Specificaties 23" @ 1920x1080 (IPS, 7ms) - Bekijk alle specificaties

Dell S2340L Grijs, Zwart Review

Jns1986 7 juni 2013, laatste update op 30 juni 2013, 3.779 views

Dell S2340L Grijs, Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave
  • Hoog contrast
  • (Persoonlijk) geen last van ghosting
  • Geen last van reflecties
  • Laag energie verbruik

Minpunten

• Screendoor effect (vanwege relatief groot scherm, lage ppi)
  • Geen VESA
  • Geen in hoogste verstelbare voet
  • Externe PSU
  • Helderheid voldoende, maar zou nog iets hoger kunnen.
  • Geen ingebouwde USB hub

Intro
Monitor nu 3 maanden in gebruik in combinatie met mijn Hackintosh (Intel HD4000 graphics). Verwacht geen review a la Kid Jansen, ik ben een normale gebruiker en heb het scherm niet in gebruik voor professionele doeleinden maar verwacht wel een goede kleurweergave en een rustig beeld.
Daarbij moet het scherm voor zowel multimedia als desktop-gebruik bruikbaar zijn.

Eisen:
Groot scherm (23" of groter)
Goede kleurweergave
Voldoende scherp
Geen flikkeringen, of anderszins onrustig beeld (PWM)
Goed Design (niet al te shiny e.d.)

Wensen:
VESA (dat heeft de s2340l helaas niet)
Glanzende coating

Ik heb hiervoor een HP 23xi en een Dell S2410L geprobeerd. De HP is afgevallen vanwege de lage bouwkwaliteit en de matte folie die over het paneel zit (heel erg onscherp en korrelig). De Dell had last van Flikkeringen en was uiteindelijk net te groot voor mij.

Eerste Indruk & bouwkaliteit
Bij het ontvangen van de doos viel mij op hoe licht het scherm was, ik maakte me daarbij wat zorgen over de bouwkwaliteit. Ten opzichte van de Dell S2410L is dit scherm iets minder mooi vormgegeven, het scherm is ook niet voorzien van edge-to-edge glas wat ik wel een minpunt vind. Al met al ben ik toch wel erg te spreken over het design van deze Dell, veel monitoren zien er of wel erg glimmend en plastic uit óf ze zijn weer erg saai en zakelijk. Dit is wat dat betreft voor mij de perfecte middenweg en dat hij zo licht is merk je in dagelijks gebruik niet.
Na het opstarten heb ik brightness en contrast op 100 gezet (niet erg slim) en viel mij op dat veel kleuren wegvielen wat ik weer heb proberen recht te zetten via de calibration tool van OS X. Dat lukte dus niet... (later meer daarover).
Verder is het jammer dat het scherm itt bijvoorbeeld de u2312hm geen in hoogte verstelbare voet, geen ingebouwde psu en geen VESA heeft. Persoonlijk had ik graag de combinatie gezien van een glimmend panel in het chassis van de u2312hm..

Beeldkwaliteit & kleuren
Bij het eerste gebruik waren de kleuren dus erg slecht. Na wat klooien met de calibration tool van OS X ook geen goede resultaten. Uiteindelijk het calibratie profiel van TFT Central in combinatie met het terugschroeven van het contrast en was meteen zeer tevreden met het resultaat (zie voor het profiel www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm). Kleuren zijn mooi zonder over- of ondervertegenwoordiging van een of meerdere kleuren. Daarbij door de (licht-) glanzende toplaag erg goed contrast en mooi scherp. Foto's zien er echt fantastisch uit en ook werken in office of surfen is gewoon erg prettig.
Het enige waar ik even aan moest wennen was dat ik in de eerste week wat last had van een heel licht soort gaas (screen door) effect. Ik heb hier nu bijna geen last meer van (zie het alleen als ik heel dicht op het scherm zit) maar het heeft een week geduurd ongeveer.
Tenslotte is de helderheid van het scherm voldoende, het houd met het contrast op 80 en de helderheid op 100 echter niet heel veel over. Het scherm is gelukkig nooit echt te donker.
Ghosting kan ik weinig over zeggen, ik heb er geen last van en de reviews bevestigen dat. Ik ben geen super-gamer dus laat ik het hierbij.

Eindelijk een goede monitor gevonden, ik heb hem voor 170,- gekocht maar een lage prijs was niet echt een voorwaarde (heb gezocht tussen 150,- en 350,-).
Al met al ben ik echt heel tevreden. Het beeld is rustig en werken in office is net zo fijn als werken met foto's of video's, minstens net zo fijn als mijn oude iMac 21.5 en mijn Apple cinema display 24.
Daarbij ben ik erg blij dat ik de helderheid over het DDC/CI protocol kan besturen met de OS X Brightness Menulet http://www.alecjacobson.com/weblog/?p=1127

Update 8 juli 2013
Monitor heeft vreemde kuren, er lopen scanlines door het beeld en afwisselend links of rechts is het scherm roze/groen.
Het is geen GPU probleem want het blijft zo, ook via mijn Boxee box en mijn Xbox 360. Aan de kabel ligt ook het niet.
Hij gaat nu terug naar take IT now...

Update 17 juli 2013
Monitor is vervangen, alles in orde

Heb jij ook een Dell S2340L Grijs, Zwart?

Vraagje,

Is de onderste bezel van aluminium?
Want ik zie verschillende verhalen op het net.
De bezel is volgens mij van kunststof, hij heeft wel een soort alu-look. Ik kan het in ieder geval niet met 100% zekerheid zeggen dus ik snap de verwarring wel..
Haha. Prima. Ik heb hem besteld evengoed dus laat wel weten als ik uitsluitsel heb. Alu look is ook prima.
Zou je me misschien kort kunnen uitleggen hoe je bij menulet de brightness kan regelen op het dell scherm? Verder erg blij mee. Bedankt voor de review.
In het on-screen menu moet bij Other Settings DDC/CI op "enable" staan. Vervolgens kun je met de brightness menulet via de slider direct de brightness regelen (alleen OS X).

Vanmiddag toevallig even bij mijn moeder op haar macbook air getest maar daar werkte het niet..
Veel plezier met het scherm, dat zal vast goed komen :)

[Reactie gewijzigd door Jns1986 op 5 februari 2014 22:14]

Op ebay heb ik een vesa adapter besteld voor het scherm. Ik wilde een scherm hebben die sowieso aan de muur kon, en aangezien ik dit het mooiste scherm vond, ben ik even op onderzoek uitgegaan.

Hierbij ben ik bij deze uitgekomen op ebay:

Kosten: 30 euro incl verzenden.

Hopelijk heb je er wat aan!
Ik heb hem idd ook gevonden! Ik zal het misschien nog eens toevoegen aan m'n review ;)