Huawei Ascend W1 Zwart Review

GugPanub 7 juni 2013, laatste update op 7 juni 2013, 5.330 views

Huawei Ascend W1 Zwart

Pluspunten

• Accuduur
  • Prijs/kwaliteit verhouding is ongekend
  • OS en Ecosysteem
  • Synchronisatie
  • Snelheid

Minpunten

• Luidsprekertje voor audio/video zit achterop
  • Ontbreken van LED-notificatielampjes en relatief zwakke trilfunctie

Ik deed al geruime tijd met mijn Nokia N900. Ik heb er twee versleten en al ben ik altijd zeer tevreden geweest, ondermeer vanwege het feit dat de N900 meer een mini Linux-computer met ruime opslag was dan een smartphone (zo was dat door Nokia trouwens ook bedoeld) vond ik het na 4 jaar wel welletjes geweest. De accu-duur (weliswaar nog steeds een dag) begon ergernis op te wekken, en de mail ging steeds trager. Ook het afhankelijk zijn van de overigens actieve community voor de ontwikkeling van apps doordat Nokia de support als een baksteen liet vallen was daar debet aan.

Criteria
Ik heb een 40-urige werkweek en ben daarnaast politiek actief, kortom genoeg te doen. Ik bel, sms en mail er op los. Wil ook het nieuws nog weleens meepakken en wil als het nodig is snel even bestanden kunnen in zien. Privacy en security zijn belangrijk. Apple viel af vanwege het proto-fascistoide ecosysteem en de prijs-kwaliteit verhouding, Android viel af vanwege het feit dat ik liever consument ben dan product. Bovendien wilde ik liefst weer een Qwerty-toetsenbord en niet meer dan 250 euro uitgeven, ik betaal de telefoon en kosten immers zelf (soort van principe-kwestie, nevermind). Accu-duur is ook belangrijk. Foto’s vind ik minder belangrijk.

In de race waren Blackberry en Windows Phone 8. Beide ecosystemen kennen zo hun beperkingen, maar computerspelletjes speel ik op de desktop. Uiteindelijk is het de Huawei Ascend W1 geworden. Voor een actuele prijs van 129,95 (Kijkshop) in prepaid-Vodafone pakket. Bij gebrek aan Qwerty-telefoons. De beste prijs-kwaliteitsverhouding voor een telefoon en ik zal uitleggen waarom ik dat vind. Overigens is dat sim-lockvrij te maken (legaal) maar dat mag u zelf uitzoeken vanwege de policies van Tweakers.net. Dat kost overigens maar 5 euro.

Laat ik beginnen met een aantal minpunten.
Notificaties. An sich zijn de nortificaties op het scherm prima. Het is mij direct helder dankzij overzichtelijke icoontjes wat ik zoal heb gemist. Echter staat mijn telefoon altijd op de trilfunctie. Bij de Nokia was het mij obvious wanneer ik gebeld werd, doordat de trilfunctie sterk genoeg was, nu is dat wat minder waardoor ik toch nog weleens iets mis. Ook notificatieledjes ontbreken bij WP 8. Dat blijkt een gemis, je moet de telefoon echt oppakken om te zien wat je gemist heb, daar waar ik er bij de N900 alleen maar naar hoefde te kijken.

Helderheid
Het scherm is prima, de resolutie ruim voldoende, echter in de volle zon laat de maximale helderheid wel wat te wensen over. Sta je niet in de volle zon dan is het ruim voldoende, voor de prijs zelfs prima te noemen.

Luidspreker
De luidspreker voor bijvoorbeeld video en audio (dus niet de luidspreker voor telefoongesprekken) zit aan de achterkant van het toestel. Waarom is mij volkomen vreemd, maar dit wekt dus ergernis op bij zowel mensen in de directe omgeving als mijzelf, omdat zij het beter kunnen horen dan ik.

Contacten
Het overzetten van contacten verloopt prima, er zit een importeer programma ingebouwd. Wat minder prettig is is dat het veel uitmaakt of je +31 voor een telefoonnummer hebt staan of niet. Vaak maakt WP 8 de koppeling niet tussen naam en telefoonnummer omdat die juist met +31 is opgeslagen of juist niet. In de praktijk betekent het dat je dat handmatig kunt toevoegen (wat ik niet prettig vind) of dat je veel ‘onbekende’ telefoonnummers ziet van mensen die je eigenlijk wel kent.

Dan de pluspunten.
De accuduur. Drie dagen met de Ascend W1 doen is voor mij geen uitzondering. Dat is incluis intensief telefoon- en mailverkeer, browsen, het gebruik van apps en het occasional navigeren met de ingebouwde Kaarten-functie (zonder stem). Daar ben ik hartstikke blij mee.

Ecosysteem
Windows Phone 8 is verfrissend, intuïtief, de Store is nog steeds groeiende. Hoewel niet iedere app evenveel functionaliteit kent dan in de Play-store en App-store van respectievelijk Android en Apple, zijn alle apps die ik handig vind verkrijgbaar. Dat valt dus reuze mee. Het ‘start-scherm’ is beter te personificeren dan bij Apple en minder dan bij Android, echter vind ik het wel zeer gestructureerd, en daar hou ik van qua telefoon, zonder dat mij teveel de wil van de maker opgelegd wordt. Ingebouwd zit ook een kleine mobiele Office-cliënt waar ik erg content mee ben, en PDF-readers staan er in no-time op. Ik kon dus direct aan de slag. Het OS is tot nu toe erg stabiel gebleken.

Scherm
Zoals ik eerder stelde valt de helderheid in de volle zon wat tegen, het scherm is daarentegen wel ruim, de kleurweergave prima te noemen (zeker voor het geld) en de resolutie is gelijkwaardig aan die van mijn oude N900. Dat is niet super maar wel goed te doen.

Synchronisatie
Ik synchroniseer contacten, agenda en mail van verschillende accounts en dit ging in zeer korte tijd en in één keer goed. Dit is voor mij erg belangrijk. Mijn agenda kan op de voorpagina worden weergegeven (zoals mijn N900, maar ook bij Android) uiteraard ook kan. Maar ik wil benadrukken dat de synchronisatie tussen de verschillende accounts erg goed en soepel verliep, ook met meerdere accounts, vanwege mijn verschillende functies.

Snelheid en opslag
WP 8 werkt op dit toestel gewoonweg erg vlot. Het interne opslaggeheugen (4Gb) is wat aan de krappe kant. Als je heel veel apps installeert (waar ik sowieso niet zo van ben) kan dat op problemen stuiten. Wel kan er een microSD-kaart in, niet voor apps, maar wel voor audio en video/foto etc.

Degelijkheid
Qua degelijkheid is het allemaal ruim voldoende, het achterklepje voelt wat cheapig aan, maar daar is het dan ook wel mee gezegd.

Samenvattend ben ik erg tevreden over dit toetsel. Omdat hij momenteel in de aanbieding is heb ik er voor gekozen om ‘snel’ een review te schrijven zodat mede-tweakers meer info hebben, in de toe-komst zal ik dat gaarne aanvullen. Qua prijs/kwaliteit verhouding is dit ongekend. Een telefoon met een verfrissend ecosysteem en OS, snel, erg duurzame accu en dat voor 129 euro. Ik ben daar eigenlijk erg van onder de indruk.

De Featureset is niet heel uitgebreid, maar dat is niet raar voor deze prijs. Toch een headset een micro-USB kabel en een adapter.

Heb jij ook een Huawei Ascend W1 Zwart?

Bij de kijkshop is die ¤149, of bedoel je na de cashback waarmee overigens niet geadventeerd wordt?
Ik heb het zelf voor 149,- gekocht (eigenlijk gekregen voor vaderdag), maar hier in Arnhem kreeg ik een week later een Kijkshop-folder binnen waarmee met 129,- (met inderdaad de cashback) werd geadverteerd. In de review ben ik (bijvoorbeeld qua prijs/kwaliteitverhouding) van ¤ 149 uitgegeaan, wat ik al een spotprijs vind, maar heb wel willen vermelden dat het zelfs voor nog minder (tijdelijk) te verkrijgen is.
Dank je voor deze nette en voor mij voldoende complete review
proto-facistoide ecosysteem, het was mij obvious, occasional navigeren etc. Wat een taalgebruik. Sorry maar why?