The Elder Scrolls V: Skyrim, PC Review

02Sjoerd 7 juni 2013, 368 views

The Elder Scrolls V: Skyrim, PC

Pluspunten

• Hoge replaywaarde
  • Veel content/quests en DLC
  • Uitgebreide customization opties (qua armor, wapens, speelstijl en uiterlijk)

Minpunten

• Problemen met geluid
  • Bugs
  • Hotkeys werken niet optimaal en zijn slecht uitgewerkt

Besturing Score: 4
Geluid Score: 2
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Mijn eerste review op deze site;

Ik heb ongeveer een maand geleden Skyrim voor de pc gekocht. Ik heb het spel toen pas gekocht omdat ik net een goede computer heb samengesteld.

Graphics
Het spel draait soepel op Ultra instellingen, maar dit komt ook deels doordat de graphics niet zo verbluffend mooi zijn. Het spel is echter niet lelijk; het ziet er in mijn ogen goed genoeg uit om je in het spel te houden.
Helaas zijn de graphics niet overal constant; sommige textures op rotsen zien er heel lelijk uit als je er op let en de standaard viewing distance is niet bijzonder ver (dit kan je aanpassen door uGridsToLoad naar 7 te zetten in het .ini bestand).

Gameplay
Sommigen vinden dat het de besturing op de pc slecht is, maar ik heb er geen problemen mee. Het enigste wat ik heb aangepast is de mouse sensitivity omdat ik die wel erg laag vond staan. Combat werkt goed en schijnt uitgebreider te zijn dan Oblivion (heb ik nooit gespeeld).
Maar natuurlijk is er altijd wel iets op aan te merken. In dit geval had ik problemen met de sneltoetsen (hotkeys). Het lukte mij niet om een dual wield set-up vast te leggen met de sneltoetsen (nummers 1 t/m 8 op je toetsenbord). Dit komt omdat een wapen automatisch equiped in je rechterhand en er is geen optie het in je linker hand te laten verschijnen. Je moet dus elke keer het Favorites menu openen, wat het spel pauzeerd. Dit is alleen een probleem bij mensen die met twee zwaarden/bijlen willen spelen, dus heel erg is het niet maar wel een beetje jammer.

Geluid
Over het algemeen is het geluid goed, alleen heb ik vaak last van een bug waarbij 'random' dialogen (dus als mensen een opmerking maken als je langs ze loopt) afgekort worden, waardoor ze sommige woorden missen. Het zou kunnen liggen aan RealTek geluidskaarten, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb geen oplossing hiervoor gevonden.

De replaywaarde ligt in dit spel heel hoog, omdat het erg uitgebreid is en op verschillende manieren te spelen. Al zou je het op 100% uitgespeeld hebben dan zou je het nog kunnen blijven spelen door een nieuw character te maken (van een ander ras) en alles anders te doen. Daarnaast zijn er 3 DLC's (Dawnguard, Hearthfire en Dragonborn), waarvan 2 uitgebreide.
Wat goed is aan dit spel is dat je naast de Main Quest nog genoeg andere dingen te doen hebt. Als draken niet echt je ding is, kan je de Main Quest zelfs helemaal negeren (nadat je de intro-quest hebt gedaan en in de wereld komt).

Heb jij ook een The Elder Scrolls V: Skyrim, PC?

Om de dialogen goed te kunnen volgen heb ik de ondertiteling aangezet.
Stoort soms, bij de nutteloze kreten, maar de missie is veel beter te volgen.
Zeker omdat ik de fantasie namen niet zo snel kan onthouden als ik ze hoor, maar wel herken als ik ze lees.

De viewing distance zit ook in een menu: Bij opstarten, Options, Advanced , View Distance

Voor zeer veel verschillende dingen instelbaar.
Ik heb een hoop hoog staan, juist omdat ik het uitzicht buiten en in de bergen zo fantastisch vind.
Ja, het is idd te veranderen, maar met uGridsToLoad=7 is die nog verder.

Hier kan je er meer over lezen, samen met wat andere tweaks:

Het gaat om de laatste