Cooler Master 4-in-3 Device Module Review

Ruupje 7 juni 2013, laatste update op 7 juni 2013, 311 views

Cooler Master 4-in-3 Device Module

Pluspunten

• Vrij stevig gebouwd
  • Vibratie demping
  • Ziet er goed uit
  • Koelt goed (Na modificaties)

Minpunten

• Standaard fan wou meestal niet starten
  • Stoffilter houdt veel airflow tegen

Voor de opslag van mijn data kocht ik onlangs vier stuks Seagate ST3000DM001 om per twee in RAID-1 te zetten. De case waar deze in gemonteerd moesten worden is een Antec Three Hundred Two (Gewonnen via Tweakers!).

De Three Hundred Two voorziet plastic toolless rails om drives te monteren. Toch zag ik deze liever ingebouwd met enige vorm van vibratie demping. En aangezien ik nog een Cooler Master 4-in-3 module ongebruikt op de plank had liggen, ging ik hier maar eens mee aan de slag.

Voor wie dit onderdeel niet kent: Het is een behuizing waar je tot vier 3.5" schijven kan inbouwen, welke je dan in drie 5.25" slots in je case kan installeren. De module voorziet ophanging op silicone trillings dempers, een coolermaster 120mm led fan voor koeling en een stoffilter.

Assemblage

Het in elkaar zetten van het geheel is vrij eenvoudig. De harde schijven worden gewoon in het aluminium frame geschroefd. De schroeven van de bovenste en onderste schijven zijn ietwat moeilijker te bereiken, maar echt problemen gaf dit niet.

Als de schijven goed zitten, zet je gewoon de twee zijplaten op het frame en schuif je dit geheel in je case om het vervolgens daarin te bevestigen. Mijn Three Hundred Two heeft een toolless kliksysteem voor het monteren van 5.25" drives. Mijn grootste vrees was dat dit niet compatibel ging zijn met de 4-in-3 module, maar het ding klikte perfect vast.

Ervaringen

De installatie ging dus probleemloos. De styling past ook vrij goed bij de voorkant van mijn case. (naar mijn mening uiteraard) Toch merkte ik enkele minpuntjes op.

De meegeleverde (blauwe) LED-fan startte meer niet dan wel bij het aanzetten van de pc. Ik heb dit getest met twee verschillende moederborden en twee verschillende voedingen, maar steeds hetzelfde resultaat.

Hierdoor heb ik de fan vervangen met een Corsair AF120 wat nu probleemloos werkt. De nieuwe fan heb ik vastgezet met kleine kabelbinders aangezien gewone fan schroeven niet pasten. Dit vervangen was ook niet zo'n moeilijke klus. Alles is volledig uit elkaar te halen.

Met de nieuwe fan merkte ik dat de schijven nog wel vrij warm werden. Zo'n 42c idle, bij een kamertemp. van 25c. De metingen werden gedaan met SMART uitlezing via speccy, na een paar uur uptime. Mijn verwachtingen qua koeling waren niet heel hoog, gezien de schijven vrij dicht boven elkaar gemonteerd zitten, maar toch wou ik even kijken of er geen beter resultaat mogelijk was.

Als ik mijn hand voor de module hield, voelde ik bijna geen luchtstroom. De stoffilter hield zo goed als alle lucht tegen. Deze heb ik dan ook maar verwijderd. Waarna de idle temperatuur van de schijven zakte naar 35C wat voor mij best goed is.

Voor mij voldoet deze module prima. Ik heb er destijds 20-25 voor betaald als ik het mij goed herrinner. De installatie verliep verrassend vlot. Alleen is het jammer dat de meegeleverde fan niet beter werkte in mijn geval. Voor wie koeling belangrijk is raad ik ook aan de stoffilter te verwijderen.

Heb jij ook een Cooler Master 4-in-3 Device Module?