Samsung 840 120GB Review

Septimamus 8 juni 2013, laatste update op 8 juni 2013, 2.583 views

Samsung 840 120GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Betrouwbaarheid
  • Software

Minpunten

• Blijft prijzig

Voorwoord

Voor mijn, nog niet zo lang geleden, ge-upgrade machine misste ik nog steeds een onderdeel. Hij was snel maar al een lange tijd was ik aan het twijfelen om dat extra beetje power aan te schaffen. Nou was ik binnekort ook nog is jarig dus ik besloot het toch maar gewoon te doen. Ik was wel even zoet naar het zoeken van de beste prijs/prestatie SSD die ook nog betrouwbaar moest zijn. Na een hevige speurtocht ben ik dan toch voor de Samsung variant gegaan. De snelheid van deze ssd is prima, er waren al goede geruchten over deze ssd in de ronte gegaan en al was het dan alleen maar om eindelijk is van die vervloekte 5,9 in de windows prestatie index af te komen.

Installatie

Na de snelle levering van Mycom kon ik heb dan ook de volgende dag al installeren. De installatie verliep echter niet vlekkeloos. Ik wist dat er bepaalde software bestaat om je bestanden van je huidige schijf over te zetten naar je ssd etc. Maar buiten het feit dat dit nooit op mijn ssd had gepast, vond ik het niet erg om weer is met een schone Windows te gaan beginnen. Zo gezegd zo gedaan. Al mijn bestanden die ik moest bewaren op een andere schijf gezet en de installatie van Windows kon gaan beginnen. Ik had al het een en ander gehoord dat de installatie een stuk sneller zou moeten verlopen. Maar het duurde even lang als een windows installatie op een HDD. Echter toen de installatie eenmaal klaar was starte de computer opnieuw op met een rotvaart. Het desktop was zo geladen en ik kon gelijk aan de slag. Dit deed me dan toch wel weer goed.

Samsung heeft een programma voor haar SSD's genaamd Samsung Magician. Hier kan je de status van je ssd zien, of de functie S.M.A.R.T. aan staat ( hier later meer over) en of je SSD in de juiste SATA poort zit. Maar helaas, mijn SSD zat natuurlijk niet in de juiste poort voor de optimale snelheid. Geen probleem dacht ik bij mijzelf kwestie van de SATA kabel in de juiste poort te doen. Na dat gedaan te hebben dacht ik Windows weer op te starten zonder enkel probleem. Niks was minder waar. Er was een enorme fout bij het opstarten en de computer wou met geen mogelijkheid verder. Ik besloot dus maar opnieuw Windows te installeren. Toch even dubbel checken of de SSD nu echt in de juiste poort zat en de Windows installtie begon weer opnieuw. Ditmaal kon ik echter niet mijn SSD als installatieschijf kiezen. Toch wel wat gefrustreerd dat ik begon te raken, Maakte ik mijn kast weer open en koppelde alle schijven los totdat alleen de SSD nog vast zat. Na de Windows installatie voor de derde maal aan te zetten kon ik dan eindelijk verder. En ja hoor de installatie van Windows verliep een stuk vlotter dan voorheen.

Binnen no-time bevond ik me weer op het Windows desktop en sloot mijn computer af om de afgekoppelde schijven weer aan te sluiten. Maar helaas, na het opstarten kon Windows de schijven niet zien dus mijn enige opslag op dat moment was de SSD. Met de 112GB die je kan gebruiken vond ik dit toch wel wat weinig. Dus de computer kon weer worden afgesloten en plaats nemen op de reparatietafel. Hier heb ik even met wat kabels geknoeid en na het opstarten kon ik dan gelukkig weer alle schijven zien. Voor de zoveelste keer alle drivers en programma's weer installeren en eindelijk was ik dan helemaal klaar.

Prestaties

Het eerst wat ik wou bekijken was de Windows prestatie index en ja hoor de 5,9 was dan eindelijk verdwenen. in plaats daarvan stond er nu een 7,9. Het hoogst haalbare.

Zoals ik al eerder zei start de computer ook heerlijk snel op en hoef je niet te wachten op programma’s die nog moeten worden geladen. Met het Magician programma van Samsung kan je ook de snelheid van je SSD meten.

Na ongeveer een minuut, Ik ben me er van bewust dat er 2:50 staat maar dit is een indicatie, mag het resultaat er dan ook zijn.

Programma’s

Zoals al gezegd heeft Samsung het standaard meegeleverde Magician programma. In dit programma kom je termen tegen zoals S.M.A.R.T. en AHCI Mode. Hierover ga ik het een en ander uitleggen. Ook wel leuk om te laten zien is dat je kan zien wat de “Health status” is en de totale bytes die je hebt weggeschreven sinds het begin.

S.M.A.R.T.
Self-monitoring analysis and reporting technology, de naam verteld het al een beetje. Terwijl de SSD aan staat zorgt de smart ervoor dat er bepaalde gebeurtenissen worden vastgelegd. Via deze gegevens kunnen we de status van de cellen van de SSD zien. Een SSD gaat helaas ook niet eeuwig mee. Meer informatie over smart vind je hier

AHCI mode
De AHCI mode is een schijfcontroller op het moederbord. De Advance Host Controller Interface zorgt voor de communicatie met de SATA controller. Het voordeel hiervan is, is dat de prestaties van de SSD hoger liggen met AHCI. Verdere informatie te vinden op:

De installatie verliep bij mij helaas niet zo gesmeerd als ik had gehoopt. Ik had bepaalde controllers fout staan en ik sloot de SSD aan op de verkeerde poort. Dit zijn echter fouten die niet hoeven voor te komen als je voordat je een SSD installeert een handleiding leest over hoe je een computer klaar stoomt voor SSD gebruik. Dit raad ik dus ook zeer aan om goed door te lezen. Los van dit alles zijn de prestaties en de betrouwbaarheid van deze SSD ongekend. Mijn computer is net dat beetje sneller waardoor frustraties grotendeels achterwege blijven. En ook de Software die Samsung meelevert is verassend goed. Kortom ik zou deze SSD daarom ook sterk aanraden.

Heb jij ook een Samsung 840 120GB?

Dank voor de review !

Plaatjes zijn helaas net iets te breed...(cijfers prestatie index vallen bv. net weg)
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Keep up the good work !

Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Het viel me net ook op wat betreft de afbeeldingen. Bedankt voor je tip ik ga weer even sleutelen
Goede review, maakt het toch wel iets duidelijker, dit zorgt ervoor dat ik een betere keuze kan maken tussen alle verschillende SSD`s waarmee je wordt overladen.

(offtopic: nog gefeliciteerd met je verjaardag :) )
Ik ben blij dat ik je kon helpen, en bedankt! :P
Lees ik het goed dat je 137MB/s write haalt? Dit moet veel hoger kunnen!
Vraag me niet hoe, maar ik heb een samsung 830 (eind 2011) in een laptop uit 2010 gestopt en ik haal 220 tot 230 write en 240 read. Ik heb hem er alleen maar ingestopt en nooit meer naar omgekeken.
Dus volgens mij heb ik je zojuist aan een nieuwe uitdaging geholpen: omhoog die snelheid! }:O
Ik heb net even een nieuwe meting gedaan met een redelijk nieuwe W7. Ik haal nu write 137MB/s write en 536 MB/sec read.

De specs van de SSD zijn natuurlijk ook Read: 530MB/sec, en Write 130MB/sec.
Ik zit er dus eigenlijk al 7 MB/sec boven de standaard.

Ik heb het overigens alleen met het programma van Samsung getest en ik weet niet in hoeverre dit betrouwbaar programma is. Ik zal binnenkort is met wat meerdere programma's aan de slag gaan. Je hebt me inderdaad weer aan het werk gezet :P
Heb nog eens wat zitten rondkijken en inderdaad: de 120gb 840 schrijft maximaal op 130MB/s.
Ik ging er blind vanuit dat de 840 de opvolger was van de 830 en dus minimaal zo snel zou zijn. En de 830 zit op max 320MB/s.

Zelf gebruik ik overigens blackmagic disk speed test op mijn macbook.