Razer eXactMat Review

john milton 20 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.580 views

Razer eXactMat

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • snelheid
  • functionaliteit van 2 zijden
  • stil
  • design
  • duurzaamheid
  • ergonomie
  • 1 jaar garantie
  • formaat (ook voor low-sensitivity

Minpunten

• voor sommigen wat prijzig
  • wellicht aan grote kant voor kleine werkplekken

Review Razer eXactmat

Specificaties

Non-slip, anti-reflecterende, slijtage-resistente, geanodiseerde aluminium hardcoating
Snelheidzijde voor high-sensitivity gebruikers
Controlezijde voor low-sensitivity gebruikers
Zeer groot: 330mm lengte x 265 breedte x 2,5 mm hoogte
(In bundel verpakking : inclusief speciale lange polssteun met gelvulling)

Op dit moment ben ik bezig mij zwaarbejaarde pc te vervangen door een nieuwe. Dat zou eerst in één keer gebeuren maar ik kon toch niet langer op mijn invoerapparatuur wachten. Van het toetsenbord is de eerste review inmiddels online en het werd nu ook tijd voor een review over de muismat. De muismat is mijn inziens een beetje een ondergewaardeerd onderdeel van de pc. Die hard gamers die elk onderdeel van hun pc geoptimaliseerd hebben en dan een halfgaar versleten matje hebben liggen dat behalve het feit dat het er niet uitziet, ook nog eens je gameprestaties negatief kan beïnvloeden.... Dat verbaasd mij enigzins. Een goede (en mooie) mat is volgens mij wel degelijk een toegevoegde waarde voor je werk- en gameplek.

Veel mensen zullen wellicht in de eerste instantie hun wenkbrauwen omhoog trekken bij het zien van de prijs van zo’n muismat als deze. Ik moest meteen aan The Shawshank Redemption denken: Brooks: ~[to Andy] Son, six wardens have been through here in my tenure, and I've learned one immutable, universal truth: Not one of them born whose asshole wouldn't pucker up tighter than a snare drum when you ask them for funds (for a mousemat). :P
In deze review zal ik proberen te verwoorden waarom ik vind dat deze muismat zijn geld wèl waard is.

Aankoop

Er zou dus een goede muismat komen. Na getwijfeld te hebben tussen deze, Icemat, Razer Destructor, Razer Mantis en Steelpad, kwam ik toch bij de Razer eXactmat uit.
Ik heb de mat bij Komplett besteld aangezien ik daar ook mijn toetsenbord en muis bij bestelde. Dit werd vakkundig verpakt geleverd. Op de voorkant zijn de specificaties van de mat te lezen evenals de awards die hij gewonnen heeft. Verdere specificaties en verduidelijking van wat je krijgt en wat het is, zijn op de achterkant te zien. Voor verkoop in de winkel zijn uitsparingen gemaakt waardoor het oppervlak van beide zijden te voelen is.

Oppervlak

Zoals vermeld heeft de eXactmat twee zijdes: een speedkant die geoptimaliseerd is voor high-sensitivity gamers en een een controlzijde voor low-sensitivity. De speedkant is uiteraard ontzettend glad en je muis glijdt hierover heen als boter. Deze moet ideaal zijn voor snelle reacties in FPS games en andere spellen waarin snelheid essentieel is. De controlzijde geeft meer weerstand al glijdt de muis hier ook nog enorm soepel overheen. Deze kant zou meer geschikt zijn voor RPG en RTS. Het anodiseren van het aluminium heeft als effect dat het ook veel harder is dan normaal aluminium. Het verplaatsen van de muis gaat op beide kanten zeer stil en maakt geen raspende geluiden. Op het moment speel ik nog op de controlzijde omdat ik nog even moet wennen aan de enorme snelheid van de speedkant, maar het is zeer denkbaar dat dat nog gaat veranderen. Het muizen gaat in elk geval enorm soepel en nauwkeurig en ik vroeg me af waarom ik niet in godsnaam eerder fatsoenlijk spul in huis heb gehaald. Het materiaal voelt niet vervelend aan als je er met je vingers langsgaat en voelt ook niet bijzonder koud. Wellicht dat dit in de winter anders is, maar momenteel voelt het vrij prettig aan.

Vormgeving

Wat gelijk opvalt als je de verpakking openmaakt (al valt het al wel te verwachten aan de grootte van de verpakking zelf) is het enorme formaat van de muismat. Hij meet 265 bij 330 bij 2,5 mm en moet hiermee voldoende oppervlak bieden voor de meeste fanatieke gamers. Ik ben zelf een gemiddelde high-sensitivity gamer en heb absoluut meer dan voldoende bewegingsruimte met deze muis. Wellicht dat voor de echte hardcore low-sensitivity gamer meer ruimte vereist is, maar zelfs dan zou je met deze mat goed uit de voeten moeten kunnen.

De mat is van zwart geanodiseerd aluminium met een zilver/aluminium gekleurde rand eromheen. Het geanodiseerde aluminium zit er op gebakken waardoor het net iets hoger ligt dan de zijkantjes van de mat. In de hoeken zijn rubbervoetjes te vinden aangezien het een tweezijdige muismat is welke van zwart rubber gemaakt zijn en niet opvallen. In het groen zijn het Razer logo zichtbaar en of men de speed of control zijde boven heeft liggen. Deze lijken wel in het materiaal ingebakken en zullen zodoende niet snel loslaten. Al met al vind ik dit een schitterend vormgegeven muismat. Het is compleet wat anders dan het stoffen matje dat de meeste mensen hebben liggen en ziet er robuust en hi-tech uit.

Duurzaamheid

Ik heb de mat persoonlijk nog niet lang genoeg om uit eigen ervaring gezaghebbende uitspraken te kunnen doen over de duurzaamheid van de mat, maar ik kan wel enige verwachtingen uitspreken aan de hand van het gekozen materiaal. Het geanodiseerde aluminium is zoals gezegd ontzettend hard en de mat komt zo robuust over als maar kan. In de OCC review is de reviewer dingen bereid te doen die ik niet ben (hij moet nog even mee) en dit lijkt de duurzaamheid te bevestigen. Het lukte de reviewer niet goed de mat te verbuigen of de groene ingebakken logo’s eraf te krassen. Wel sprak hij de zorg uit dat de rubberen voetjes van de mat na verloop van tijd los zouden kunnen raken. Volgens Razer zijn deze uitgebreid getest en zullen deze bij loslaten worden vervangen. Uiteraard zal ik deze review updaten als ik uit eigen hand meer over de duurzaamheid kan zeggen. Er zit 1 jaar fabrieksgarantie op de mat, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je deze binnen een jaar nodig zult hebben. Voor Lanparties is deze mat volgens mij dan ook best geschikt (zeker in vergelijking met een Icemat), maar het zou natuurlijk goed kunnen dat de rubbervoetjes door al dat gesjouw dan wel sneller loslaten.

Testen

De mat is getest in gewoon dagelijks gebruik en met spellen als COD4 en COD5, Prototype, GTA IV en Mirror’s Edge met een Razer Deathadder en een oude Logitech muis. Ik ben zelf op het moment nog erg gecharmeerd van de controlzijde, dit gaat mij al hard genoeg, maar het zou goed kunnen dat ik wel uiteindelijk naar de speedzijde toe ga, al zal dit even wennen zijn. Alle bewegingen gingen bijzonder accuraat en ik kwam geen beperkingen in de ruimte tegen door bijvoorbeeld rubbervoetjes. In vergelijking met geen muismat of een stoffen muismat is het zonder twijfel een wereld van verschil, de bewegingen gaan zoveel soepeler….

Onderhoud

Al geldt dit voor de meeste muismatten, ook de eXactmat zal af en toe even schoon moeten worden gemaakt. Als ik speel wil ik nog weleens zweetvingertjes krijgen en die zie je wel op het zwarte oppervlak. Deze zijn eenvoudig weg te vegen, maar dit is niettemin iets dat je bij een stoffen mat minder zal zien (Daar trekt het lekker in, ook minder fijn wellicht). Kruimeltjes of stofjes blaas je er wel bijzonder snel af en mocht je echt een vlek maken dan is deze natuurlijk veel makkelijker te verwijderen dan bij een stoffen mat.

Het is uiteraard niet de goedkoopste mat op de markt, maar ook zeker niet de duurste. Als ik erbij betrek wat een duurzame, mooi ontworpen en uitstekend functionerende mat je hiervoor terugkrijgt, is het me dat zeker waard. Zowel gamen als surfen gaat zoveel ontspannender dan ik gewend was en daar heb ik best een meerprijs voor over. Bovendien is de esthetische waarde van de mat (het ziet er zeer cool uit op je bureau) ook wel een paar extra euro’s waard. Wie wil geen geïnteresseerde blikken op zijn gear?

eXactrest

Deze review gaat alleen over de muismat zelf. Razer biedt deze echter ook aan inclusief een bijzonder fijne polssteun. Voor een review daarvan klik hier en de foto zie je hieronder.

Meer lezen

review op OCC
review op Extensiontech
review op SLCentral
review op virtual hideout
review inc. eXactrest op mmorpg

Het mag duidelijk zijn dat ik bijzonder enthousiast ben over de eXactmat. Voor diegenen die de mat inderdaad overwegen kan ik alleen zeggen: doen! Wel wil ik daar ook bij vermelden dat je toch even jezelf afvraagt of je toch niet van een polssteun als de eXactrest zou kunnen profiteren. Qua design, oppervak en duurzaamheid scoort de mat bijzonder goed. Het is fijn om er af en toe een doekje over te halen maar ik zou hem zeker niet als dust-and-filth-magnet bestempelen. Er zit inderdaad een prijskaartje aan de mat, maar dat is het in mijn optiek zeker waard. De mat glijdt als een heet mes door boter en mijn gameplek ziet er weer wat cooler uit!

Heb jij ook een Razer eXactMat?

Nee dat is incorrect. In overleg met de administrators heb ik toestemming gekregen om deze review te posten, zolang het maar niet dezelfde review was als de andere. Ik meen daaraan te hebben voldaan. Natuurlijk zijn sommige stukjes hetzelfde (het betreft immers dezelfde muismat), maar ik meen toch dat deze review anders genoeg is.

Verder: points mean nothing to me.... :) Wat moet je ermee. Het ging mij erom dat ik mijn ervaringen over de mat kon delen en mensen er dus bij kunnen komen, niet alleen bij de bunded pak. Daarom heb ik zoveel mogelijk geprobeerd deze review niet hetzelfde te laten zijn. Je mag ze vergelijken als je wilt en indien je denkt dat het beter kan hoor ik het graag.... Ik ben heus niet te beroerd om het aan te passen O-)

Ook vind ik je insteek enigzins negatief. Ook al was het exact dezelfde review, dan hoeft het niet om punten te gaan. Ik had namelijk eerst wel gewoon in mijn naiviteit de bunded review ook bij de mat alleen geplaatst per ongeluk, en maar laten staan omdat het volgens mij in essentie dezelfde informatie was. Om scheve gezichten te voorkomen heb ik die toen direct weer verwijderd in overleg met een admin. Ook toen had het niks met punten te maken. Het ging mij erom dat mensen mijn mat-review konden lezen, ook als ze niet naar de bunded pak keken.... 8)7

[Reactie gewijzigd door john milton op 20 juli 2009 13:20]

Mijn insteek was ook negatief aangezien het een in mijn ogen incorrecte actie betrof, echter zal ik het wel verkeerd zien/gezien hebben. Probeer of echt 2 losse reviews te schrijven of een goede gecombineerde dat leest sowieso beter.

En die laatste zin zou nog wel eens een feature kunnen/moeten worden voor bundled dingen die bestaan uit reviews. Ik zou alleen nu even niet weten wie ik daarvoor moet aanspreken. :P Kijk vanavond nog wel even.
Beste PaddoSwam,

dat heb ik natuurlijk echt geprobeerd met deze review. Ik heb zoveel mogelijk aangepast en stukken opnieuw getikt. Sommige zinnen zijn inderdaad nog hetzelfde, dat klopt. Maar om alles te gaan herformuleren en synoniemen te gebruiken om met klem elke gelijkenis te voorkomen, ging me ook weer iets te ver :)

Ik snap je punt ook wel hoor, het kwam alleen niet lief over ;)

Ik publiceer zodirect een review van de Deathadder... Maar één keer....! I promise :*)
Over de mat zelf wil ik wel kwijt dat ik het metalen randje aan de onderkant bijzonder onprettig vind. Ik heb de polssteun niet waardoor ik het randje met mijn pols aanraak, en dat is behoorlijk koud in vergelijking tot de tafel en de mat.
In mijn geval heb ik het afgetaped met een stukje isolatietape, maar hier hadden ze bij Razer toch ook even over kunnen nadenken imho.
:D Dat is hilarisch, lol!

Ik heb de polssteun dus zelf ook, en deze er vanochtend afgehaald om hem uit te proberen zonder polssteun en ik moet zeggen dat ik dat inderdaad minder vind. Koud niet echt, maar het glijdt toch minder lekker en ik ben nu echt aan die steun gewend.... Ik mis hem en ga hem gauw weer terugdoen nu! :P
dank je!

Ik moet de review trouwens wel eens updaten aangezien ik wel wat slijtage aan de polssteun heb (logo weg door mijn PH aggresieve zweet probably :))
Ik heb deze 'mat' ook maar dan zonder de polssteun.
En bij mij is de mat nu toch echt aan het slijten. Ik heb mijn muis op een hoge resolutie staan (4800dpi op mijn razer mamba) en verplaats daarom maar kleine stukje. Maar dit gebeurt wel elke keer op dezelfde plek. Hierdoor is nu op die plek het enigzins ruwe oppervlak veranderd in een perfect glad stukje. En hier lijkt de muis af en toe wat moeilijk mee te doen in verband met de reflectie vermoed ik.
Op het gladde stuk is wanneer je schuin kijkt een ruit patroon te zien wat waarschijnlijk is van de manier hoe het zwarte deel vastzit op de plaat.
Nou, ik vind dit een leerzame review. Zelf game ik niet op de pc maar doe veel aan Photoshoppen, ook in combi met een tekentablet. Echter voor veel dingen gebruik ik nog steeds de muis en zelf vond ik die muismatten maar helemaal niets tot ik deze review toevallig uitgelicht zag staan in de nieuwsbrief vandaag.
Ik wist niet eens van het bestaan van deze mat, waarschijnlijk omdat ik niet game, maar ga nu toch echt mijn (voor)oordeel over muismatten bijstellen en wellicht dat ik er ook eentje ga bestellen:-) Het lijkt mij een welkome aanvulling op mijn "gear" en zal mijn Revolution muis een stuk beter laten lopen dan zo op het kale, berkenhouten bureau :)
Ik heb deze mat ook (al 3 jaar ofzo) en hij bevalt prima. Van enige slijtage is nog geen sprake. Ik gebruik die polssteun trouwens niet.

By the way: 1 jaar garantie is dus in Europa gewoon 2 jaar. Maar verwacht het niet nodig te hebben want die mat is vrijwel onverwoestbaar. Dit itt een Icemat van glas waar ik eens m'n knie opzette...knak...nou ja scherven brengen geluk.
Zelfde hier, ik heb de muismat ook al zo'n jaar of 3. Overigens vind ik dit een perfecte review, ik heb hetzelfde idee gehad.. Wat zou een muismat voor verschil uitmaken. Op het moment dat je je muis er voor het eerst op legt, weet je het. Daarnaast even wat toelichting;

- In de winter zul je geen last hebben van een koude mat, teninste ik niet.. Hij wordt niet ijskoud of wat dan ook.

- Als je 'm een keer per 3 maanden schoonmaakt (ik heb ook enorme zweethandjes) dan moet dat ruim en breed genoeg zijn, ben je een pietje precies dan zal je met 1 keer per maand werkelijk geen vuiltje op je muismat hebben liggen.

- Zolang je de mat laat liggen op de Control zijde, en niet constant wisselt tussen Control en Speed, dan zullen de plakkertjes gewoon blijven zitten, tenminste bij mij.

Overigens gebruik ik de pols-steun ook niet.. omdat ik het eigenlijk behoorlijk irritant vind, ik heb zelf een Razer Copperhead, en die is wat minder hoog als een normale muis, dus ik zat dan in een hele rare positie met mijn pols, wat ik niet fijn vond.

Conclusie, leuke review!

[Reactie gewijzigd door miNusz op 22 september 2010 10:56]

Uh volgens mij is dit een soort repost van je bundled pack review? Alleen om punten te scoren? Volgens mij is dit niet helemaal de bedoeling.
Razer heeft erover nagedacht en heeft besloten dat jij maar beter de polssteun kunt kopen..... }>
Ik heb reeds wraak genomen door een G5 van logitech te kopen ipv een Copperhead o.i.d. :D
Haha. Dat zal zal ze leren! :-)

en heb je jezelf niet ook een beetje bekocht daarmee? :X
dat is een freaking revieuw waar je echt alles vanaf kan krijgen! dit word hem zeker. Alleen al dat je zo'n lange revieuw schrijft zegt al genoeg ;)