Apple iPod Touch V1 16GB Zwart Review

Scott 5 juli 2008, laatste update op 14 juli 2009, 1.374 views

Apple iPod Touch V1 16GB Zwart

Pluspunten

• Touchscreen welke precies groot genoeg is
  • Helder beeld, handig ingedeeld en overzichtelijk
  • Mogelijkheden (internetapplicaties!)

Minpunten

• Weinig accessoires
  • Accuduur

Geluidskwaliteit Score: 4
Vanaf het allereerste begin heb ik de iPod en hij bevalt uitstekend. De mogelijkheid tot een verbinding maken met internet is natuurlijk dé vernieuwende feature op de iPod: YouTube, de iTunes Wi-Fi Store, Safari... Wat je maar wilt. Aansluiten aan je USB-poort, laten kennismaken met iTunes en gaan met die banaan. Vanwege het flashgeheugen gaat het overzetten van muziek niet heel snel, daar moet je wel even de tijd voor nemen. Datzelfde flashgeheugen hield voor mij een andere beperking in: de opslagruimte. Op het moment van uitkomen waren er twee versies en als first adaptor zijnde kon ik niet de 32GB-versie bestellen.

Het beeldscherm is fantastisch: heerlijk helder en kan zich aanpassen aan de hoeveelheid licht in de omgeving. Het touchen werkt goed; slechts twee knoppen zijn er nodig om de iPod te kunnen bedienen, de rest gebeurt allemaal via het onbekrasbare touchscreen.

De geluidskwaliteit vind ik prima, maar ik ben niet zo kieskeurig wat dat betreft. Als er voor mij een lekker geluid uit komt dat niet hinderlijk vervormd wordt of waar duidelijk mee geprutst is, vind ik het prima.

De iPod kan goed tegen een stootje, dus mocht je net als ik zo stom zijn de zwaartekracht er mee uit te testen, dan is er niet veel aan de hand. Een deuk zou kunnen, maar kapot krijg je hem niet snel.

Het is in het begin even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt is navigeren heerlijk op de iPod. Met slechts een paar drukken ben je waar je wilt en krijg je een goed overzicht van de mogelijkheden die je in dat scherm hebt.

Helaas zijn er niet veel accessoires beschikbaar voor de touch: ik had nog wat accessoires van mijn vorige iPod, maar die werken niet allemaal. Sommige wel, sommige niet. Van Apples kant ook geen mededeling dat dat nog gaat komen, dus dat is een minpuntje.

De iPod is licht, maar vrij groot. Dit laatste kun je als voordeel en als nadeel zien. Ik vind het een voordeel omdat ik aardig wat video's er op kijk, maar hij is niet makkelijk in je zak te stoppen of op te bergen. Hij is wel lekker dun, wat dan wel weer een groot pluspunt is. De accuduur vind ik niet geweldig. Twee uurtjes surfen en hij is leeg, en die twee uur zijn sneller voorbij dan je denkt.

Toen ik hem kocht was hij redelijk duur, inmiddels is de prijs redelijker en beter betaalbaar. Voorzien met 5 nieuwe programma's en een prijsverlaging later kan ik concluderen dat de prijs voor een iPod touch zeer redelijk is geworden.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V1 16GB Zwart?

Redelijke review, al mis ik wel een paar dingen.

Opmaak van je review, tussenkopjes etc.
Technical specs (je zegt dat hij dun is, maar hoe dun dan?)

Ook 2 uur op de batterij surfen is niets, ik haal makkelijk de 4.
Ook mis ik het krasgevoelig zijn van de achterkant van de touch. En de accelerometer die er in zit en je browser laat kantelen als je je touch kantelt, of natuurlijk de coverflow in het muziek gedeelte.

En hij kan wel tegen de zwaartekracht maar ik ben inmiddels aan mijn derde touch toe uit de garantie: audio-uitgang stuk en op de tweede ging binnen een week de aan/uit-knop niet meer z'n werk doen.

Verder heerlijk apparaatje en ik zou eigenlijk wel een microfoon functie er op willen voor een Viop-client
Het missen van de mogelijkheden die jij noemt in de review heb ik gedaan omdat het anders een opsomming wordt van feiten. Ik kan al die dingen die jij nu noemt vermelden (en dan uiteraard ook uitleggen wat het inhoudt, anders heeft het nog geen zin), maar wordt het dan niet meer een productbeschrijving ? Gaat het er niet om dat ik beschrijf hoe ik het product ervaar ?

Dat van die kapotte audio-uitgang heb ik vaker gehoord, maar daar heb ik zelf geen last van gehad, dus daar heb ik geen negatieve ervaringen mee.

Er zijn overigens enkele third-party microfoons te koop. Als je je iPod dan jailbreakt, kun je bellen via VOIP :)

@ Sqorpius: Die 5 uur video haal ik denk ik ook wel, maar hoe lang kun jij surfen ? Wiethoofd zegt 4 uur, ik moet eerlijk zeggen het niet precies gemeten te hebben, maar 4 uur haal ik niet.
Heb hem zelf ook en moet zeggen dat als jou accu na 2 uur al op is en dat binnen het half jaar na aankoop is, je de accu van de Ipod touch gratis kan laten vervangen. Ik kan na aankoop ( 4 maanden terug) nog steeds 5 uur videokijken of 20 uur muziek luisteren.