Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart Review

invoil 10 juni 2013, laatste update op 10 juni 2013, 2.458 views

Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Ergonomie
  • Sluiter & Spiegel

Minpunten

• Zoeker

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5

Een tijd geleden was er op tweakers een actie waar men zich kon opgeven voor het testen van de Nikon d5200, ook ik was een van de gelukkige die met deze taak toebedeeld werd. Na het ontvangen van deze camera is het jammer genoeg aan een stuk door slecht weer geweest. Gisteren het geluk gehad dat het perfect foto weer was! En met de camera het Belgische land in getrokken. Mijn bevindingen zijn onderstaand te vinden, en worden nog aangevuld!

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de camera heb ik niet optimaal kunnen beoordelen. De bij passende kitlens is niet goed genoeg om het optimale uit deze camera te halen. Wat op zich jammer is aangezien het niet voor niks de kitlens is en je verwacht dat deze op het zelfde niveau als de camera zit. Ik zeg dan ook koop de body los en kijkzelf voor kwalitatief betere lenzen en laat de set van body en lens vooral links liggen.

Resolutie
De camera beschikt over een resolutie van 24,1 megapixels, dat is ruim voldoende en zelfs bij flink in zoomen in de nabewerking blijft het beeld relatief lang scherp.á Het testen van de effectieve scherpte en het aantal lijnen per beeldhoogte ben ik niet aan begonnen, dit omdat ik het optimale van de camera niet haal door de gebruikte lens. Maar even googlen verteld mij dat de camera sublieme resultaten kan leveren voor de prijs van de camera.

Ruis
De ruis kan ik als er goed ervaren op hoge iso waarden in donkere situaties had ik zichtbare ruis verwacht. Tot mijn grote verbazing moest ik echt op zoek naar plaatsen in de foto waar ruis te vinden was. Ruis is zeker niet zichtbaar(storend) aanwezig. En ik denk zelfs vergelijkbaar met FX camera's van Nikon als bijvoorbeeld de d800.

Witbalans & Kleurweergave
Er zijn een aantal witbalansstanden die Nikon heeft ingebouwd heeft in de camera. Dat zijn de volgende; "Automatisch, gloeilamplicht, tl-licht (7 soorten), direct zonlicht, flitslicht, bewolkt, schaduw, handmatige voorinstelling!" Deze zijn ook nog allemaal bij testellen voor de specifieke situatie. En kunnen indien goed gekozen en afgesteld erg mooie plaatjes opleveren. In de praktijk zal je meestal op auto schieten aangezien dit gewoon goed is(Hij geeft een beetje te veel geel weer als je de foto's analyseert op de pc).á De diehard fotograaf zal toch liever in raw schieten en achteraf bij werken.

á
Zoeker
De zoeker is kwalitatief wat minder aan deze camera hij isvoor 95% dekkend. En is in het algemeen redelijk vergrotend waardoor het kaderen een beetje lastig is soms. Hij gebruikt een spiegel en geen prisma wat hier en daar gekke reflecties kan opleveren. Deze zie je gelukkig niet terug in de foto's. Verder is er weinig op of aan te merken aan de zoeker, het is denk ik ook een kwestie van wennen aan de combinatie van zoeker en lens.

Vormgevingá

Bouwkwaliteit
De camerabody zelf is geheel van kunstof gemaakt, maar voelde toch erg solide aan! De bajonet is wel van metaal waar door grotere lenzen ook stevig aan de body vast zitten. Het klapmechanisme van het scherm voelt sterk aan en kan wel tegen een stootje. De camera weegt circa 555 gram met batterij en geheugenkaart.á

Ergonomie
De camera is prettig vormgegeven hij is niet erg zwaar en ligt goed in de hand! Hij is redelijk goed in de hand stil te houden, zodat erook zonder statief met langere sluitertijden geen vage foto's ontstaan. Omdat het mechanisme van het klapscherm links zit is de grip rechts wat groter dan bij vergelijkbare camera's van dit formaat. Ik heb zelf redelijk grote handen dus zie dit als een pluspunt.ááááááááááá

Menu
Het is een beetje standaard dat de menu's bij Nikon wat onoverzichtelijk zijn. Na een paar uurtjes stoeien met af en toe even spieken in de handleiding is alles wel goed te vinden. Er is geen knopje om de iso waarde in te stellen, en dat mis je behoorlijk als je veel op de manual stand foto's maakt! Een optie is om de fn knop hier voor te gebruiken al werkt dit ook niet fijn, aangezien ik deze niet blind kon vinden en dat stoorde me behoorlijk.

Feature set

Ingebouwde flitser
De ingebouwde flitser is goed, er treed nauwelijks schaduwvorming op en is behoorlijk krachtig voor een ingebouwde flitser. In veel situaties dichtbij heb ik de flitser wat moeten remmen om een mooi plaatje te krijgen. Het werkt prettig met het knopje voor op en is eenvoudig in te stellen. Men kan ook nog kiezen tussen verschillende flitsopties om zo voorbepaalde situatie een beter plaatje te kunnen schieten.

Scherm
Dit was de eerste DSLR met klapscherm die ik in men handen kreeg. Ik heb het nooit zo op draaiende onderdelen aangezien dit allemaal kapot kan. Maar de extra mogelijkheden die zo'n scherm brengt heb ik nooit over nagedacht. Het foto' s maken boven je hoofd en laag bij de grond wordt een stuk eenvoudiger door dat men het scherm als zoeker kan gebruiken. Het werkt goed en prettig en zie hetz eker als pluspunt. Het scherm heeft mooie kleuren en is met een 921.000 beeldpunten, scherp te noemen! Al met al een heel prettig scherm om mee te werken.

Stereomicrofoon
Microfoons op camera's zie ik nooit echt als waardevol. Deze is al een stuk beter als de gemiddelde dslr microfoon. Geluiden van het handmatig focussen zijn ongewild, maar toch erg goed hoorbaar. Stemmen zijn redelijk helder en relatief duidelijk. Wil je serieus gaan filmen dan kom je er met deze microfoon ook niet.á Voor het incidentele filmpje zonder zoomen en scherpstellen is deze microfoon goed te noemen.

Accuratesse Automatiek
Wordt aangevuld

Autofocus
De 39 punt autofocus is erg snel en accuraat het zelf selecteren van autofocus punten werkt ook soepel snel en levert een goedresultaat. De snelheid van de autofocus hangt af van de body en de lens helaas heb ik maar een lens kunnen testen en kan daar dus heel erg weinig over zeggen.

Sluiter
De sluiter is geweldig hij is erg snel en stil. Op momenten waar je weinig totgeen geluid wil maken is hij echt geweldig.á Er is nog een zogenoemde quitte modemaar ik merk weinig tot geen verschil.

Batterij

De batterij is relatief licht en maakt de camera nietveel zwaarder wat ik erg prettig vond. De batterij heeft genoeg capaciteit omeen uur of 6 actief foto's te maken tijdens bijvoorbeeld eenfamiliewandeling.á Ben je er actiefop uit om alleen maar plaatjes te schieten en veelvuldig de spiegel te latenklappen schat ik dat je na een uur of drie vier aan je volgende accu toebent.á Eventueel het bijladen in deauto mis ik wel en zo op eerste hand kan ik geen originele autolader vindenvoor de Nikon accu's, terwijl dit vooral bij vakantie wel handig is als menvergeten is om 's avonds de accu te laden. Het laden op zich gaat wel relatiefsnel binnen een uur is de accu van leeg naar vol.

Concurentie
Wordt aangevuld

Uitbreidingsmogelijkhedená

Wifi adapter
De wifi adapter is een leuke gimmick. Het werkt erg prettig om foto's snel over te zetten naar je tablet of smart phone en deze dan te delen op socialmedia. Ik vraag me af ik hoeverre mensen dit in de praktijk doen, ik vrij weinig eigenlijk! Meeste foto's gemaakt in raw en die wilde ik toch even door de nabewerking halen voordat ik ze op social media gooi. Deá app remote functie is leuk als je met groepen foto's wil maken. Nadeel vond ik dat het een adapter die los van de camera is. De functie ingebouwd lijkt me een stuk beter. Het is eenklein kastje waar ik erg bang van ben om het kwijt te raken. Nikon heeft dit deels afgevangen door hem te leveren met een bewaarcase wat ja aan de camera de camerariem kan bevestigen. á

Gps Module
Er is een optionele GPS module te koop voor de camera maar die is niet te gebruiken als je ook de wifi adapter gebruikt, je moet dus een keuze maken. Voor het huis tuin en keuken gebruik mis ik de gps adapter niet! Op een roadtrip door verre landen lijkt me deze functie erg handig.

Komt snel

Heb jij ook een Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart?

Je eerste foto met de twee witte bloemen mist de focus. De focus ligt ergens op een blaadje en beide bloemen zijn onscherp. Raar als dat een bedoeld effect is.

De grootte van 1.2MB doet de foto ook niet echt recht denk ik. Misschien kun je nog enkele uitgesneden 1:1 foto's plaatsen? Geen EXIF info om te kijken wat je hier gedaan hebt. De tweede foto op ISO 4000 is dan weer netjes. Meer info over de foto's die je plaatst is denk ik een goede verbetering.

Voor de rest een aardige kijk op de camera.
Klopt raar effect, maar vond het eens wat anders (stiekem beperking van de lens, focus kwam niet closer). Sorry voor de relatief lage kwaliteit. Zover ik wist zat de EXIF erbij vaag dat die weg is zo als jpeg uit lightroom geknald :? Foto's maken is een hobby waar ik te weinig tijd aan besteed. Ben dus ook niet zon die-hard. Valt nog veel te leren.

Ik wil de review sowieso nog wat uitbreiden maar even drukke periode voor me dus dat komt wel. Thanks voor de opbouwende kritiek ga er zeker wat mee doen.
Een beetje een typische gebruikersreview dit. Natuurlijk leuk dat je zo'n camera krijgt opgestuurd, maar zonder vergelijkingsmateriaal of ervaring wordt het al snel vrij nietszeggend.

De batterij bij spiegelreflexcamera's wordt bijvoorbeeld uitgedrukt in het aantal shots. Als je het in uur uitdrukt heb je waarschijnlijk je camera niet goed ingesteld en continu het schermpje aanstaan. Wil je een optimale batterijduur, stel dan je camera in dat het schermpje pas aangaat als je op een knopje indrukt in plaats van na elke foto, gebruik zoveel mogelijk de zoeker om zaken in te stellen (bij een gebrek aan een top-LCD op de D5200) en vermijd de ingebouwde flitser. Dan zou je met gemak meer dan 500 foto's moeten kunnen schieten. Geen idee hoeveel foto's je normaal bij een wandeling schiet van een paar uur, maar ik vermoed dat het er flink minder zijn ;) .

Verder zijn ruisprestaties natuurlijk totaal niet te vergelijken met een fullframe camera. Kan me ook niet voorstellen dat je op zoek moet gaan. Probeer met de kitlens wat onbewogen foto's van mensen te maken zonder flits in weinig licht. Bijvoorbeeld op een feestje/concert. Dan zal je hem al snel naar ISO waarden moeten pushen waarbij flinke ruis niet meer is te vermijden. Als zelfs lichtsterke lenzen niet meer helpen, dan begrijp je pas echt de stap naar een hoger segment (met daarnaast nog de legio voordelen) :) .

Dit is verder uiteraard geen kritiek op jou persoonlijk, meer een nutteloze actie van Nikon. Slim, je deelt wat camera's uit en krijgt positieve reviews van mensen die er dolblij mee zijn. Niet dat het trouwens geen prima camera is om mee te beginnen. Klein minpuntje is wel dat er geen focusmotor in de body zit, waardoor je bij bepaalde lenzen geen autofocus meer hebt. Gelukkig heeft Nikon een aardige reeks betaalbare AF-S lenzen waar je nog wel een tijd mee zoet bent.

Aanradertje is de AF-S 35mm f1.8. Kost zo'n 150 piek, maar schiet geweldige plaatjes. Is nog altijd de meestgebruikte lens op mijn Nikon D7000, hoewel ik lenzen heb die een veelvoud kosten.
Jah klopt, het is mijn eerste review voor tweakers! Ik heb wel vergelijkingsmateriaal gewerkt maar niet op moment van reviewen bij de hand en dat maakt het lastig! Heb ervaring met canon 5d mark 2, nikon d300, nikon d800, nikon d80! Maar dat zijn/waren hogere segment camera's, en dan is het moeilijk te vergelijken.

Voor de baterijduur specifiek gekozen voor deze beschrijving, het aantal shots zegt mij weinig, en de koper van deze camera al helemaal! Ik vond dit een meer praktisch benadering, had het kunnen testen en bijvoegen voor de ervarenere gebruikers!

Ruis, jah, ik was gewoon heel erg enthousiast misschien te enthousiast? Naja heb geen zelfde plaatje kunnen maken naast elkaar dus dan is het nooit accuraat!

Ik vind het mooie actie van nikon(oke misschien omdat ik uitgekozen ben), maar er staat in alle reviews wel nuttige informatie en tips wat wel en niet te doen bij de koop van deze camera! Is beetje het doel van een review en deze actie toch?
Alvast een leuke aanzet, deze review. Ik ben benieuwd naar wat volgt.
Net iets te enthousiast over de D5200, denk ik ;)
Dankje ik ga hem zeker aanvullen. Kost alleen ontzettend veel tijd, en was men eerste en kopieren plakken uit word werkte helaas niet :P
Alvast een leuke aanzet, deze review. Ik ben benieuwd naar wat volgt.

[...]

Net iets te enthousiast over de D5200, denk ik ;)
Op dat laatste wil ik even terug komen en ik wil je ook verwijzen naar andere erkende reviewers die dit in minder mate wel beamen!
ik sluit me aan bij de schrijver, ga voor een beter objectief! De 17-55VR kit-lens is een leuke en zeker geen slechte allround starterslens (heb hem zelf ook), maar je zal zien dat je veel meer uit de camera kunt krijgen. Veel hoeft het ook niet perse te kosten.

Een goede prime (Nikon 35mm f1.8 of 1.4 bijvoorbeeld) en een objectief voor meer bereik (Tamron 18-270 bijvoorbeeld) zijn musthaves imo.