Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

zork 6 juli 2008, laatste update op 6 juli 2008, 11.192 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Prestaties
  • Temperatuur

Minpunten

• Wellicht is de geluidsproductie iets hoger, maar dat durf ik nog niet te stellen

De standaard in de P182 behuizing aanwezige 3 ventilators van 120mm staan op het laagste toerental, in verband met de geluidsproductie.

De hardeschijven zitten in het onderste hardeschijvencabinet, zoals aangegeven op de bijgevoegde afbeelding alwaar het desbetreffende cabinet uitsteekt.

De volledige capaciteit van het schijvencabinet, van 4 3.5" hardeschijven, wordt benut, te weten, van buiten naar binnen:
  • Maxtor 6L060J3 (60GB)
  • Maxtor 6Y120P0 (120GB)
  • Samsung HD103UJ (1TB)
  • Samsung HD501LJ (500GB)
Volgens CPUID Hardware Monitor 64bit 1.10 zijn de temperaturen alsvolgt:
  • Systeem: min 29, current 40
  • Samsung HD103UJ: min 34, max 37
  • Samsung HD501LJ: min 36, max 37
De temperatuur van het systeem is te verwaarlozen, blijkbaar is de airflow niet optimaal, maar dat zal ik verder buiten beschouwing laten in deze korte review (van de hardeschijf). De maximale temperaturen van de hardeschijven zijn behaald gedurende de HDTach benchmarks. Ik heb het bewust vergeleken met de HD501LJ, ook bekend als de Samsung Spinpoint T166 500GB, omdat het een zeer populaire schijf is vanwege:

Snelheid
Geluidsproductie
Warmteproductie

Gedurende de benchmarks heb ik alle toepassingen afgesloten en de virusscanner/schild uitgeschakeld.
Bijgevoegd vinden jullie 3 screenshots van HDTach, in de eerste is een zeer teleurstellende benchmark van de HD103UJ. Als iemand mij kan vertellen wat de reden kan zijn van deze prestaties, zou ik het graag willen horen. Later heb ik voor een tweede keer de test uitgevoerd, daarvan waren de resultaten wel goed dus beschouw ik de teleurstellende test als verwaarloosbaar, een uitbijter.
De laatste afbeelding is een vergelijking met een benchmark van de HD501LJ. Duidelijk is te zien dat de HD103UJ zeer goede prestaties biedt ten opzichte van de HD500LJ welke werd geprezen om de zeer goede prestaties. Aangezien momenteel de prijs per gigabyte ongeveer net zo laag is als bij de HD501LJ, maar de prestaties beduidend beter zijn en de temperatuur niet noemenswaardig anders is, kan ik louter concluderen dat het een zeer aanbevelenswaardig product is.

Enige kleine minpunt vind ik de hogere geluidsproductie. Ik heb het idee dat ik sinds het installeren van dit product mijn PC wl vanaf mijn bed kan horen, wat voorheen niet het geval was. Wellicht dat de siliconenvoetjes van mijn schijvencabinet verkeerd zitten, dat zal ik even controleren. Het is in ieder geval moeilijk vast te stellen waar het vandaan komt. Laten we voorop stellen dat de geluidsproductie nog absoluut onder de aanvaardbaarheidsgrens valt en vanwege het lastige vaststellen van de bron van geluid, wil ik het nog niet op deze schijf afschuiven.

Opmerking mbt prestaties:

Zoals ik bovenstaand melding deed van n benchmark met zr slechte prestaties, heb ik onderstaand 2 screenshots van HD Tune benchmarks van deze hardeschijf geplaatst. De eerste is van een benchmark nadat ik de hardeschijf had geplaatst: goede resultaten behaald over meerdere tests (dus geen uitzondering).
De onderste is het resultaat welke ik vandaag haalde. Vreemd, evenals met de vreemde HD Tach score ben ik wel benieuwd hoe het kan komen dat de prestaties zijn verminderd, terwijl er niets aan het systeem is gewijzigd behalve een hele rits Windows Updates. Als iemand daar een idee over heeft, wil ik het graag weten :)

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Er is iets heel vreemds aan de hand.
Is je opgevallen dat bij de eerste plaat van HD Tune de CPU Usage "slechts" 3,9% is, terwijl in de tweede plaat een waarde van 100% gemeten wordt. Waarschijnlijk komen daar ook de negatieve spikes vandaan.
De Random Access is ook niet om over naar huis te schrijven. In beide platen lopen de waarden op tot 40 ms, met een paar uitbijters tot zelfs 44 ms! Dit zijn extreem hoge waarden (voor deze schijf). De gemiddelden kloppen overigens weer aardig met andere tests die ik gezien heb.

Het wordt nog vreemder als je ziet dat HD Tach telkens 0 +/- 2% CPU usage meet.

Ik zou eens een paar dingen gaan testen:
  • zit de kabel goed gemonteerd (vast)
  • andere SATA-kabel gebruiken (misschien een breuk of zo)
  • Sata-aansluiting (Sata-aansluiting is een beetje ziekjes)
  • Sata-aansluiting op de andere Chip (de ene Chip verzorgt 6 SATA aansluitingen, de tweede de extra 2) (Compatibiliteitsprobleem met de HDD)
  • nieuwe schijf (RMA dus)
In bovenstaande volgorde zou ik de tests uit gaan voeren. Verander per keer altijd slechts n parameter, anders weet je nog niets als hij het in eens goed gaat doen.

Veel succes.
Dankjewel Pjerry! Ik zal er zogauw ik thuis ben eens mee gaan experimenteren. Het vreemde is dat ik sinds installatie van deze schijf, dus tussen HDTune plaatje 1 en HDTune plaatje 2, de PC-kast niet geopend heb of berhaupt aangeraakt heb (behalve de powerknop :)). Dus met dat in het achterhoofd en jouw checklist voor me, vrees ik voor het probleem!

(Hoop niet dat het een RMA gevalletje gaat worden, want de schijf staat bijna vol met mooi HD-materiaal :7 Maar goed, wie hoopt er berhaupt op een RMA? 8)7 )
Mogelijk een update proces dat nog loopt uit je "hele rits updates"; na de SP3 update was m'n P3 twee uur bezig met een disk thread.

Ofwel heb je ondertussen, ik zeg maar wat, WIndows Desktop Search, geinstalleerd?
Je begint wel over Windows Desktop Search, maar enige tijd geleden werd een hele rits windowsupdates geinstalleerd (nog vr de installatie van deze F1) waardoor m'n PC opeens slechter presteerde; 720p/1080p films in een mkv-bestand kon ik niet meer doorzoeken, het duurt nu soms wel minuten voordat het beeld eindelijk tevoorschijn is gekomen! Misschien dat inderdaad een windows-element de laatste tijd roet in het eten gooit, hoewel dat niet helemaal verklaart waarom mijn eerste tests wel goed waren.
ik heb er 1 in een USB kasje gedaan, werkt perfect.
altijd leuk om mensen te zien kijken als je zegt dat je een 1TB schijf in een USB case hebt zitten :P
Vind je het niet zonde om een dergelijke snelle hardeschijf op een vrij langzame interface te plaatsen, welke ook nog eens een groter beroep doet op de CPU dan de SATA-controller zou doen?
ik heb er eentje in een Antec MX1 zitten (USB en eSata) op eSata is het fantastisch, USB is inderdaad wat zonde voor de performance.
De snelhied van de schijf zal bij USB 2.0 niet of nauwelijks boven de 30 MBps komen. Typische waarden zijn 28-32 MBps. D.w.z. dat je 50 - 75 % (afhankelijk van de plaats op de schijf) van de snelheid van de schijf verspeeld.

Dat vind ik toch wel een erg groot offer.

Loopt hij overigens op jouw e-Sata aansluiting wel goed. Ik bedoel vergelijkbare waarden met de gewone Sata-aansluiting. Onlangs een review gelezen van de 1 TB schijf fie ook moeite had met de e-Sata aansluiting.

Langzaam maar zeker wordt wel duidelijk dat de Samsung schijven toch links en rechts wel wat compatibiliteitsproblemen heeft.
sommige mensen gaat het meer om de opslag dan om de snelheid ;)
ikzelf zou het geen probleem vinden om 4x 1 TB op USB te hebben. Komt vanzelf wel vol :D
waarom heb je een plaatje van je kast erbij gezet?
omdat je temperaturen deels afhankelijk zijn van de kast
Juist. Opdat het voor de lezers duidelijk is waar ik de schijf geplaatst heb. Tussen de voeding (zit onderin de kast) en het schijvencabinet zit een ventilator (op laag toerental), het cabinet zit volgepropt met 4 schijven en ik ben wel redelijk te spreken over de stabiele temperatuur van de schijven :)
Net nu ik een Samsung T1 750Gb gekocht heb komen er slechte of mindere reviews uit argh.

Met mijn eerste clone bezig op deze schijf, tot nu toe nog geen errors op de T1 gehad, wel op de Samsung 320GB van 2 maand oud.

Begin te twijfelen of ik niet voor ander merk moet gaan zelfs al zijn de prijzen 2X zo hoog dan Samsung.
Het is ook een kwestie van geluk te hebben :)

Ik heb een F1 500 GB gekocht en deze werkt perfect, terwijl ik een kennis heb die er alleen maar problemen mee heeft :)
Ik heb 4 van die 750ers aan mijn Highpoint Rocketraid 2320 hangen en het enige minpint vind ik, net als de reviewer dat ze lawaaiiger zijn dan voorgaande samsung HDD series.
ik heb er 1 gehad van 750gb, maakte veel te veel lawaai --> teruggestuurd en WD 1tb gehaald. heerlijk , wat een rust
effe offtopic...na installatie van sp3 voor xp, is mijn laptop trager geworden met starten. met sp3 duurt het langer voordat ik in de desktop kan komen
Ten eerste de P182 (die ik zelf ook heb), is een goeie kast als je er een hoop aan
modt.
Als je echt vier hd's in het onderste compartiment wil steken (ik ben meer voor
twee in het onderste met een mod van elastiek zodat ze in elastiek ophangen en
twee in het bovenste ook met elastieken opgehangen), gebruik dan de rubbers op
de juiste manier. De rubbers hebben een dikker stuk en een dunner stuk.
Onderaan in het onderste compartiment, dient het dikker stuk bovenaan te zitten
in de opening ervoor. Bovenaan dient het dikker stuk ook boven aan te zitten.
Dus vanuit de HD's bekeken, net onder de HD dik, boven de HD dun.
Dit ten gunste van de vibratie en seek noise van de samsungs (die zowieso al laag
dienen te zijn).
Maar een beetje tweaken aan je kast doet wonderen, ik heb vier samsungs dus in
mijn systeem, 4 GB RAM, E8400 overklokt naar 3.6Ghz, HX520 Corsair voeding,
en een Gigabyte GA-P45-DS4 en een 8800GT 512MB met accelero S1 erop.
Mijn mods in het kort, alle standaard fans vervangen door Scythe slipstream fans 800rpm.
Alles draait op 800rpm of soms lager als het wat koeler in huis is.
De bovenste fan heb ik verwijderd, en het gat dichtgemaakt met acoustisch materiaal.
Ook op de rest van de kast acoustisch dempend materiaal waar dit mogelijk was.
HD's in elastieken ophangingen ( a la Antec P150, maar dan homemade).
Middelstuk dat de twee compartimenten maakt in de P182, volledig afgesloten (dus die
plastieken dingen verwijderd) en
acoustisch materiaal erop. Op de accelero S1 ook een 800rpm fan.
Alle fangrils uitgeknipt, enkel de zwarte voorste platen laten staan, maar ook
de openingen gehalveerd, dus de onderste helft die in een hoekje staat, met een
cutter weggesneden. De look ervan wordt zelfs wat mooier.
Op de draaibaare voordeur binnenin acoustisch materiaal (van Nexustek).
Als je het correct snijdt kan je deur nog zonder probleem toe;
Bovenaan in de 51/2 inch bays, steekt een Scythe kamabay (gebruikt drie spaties),
dus enkel 1 DVD-RWDL van samsung zit er boven.
Stoffilters verwijdert, omdat die de airflow enorm lager maken.
Zet je kastdeur maar eens open en verwijdert de zwarte plaatjes en de stoffilter,
laat de deur openstaan en je zal zien dat zonder de grills te verwijderen je temperatuur
al een pak gaat zakken.
Heel belangrijk voor zulke grote HD's, zet de indexing in windows voor je HDs af.
Indexing af, zal quasi niet je zoekopdrachten vertragen, maar wel minder cpu resources
gebruiken als het af staat;
Laatste gouden tip voor als je XP gebruikt, XP doet ALTIJD als je PC idle is een HD defragmentering of dit nu opstaat of niet.
Met tweakui van microsoft powertools, kan je deze achtergrond defragmentering afzetten.
tweak ui powertools download
Mijn P182 met 7 scythe fans (800rpm) en vier HDs, hoor je pas als je je oren
tegen de kast houdt. De airfow is optimaal getweakt, en idle temps na 2 uur idle zijn,
cpu (oc naar 3.6Ghz), 37, Moederbord 33, GPU 8800GT (licht overklokt) 44,
HD's varieerend van 26 tot 33, naargelang welke positie ze staan.
De benchmarks van de F1's zijn ongeveer gelijk aan jouw beste waarden.
1 van de 4 was wel DOA wanneer ik ze kreeg. RMA duurde lang.
Ik gebruik een Termalright HR01 Plus cpu cooler (+scythe 800rpm erop) op de cpu.
Orthos benchmark + 3Dmark 2005 tesamen en een defragmentatie op een HD
waar enkel data op staat, dus alles tesamen op 100% usage, alle temps blijven
ruim onder de maximale waardes.
Voor de elastieken ophanging die je enkel een paar gaatjes te boren.
Ik heb nu 3 harde schijven van deze serie.. de 250GB, 750GB en 1000GB versie.. Het is alleen stom dat ik de 250GB versie had gekocht omdat deze 1 platter minder heeft als de 320GB versie en ook nog eens duurder is als deze. Voor de rest vind ik de schijven zeer stil. Je hoort ze als je heel erg goed luistert maar anders ook niet.

Ik heb er tot nu toe ook geen problemen mee gehad kabeltje derin en hij doet het.
Wat is tegenwoordig nog 1TB? Hoop gewoon dat ze beter werken dan de schijven van 750 gb... gewoon niet in raid te krijgen die dinger....
Heb hier 8 x 750 Gb in raid5 op een highpoint 3520, nooit geen fout gehad
Ik ga hem messchien ook kopen, omdat er zowat geen negatieve kant aan is. 8-)