Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP370R5E-A03NL Review

ourari 5 juni 2013, laatste update op 5 juni 2013, 2.167 views

Samsung NP370R5E-A03NL

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Gewicht
  • Geringe dikte
  • Prestaties van processor en werkgeheugen
  • Geen last van vingerafdrukken

Minpunten

• Slechte koeling
  • Onbetrouwbaar toetsenbord
  • Plastic behuizing
  • Speakers
  • Stofmagneet

Dit is mijn eerste uitgebreide review. Alvast mijn excuses voor het gebrek aan foto's en benchmarks.

Deze laptop oogt als een ultrabook; Hij is slank, licht en de kunststof behuizing lijkt van aluminium gemaakt te zijn. Daarnaast beschikt hij op papier ook over degelijke hardware. Een optische drive ontbreekt, maar is geen gemis.

Waarom ik deze heb gekocht
Zoals iedereen wil ik veel voor weinig. Ik wilde voor pakweg 600 euro een laptop waar ik af en toe een game op kan spelen, een paar uur op kan surfen en tikken, en dan ook maar meteen licht, dun en mooi.
Ik twijfelde erg tussen deze en de BBG Budgetlaptop van februari en april: http://tweakers.net/price...essential-b590-(mbx2bmh)/
Het binnenwerk is vrijwel hetzelfde, alleen heeft de B590 een optische drive, een extra USB 3.0 poort, 2GB werkgeheugen minder en een paar honderd gram meer gewicht.
Uiteindelijk ben ik niet voor de binnenkant, maar voor de buitenkant gegaan en heb ik gekozen voor deze Samsung Series 3. Om het einde van de review alvast te verklappen: Ik ga hem inruilen voor een ander.

Buitenkant
Zoals gezegd is deze dus dun en licht en heeft hij een mooie zilveren kleur.
De behuizing voelt echter erg plastic en kwetsbaar aan. Bij het openklappen ben ik steeds bang dat ik iets forceer en beschadig.
Eenmaal open zie je een mat scherm voor je met een zwarte bezel waarin de webcam en microfoon zijn verwerkt. Daaronder zie je een zilveren toetsenbord met zwarte chicklet-toetsen en een zilveren touchpad met twee losse, kwetsbaar aanvoelende, losse muisknoppen. Rechtsboven een mooie chrome-kleurige power-knop en langs de gehele bovenkant een rooster voor de speakers.
Als je de laptop optilt met de het scherm opgeklapt hoor en voel je de onderkant kraken.

Binnenkant
Zoals eerder vermeld heeft deze vrijwel dezelfde componenten als de aanbevolen budgetlaptop in de Best Buy Guide van februari en april: http://tweakers.net/price...essential-b590-(mbx2bmh)/

Ik kan niet anders zeggen dan dat de prestaties prima zijn. Ondanks het gebrek aan een dedicated GPU draait hij de spellen die ik uitgeprobeerd heb prima, maar ik moet eerlijk bekennen dat dat niet de nieuwste spellen zijn. Ik heb het over Counter Strike: Source, Left4Dead 2, Hotline Miami en Need For Speed: Hot Pursuit.
NFS: Hot Pursuit leek grafisch het zwaarst, maar dat kon deze met gemak aan. Left4Dead 2 zorgde echter voor problemen. Na 5 tot 30 minuten spelen viel de laptop opeens uit!

Problemen
Koeling
Deze laptop heeft problemen met warmte en koeling. De koeling is onder de maat. Na een korte tijd gamen (Left4Dead 2) komen beide cores op 70 graden celcius, waarop de laptop zichzelf uit zelfbescherming meteen uitschakelt. Bij surfen, muziek luisteren en teksten typen schommelt de temperatuur tussen de 37 en 48 graden. Deze metingen zijn verricht met Core Temp.

Toetsenbord
Het toetsenbord is even wennen. Elke toets moet echt goed ingedrukt worden wil het je aanslag reageren. Na een week gemiddeld gebruik begon de S-toets meer te haperen dan de anderen. Aanvankelijk reageerde hij niet meer als ik 'm aan de bovenkant in plaats van in het midden indrukte, maar al snel liet hij het ook willekeurig afweten als ik 'm wel goed indrukte.

Conclusie problemen
Voor mij zijn de gebrekkige koeling en het onbetrouwbare toetsenbord dealbreakers dus heb ik besloten de laptop retour te sturen.

Accuduur
De accuduur heb ik niet heel gedetailleerd bijgehouden. Ik kon ruim drie uur uit de accu halen met de instelling 'Power Saver', uTorrent aan op de achtergrond, flink wat tabs open in Chrome en het kijken van een 720p mkv video van 40 minuten. Wat mij betreft prima. Brightness heb ik vrijwel altijd wat lager staan.

Op zich een prima laptopje voor iemand die enkel wat wil surfen, tikken en muziek wil luisteren. Althans, als we mijn problemen met het toetsenbord even terzijde schuiven. Wil je toch wat steviger werk gaan verrichten, met name grafisch werk, dan wil ik je aanraden om een machine te kiezen met een betere koeling.

Ik heb besloten om hem in te ruilen voor de http://tweakers.net/price...shiba-satellite-c855-22g/
Helaas heeft die geen mat scherm, dus misschien dat ik me daar zo aan ga storen dat die ook retour gaat en ik m'n geld terugvraag om vervolgen te gaan kijken of ik niet toch nog de Lenovo uit de vorige BBGuides nog kan bemachtigen.

Heb jij ook een Samsung NP370R5E-A03NL?