Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster S27A950DS Zwart Review

Galeton 5 juni 2013, laatste update op 5 juni 2013, 699 views

Samsung Syncmaster S27A950DS Zwart

Pluspunten

• Vormgeving is uitzonderlijk mooi
  • Kleuren zijn zo helder als mogelijk voor een TN panel
  • 2D weergave is super
  • 3D weergave is super mits films/games erop zijn gemaakt
  • TriDef

Minpunten

• De standaard 3D bril is verouderd
  • 3D Vision lastig in te stellen
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Met bijna 600 euro toch niet voor iedereen weggelegd

Afgelopen jaar had ik genoeg geld bij elkaar gesprokkeld voor een doe-het-zelf bouwpakket in de vorm van een pc. Daarbij moest een scherm komen. Voorwaarde: het moest 3D zijn (voor zowel het kijken van films als 3D gamen). Na het afwegen van drie 22"/24" monitoren in een surround 3D opstelling of een enkele 27" of groter ben ik uiteindelijk toch voor een enkel scherm gegaan. Dit omdat er anders zo weinig plek overblijft in je (huis)kamer en omdat ik niet genoeg geld had voor twee of meer GTX 680's.

Tijdens deze zoektocht kwam ik al snel uit op maar een paar schermen waar positief over werd geschreven en die waren allemaal afkomstig van Samsung. Uiteindelijk voor deze monitor gekozen omdat hij makkelijk in te stellen is, 3D conversie heeft en (volgens de reviews) een zeer goede kleurweergave.

Het scherm zoals geleverd
Het scherm wordt standaard geleverd met een VGA kabel, één 3D bril, doekje om het scherm mee schoon te houden en de stroomkabel. Verder weinig op aan te merken al was het wel zo leuk geweest om er een tweede bril bij te doen. Van de andere kant; het is een computerscherm en dus zit je er meestal in je eentje achter. Wie met de familie 3D films wil gaan kijken kan beter een TV kopen.

Ook zit er een software schijfje bij die het programma TriDef bevat. Leuk stukje software maar daarover meer hieronder.

Monitor
Als je het uitpakt krijg je de indruk dat het scherm ontzettend fragiel moet zijn. Bij het oppakken en neerzetten kom je er echter al snel achter dat dit wel meevalt. Sterker nog, het scherm is steviger dan menig ander led scherm. Eenmaal neergezet kom je wel tot het eerste minpuntje; hij is niet in hoogte verstelbaar. Had ik van te voren kunnen bedenken met de asymetrische poot, maar daar had ik niet op gelet moet ik eerlijk toegeven. Dat was dus wel even kijken hoe ik hem op de juiste kijkhoogte ging neerzetten. Wel heb je de keuze om het scherm te kantelen van 90 graden (rechtop dus) tot pak en beet 60 graden. Bij het kantelen moet je de voet goed vasthouden en voorzichtig buigen, door de asymetrische voet gaat het anders wat lastig. Ook voelt dit wat breekbaar aan, maar tenzij je brute kracht gebruikt gaat het niet zo maar stuk.

Het aansluiten op je pc zou geen probleem moeten zijn; je kunt namelijk kiezen uit HDMI, DVI en DisplayPort. Verder zit er ook nog een 3,5 mini jack aansluiting op, dus mocht je willen dan kan je scherm het geluid afspelen via bijvoorbeeld oordopjes. Er zitten echter geen ingebouwde boxjes in.

Als laatste valt het op dat (omdat de voet aan de rechterkant zit) het scherm wat naar links helt. Ik ben er nog altijd niet achter of dit optisch bedrog is of dat Samsung dit heeft gecorrigeerd middels het ontwerp, maar als het al zo is, is het zo minimaal dat het niet stoort.

Installatie
Met installatie bedoel ik eerder het installeren van de 3D software en het aanpassen van de instellingen. Het scherm is namelijk in de standaard modus (naar mijn mening) te helder. Zo helder zelfs dat ik hem normaliter op 30% of lager zet. Ook valt het direct op dat de kleuren erg mooi zijn, maar bij felle kleuren loopt het allemaal wat in elkaar over waardoor net een klein stukje detail mist af en toe (bijvoorbeeld bij een HD foto van grasveld waar het leek alsof de grassprieten in elkaar overliepen soms).
Zelf had ik weinig ervaring met het uitzoeken van de beste kleurinstellingen anders dan gewoon weg met de settings lopen spelen. Uiteindelijk aan de hand van een review website de best mogelijke kleurinstellingen ingesteld en op slag was de vaagheid verdwenen. Omdat ik de website niet kan terugvinden, dit zijn mijn instellingen nu;
R 45 - G 32 - B 53, Gamma Mode3, Brightness 30 (dit is ook veelal persoonlijke voorkeur), Contrast 81, Sharpness 60.

Bij 3D conversie of het gamen/film kijken in 3D zet het scherm de helderheid automatisch op 100% al vind ik het zelfs dan af en toe nog wat te donker. De sharpness is niet langer aan te passen als je in 3D modus bent gegaan. Verder heb je de mogelijkheid om bij 3D te kiezen uit de gebruikelijke side-by-side, Frame Sequential, Top-Bottom en 2D-3D conversie. Vooral de 2D-3D conversie heb ik in het begin veel gebruikt, maar omdat dit nogal onprettig werd na een tijdje kijken (vooral als je films op minder dan 1080p kijkt) ben ik toch steeds meer SBS gaan gebruiken. Films moet je speciaal kopen (downloaden) in SBS, games worden middels de meegeleverde software automatisch in SBS afgespeeld.

Laatste punt is de 3D depth; deze is in te stellen van 0 tot 10 en vooral bij gamen is het af te raden om hoger dan 5 a 7 te gaan. Hoe hoger je gaat hoe meer last je krijgt van ghosting en crosstalk. De crosstalk is vrij gemakkelijk op te lossen door je contrast aan te passen of nog beter, het nieuwste model bril te kopen, de bijgeleverde bril is namelijk vrij oud. Film kijken in SBS zet ik meestal ook niet hoger dan 8, maar dit is eerder een persoonlijke voorkeur dan dat het echt problemen met zich meebrengt.

TriDef en NVidia 3D Vision
Het meegeleverde software pakketje is TriDef. Dit is een vrij simpel programma dat spellen en programma's herkent en ze vervolgens omzet naar SBS, indien je ze opent via de TriDef interface. Hij zou alles automatisch moeten herkennen, maar ervaring blijkt dat je toch behoorlijk wat spellen nog even los moet toevoegen. Irritant als je net vijf nieuwe spellen via Steam hebt gedownload, maar verder niet vervelend omdat je dit alleen de eerste keer hoeft te doen.

NVidia's 3D Vision is een ander verhaal. Na veel problemen kwam ik erachter dat je het scherm moet aanpassen van L/R image naar R/L image. Geen idee waarom, maar blijkbaar was bij mij de standaardinstelling precies verkeerd om. Toch is het niet alleen dit wat voor problemen zorgt, 3D vision weigerde in het begin om automatisch over te schakelen naar SBS en paste bovendien de helderheid niet aan. Via het configuratiescherm van NVidia is dit uiteindelijk wel allemaal goed in te stellen, maar toch even irritant om allemaal precies uit te zoeken. Zelf gebruik ik voor dit scherm liever TriDef aangezien het scherm hier ook mede 'op gebouwd' is.

2D versus 3D
2D is dit scherm helemaal fantastisch, 3D is het voornamelijk leuk als je ook 3D films hebt of games hebt die native 3D weergave hebben. Vooral games zijn er pas enkele, en al komen films steeds meer in 3D; voor een filmpje zit ik toch liever nog op de bank naar een TV te kijken. Vooral games met een standaard HUD (RTS met hun 'bouw-balk', RPG met hun "spell-balk" en vrijwel iedere game met toch minimaal een minimap ergens in een hoek) geven vaak problemen in de vorm van verkeerd berekende 3D. Hiermee doel ik dan dat de balk ver naar voren wordt getrokken, maar dat het spel zelf vrij 2D aanvoelt, zelfs in SBS weergave. Scrollen/camera positie veranderen is al helemaal een taboe (denk aan RTS' als Supreme Commander waarbij je veel en vaak in en uit scrollt), het beeld knippert en vliegt alle kanten op omdat het steeds de 3D waarden opnieuw berekend.

Dit is echter een probleem van de game ontwikkelaars en niet zo zeer van de 3D software dan wel hardware.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster S27A950DS Zwart?