Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart Review

Erwin1967 9 juni 2013, laatste update op 9 juni 2013, 6.822 views

Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Pluspunten

• Zeer goede beelkwaliteit
  • Goede kitlens
  • Weinig ruis
  • LCD scherm
  • Mooi en duidelijk informatiescherm
  • Helpsysteem
  • Compact en licht

Minpunten

• Bijgeleverde software (ontbreken remote software)
  • Geen zonnekap en SD kaart
  • Bediening informatiescherm omslachtig
  • Sommige knopjes onduidelijk drukpunt
  • Ingestelde ISO waarde wordt niet gebruikt bij live-view

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4

Tweakers.net heeft in samenwerking met Nikon een aantal mensen uitgeloot om een review te schrijven over de Nikon D5200 met de 18-55 kitlens en een Wifi mobile device adapter. Ik wilde graag deze camera bekijken vanwege het kantelbare scherm, die mijn huidige Nikon D7000 ontbeert. Bij mijn astrofotografische activiteiten loop ik toch vaak tegen het ontbreken van een dergelijk scherm aan. De afgelopen week kreeg ik de kans om dit in de praktijk uit te proberen met een verrassend resultaat.

Inhoud doos en verpakking

De camera en lens zitten goed verpakt in een doos. Bijgeleverd worden:

- Nikon draagriem
- Oplaadbare batterij met lader
- USB kabel
- Audio video kabel
- Afdekplaatje voor zoeker
- Cd-rom met software
- Cd-rom met reference manual
- Nederlandstalige gebruikershandleiding

Twee zaken ontbreken hierbij: een zonnekap voor de lens en een geheugenkaart. Vanuit Nikon werd er wel een 4 GB geheugenkaart bijgeleverd maar deze zit niet standaard in de doos. Dat is jammer want vanwege de kosten van 7 euro zou deze niet mogen ontbreken. Voor de zonnekap moet er nog een extra 20 euro neergeteld worden.

Batterijduur

De batterijduur is goed, zeker t.o.v. de compactcamera's. Tijdens de review is de batterij maar 1 keer opgeladen en daarmee zijn honderden foto's gemaakt. De lader is wel iets anders dan bij mijn vorige Nikons. De adapter en stekker zijn een blok. Dit maakt het compact omdat er geen los snoer bij zit. Het kan onhandig zijn in stekkerdozen omdat het blok vanwege zijn grootte meerdere aansluitingen blokkeert.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is het makkelijkste van alle onderdelen. Deze is van de D5200 gewoon heel erg goed. De kleuren zijn goed en levendig. Ruis en kleurfouten zijn zeer goed onder controle. Ik zie geen echte verschillen met de beelden uit een D7000. De aanwezige verschillen zijn toe te wijzen aan de gebruikte lenzen. De beeldkwaliteit van de D5200 is indrukwekkend en zou voor mij geen reden om voor een andere camera te kiezen.
Als gewone fotograaf schiet ik voornamelijk in jpg formaat omdat ik gewoon te weinig tijd heb om al mijn foto's te gaan (na)bewerken. Voor de standaard fotografische doeleinden voldoen de normale jpg bestanden. Een punt is wel dat het gebruik van 24MP automatisch leidt tot grotere bestanden. Met de normale instelling leidt dat tot bestanden van rond 5 a 6 MB per stuk. Daar staat wel het voordeel tegenover dat er meer ruimte is om bij te snijden (croppen).

Bouwkwaliteit

De camera zonder de (lichte) kitlens voelt erg klein en licht aan. Het verschil in gewicht met bijvoorbeeld een Nikon D7000 is aanwezig maar objectief gezien toch erg klein. De body is ook iets kleiner en hoewel gemaakt van kunststof voelt het zeker niet goedkoop aan.
Op de achterkant van de camera zit een stevig kantelbaar LCD scherm met een hoge resolutie (921.000 pixels).

De knopjes voelen wel wat minder robuust aan. Het AE-L/AF-L knopje heeft zelfs een onduidelijk drukpunt. Het Menu knopje, links van de zoeker, is wat onhandig en diep geplaatst (net boven de kantelbaar LCD scherm dat iets naar achteren uitsteekt.) De klepjes op de body zijn goed en stevig uitgevoerd. Ze dragen bij aan het toch wel solide gevoel dat de body achterlaat.

De kitlens is gemaakt van plastic maar voelt ook solide aan. De zoomring heeft een rubberen grip waardoor je ook voelt dat je draait aan de zoomring. De motor voor het scherpstellen werkt behoorlijk stil. Het totaalbeeld van de lens is uitermate positief. Voor het geld is dit een zeer goede lens waar je als gewone gebruiker heel veel plezier van kunt hebben.

Ergonomie & bedieningsmogelijkheden

De camera ligt goed in de hand en dat vind ik persoonlijk ook een van de voordelen van een Nikon: het gevoel een camera in je handen te hebben. Bij andere merken heb ik dat een stuk minder. Dit is ook een persoonlijk gevoel en anderen zullen daarbij vast andere ideeŽn over hebben.

Het LCD scherm is het scherm waarop de camera alle informatie laat zien aan de gebruiker. Dit kunnen de gemaakte foto's zijn maar ook het systeem menu (bereikbaar met het menu knopje), live-view of het Informatiescherm. Met dat laatste scherm krijgt de gebruiker veel te maken bij het maken van de foto's.
Het informatiescherm op de achterkant van de camera is grafisch mooi vormgegeven en voelt modern aan.

Het bestaat uit twee delen. Een bovenste gedeelte met de belangrijkste instellingen als sluitertijd en diafragma en een onderste gedeelte met de "overige" instellingen zoals ISO waarde, witbalans en belichting correctie. Jammer is dat het aanpassen van de waarden wat omslachtiger verloopt omdat je eerst op de OK moet drukken om aan te geven dat je een waarde wilt aanpassen en vervolgens met de selectieknop de waarde kan aanpassen. Waarom niet direct met de instelschijf aanpassen als je al op de gekozen instelling staat?
Het informatiescherm kan qua lay-out beperkt worden aangepast. Er kan hierbij voor een moderne of klassieke stijl gekozen worden in totaal 3 kleuren.

Ten opzichte van de D7000 (en zijn opvolger de D7100) ontbreken een aantal knoppen, een top-LCD scherm en een tweede instelschijf. Hierdoor zul je voor bepaalde instellingen vaker het menu in moeten duiken. Gezien de doelgroep van deze camera is dat niet erg en bij een kleiner budget valt met de beperking prima te leven. Een voordeel van het menugebruik is wel dat een beginnende gebruiker hulp kan opvragen als een bepaalde optie niet duidelijk is. Indien er hulp aanwezig is, wordt dit via een ? aangegeven en kan de gebruiker op de ? knop drukken om uitleg te krijgen. Bij foutsituaties krijgt de gebruiker ook hints welke een beginnende gebruiker moeten helpen om een probleem situatie op te lossen.

De meeste systeeminstellingen staan allemaal goed. Een belangrijke staat echter wel verkeerd en dat is "Filenumber seq". Deze staat standaard op off en dat betekent dat bij een lege kaart de nummering van de foto's bij 0 begint en je foto's dezelfde namen krijgen als die uit een vorige fotoshoot. Niet erg handig. Hopelijk wordt dit gefixt bij een firmware update.

Featureset / Uitbreidingsmogelijkheden

Kantelbaar LCD scherm

Een van de onderdelen die de D5200, op papier althans, aantrekkelijk maakte voor mij was het kantelbare LCD scherm (informatiescherm). Dit scherm zit normaalgesproken dichtgeklapt aan de achter van de camera om het relatief kwetsbare scherm te beschermen. Het scherm kun je uitklappen en vervolgens 90 graden naar beneden kantelen en 180 graden naar boven kantelen. Bij deze laatste kun je het scherm dan weer dichtklappen zodat een traditioneel LCD scherm hebt.
Het scherm is prima en erg helder. De helderheid kan via het systeem menu worden aangepast. Bij veel zonlicht is het wat minder maar dat is bij alle LCD schermen het geval, dus niet iets om zorgen over te maken.
Het leuke van zo'n scherm is dat je onder vreemde hoeken je camera kunt houden zonder daar een pijnlijke nek aan over te houden. Bij wijze van test is de camera op een statief gezet om vervolgens een eenvoudige sterrenfoto te maken. Normaal gesproken moet je dan jezelf tussen het statief wringen of onder de telescoop om de instellingen van de camera te bekijken, maar met dit scherm is dat uiteraard heel erg eenvoudig. Het is wel jammer dat het scherm geen touchbediening heeft. De knopjes om de instellingen aan te passen blijven daardoor nog steeds moeilijk bereikbaar.

Wifi adapter

Bij de camera werd door Nikon ook een Wifi adapter bijgeleverd. Dit is een kleine stekker ter grootte van een halve dobbelsteen die je op de micro usb-aansluiting van de camera aansluit. Bij de D5200 zit deze aan de zijkant. Hierbij komen we dan direct bij het grootste nadeel: de adapter zit niet geÔntegreerd in de camera en steekt behoorlijk uit. Er wordt een klein plastic doosje bijgeleverd waar je adapter in kunt opbergen. Dit doosje kun je bevestigen aan de draagriem van de camera maar ziet er niet heel erg stevig uit. Het is de vraag hoe vaak je het klepje kunt openen en sluiten voordat deze op het scharnierpunt van het doosje afscheurt. Voor de rest is het een leuke gadget. Je kunt je camera (beperkt) besturen via bijvoorbeeld een iPad of Android telefoon. Op een iPad 1 werkt de app niet omdat er minimaal iOS 6 voor nodig is. Op een Samsung Galaxy Nexus met Android 4.2.2 werkt het prima. De camera biedt zich aan als een wifi-access point waarmee de app connectie kan maken. Vervolgens kunt je dan de foto's bekijken en overhalen naar je tablet of telefoon.
De app kun je ook gebruiken als afstandsbediening. Dit is echter beperkt tot het maken van de foto en het aanwijzen van het punt waar de camera op moet scherpstellen. Het maken van een foto, overhalen naar je tablet en vervolgens bekijken kost redelijk wat tijd. Het duurt gemiddeld meer als 10s voordat de foto's zichtbaar zijn op het tablet.
De bruikbaarheid wordt beperkt omdat belangrijke instellingen zoals sluitertijd, diafragma en iso instellingen niet aan te passen zijn. Hierdoor is het probleem van het ontbreken van remote bedieningssoftware nog niet helemaal opgelost. Gelukkig is het software en kan Nikon dit oplossen met toekomstige updates. Of dit gebeurt is natuurlijk afwachten maar het biedt wel grote kansen voor Nikon.

Live-view

Op de Nikon D5200 zit ook live-view. Hierbij wordt het actuele beeld zichtbaar gemaakt op de LCD monitor, net zoals dat bij compact-camera's gebeurt. Dit is een heel aardig feature dat ik ook bij de Nikon D7000 gebruik om bij astrofotografie scherp te stellen op een heldere ster. Tijdens het testen werd helaas wel duidelijk dat de aangepaste ISO waarden bij de D5200 niet hetzelfde resultaat bieden op de live-view als op de D7000. Bij de D7000 kun je door het instellen van een hoge ISO waarden sterren zichtbaar maken. Dit is bij de D5200 niet mogelijk. Volgens Nikon is dit een beperking voor een instapmodel als de D5200. Voor mij is dit een verrassing en een teleurstelling want hiermee vervalt ook direct het nut van het kantelbare scherm voor astrofotografische doeleinden.
Bij gebruik van live-view kun je ook gewoon foto's maken met die beperking dat het beeld zwart wordt nadat de foto is genomen. Pas als het beeld is opgeslagen wordt het live-view voortgezet.
Live-view wordt ook gebruikt bij het filmen. Dit is ook mogelijk met de Nikon zelfs in full HD (50p, 50i 25p), alleen zit hier de beperking in het scherpstellen. Dit is niet echt live mogelijk door een vertraging en is niet altijd even betrouwbaar. In mijn beleving is filmen met de DSLR nog steeds onderhevig aan beperkingen waardoor ik het eigenlijk nooit gebruik. Bij de D5200 kun je itt de Nikon D7000 het geluid in stereo opnemen

Effecten

De camera biedt een aantal leuke effecten om toe te passen op foto's. Het is niet direct noodzakelijk omdat je dit ook buiten de camera kunt doen via een fotobewerkingsprogramma maar het is een leuk extraatje. De instelmogelijkheden zijn beperkt maar daardoor is het wel eenvoudig in gebruik. De processor in de camera kan vanwege zijn snelheid deze effecten vlot toepassen. Gezien de grootte van de foto's is dat een goede prestatie.

Software

De bijgeleverde software bestaat uit een eenvoudig programma om de foto's over te halen van de camera naar de computer en om de foto's te beheren (ViewNX2). Zelf gebruik ik dit soort software nooit omdat ik met eigen programma's aan de slag ga.
Het is wel jammer dat Nikon er geen eenvoudige remote software bij doet (zoals Canon). Dit bemoeilijkt het gebruik van Nikon camera's voor o.a. astrofotografie. Goede softwarematige ondersteuning van de wifimodule zou ideaal zijn als oplossing voor dit probleem maar deze is op dit moment nog niet aanwezig.

Nikon biedt wel software te koop aan maar de kosten daarvan (150+ euro) staan niet in verhouding tot de camera en de doelgroep. Er zijn ook opensource initiatieven maar daar moet per Nikon cameratype bekeken worden welke functionaliteiten wel of niet ondersteund worden.

Op de camera is firmware c 1.00 / L 1.006 geÔnstalleerd. Dit moet de laatste versie zijn omdat er nog geen update op de Nikon website beschikbaar is.

Snelheid en accuratesse van automatiek

De snelheid van de camera is, zoals altijd voor een hedendaagse DSLR, prima. Een afdrukvertraging is nauwelijks te bespeuren. Een test liet zien dat de camera een buffer heeft van ongeveer 22 foto's (normale jpg) bij een snelheid van 5 beelden/s. Daarna blokkeert de camera totdat er beelden zijn weggeschreven en gaat dan over in een snelheid van 1 beeld/s. Bij het schieten van RAW is de buffer al na 6 foto's vol. De snelheid zakt dan nog verder weg omdat RAW beelden erg groot zijn (25-35 MB per stuk). Voor incidenteel gebruik zal dit geen probleem zijn.
Het focusseren gaat vlot met weinig tot geen fouten. Er zijn verschillende scherpstelstanden mogelijk die variŽren van automatisch tot volledig handmatig. De belichtingsautomatiek werkt ook goed en betrouwbaar, zij het dat bij helder weer een neiging tot overbelichting is van de heldere stukken. Met een handmatige belichtingscorrectie is dat prima op te lossen. Gelukkig is de belichting correctie buiten het menu om in te stellen.

De Nikon is in totaliteit een prachtige camera voor een vrij brede groep van mensen. Beginners worden ondersteund met een hulpfunctie en gevorderden hebben voldoende instellingen om uitgebreid aan de slag te kunnen. De beeldkwaliteit is zonder meer uitstekend en kan met de beste camera's van dit moment meekomen. Het kantelbare scherm is een mooie toevoeging en functioneel nuttig voor bepaalde situaties. Als je het scherm wilt gebruiken voor astrofotografie is de camera minder geschikt.

De keuze voor de D5200 of een veel duurdere camera als een D7100 heeft meer te maken of je alles instelbaar wilt hebben aan de buitenkant, de laatste verfijnde extra instelling en mogelijke extra's als het gebruik van twee SD kaartjes. Voor verreweg de meeste mensen zijn deze zaken niet zo van belang. Qua prijs zit de camera rond de 650 euro voor de camera inclusief de uitstekende kitlens en dat is een behoorlijk bedrag maar ook in overeenstemming met de geleverde kwaliteit.

De Wifi adaper is op dit moment een leuke gadget maar meer ook niet. Er moet aan de softwarekant nog flink aangepast worden om het, voor mij persoonlijk althans, echt bruikbaar te maken. In mijn eindoordeel heb ik deze niet laten meewegen.

Heb jij ook een Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart?