Specificaties 3,65" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Xcover S5690 Oranje Review

segil 12 juni 2013, 580 views

Samsung Galaxy Xcover S5690 Oranje

Pluspunten

• Robuust
  • Weinig toeters en bellen aan apps
  • Compacte lader

Minpunten

• Niet stabiel, valt vaak uit.
  • Meerdere hardware problemen, zie review
  • Samsung support desk is slecht
  • Firmware recovery optie in Samsung Kies werkt matig

We hebben voor de zaak dit model aangeschaft voor een aantal service monteurs die regelmatig naar drukkerijen gaan voor werkzaamheden. Een robuuste smartphone was een must have en toen is ons oog op dit apparaat gevallen.

Het apparaat werkt als een Smartphone met Android 2.3 en daarover kan ik niet veel extra's vertellen. Ik heb zelf weinig ervaring met verschillende Android toestellen om te beoordelen of deze snel, zuinig en flitsend is. Voor onze toepassing is het apparaat voldoende: bellen, sms, foto's maken, mail ophalen en soms navigeren. De gebruikers spelen geen spelletjes en draaien geen HD films.

Over de stabiliteit van het apparaat ben ik een stuk minder te spreken. We gebruiken het apparaat nu zo'n 2 jaar en hebben 8 stuks gekocht. Hiervan hebben we al 5 reparaties gehad:
1. Op een toestel werkte het touchscreen niet meer. Is gerepareerd.
2. Hetzelfde toestel viel een paar weken na reparatie uit en sindsdien reboot deze meerdere keren per dag. Moet weer opgestuurd worden.
3. Andere toestellen hebben bovenstaand euvel ook: ze rebooten spontaan meerdere keren per week. Soms werkt de wekker functie dan ook niet meer en verslapen de monteurs zich. Niet handig, als je op tijd bij een klant wilt zijn!
4. Een ander toestel kreeg problemen met het bereik. De simkaart was wel te lezen, maar het netwerk bereik viel continu weg, zwak signaal, etc. Ook opgestuurd voor reparatie en deze moet nog terug komen.
5. Een ander toestel crashte tijdens een firmware upgrade en toen kreeg ik met geen mogelijkheid de emergency recovery werkend. Ook op moeten sturen voor reparatie. Is gerepareerd onder garantie.

Zoals je ziet nogal veel problemen met deze toestellen. Vooralsnog wordt alles onder garantie gemaakt.
Dan heb ik nog slechte ervaringen met de service afdeling van Samsung. In geval je een beetje verstand van smartphones hebt, raad ik je af of hen te bellen. Toen ik problemen had met het recoveren van de misluke firmware upgrade op een toestel, en belde voor advies, kreeg ik al snel het vermoeden dat ik veel meer verstand van de Samsung software had dat de support medewerkers. Het feit dat de beste man bleef vragen om de instellingen te controleren in een submenu in Android, terwijl ik heel duidelijk had gemaakt dat de firmware upgrade mislukt was en er nu geen OS meer op draaide, bevestigde mijn vermoeden van hun incompetentie.

Al met al een gewone Android toestel die wat steviger gemaakt is, maar totaal niet stabiel qua functioneren.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Xcover S5690 Oranje?

Dat rebooten ken ik van mijn oude y. Een factory reset helpt voor de komende maand (beetje afhankelijk van het gebruik. Het is ook helpzaam om het ram gebruik onder scherp toezicht te plaatsen. Hij reboot namelijk als het ram helemaal vol zit en geen kant meer uit kan.
Thanks voor de tip, ik zal het doorgeven aan de gebruikers. Ik verwacht niet dat ze de phone volgegooid hebben met apps, maar wellicht toch wel.