Samsung 840 250GB Review

denemio 11 juni 2013, laatste update op 18 januari 2016, 2.095 views

Samsung 840 250GB

Leuke SSD voor een zacht prijsje

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Capaciteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Prestatieafname over tijd

Vorige week bij de mediamarkt gekocht, § 150,- (juni 2013)

Ik begon me te ergeren aan het altijd moeten wachten op het opstarten van een applicatie op mijn laptop, dus maar een SSD aangeschaft.

Ik heb mijn oude harde schijf in een caddy gestopt en de SSD op de plaats van mijn oude schijf. Dit ging allemaal simpel, geen problemen. Via een USB-stick Windows 8 geÔnstalleerd. Ging allemaal lekker vlot. Ook de eerste keer booten ging prima.
Direct maar even Samsung Magician geÔnstalleerd en gekozen voor "Maximum Reliability" bij het "OS Optimalisation" tabje, en natuurlijk geupdate naar de nieuwste firmware.

Inmiddels alweer wat meuk geinstalleerd en al een hele lijst applicaties die opstart tijdens het starten van Windows, maar het blijft lekker snel allemaal (:

Nog even een filmpje van het booten.
Bouwkwaliteit:
Goed. Ik kan we weinig over zeggen, de schijf voelde stevig aan. Ik verbaasde me er wel over hoe licht zo'n SSD is.
Benchmarks:
Benchmarks verschillen altijd een beetje, daarom van allemaal twee runs gedaan.

AS SSD:

CrystalDiskMark:

Samsung Magician:
Update
Inmiddels dik 2,5 jaar in het bezig van deze SSD, tijd voor een update!

Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met deze schijf, doet het nog prima. Krijg wel het idee dat de prestaties wat minder geworden zijn. Dat blijkt ook uit de benchmarkt. Ik heb ze even opnieuw laten lopen, hieronder het resultaat :)
Benchmarks
Oei..
Er is toch wel een prestatieverschil te zien sinds het begin..
20TB
Volgens Samsug Magician heb ik in totaal dik 20TB geschreven;
Changelog
18 januari 2016
Update, nieuwe benchmarks
12 juni 2013
InitiŽle review

Heb jij ook een Samsung 840 250GB?

Hoe bereikt die Magician software dan Maximum reliability? Wat verandert er? Wordt de SSD langzamer?
Waarschijnlijk is 't eerder een kwestie van sneller de oude blocks vervangen met de blocks die opzij worden gehouden bij een SSD.
Dit lijkt mij de meest betrouwbare oplossing zonder gebruik van de transistors die nodig zijn om problemen bij schijfuitval te voorkomen.

Korte maar krachtige review. Zie graag hoe de schijf presteert na hem half vol / helemaal vol te hebben, de 840 staat toch bekend om z'n TLC en dus tragere acties bij volle schijf, maar benieuwd of je dat ook echt merkt! :)
Ik zal nog een keer benchmarks doen wanneer de schijf wat voller is (:
Hoi, een tijdje terug ook de 840 gekocht bij de mediamarkt. Er zou een kabeltje bijgelevert worden waarmee je eenvoudig via USB eea kon overpompen, alleen dat zat er bij mij niet bij.
Heb jij dat wel gehad?
Nee, deze heb ik er niet bij gekregen. Had ik ook niet nodig trouwens, ik heb wel zo'n kabel.