Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 13 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech S220 Review

Regeneration 22 augustus 2009, laatste update op 22 augustus 2009, 7.958 views

Logitech S220

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteit
  • Goede weergave geluid

Minpunten

• Scherpe aan / uit knop

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Review: Logitech S220

Afbeelding 1. De Logitech S220.
Afbeeldingen gevonden via: Google.

In juli 2008 had ik een computersysteem samengesteld en dat door een webshop in elkaar laten zetten. Bij dat systeem was er ook behoefte aan degelijk geluid, voor een niet te hoge prijs. De keuze was uiteindelijk gevallen op de Logitech S220. Ik ben geen expert op dit gebied, maar zal mijn ervaringen proberen te delen met jullie. Heb vragen op opmerkingen, stel of maak ze gerust onderaan de review. :)

Waarom deze speakerset
Er was dus behoefte aan degelijk geluid. Het zou een budget 2.1 speakersets worden. De Logitech S220 was een van de goedkopere en ook een van de populairdere aangezien deze in die periode geregeld in de BBG verscheen. De Logitech R20 was een alternatief die enkele euro's goedkoper was, maar wel minder speaker- en minder subwoofervermogen had. Verder was de R20 subwoofer ook groter in formaat, wat ik opmerkte toen ik hem toevallig in de winkel zag. De keuze was dus uiteindelijk gevallen op de Logitech S220.

Afbeelding 2. De voorkant, een zijkant en bovenkant van de subwoofer.

Afbeelding 3. De voorkant, zijkant
en onderkant van de subwoofer.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Afbeelding 4. De achterkant van de subwoofer. Van boven naar beneden: draaiknop subwoofer sterkte, speakers aansluiting, "volumeregelaar-snoer", stroomkabel.

Pakket en Installatie
Het pakket zat in een bruine aardig neutrale doos. De speakers, subwoofer zijn ingepakt in plastic. Verder zaten er nog wat boekjes bij. Ik had hier geen foto's van genomen maar op Youtube staat een filmpje van het uitpakken. De installatie is niet moeilijk. Je sluit alles aan en de speakerset is klaar voor gebruik.

Featureset
De featureset vind ik goed voor deze klasse speakerset. De twee satelliet speakers hebben een gespecificeerd vermogen van 4 W en de subwoofer een vermogen van 9 watt. (De R20 zou een vermogen hebben van respectievelijk 3 W en 6 W). De bas sterkte is regelbaar door middel van een draaiknop op de subwoofer. Er is verder een volumeregelaar meegeleverd, die best handig is, maar die niet draadloos is. Op de volumeregelaar zit ook een aan / uit knop zit, een rustige rood / oranje aan-lampje, een koptelefoon aansluiting (stereo 3,5 mm) en een microfoon aansluiting (3,5 mm).

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is over het algemeen goed, op de aan / uit knop na. Deze is namelijk wat "scherp", waardoor deze onprettig is bij gebruik. De knoppen reageren verder goed. De aansluitingen zien er ook goed uit. De uitstraling van de speakerset geeft een degelijke indruk.

Afbeelding 5. De volumeregelaar.
Hier is het aan-lampje aan.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Afbeelding 6. De volumeregelaar.
Hier is het aan-lampje uit. De pijl geeft aan hoe je de volumeknop gebruikt. het kleine cirkeltje is eigenlijk een kuiltje, dit geeft aan op welke sterkte het geluid staat.

Afbeelding 7. De volumeregelaar. De
aan/uit knop is hier duidelijk zichtbaar.

Afbeelding 8. De onderkant
van de volumeregelaar.

Vormgeving
Smaken kunnen sterk verschillen, maar persoonlijk vind ik de speakers erg mooi vormgegeven. De speakers zijn neutraal vormgegeven. Sommigen zouden het als saai of zakelijk kunnen beoordelingen, maar persoonlijk ligt mijn smaak hier wel. De speakerset is dus niet opvallend, hoewel er hier en daar wat glanzende "pianolak" gebruikt is. Die painolak gedeelten zijn dan ook wat gevoeliger voor vingerafdrukken. Die pianolak zit op het bovenste gedeelte van de volumeregelaar, en gedeeltelijk op de speakers. De subwoofer is trouwens bescheiden compact, wat mooi wat ruimte scheelt. De subwoofer meet namelijk ongeveer 9,5 x 19,0 x 26,5 cm.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is over het algemeen goed. Het geluid klinkt helder en duidelijk. Er is geen ruis hoorbaar op de achtergrond hoorbaar als er geluid wordt afspeelt. Midden maar ook hoge tonen worden goed weergegeven tot een behoorlijke geluidssterkte. Als de geluid nog harder wordt ingesteld is er wel vervorming van het geluid hoorbaar, maar dit is eerder regel dan uitzondering, zeker bij deze klasse speakersets. De basweergave zijn ook goed alleen wellicht wat minder aanwezig. Als de knop de op subwoofer op max wordt gezet is de bas aardig aanwezig. Verder zou je eventueel niet wat softwarematige instellingen ervoor kunnen zorgen dat de bas meer aanwezig is.

Afbeelding 9. De voorkant twee satellietspeakers.

Afbeelding 10. De zijkanten
van de twee satellietspeakers.

Afbeelding 11. De achterkant
van de twee satellietspeakers.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Voor deze speakerset is een prijs van ¤ 19,90 betaald. Dat vond en vind ik nog steeds een goede prijs voor het geboden. Tijdens aankoop in juli 2008 waren ook geen echte alternatieven. Op moment van schrijven is de Labtec Pulse 285 aardig populair die ook geregeld in de afgelopen BBG's is verschenen, die ook iets goedkoper is. Daarentegen zou de bekendere naam van Logitech en de subwoofer afmetingen van de Labtec: 14 x 18 x 19 cm, redenen kunnen zijn voor mij om, mocht ik nu een keuze moeten maken, toch voor de Logitech S220 te kiezen.

Kortom, de Logitech S220 is een goede 2.1 speakerset voor niet al te veel geld. De geluidsweergave en featureset vind ik goed, voor deze klasse speakersets. De speakerset is ook mooi vormgegeven, maar dit is wel een erg persoonlijk punt. De bouwkwaliteit is goed op een de aan uit knop na, deze is voel onprettig scherp aan.

Changelog
21-08-2009
22-08-2009
Review geplaatst.
Afbeelding 6 aangepast. Bijschrift afbeelding 1, 4 en 6 aangepast. Tekstueel iets over de vingerafdruk gevoeligheid gezegd. Wat typefoutjes verbeterd.

Heb jij ook een Logitech S220?

De aan/uit knop ziet er wel "goedkoop" uit (ik heb een keer dergelijke switches voor €0,08/stuk gekocht), ik hoop dat die wel lang genoeg meegaat.

Ik heb zelf een Logitech S100 setje, wat ik daar zie is dat de speakers geweldig zijn (voor €10) maar de aan/uit/volume knop is brakkig. Hierop zit een draaiknop, als je het volume helemaal laag zet kan je hem daarna "uit" draaien met een klik. Na een poosje gebruik (aantal maanden?) is er echter keiharde ruis/knallen te horen wanneer je de speakers zacht of uit wilt zetten. Zodoende laat ik ze maar permanent aanstaan.

Ik vrees dus een beetje dat ook bij deze S220 je mooie speakers krijgt voor het geld maar de knopjes misschien voortijdig zullen overlijden. Ik vraag me trouwens af hoe je het volume kan regelen met deze speakers? Ik zie geen duidelijke knop daarvoor op de volumeregelaar.

Nog een leuke test trouwens is om met je mobieltje dicht bij je speakers te bellen/SMSen. Als ik een SMS verstuur terwijl ik voor mijn computer zit hoor ik de vreemdste geluiden uit mijn speakers.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 22 augustus 2009 15:32]

Ik ben het helemaal mee eens dat de aan/uit knop best wel goedkoop uitziet en ook zo is. Het zou jammer zijn als dezelfde problemen zou krijgen als je S100, maar de slechte aan / uit knop belooft inderdaad niet veel goeds.

Goede vraag over de volumeknop: dat is het "bovenste" gedeelte van de "volumeregelaar" deze draai je als een plateau. Ik zal anders een afbeelding aanpassen voor de duidelijkheid.

Dat van het mobieltje test, zal ik eens proberen. Maar is het niet bij elke speakers zo dat als je telefoon dicht erbij zet je geluiden uit je speakers hoort? Ik hem wel bij andere speakers opgemerkt dat ik geluiden hoor als er ene mobieltje of telefoon dichtbij zit en die gaat over of er komt een SMS'je binnen.

Edit:
Wat betreft de volumeknop zie Afbeelding 6. Een ctrl + R(eload) is wellicht noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 22 augustus 2009 19:31]

Ja, een mobieltje of telefoon wekt een inductie op die wanneer je dicht bij je luidsprekers bent (spoel) overgaat.
Potentiometer vervangen, indien mogelijk > zaak opgelost. Doch Logitech heeft er een handje van weg om alles muurvast te maken, zodus in deze context > buy a new one
Bij de eerste foto staat dat de bron Google is, dit klopt echter niet want Google heeft die foto niet gemaakt. (alleen geïndexeerd) Bij bron moet dus de website komen waar de foto oorspronkelijk vandaan komt. ;)

Verder een heel mooie review!

Wat misschien ook wel handig is om te vermelden is of het setje erg vingerafdrukgevoelig is. Ik neem aan van wel (pianolak...)
Dat van het eerste plaatje is inderdaad was inderdaad niet helemaal correct gezegd. In principe is Logitech gewoon de bron, aangezien die de productfoto's maakt. De website waar ik het vandaan heb is echter niet Logitech aangezien ze daar de S220 niet meer op hebben staan (wat ik overigens wel wat vreemd vind). Echter via Google op andere site is hij nog wel te vinden. Velen hebben daarbij dezelfde afbeelding. Ik zal er wel van maken "Gevonden via Google", dat lijkt me beter.

Waar de pianolak op zit is het inderdaad wat vingerafdrukgevoelig. Ik zal het erbij zetten.

En bedankt voor je complimenten. :)

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 22 augustus 2009 19:00]

Leuke set inderdaad, zeker voor dat geld. Echter voor de mensen die wat meer Bass verwachten: ga voor een beter setje.

Wel leuk om op kantoor te hebben of in je werkkamer. Dreunt dan ook niet zo heel door, maar zeker beter dan de gemiddelde speakers uit een monitor.

Met deze heb je weinig last van die rare telefoon geluiden en ruis als je geen audio afspeelt. Ik heb dit bijvoorbeeld veel meer met mijn X-240.

Kortom: leuk setje, zeker voor het geld. :)
De bass is inderdaad wat zacht, wellicht komt dat ook door de kleinere formaat van de subwoofer. Echter ik heb te weinig ervaring met andere speakersets om te zeggen of het (veel) te weinig is. Voor een basic / kantoor PC is het prima en zo wordt hij hier ook gebruikt. En inderdaad voor de prijs vind ik het ook een mooi speakersetje.

Goed om te horen dat er geen rare telefoon geluiden worden geproduceerd, zelf moet ik het nog testen.
U heeft foto 5 en 6 met elkaar verwisseld. Verder vind ik het een mooie overzichtelijke review.
Bedankt voor het opmerken en het compliment. :) Ik heb het aangepast.
Een glimlach kon ik toch niet onderdrukken toen ik een 4 sterren review zag staan van de S220 :P
Dat je daar de moeite voor neemt :)
Ja dat had ik ook wel een beetje, maar ik vind het wel erg fijn. ook van de goedkopere dingen wil je weten of ze goed zijn toch? ik heb zelf een viersterren review van een muismat gefabriceerd :D

Fijne review dus. erg overzichtelijk en ook van mij vier sterren!

[Reactie gewijzigd door john milton op 23 augustus 2009 18:55]

Bedankt beide voor jullie complimenten. :)
Mijn ouders hebben een plasma tv (Panasonic 42pv70) zonder extra speakers, dus gebruiken nu gewoon de standaard speakers van de tv. Dat is natuurlijk niet veel soeps. Zou dit setje een verbetering zijn tov de standaard speakers van de tv?

Eis is namelijk dat het setje op het kastje past waar de tv op staat en niet duur is.
Ik dacht dat je niet zomaar een PC speakerset op een TV kon aansluiten? Maar ik weet het fijne er niet van.

Mocht dit geen probleem zijn, is het vooral een mooi speakersetje voor de prijs. Zelf had ik ze ook gekocht omdat toen speakers gebruikte uit de PC monitor en dat was erg mager. Dan is dit zeker een verbetering, echter ik kan niet zeggen of dit een verbetering is met de TV van je ouders en naar welke kwaliteit verlangd wordt. Wellicht zou je op het GoT forum kunnen rond kijken / vragen wat opties zijn. Daar zouden ze je ook beter kunnen helpen, aangezien ik hier eigenlijk niet echt veel over weet. Succes. :)
Heb ook een Panasonic en heb de zaak opgelost door een i-pad enz. dock van Altec Lansing met RC aan te sluiten op de lijnuitgang van de televisie. Luidsprekers v/d Tv voor hoog / mid en de Altec ( stond toen in uitverkoop voor 99 ¤) voor wat meer body aan het klankbeeld, verbruikt weinig en geeft genoeg power wanneer nodig.
Ik heb deze speakers nu al denk 3 jaar (of 4) en ze werken perfect!
Heb een deal gesloten met iemand op mn werk (iets met een ruil van een ventilator die hij niet meer gebruikt en perfect werkt) en ik koop deze speakers gewoon wéér nieuw.

Nooit problemen gehad, lekkere bass en de jack in en uitgangen werken perfect! Daarom koop ik hem dus nog een keer :D
Ik heb deze speakers vandaag ook gekocht.
Ik vind ze erg goed voor hoe weinig ze maar kosten.
Kan me niet voorstellen dat je iets beters kunt kopen voor 25 Euro dan deze speakers.
Het geluid is gewoon heel goed en de bass valt mij ook absoluut niet tegen.