Logitech diNovo Media Desktop Laser Review

zork 1 april 2009, 2.911 views

Logitech diNovo Media Desktop Laser

Pluspunten

• Strakke vormgeving
  • Laag toetsenbord, laptopachtig (gaat mijn voorkeur naar uit)
  • Lange batterijduur

Minpunten

• Drivers & ondersteuning *zucht*
  • Afbladderen polssteun toetsenbord
  • Linkermuisknop is gaan falen na een jaar gebruik

Samenvattend: Een zeer goed ogend solide gebouwd setje met een vrij stabiele verbinding met de computer. Enige nadeel is de driverondersteuning, het is soms nogal stoeien met Windows XP SP2 en de drivers, waarvan ook nooit duidelijk is wélke drivers het geschikts zijn. Al met al met de huidige prijs een mooi product

Lange tijd heb ik enkel op een laptop gewerkt. Doordat dit altijd een 12" laptop was, was ik niet meer gewend aan een toetsenbord van normaal formaat, laat staan diepliggende toetsen. Ik ging op zoek naar een plat setje en kwam op de Logitech UltraX mediadesktop uit. Dit draadloze toetsenbord (zonder bluetooth) liet het veelvuldig afweten wat betreft de verbinding, hetgeen vermoedelijk te wijten was aan een instabiele elektriciteitsvoorziening. Natuurlijk heel vervelend om een stuk tekst te typen om er vervolgens achter te komen dat het niet keurig doorgegeven is aan het systeem, dus ging ik gefrustreerd op zoek naar een vervanger.
Ik wist dat ik meer geld neer zou moeten leggen, want naar mijn idee was het probleem op te lossen door een toetsenbord en muis met bluetooth-verbinding te nemen. Mijn eis voor een plat toetsenbord, laptopstijl waarvan de toetsen zeer weinig weerstand bieden, werd voldaan door deze set. Voor ¤ 181,90 gekocht bij Perfect Systems, op 17-10-2007. Auw :+

Laat ik met het negatieve beginnen.

Drivers en ondersteuning. Dramatisch! Of het nou aan Windows XP (X64) is te wijten, of aan Logitech. Verwijten over en weer accepteer ik niet, zij moeten beide werkende producten leveren, ik betaal er immers voor. Na de set aangesloten te hebben op een SP2 installatie (toen nog XP 32-bit), ging ik (volgens de handleiding 8)7 ik was al bang voor bluetooth) aan de slag om de boel correct te installeren. Het setje werkte direct (hiep-hoi), totdat ik de drivers ging installeren. Toen kregen de verschillende bluetooth drivers (MS, Widcom) ruzie, waar ik de dupe van was. Heel frustrerend, heeft mij uren Googlen en gekloot opgeleverd (volgens mij heb ik er op GoT ook nog een topic aan gewijd), maar uiteindelijk bleef het veelvuldig gezeik opleveren. Het setje wilde soms graag opeens stoppen, waardoor ik oude muis en toetsenbord aan moest sluiten om de drivers weer werkzaam te krijgen.

Dramatisch, maar ik vermoed dat veel mensen kunnen meepraten over XP SP2 en Bluetooth.

Bij m'n nieuwe PC en een versie XP X64 installatie werkte het zélfs na de installatie van de drivers vlekkeloos. Het enige stompzinnige is dat soms na een reboot m'n 'connection wizzard' opeens wil zoeken naar de apparatuur, die moet ik vervolgens laten connecten en laten verifieren. Prima zou je denken, maar soms moet het meerdere keren achter elkaar (bij 1 keer booten) om het werkend te krijgen.

Verder punt wat betreft de drivers en ondersteuning. Zoek maar eens via de site van Logitech, via de productpagina van dit specifieke product, naar de drivers. Na XP geselecteerd te hebben (ik krijg niet eens de optie voor 32 of 64 bits, maar de verschillende uitvoeringen van drivers zijn er wel volgens de T.net Meuktracker) krijg ik de keuze uit een 'bluetooth' en een 'niet bluetooth' variant voor de drivers. Oké, heb ik niet via een productpagina van een BLUETOOTH product gekozen voor drivers?

Ergo: het is veel stoeien, maar aan de praat te krijgen, maar een pretje is het zeker niet!

De ergonomie volstaat in mijn geval: het was weinig wennen van een 12" laptop naar dit toetsenbord. Ook de muis ligt erg fijn in mijn hand, hoewel ik altijd blijf aanraden om een toetsenbord en muis goed te testen alvorens tot aanschaf over te gaan.

De functionaliteit vind ik prima. Wat dit punt betreft ben ik niet veeleisend, ik wilde een bluetooth verbinding en gelukkig is een scrollwiel op een muis gemeengoed, dus daar voldoet deze muis ook aan. Ik besef mij nu dat ik de extra toetsen op het toetsenbord, voor e-mail, browser, mute en volume wel veelvuldig gebruik. Vrij elementaire functies, gelukkig niet te veel 'onzin' toetsen!

Het 'Mediapad' zoals Logitech het noemt is een handig apparaat. Mocht ik veel gegevens in Excel moeten tikken, dan heb ik daar een handzaam keypad voor. Even snel iets uitrekenen: Mediapad verkies ik boven calc.exe :) En de mediaknoppen op het Mediapad (je zou het niet verwachten :+) zijn fijn, lekker vanuit bed m'n muziek bedienen, ik heb het vaker gedaan dan vooraf verwacht.

De vormgeving vind ik: zeer strak! 'Potjandrie,' dacht ik, 'wat een mooi setje!' Maar, gezien de prijs van het product mag dit natuurlijk ook wel.

De bouwkwaliteit vind ik prima: het product kan tegen een stootje, ik heb niet het gevoel dat ik een stukje prullaria van enkele centen in handen heb. De muis voelt lekker zwaar vanwege de accu en ligt stabiel in de oplader.

/update1
Enige jammerlijke is de met 'rubber' bedekte polssteunt van het toetsenbord en mediapad welke erg snel en zichtbaar krast. Ik draag geen sieraden en heb gewoon zachte menselijke handen, dus waarom het langzaamaan beschadigt begrijp ik niet. Het materiaal wordt in ieder geval niet aangetast door de zuurgraad van de menselijke huid, aangezien het niet beperkt is tot de 2 vlakken waarop de handpalmen rusten. Ik heb een fotootje bijgevoegd waarin te zien is hoe de beschadigingen zich uiten.

Over het algemeen gaan de batterijen/accu lang mee. De muis leg ik elke avond in de oplader, dus een lege muis heb ik nog niet meegemaakt, en de batterijen van het Mediapad heb ik nog maar 3 keer vervangen in driekwart jaar. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het niet heel vaak als afstandsbediening gebruik (hetgeen de meest energievretende functie is), aangezien ik over het algemeen aan mijn bureau zit. Maar het toetsenbord, bizar, volgens nog maar 1 keer de batterijen vervangen hoewel ik niet zeker weet óf ik de batterijen heb vervangen. Ik zou haast denken dat ik niet genoeg typ :)

/update2
Sinds ruim een maand doet mijn muis niet fijn. De linkermuisknop blijft niet ingedrukt als ik het ingedrukt hou en maakt volgens dit euvel vaak een dubbelklik terwijl ik slechts 1 keer klik. Dit verwacht je na een jaar gebruik met een muis van 5 euro, niet met een set met een adviesprijs van 220 euro 8)7 Vandaar dat ik de beoordeling van bouwkwaliteit (ook met in achtneming van het afbladderennde toetsenbord) heb bijgesteld tot 'slecht'.
Ik ga met de leverancier/Logitech contact opnemen met de boodschap dat ik een nieuwe wil. Ik update als dit opgelost is.
/update3 01-04-2009

Ik heb eindelijk naar aanleiding van update1 en update2 een RMA ingediend bij de leverancier. Volgens Logitech website (http://tinyurl.com/csa9lh) zou er 2 jaar garantie gegeven worden op het systeem en zou ik bij de leverancier aan moeten kloppen, in tegenstelling tot de reactie van 'ictprutser' die aangeeft gebeld te hebben met Logitech.

Wordt vervolgd!

Heb jij ook een Logitech diNovo Media Desktop Laser?

Dat driverprobleem heb ik ook, eveneens de Media Desktop Laser onder XP x64. Ik denk dat ik m alweer een jaartje of anderhalf in gebruik heb, en ook vanaf het begin gezeik met de drivers. Regelmatig last gehad dat ineens de connectie kwijt was (leuk als je de pc net hebt opgestart en dus niet kunt inloggen).
Uiteindelijk heb ik bij een verse installatie van Windows de Logitech drivers maar niet meer geinstalleerd. Ok, je hebt dan niet de bluetooth, maar het setje blijft tenminste werken. En bovendien, de meeste extra knoppen op het tobo werken gewoon met de native windows drivers.

En om in mijn geval het argument om de diNovo Cordless Desktop te ontkrachten, die was nog niet op de markt toen ik mijn setje kocht :+

Ik dacht er laatst aan om toch maar weer eens nieuwe drivers te proberen, aangezien het al een jaar geleden is dat ik ze voor het laatst heb getest, maar aan je review te lezen zijn de drivers nog altijd niet wat ze moeten zijn. Maar misschien scheelt het om de MS bluetooth drivers te kiezen bij de installatie, ipv de Widcomm (als dat nog mogelijk is met de huidige driver installatie). Geen idee of je dat al hebt geprobeerd, maar dat schiet me net te binnen, misschien dat ik dat binnenkort eens ga uitproberen.

Batterijlevensduur ben ik het met je eens, het tobo zelf doet er extreem lang mee. Ik heb in de anderhalf jaar tijd de batterijen van mn tobo slechts 1 keer vervangen, na een jaartje ongeveer. Het lijkt me trouwns niet bevordelijk voor de muis accu om hem iedere dag in de lader te zetten, er zit niet voor niets een indicator op!

Verder leuke review, top! :*)
Ik zal eens uitzoeken of het bevorderlijk of niet bevorderlijk is voor de muisaccu om het elke dag in de oplader te zetten. Vele verschillende accusoorten hebben wat dat betreft zeer verschillende gedragingen.

Het driverprobleem waar jij last van hebt, heeft dezelfde oorzaak als de mijne, echter heb jij het anders opgelost dan ik. Ik heb doorgestoeid tot het goed ging, waarbij ik moet zeggen dat het een mindere hel is om het bij een verse XP installatie voor elkaar te krijgen, dan een reeds draaiende. Nadat ik X64 op m'n PC installeerde had ik het, vergeleken met bij m'n laptop, vrij snel redelijk aan de praat. Volgens mij is bij mij de oplossing geweest de MS bluetooth drivers er juist uit te slopen en vervolgens de Widcomm te installeren. Volgens mij was dat nodig omdat de MS bluetooth drivers simpelweg niet de juiste bluetoothverbindingsprofielen ondersteunde.
[Reactie op Pjerry]
Bedoel je met de 'diNovo Cordless desktop' soms de 'diNovo Cordless desktop for notebooks'? Dat vermoeden heb ik wel, gezien de productlijst van Logitech. In ieder geval heb ik bewust niet voor díe set gekozen omdat ik persé een bluetooth verbinding wilde hebben, zoals ik bovenstaand vermeld, en niet zoals bij de diNovo for Notebooks het geval is, een 'kale' draadloze verbinding. Dat stoorde namelijk bij mij in huis enorm, waardoor de verbinding periodiek wegviel.

Wat betreft bluetooth en SP2: dat is exact wat ik bedoelde, het probleem werd door SP2 veroorzaakt omdat MS vanaf die versie eigen BT-drivers had ingebakken. Het was allemaal uit eindelijk wel aan de praat te krijgen (hoewel bij een reboot nog al eens de diNovo-apparatuur opnieuw moet worden verbonden, soms enkele keren achtereen), maar ik vind dat belachelijk als je bedenkt hoe lang SP2 alweer beschikbaar is. Dit soort problemen heb ik gezien bij het verbinden van wát voor BT-product dan ook op SP2, er was altijd wel een reden waarom het niet 100% werkte.

Als je zou moeten kiezen tussen de 'media desktop laser' en de 'cordless for notebooks', moet je ook weten dat naast het verschil in verbinding (bluetooth tegen geen-bluetooth) er een groot verschil in muis is (bij de 'cordless for notebooks' zit een goedkoop 13-in-een-dozijn muisje) en een verschil in bouw. 'Cordless for notebooks' voelt veel plastischer en goedkoper aan, wat mij opvalt. Een huisgenoot heeft het dus ik heb er vaak genoeg mee kunnen werken, dus ik begrijp wel waar het prijsverschil vandaan komt (gelukkig maar :)). Mocht je Vista draaien dan heb je volgens mij geen last meer van de BT problemen, dus dan zou mijn keuze naar de Media Desktop Laser uitgaan omdat het setje (als de drivers het doen :7) een zeer fijn en mooi setje is. En de diNovo Edge is zeer gelikt en mooi, maar dat moet je natuurlijk zelf weten of jouw voorkeur naar uit gaat (ik koop 'm zeker een keer!)

[Reactie gewijzigd door zork op 7 juli 2008 09:57]

Jouw set ziet er hetzelfde uit als de diNovo Cordless desktop. Als ik die reviews lees een probleemloos toetsenbord (zowel qua drivers als qua verbinding) voor minder dan de helft van het geld čn geen bluetooth verbinding. Waarom heb je voor deze set gekozen, biedt deze set zoveel meerwaarde dat het prijsverschil van ca. ¤ 70,= "verantwoord" is?

Idd heeft SP2 wel wat problemen meegebracht voor bluetooth adapters. Mijn bluetooth dongle kon plots niet meer geďnstalleerd worden. Windows XP SP2 vond dat ik een bluetooth radio had aangesloten!!! :? Na een telefoontje met de fabrikant (Sitecom) bleek dat ik de drivers handmatig moest selecteren, i.p.v. het Windows automatisch te laten doen. Dus iedere keer als het ding ergens geďnstalleerd wordt, moet ik na de installatie het handmatig nog een keertje over doen..... Maar het werkt dan wel.
Zou zo iets ook bij jou het geval kunnen zijn?

Toevallig heb ik gisteren ook met deze set (gezien de prijs) in mijn handen gestaan (ik wist toen (nog) niet van het bestaan van een media en een cordless versie). Ik zag ook echter de diNovo Edge, een erg fraai bord, maar zonder numpath. Doordat ik twijfelde nog maar niets gekocht.
Om die reden ben ik je in ieder geval dankbaar voor deze review, want dat gepruts met bluetooth wil ik liever niet, kan ik gewoon niet tegen.

Ik hoop voor je dat Logitech snel goede drivers op de markt brengt, zodat je van je ellende af bent, want dat is toch wel zonde als je zo veel geld hebt uitgegeven.
Pjerry,

Als je interesse hebt in die Dinivo toetsenborden (of andere toetsenborden), let dan op die rubberen compound. Voor zover ik weet hebben Dinovo desktop (for notebooks) dat onder het toetsenbord zitten, en dat gaat echt rafelen na een paar maanden. Zie voor een foto in mijn Dinovo for notebooks review. Het zijn heerlijke toetsenborden, maar de bouwkwaliteit is echt slecht.
Misschien is het bluetooth euvel verholpen met SP3, maarja die is nog steeds niet uit voor x64.

De diNovo Edge is inderdaad een mooi tobo, maar het losse numpad is heel erg handig bij mn huidige set vind ik, zeker praktisch als losse rekenmachine.
Reden van update: ik zie nu dat deze review omhoog is geschopt door de update. De reden dat ik updates uitvoer is enkel om de kwaliteit van mijn reviews, niet om aandacht te trekken in de reviewtracker :) Deze update had betrekking op beschadigingen welke alsof uit het niets ontstaan op het toetsenbord; een noemenswaardige opmerking met betrekking tot een duur product dunkt me :Y)
over de polssteun:

Ik heb meerdere diNovo Laser sets gehad, en gebruik er dagelijks 2.
Van mijn allereerste (+2jaar oud) is de polssteun nog 100%, van alle nieuwere zijn ze beschadigd. Dit terwijl ze naast elkaar op 1 bureau liggen 8)7

Als je logitech belt krijg je (meestal) een nieuwe set opgestuurd na vernietiging van de oude. Nadeel is dat ik na 3x bellen de moeite niet meer wil nemen, omdat dit echt een kwaliteits-fout is, waardoor een nieuwe het net zo hard heeft... :'(