Specificaties 17" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7520G-503G50Mi Review

vteuniss 7 juli 2008, laatste update op 7 juli 2008, 1.392 views

Acer Aspire 7520G-503G50Mi

Pluspunten

• Goede prijs-kwaliteit verhouding.
  • 2 harde schijven

Minpunten

• Zompig toetsenbord

Ik heb deze laptop midden juni 2008 gekocht bij Zercom. Was netjes en compact verpakt, doos was nauwelijks groter dan de laptop tas. De reden dat ik deze specifieke laptop wilde is het feit dat deze 2 harde schijven heeft en daardoor een zee van ruimte heeft. 1 harde schijf is inmiddels vrijwel volledig in gebruik voor de diverse besturingssystemen en de andere is alleen voor data (en pagefile). Gebruik hem als desktop vervanger.

Het eerste wat ik deed was een backup maken van de harde schijf naar een usb schijf (usb 1.0, dus erg traag), vanwege de garantie. Daarna heb ik er de meegeleverde Vista Home Premium met al die Acer meuk vanaf gegooid, dus een volledige format en nieuwe partitionering van de eerste harde schijf gedaan. Ik heb er inmiddels good old msdos (98se versie), 2000 pro UK, xp pro 32-bits UK, xp pro 64-bits UK, xp home NL, vista ultimate 32-bits UK, vista ultimate 64-bits UK, vista ultimate 64-bits NL, Ubuntu, Suse en os-x op geinstalleerd.

In het begin was het wel een probleem om aan de juiste drivers te komen omdat acer.nl alleen de vista drivers aanbiedt. De website van Acer global had echter ook de XP drivers. Jammer genoeg was de aangeboden chipset driver de verkeerde, dus die heb ik maar rechtstreeks van nvidia gehaald. De videokaart driver is ook een probleem omdat nvidia deze niet wil leveren vanwege het feit dat acer de videokaart driver gemodificeerd zou hebben. Bleek dus flauwekul te zijn, de aanpassingen waren gedaan omdat acer enkele flut applicaties meeleverd die nergens voor nodig zijn. Deze heb ik inmiddels in alle besturingssystemen vervangen door een aangepaste driver van laptopvideo2go.

Het enige minpunt is het toetsenbord, dat is echt minimale kwaliteit. Meestal heb er daarom maar een ander toetsenbord aan hangen. Lastig, maar ook niet meer dan dat.

Heb jij ook een Acer Aspire 7520G-503G50Mi?

wrm zoveel os'en:O
In navolging van FF, een poging voor de Guiness Book of World Records? :X

Waarom heb je je schijf niet naar de tweede schijf gekopieerd, i.p.v. via een USB 1.0 naar een externe schijf. Als je zoveel OS-en moet installeren heb je volgens mij je tijd toch wel nodig.

Wat is de achtergrond van al die OS-en? Doe je nog andere dingen met die laptop? Hoe groot zijn de schijven eigenlijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk een heel andere review had verwacht, krijgen we die nog, of blijft het hierbij?
Nou, volgens mij haal ik geen 9 miljoen :)

2de sata schijf is niet beschikbaar als je boot vanaf cdrom :?
Dan toch maar via usb. Let wel, dat was alleen voor de originele inhoud, mijn eigen backups gaan gewoon naar de 2de schijf.

Schijven zijn elk 250GB. De achtergrond van de meerdere besturingssystemen is omdat mijn vrouw perse NL wil en ik perse UK. Dat zijn er dus 2. msdos is nodig voor de bootmanager (XOSL) en de tools om booten vanaf logische partities mogelijk te maken. XP is om bepaalde programma's te kunnen draaien die niet in Vista kunnen draaien omdat ze Vista om zeep helpen. Ubuntu is gewoon spelen in een multimedia linux. Suse is voor zakelijke dingen, os-x is puur omdat ik wilde weten of ik het voor elkaar kon krijgen.

Inmiddels ook Debian ge´nstalleerd, voor cross-compile van software voor mijn nas.