Nokia BH-905i bluetooth stereo hoofdtelefoon Review

kj.web 9 juni 2013, laatste update op 17 juni 2013, 424 views

Nokia BH-905i bluetooth stereo hoofdtelefoon

Pluspunten

• Erg goede geluidskwaliteit
  • Active Noise Cancelation (Beste ter wereld, ivm. gebruik meerdere microfoons)
  • Veel adapters voor het aansluiten van de koptelefoon.
  • Solide nouwkwaliteit, ook krast het aluminium niet

Minpunten

Vorig jaar was ik op zoek naar een goede, robuuste en betrouwbare hoofdtelefoon.
Na lange tijd reviews vergeleken te hebben, is mijn beslissing gevallen op deze hoofdtelefoon, aangezien hij erg goed beoordeeld werd op het internet.

Wat zit er in de doos
- Nokia Carrying Case voor het meenemen van de hoofdtelefoon, en Verloop plugjes.
- Tasje met Verloop plugjes en kabels, zodat je de hoofdtelefoon kunt aansluiten op iPods, Nokia Telefoons, Vliegtuigen, en de Computer zodat je bijvoorbeeld kunt Skypen met de ingebouwde microfoons.
- Kleine lader
- Gebruiksaanwijzingen

(Opklikbaar)

Zoals je kan zien heeft Nokia veel adapters meegeleverd, en kan je de hoofdtelefoon handig en veilig meenemen

Functies
- ANC (Active Noise Cancelation) oftewel: Antigeluid
- Bluetooth 2.1 + EDR audio, 25 uur zonder ANC, 16 uur met ANC.
- Buetoothprofielen: Headset Profile 1.1, Hands-Free Profile (HFP) 1.5, Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) 1.2, en Audio Video Remote Control Profile 1.0.
- Tevens kunnen snoeren met een 2.5mm Jack aansluiting gebruikt worden voor bedraad muziek luisteren.

Uiterlijk
Het is een chique vormgegeven hoofdtelefoon, waarbij de oorkussens op het oor rusten, in plaats van gebruikelijk rondom het oor.

op de buitenzijde zit op de rechterkant van de hoofdtelefoon op het luidsprekerselement de bedieningsknoppen voor de muziek.
- Bovenste knop : Opnemen/Opleggen van een telefoongesprek, en de bediening van Bass-Boost en Stereo-verbreding.
- Rechter knop : doorspoelen / Volgend nummer
- Linker knop: terugspoelen / Vorig nummer
- Onderste knop: Play/Pauze

Tevens zitten er nog 2 kleine knopjes aan de zijkant om het volume te veranderen, en eronder een aansluiting voor de Jack kabel.

Op het linker luisprekerselement zit de oplaadpoort, en de schakelaar voor de geluidsonderdrukking.
(Opklikbaar)

Geluidsonderdrukking
Het meest unieke aan deze hoofdtelefoon is de “Active Noise Cancelation” functie, waarmee met behulp van microfoons omgevingsgeluid wordt geregistreerd, en op het juiste moment met het juiste volume, in tegenfase afgespeeld wordt op de hoofdtelefoon.
Daardoor wordt het omgevingsgeluid aanzienlijk minder en kun je muziek ongestoord luisteren op een laag volume in een rumoerige omgeving.

Als je deze functie aanzet zonder muziek aan, klinkt het alsof het omgevingsgeluid “vacuŁm” wordt gezogen, je hoort in de verte nog zacht wat hoge tonen, maar bijvoorbeeld een stofzuiger wordt nagenoeg volledig weggefilterd.

Deze techniek werkt vooral goed bij lage tonen, waardoor een overgaande telefoon of iets vergelijkbaars nog wel zacht hoorbaar is, maar bijvoorbeeld in de auto en in het vliegtuig is dit een enorme verbetering voor de luisterervaring.

Dat maakt deze hoofdtelefoon erg handig voor reizigers, en mensen die bijvoorbeeld op een rumoerig kantoor werken, maar wat wel gezegd moet worden: Als je van plan bent deze hoofdtelefoon te gebruiken in een rustige omgeving zoals thuis achter je PC, kun je beter een andere hoofdtelefoon kopen, want deze technologie maakt de hoofdtelefoon er niet goedkoper op, dus puur qua geluidskwaliteit zijn er vast fabrikanten die vergelijkbaar en goedkoper zijn.

Offtopic: Ik heb mijn profielwerkstuk over antigeluid gedaan, en contact gehad met Nokia over hoe deze technologie in deze hoofdtelefoon werkt.
Mocht er interesse zijn dan kan ik afbeeldingen plaatsen, en een uitgebreide uitleg plaatsen over de werking hiervan.

Draagcomfort

Doordat dit een lichtgewicht hoofdtelefoon is, voelt hij niet zwaar aan op het hoofd.
Over het algemeen is het een erg comfortabele hoofdtelefoon, maar aangezien de hoofdtelefoon op het oor leunt kan dat na meerdere uren vermoeiend worden.
Dit probleem heb je ook met hoofdtelefoons die rondom het oor leunen, alleen bij deze hoofdtelefoon is het voornamelijk de oorschelp die vermoeiend aanvoelt.

Zoals je kan zien leunt de hoofdtelefoon volledig op het oor in plaats van om het oor heen

Geluidskwaliteit

Kort gezegd: Geweldig
De Frequentcy response van 15-20000 Hz zorgt ervoor dat de hoofdtelefoon tonen van heel laag, tot heel hoog kan afspelen. Dat zorgt ervoor dat de muziek erg vol klinkt, en alle elementen van de muziek goed tot hun recht komen.
Deze hoofdtelefoon kinkt erg clean en natuurgetrouw, en voor het geval je wat meer bas wilt, kun je met een druk op de knop de Bass boost functie activeren.

Als je muziek luistert via bluetooth is er natuurlijk een vertraging, maar deze is zo klein dat lip-sync nog steeds prima in orde is, waarvoor lof voor Nokia.

conclusie

Nokia heeft een prachtige hoofdtelefoon gemaakt, waar ik al langer dan een jaar enorm veel plezier van heb.
Met name de ANC functie, en de goede geluidskwaliteit bevallen mij uitstekend.
Een nadeel is wel dat het een prijzige hoofdtelefoon is, maar ik vind het absoluut het geld waard voor mij persoonlijk. het is dan ook de afweging die je moet maken van waar je hem voor wilt gebruiken, voornamelijk in een rumoerige omgeving laat hij zijn meerwaarde zien.

Overig
Dit is de eerste keer dat ik een hoofdtelefoon review, dus mochten er vragen zijn, of onderdelen zijn die je graag in de review had willen zien, Behandel ik die graag.

Heb jij ook een Nokia BH-905i bluetooth stereo hoofdtelefoon?