma items/TF3D onderdelen en 2 soft knoppen te vinden. Door te sliden of te klikken over/op de programma icons kun je naar een andere optie gaan. Dit voelt redelijk intu´tief aan. Vanuit de TF3D skin kun je de volgende mogelijkheden bereiken telefoon boek, sms/mms inbox, email, internet (Opera browser)/youtube player, foto/video album & foto/video camera, muziek speler, weergegevens, instellingen en een grote verzamling zelf in te stellen programma icons. Met name die laatste werkt prettiger en sneller dan via het start menu naar programma's te gaan.
De TF3D skin voelt afwisselend snel en dan weer langzaam aan. Het maakt vrijwel niet uit of er nu wel of geen programma's open staan. Alleen net na een soft/hard reset voelt het in ieder geval soepeltjes aan. Deze skin is overigens ook uit te zetten waardoor je de standaard WM vandaag pagina ziet.

De knoppen onder het scherm
Onder het scherm zijn er verschillende knoppen te vinden. Deze bestaan uit 1 kunststof plaatje met in het midden een knop. De hoeken aan de buitenzijde kun je gemakkelijk indrukken wat overigens ook knoppen zijn. Naast dat dit kunststof plaatje goedkoop aanvoelt, mis ik hier als niet echte Touch Screen aanhanger ook hier de tactiele eigenschappen. Geen ribbeltje of wat dan ook op de toetsen. In die zin sluit het natuurlijk wel aan bij het gladde scherm. De vier hoeken bestaan uit de volgende knoppen (vlnr en van boven naar beneden); Home, terug, opnemen, ophangen. In het midden bevind zich nog een toets die als ok/enter toets gebruikt kan worden. Draai je met je vinger een rondje op het gat, dan heeft dit in bepaalde applicaties, zoals de opera browser, een extra functie. Hier kun je bijv mee in/uit zoomen. Dit is echter niet alles, in de 4 windrichtingen om het "gat" van de knop heen, kun je het kunststof plaatje ook nog indrukken en heeft dit dezelfde functionaliteiten als een "joystick". Het zijn helaas wel de meest moeilijk/lastig te gebruiken knoppen te zijn. Ik zit er regelmatig naast waardoor ik naar Home, terug of een andere optie ongewild aan klik. En als je denkt dat je alles gehad hebt, de knop in het midden heeft nog een 2e functie in sommige applicaties doordat hij aanraak gevoelig is. Bij het maken van een foto zorgt deze functie voor het scherpstellen, doordrukken zorgt voor het maken van de foto.

Tegenvallende accuduur
Nadat ik het toestel opgeladen had beproefde ik het grondig zonder aan de oplader te hangen. De lol was voor mijn gevoel echter al weer vlot over. Na wederom het toestel opgeladen te hebben was het weer vrij vlot over. De eerste dagen heb ik het toestel twee tot drie keer per dag (!) moeten opladen. Voor mij geen optie als er niet overal continu een en hetzelfde stopcontact in de buurt zijn.

De eerste harde reset
Na het instellen van de mail en de rest van de telefoon kon het genieten beginnen. Het was echter van korte duur. Naast de heel snel leeglopende accu had ik binnen 2 dagen ook problemen met de mail client, deze was binnen no time compleet onbruikbaar. Er viel niets anders te doen dan het toestel een harde reset te geven. Maar helaas, binnen 2 dagen was er alweer wat mis met de mail client.

Bellen met een belcomputer
De ergernissen liepen ook hoog op bij het bellen naar een belcomputer. Na het intoetsen van het nummer en het plaatsen van het toestel tegen het oor, schakelt het scherm zich vanzelf uit (er zit een lichtsensor naast de speaker dat eruit ziet als een led die hier voor zorgt). Vervolgens is het pas met veel moeite mogelijk om alsnog een nummr in te toetsen op tijd. En dat per gesproken menu.
11-8
Inmiddels heb ik de workflow ontdekt hoe ik het display weer aan kan krijgen en nummers kan intoetsen;
-aan/uit toets bovenop indrukken
-softkey "toetsblock" indrukken en voila

Interne GPS
De GPS functie is ideaal, helaas zorgt deze functie wel voor een behoorlijke aanslag op de accu. Bij het voor ge´nstalleerde Googlemaps zorgt deze voor een behoorlijk nauwkeurige weergave met weinig afwijking.
11-08
Met TomTom 6 en inmiddels ook TomTom 7 heb ik prima ervaringen. De laatste 2 weken echter lijkt de GPS ontvanger icm TomTom 7 steeds meer te bokken. Het toestel krijgt met moeite een fix en valt regelmatig weg, zelfs in openlucht, of het krijgt helemaal geen fix. In den beginnen werkte een reset nog wel, of het (tijdelijk) switchen naar een andere GPS ontvanger. Maar de laatste dagen helpt dat zelfs nauwelijks meer.
Het toestel draait nu nog op de 1.37 ROM, maar zal zometeen voorzien worden van de 1.93 versie. Hopelijk blijft ie het dan wel weer doen.

Touchscreen perikelen
De ergernissen liepen overigens weer op tijdens een treinreis. Vanwege het gehobbel kon ik het toestel niet goed bedienen. Het opzoeken van de aankomsttijd van de trein middels de NS of de 9292ov.nl website verliep verre van vlekkeloos. Sterker nog, na 20 minuten proberen heb ik de hoop maar opgegeven en ben ik er maar mee gestopt.

Headset en geluid
De meegeleverde headset heeft een passend design. De geluidskwaliteit vind ik echter waardeloos tov de doppen die bij mijn SE W800i geleverd werden. Het geluid kwam zeer schel over. Daarnaast is het volume met behulp van de knoppen aan de zijkant alleen zeer grof in te stellen. Via het scherm is dit wel iets meer te finetunen gelukkig. Even een nummertje skippen of doorspoelen is er echter niet bij, hiervoor moet je het scherm weer inschakelen.
11-08
Een ander nadeel van de standaard meegeleverde headset is de opneem knop op de headset. Deze knop is erg groot uitgevoerd en zeer makkelijk in te drukken. In eerste instantie erg makkelijk. Maar het zorgde bij mij vele malen voor het automatisch bellen van de laatst gebelde. Geen broekzakbeller maar een headset beller. Ik hoop op korte termijn voor een andere headset te gaan die me;
- meer opties bied in het snoer voor de mp3 speler
- minder snel zorgt voor "spontane" ongevraagde gesprekken
- betere oordoppen of mogelijkheid om eigen doppen aan te sluiten

intern geheugen
De interne 4 GB is overigens ook niet bijzonder groot te noemen. Als je er ook nog eens TomTom of een vergelijkbaar navigatie pakket erop zet met een 1-2 GB aan kaarten blijft er niet veel meer over voor je mp3's. En dan te bedenken dat het geheugen van tegenwoordig echt niet duur meer is 8)7

Foto/video
De Touch Diamond heeft 2 camera's aan boord. Een zichtbare aan de achterzijde, in het aluminium geborstelde facet. Deze heeft 3.2 MP en autofocus. In donkere omstandigheden is deze waardeloos omdat deze geen licht meer "ziet". Als het iets lichter is, bijv lichte schemering, dan zorgt de lichtgevoelige sensor voor een behoorlijke bak met ruis in de afbeelding. Kortom, er valt eigenlijk alleen maar overdag mee te schieten. Maar over dat resultaat ben ik ook niet bijzonder te spreken. De sharpening staat wat hoog ingesteld, de kleuren zien er op het display van het toestel zelf er top uit, maar eenmaal op de pc (met gecalibreerde monitor) is het weer afzien. Het ziet er dan weer een tikkie contrastloos en met name flets uit. Gelukkig zijn deze 3 dingen wel in te stellen in de advanced config settings (zonder hacks te bereiken). Ben nog niet bezig geweest met het zoeken naar de meest optimale waarden.
De camera aan de achterzijde lijkt een aardig groothoek bereik te hebben, gezien de vertekening die deze heeft. Dit is met name te zien in de panorama functie die hierdoor aardig waardeloos word. Behalve als je ietsje verder inzoomt.
Aan de voorzijde zit ook een cameraatje dat zorgt voor beeld tijdens het beeldbellen. Deze heeft een veel lagere resolutie dan de camera aan de achterzijde. Ook met deze camera kun je foto's en video's maken.
Er zijn verder behoorlijk wat mogelijkheden kwa settings, wit balans instellen, inzoomen, licht intensiteit, verder nog wat speciale effecten en kadertjes.

Energie besparing
Het was al bekend dat grotere schermen zoals deze behoorlijk wat energie vergen. Standaard springt het scherm dan ook vlot uit om de accu zo veel mogelijk te sparen. Het lijkt er echter op dat het toestel dit ook op meerdere vlakken probeert te bereiken. Het wifi signaal knalt eruit, smsjes en mailtjes lijkt ie pas te ontvangen nadat het scherm weer is aangezet en bij het navigeren knalt ook het GPS signaal eruit. Gelukkig blijft bij mij in TomTom standaard het scherm aan waardoor het GPS signaal niet weg valt.

De Stylus
Geen WM toestel zonder stylus. De Touch Diamond heeft er natuurlijk ook eentje. Prachtig weggewerkt in een van de hoekjes. Magnetisch zodat bij lichtjes uittrekken deze weer terug springt. Tevens springt het scherm aan bij het eruit trekken van de stylus.
Al snel ondervond ik een nadeel bij deze magnetische stylus. Bij het per ongeluk laten vallen was ik deze kwijt, hij lag nergens meer op de grond. Na enkele dagen kwam ik erachter dat deze aan de metalen armleuning van mijn bureaustoel was blijven hangen.

Touchscreen only, de nadelen
Al voordat ik de Touch Diamond kocht was ik huiverig voor een touch only toestel. Het missen van de tactiliteit van de toetsen, snelheid van bedienen etc. Alleen omdat de featureset zo uitgebreid was icm het formaat heb ik voor dit toestel gekozen. An sich werkt touch screen wel. Compleet qwerty tobo, TX9 (2 letters per toets) of T9, je kon prima kiezen en switchen tijdens het invoeren. TX9 was bij mij populair. Werkte net wat vlotter dan T9. Maar het grootste nadeel; de helft van het scherm gaat op aan het toetsenpaneeltje, dan komt er nog een regel op voor het T9 woordenboek, waarna er nog maar 1/4e tot 1/3e van het scherm overblijft voor de tekst die je aan het invoeren bent. Bij het replyen van een sms heb je maar 1-2 regels zichtbaar van je eigen sms, terwijl zowat de gehele sms waar je op reply't wel zichtbaar is. Bij het invoeren van bijv een agenda punt gebeurd het meer dan eens dat het toetsenboardje over het invoerveld heen valt. Je bent dan blind aan het typen.

De telefoon functie
Deze zit behoorlijk weggestopt. In het home schermpje in TF3D kun je hem met de linker softkey opvragen, maar je kunt ook de opneem toets gebruiken. In de 1.37 ROM is de vormgeving en layout aangepast tov de 1.35 versie. Je kunt direct een nummer intoetsen om te bellen, maar je kunt ook T9 stijl namen intoetsen waardoor je uit het laatstgebelde lijstje/adresboek de verschillende combinaties filtert. Deze filtert niet alleen op voornaam, maar ook op delen in de (achter) naam. Super handig!
Zodra je een gesprek start gaat het display uit nadat je het tegen je oor aan houd. Dit is om energie te besparen. Daarnaast loop je ook niet rond met een verlicht oor/wang in de duisternis 's avonds. De geluidskwaliteit is an sich prima. In luidruchtige omgevingen is de andere zijde slecht te verstaan omdat het volume niet hard genoeg gezet kan worden. Wellicht dat dit met een tweak wat harder gezet kan worden, maar heb me daar nog niet in verdiept.
De ontvangst is naar mijn idee wat minder dan een willekeurig ander toestel.

Het is een gigantisch mooi toestel met zeer uitgebreide specs. Her en der een tikkie goedkope afwerking. Jammer dat dat Windows Mobile zo bagger is, dat het doet lijken alsof je een beta versie draait. Het verbaasd me dat ze al bij versie 6.1 zijn en dat het nog steeds zo slecht functioneert. Had ik al verteld dat dit toestel snellere en betere specs heeft dan een gemiddelde Windows 98 pc toendertijd? En nog voelt het traag aan.
11-08
Met de 1.37 ROM lijkt het wat beter te gaan. Maar na een x aantal verschillende programma's opgestart en weer afgesloten te hebben moet je het toestel toch weer een soft reset geven vanwege een trager aanvoelend toestel. Dit resetten kan soms enkele keren per dag benodigd zijn, tot aan 1 keer per 2-3 dagen. Ben benieuwd wat de 1.93 ROM gaat brengen op dat gebied. De verhalen zijn veelbelovend.
Vreemd genoeg lijkt het toestel ook een stuk sneller aan te voelen als je de sim kaart eruit laat. Laat hem via BT naar een andere telefoon connecten voor een data verbinding en je hebt een luxe, snelle en bovenal kleine PDA.

Jammer jammer jammer, het had zo'n mooi toestel kunnen zijn! Ik heb besloten mijn toestel terug te sturen. Helaas doet de webshop waar ik hem gekocht heb er moeilijk over :(.

ps, gesprekspartners klaagden over dat ik als zwage shag roker klonk. Volgens de HTC servicedesk schijnt het toestel DOA te zijn en heb ik het recht om het toestel terug te sturen en een nieuwe te ontvangen. Vandaar dat ik bij betrouwbaarheid hem al meteen als defect hebt aangevinkt. Desondanks functioneert de rest prima.

Heb jij ook een HTC Touch Diamond NL Zwart?

Precies wat ik altijd al dacht, voor mij geen apparaat met WM meer tenzij men de boel eens een enorme update/herschrijving geeft, wat dat betreft snap ik de keuze van HTC ook niet, men presenteerde de Diamond met een glimlach om de iPhone voor te zijn... en zie hier. :) Zeer veel specs inderdaad, maar we willen er ook graag goed mee kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 juli 2008 09:33]

WM 6(.1) geeft bij mij geen problemen... al vind ik je opmerking dat de hedendaagse PPC/smartphones sneller zijn dan WIN98 tijd een hele goede : )

Sommige fabrikanten moeten hun WM toestellen niet zo snel vermarkten, zelf bezit ik een WM6 phone (samsung I780) maar lees ik regelmatig Diamond fora door. Een van de laatste firmwares moet de meeste problemen verbeteren.. alleen de accu.. tja, 900 mAH als ik mij niet vergis is veel te weinig voor een dergelijk toestel.

Als laatste ben ik benieuwd of je al vaker een WM device hebt gehad, want als de Diamond je eerste echte is, is het wel erg gemakkelijk om WM over de kam van HTC te scheren. Want de Diamond heeft last van flinke bugs, vooral NL versies, die worden uitgevoerd met relatief oude roms.

Ik hoop dat je in ieder geval voortaan betere ervaringen hebt met WM?
Mijn eerste WM toestel. En inderdaad een NL versie. Heb inmiddels de rom geupgrade naar de 1.37 (was 1.35). Maar de eerste harde reset heb ik ook al binnen een dag moeten doen. Het toestel wilde niet via BT een verbinding opbouwen met mijn SE W800i. Terwijl dat met de oude rom wel gewoon mogelijk was. Na de harde reset is het me nu wel weer gelukt.

Maar met betrekking tot je uitspraak over dat de NL versies uitgerust worden met betrekkelijk oude roms; ik heb met name probs met de mail applicatie gehad, lijkt mij dat dit alleen WM afhankelijk is?
hmm, ik weet niet wat ik van je review moet vinden. Je bent wel erg negatief wat betreft de betrouwbaarheid terwijl HTC zelf al aangeeft dat het toestel DOA is. Kan gebeuren. Je moet eens weten hoevaak ik Nokia's heb moeten terugsturen omdat een hele batch gewoon gaar was.

Ik ben het wel met je eens dat Windows Mobile niet je-van-het is wat betreft besturingssysteem. Veel te log. Maar wees blij; je hebt tenminste ondersteuning voor (3D)video! Velen van ons tweakers die een TyTNII of Cruise kochten zijn wat minder gelukkig.
Het toestel zou alleen DOA zijn omdat gesprekspartners mij met een andere stem horen. Lijkt mij dat dit de rest van de functionaliteiten niet aantast.

En met betrekking tot je geluk opmerking; ik loop al een 2 jaar rond met een SE W800i dat bij aankoop eigenlijk al een oud model was (bijna een jaar oud volgens mij). Ik heb nu een toestel dat gloedje gloedje nieuw is. Jullie TyTNII's en Cruise's zijn ook al wat ouder, maar boden al wat uitgebreidere functionaliteiten dan mijn SE W800i. De techniek van nu is een stuk verder zodat je ook dit soort dingen zou mogen verwachten.
Ik heb het op het forum ook al enkele malen aangegeven, maar ik blijf jouw ervaringen in sommige opzichten toch behoorlijk negatief vinden. Natuurlijk heb ik ook wel wat commentaar/kritiek over een aantal punten zoals de batterijduur, maar over het algemeen ben ik nog behoorlijk positief.

Met de laatste officiele 1.37 ROM van HTC gaat het allemaal vrij vlot en heb ik tot nu toe nog geen enkele vastloper gehad. Sinds ik hem heb, 4 weken terug, heb ik er overigens pas 1 gehad.
Dit punt is ook opvallend imho. Ik heb Gmail en Hotmail geconfigureerd (wat overigens erg snel ging door de instellingen die hij zo kan ophalen) en beiden werken sinds de start prima.
Dit valt onder het kopje ervaring, dat kan niet missen. Ik had voor mijn TD een Qtek S200 en ik kon daarmee zowat blind een smsje typen, ook in de auto. Met de TD was dat in het begin iets anders, maar dat gaat nu ook steeds sneller. De Opera browser is fijn en snel in gebruik, zeker icm met HSDPA.

Denk dat het in jouw geval nog gaat om een stukje gewenning en een van de eerste versies, mijn TD doet het momenteel prima en ik haal ook gewoon 2 dagen op een acculading bij normaal gebruik. Ik vind dat nog steeds niet top, maar ik heb verder weinig kritiek :)
Nouja, als hij de 1.35 firmware heeft en jij de 1.37 versie, snap ik 't verschil heeeel goed.

Ze worden beiden nog verkocht, dus je weet niet snel welke je krijgt. Ik heb mijn diamond een week of twee geleden binnengekregen en 1.35 is gewoon compleet bagger.

1.37 staat er nu op, staat op de HTC site, en nu werkt mijn telefoontje een hÚÚl stuk beter.
Met name de eerste dagen had ik vastlopers en crashes. Moet wel bekennen dat ik dat met alle OS-en heb, zelfs met Mac OS X. Lijkt wel alsof die OS-en na verloop van tijd beter met mij om weten te gaan, of ik met hen. Alleen GSM's (Motorola CD930, Siemens S35, Sony Ericsson K700i en de Sony Ericssons W800i (al mijn toestellen op de Siemens S55 na) heb ik vrij weinig problemen gehad. Op verschillende afgebroken antennes van de CD930 en een kapotte menuknop van de K700i na hebben ze zelfs geen reparaties nodig gehad. In deze vergelijk ik de Touch Diamond ook gewoon als toestel. Windows Mobile maakt het geheel erg meukig. Applicaties crashen, het toestel zelf crasht, de radio speelt door tijdens een telefoongesprek, je kan het geluid tijdens het afspelen van een mp3 niet zachter zetten als het scherm standby staat. Het is stuk voor stuk meukig. Er zijn nog legio details die ik in bovenstaande review nog niet genoemd heb. De Touch Diamond met zijn Windows Mobile is er voor gadget freaks die tijd hebben om te pielen en te kutten. Maar volwassen genoeg voor de zakelijke markt is het niet. Een paar jaar geleden had ik het wellicht ook tof gevonden. Maar als ik de auto instap en TomTom wil aanknallen om ergens naar toe te navigeren en het toestel eerst crasht, na een softreset tijdens de reset zichzelf weer reset en mij na een 5 minuten pas weer in TomTom laat komen, dan vind ik dat niet werkbaar. Of een belcomputer 10x moeten bellen omdat het keer op keer misgaat met intoetsen van menu keuzes.
Je kan het op ervaring gooien, maar eerlijk gezegd vind ik dit een non argument. Het toestel moet intu´tief werken. Het lijkt me niet normaal om trucjes te moeten leren om het toestel te kunnen bedienen.
Je weet bijv dat je bij iedere auto er bij de bestuurderskant kan instappen, maar bij bijv een andere auto zit er aan de bestuurderskant ook een deur met een slot en handgreep, maar moet je via de passagierskant instappen omdat de bestuurderskant het niet doet. Als je dat niet weet sta je toch ook de eerste 5 minuten te pielen?

Anyway, ik ben benieuwd wat de 1.37 firmware mij gaat brengen, de eerste harde reset heb ik dus al gehad. Hoop dat ik nu iets minder problemen ga krijgen...