Conceptronic PCI Express Card SATA 600 Review

ThinkPad 6 juni 2013, laatste update op 6 september 2014, 3.159 views

Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Chip native herkend onder W7. Kaartje ondersteund AHCI en NCQ. Helaas blijft performance steken bij 164MB/s. Ook is SATA3 niet aan de praat te krijgen.

Pluspunten

• Makkelijk in te bouwen
  • Chip wordt native herkend onder Windows 7
  • Bootable
  • Hotswap
  • AHCI, NCQ
  • eSATA

Minpunten

• Performance is in een x1 slot vrij laag (kwam met mijn SSD niet verder dan 164MB/s). Dacht dat het in een x16 slot misschien beter zou zijn, maar daar hetzelfde :S
  • Krijg SATA3 / 6Gb/s niet aan de praat (2 kabels geprobeerd).

Drivers en ondersteuning Score: 4
Heb via eBay een kaartje gekocht met ASM1061 controller die qua uiterlijk exact hetzelfde eruit ziet als deze Conceptronic. Heb er 11 euro voor betaald (rondkijken loont dus wel ;))

Reden was dat mijn HP DC7800 PC maar 3 SATA poorten heeft, welke ook nog eens niet hotpluggable zijn. Tijdje terug een 5.25" hotswap bay gekocht waar ik 1x 2.5" en 1x 3.5" in kan stoppen, en dan is het wel handig als je SATA poorten ook hotpluggable zijn. Anders moet ik iedere keer de PC afsluiten om een schijf aan te sluiten. Dus op eBay dit kaartje gekocht.

Kwam in mijn geval met een normale bracket, en een low profile bracket. Helaas pastte de low profile bracket niet (schroefgaten te dichtbij elkaar). Heb dit bij de verkoper gemeld en wacht nog op reactie.

De kaart heeft 4 aansluitingen, 2 eSATA en 2 normale SATA. Je kunt met 8 jumpers instellen welke je wilt gebruiken. Je kunt helaas maar 2 tegelijk gebruiken. Dus of 1 SATA, 1 eSATA, of 2 eSATA of 2 SATA.

Het kaartje zou SATA 3 / 6Gb/s moeten ondersteunen. Ik kreeg dit echter niet aan de praat, heb 2 kabels geprobeerd. Ik bedacht me net echter dat dit waarschijnlijk komt door de PCIe bandbreedte, de DC7800 is al wat ouder, en het PCIe slot is waarschijnlijk x1 waardoor er te weinig bandbreedte is voor SATA3.

Edit: Net even in een x16 slot geprikt, en daar hetzelfde verhaal, ook niet hoger dan 164MB/s. Of dit aan mij ligt of aan de kaart weet ik niet.

Heb de nieuwste driver van Conceptronic gebruikt (v1.19).

Qua performance is het voor mij dus geen upgrade, maargoed daar gebruik ik hem ook niet voor, en ben ik er dus wel positief over.

Heb jij ook een Conceptronic PCI Express Card SATA 600?

PCIe 1.x kan in theorie maximaal 250MB/s aan, PCIe 2.x maakt daar 250-500 van, en 3.x doet daar niet heel veel boven op.

Dus, 1 lane, en dan 164MB/s, dat is in theorie 75% van wat je kan halen. Nu zal er altijd overhead en vast nog een aantal andere beperkende factoren zijn, dus zo gek is het niet voor 1 lane :)