Specificaties 3,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Q10 Zwart Review

BincentV 6 juni 2013, laatste update op 6 juni 2013, 2.241 views

BlackBerry Q10 Zwart

Pluspunten

• Zeer mooi scherm, zelfs in fel zonlicht nog te zien, zwart=zwart.
  • Fysieke toetsenbord vind ik héél, héél, héél chill.
  • Fysieke toetsen voor muziek.
  • Blackberry OS10 (na wennen werkt het heel snel).

Minpunten

• Geen goede integratie met Gmail consumer account.
  • Eco-systeem niet zo best, al helemaal niet voor de Q10 met gekke aspectratio (1:1).
  • Geen tweakers-app

Voor een zeer uitgebreide review heb ik helaas geen tijd, maar bij deze toch wat meer toelichting dan enkel de sterretjes, puur omdat er nog geen enkele (gedegen) review is. Verder excuses voor het Denglish door de review heen.

De Q10 is verpakt, zoals je van een high-end smartphone mag verwachten, in een nette verpakking. Bijgeleverd is een oplader (zelfs een adapter voor Amerikaanse stopcontacten), oordopjes, 10 bomen aan boekwerk en meer niet . Oordopjes heb ik niet getest, omdat ik geen oordopjes fan ben (tenzij ze omgevings geluid dempen, zoals in-ear oordopjes). Ze zien er wel mooi uit. Ik gebruik mijn Q10 in combinatie met een hoofdtelefoon van Sennheiser (maar iedere geluidsproductieapparaat met jack aansluiting kan natuurlijk aangesloten worden).

Ik ga geen uitgebreide review schrijven over Blackberry OS10, omdat ik denk dat daar betere bronnen voor te vinden zijn. Wel wil ik wat zeggen over de integratie van de Q10 (en dan vooral het fysieke toetsenbord en het OS).

Blackberry heeft zeker de moeite genomen om het fysieke toetsenbord te integreren met het OS, en ook app ontwikkelaars te promoten in apps voor de Q10 het toetsenbord te integreren. Zo zijn er een aantal sneltoetsen, zoals 's' die in (bijna) iedere applicatie direct de search optie opbrengt. In ieder geval in iedere native app, zoals de kalender, de Blackberry Hub, maar ook in een aantal 3rd party apps. In ieder geval zijn in veel applicaties sneltoetsen beschikbaar waardoor je geneigd bent met je handen bij het toetsenbord te blijven. Zo heeft de Adobe PDF reader applicatie sneltoetsen voor in- en uitzoomen en is spatiebalk een sneltoets voor naar de volgende pagina gaan.

De belangrijkste (negatieve) bevindingen m.b.t. OS 10:

Voor de Q10 had ik een HTC Sensation, met daarop verschillende (android) ROMS zoals CyanogenMod 10. Een groot verschil met Android en Blackberry 10 is (niet verwonderlijk) de integratie met een consumenten GMail account. Deze was in Android veel beter. De synchronisatie was daar direct, soms ontving ik mail zelfs eerder op mijn telefoon dan op mijn PC. GMail ondersteund echter niet de opties voor synchronisatie die Blackberry beschikbaar heeft, dus ben je gebonden aan synchronisatie die gebonden is aan intervallen. Dit spaart wel batterij uit, maar ik ben inmiddels zo verwend met de `instant' synchronisatie van een smartphone dat dit erg vervelend was. Dit was voor mij voldoende reden over te stappen op een outlook.com account en die synchronisatie werkt vlekkeloos (via ActiveSync, welke bij GMail voor consumenten accounts langzaam wordt uitegefaseerd).

Een ander groot verschil is het eco-systeem, maar iedereen die reviews over Blackberry OS 10 heeft gelezen is hier al mee doodgegooid. Ik ben niet zo app-behoevend, dus dit was voor mij geen probleem. De, voor mij, belangrijkste apps, zoals een goede calendar app, mail app, (social) media apps en handige utilities zoals een goede rekenmachine en unit converter zijn allen beschikbaar en werken uitstekend. Ook zit er Docs-To-Go native op, waar je alle Microsoft office pakket bestanden mee kunt openen (ook ppt), maar ook Openoffice (e.d.) bestanden. Verder de kanttekening dat ik bij Android eigenlijk direct op zoek ging naar 3rd party oplossingen voor applicaties als de browser en ik dit bij Blackberry OS nog niet nodig heb gevonden.

Wat ik verder fijn vind, maar wel even wennen was na android, is dat er geen homescreen én appscreen is. In BB OS 10 heb je dus enkel een homescreen, waar al je apps staan. Deze kun je weer netjes onderverdelen in mapjes, dus mijn homescreen ziet eruit zoals op afbeelding 1.

Nog een meevaller: het is mogelijk, geconverteerde android applicaties, te `sideloaden' (zoek op google, is `een-stuk-van-een-taart'). De eerste SNES, en GBA emulatoren zijn onderweg!

Wat verder voor mij belangrijk was, en waar de Blackberry goed in mijn behoeftes voorziet, is dat de telefoon ook mijn MP3-speler (wie gebruikt die term nog) moest zijn. De blackberry heeft, aan de zijkant, 3 fysieke toetsen zitten, waarvan er 2 het volume kunnen regelen (en voor je het vorige of volgende nummer kunnen opvragen) en de 3e een pauze/speel knop is. Grote meevaller: de native muziekspeler van Blackberry OS10 speelt ook .WMA files. Daar mijn muziekcollectie vooral geripte cd's via WMspeler was is dit bij android `altijd' kopzorgen geweest. Ik mis wel een goede equalizer setting die ik had op m'n HTC (beats Audio zorgde daar een tijdje voor een goede setting), maar

Over het fysieke toetsenbord (voor mij de grootste reden deze telefoon aan te schaffen). Hij typt lekker. Maakt niet zoveel herrie, maar geeft wel auditieve feedback (naast tactiele). Het is wat lastig te omschrijven, maar de hoge gadget factor, het gevoel van high-quality materiaal en de chillheid van een fysiek toetsenbord maakt dat je ook geneigd bent mails e.d. direct te beantwoorden, in plaats te lezen en te laten liggen tot je weer op een PC (o.i.d.) zit.

Voor specifieke vragen: reageer of stuur me een berichtje met je vraag!

Heb jij ook een BlackBerry Q10 Zwart?

Dat je geen active sync meer hebt met Gmail is eigenlijk niet de schuld van BlackBerry maar van Google, zij hebben de ondersteuning gestaakt. Erg jammer voor gebruikers met een ander mobiel besturingssysteem.
Precies, om die reden ben ik ook overgestapt op Outlook.com :)
Ik heb geen problemen met gmail. komt gewoon binnen in mijn hub zonder enige opmerkelijk vertraging. Dat minpuntje over het 1:1 is ook wel grappig maar dat zou anders zijn als het een widescreen scherm was met keyboard eronder :) . O en er is een tweaker app voor het forum maar niet van tweakers zelf maar is ook niet nodig via de site kun je perfect artikelen lezen met de read me functie en die gebruik ik best veel want dat leest wel lekker weg.Ik heb zelf de Z10 en vindt de Q10 wel stoer en het keyboard is voor mij apart maar heb daar even mee geoefend en snap nu ook waarom mijn vrouw al 8 jaar blackberry gebruiker is maar vindt touchscreen ook goed met na mijn mening beste virtueel toetsenbord die ik ooit het meegemaakt en dat maakt swipe al minder wat ik toch met plezier heb gebruikt .