Nokia Lumia 520 Zwart Review

Bennie1337 5 juni 2013, laatste update op 6 juni 2013, 7.630 views

Nokia Lumia 520 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Performance is goed
  • Accuduur
  • Extra nokia applicaties zijn een leuke toevoeging

Minpunten

• Camera knop reageert slecht
  • Besturingssysteem stopt soms met werken
  • Leesbaarheid scherm in de zon is iets minder.

Disclaimer: Dit is mijn eerste review, er zullen daarom wel verbeterpunten zijn, deze hoor ik graag. Verder ben ik niet van plan om te veel in de technische details te treden met benchmarks dit is op elke professionele website te vinden.

Waarom de Nokia lumia 520?
Omdat mijn Nokia 6310i na bijna 10 jaar trouwe dienst enige problemen begon te vertonen werd het tijd voor een nieuwe telefoon. Om het meteen goed te doen heb ik besloten een smartphone te kopen. Dit is mijn eerste smartphone en heb eerst een lijst met eisen opgesteld, deze eisen waren:
- Moet er werk e-mail op kunnen ontvangen.
- Degelijk gebouwd zijn, ik ben redelijk onhandig :).
- Batterij moet gemakkelijk te vervangen zijn, dit omdat de batterij vaak het eerste onderdeel is dat kapot gaat en ik geen zin heb een nieuwe telefoon te moeten kopen omdat enkel de batterij kapot is gegaan.
- De prijs moest onder de 200 euro liggen.

Inhoud verpakking:
De telefoon komt in een simpele doos met daarin de telefoon, oordopjes een datakabel, een oplader en de standaard stapel boekjes die niemand ooit leest.

Design en bouwkwaliteit:
Over het design kan ik kort zijn, het is zwart vierkant en simpel zonder onzin met aan de voorkant de 3 knoppen die standaard zijn voor alle windowsphone toestellen. De Back button de home button en een knop om naar Bing te gaan. Aan de rechter kant zitten knoppen voor het regelen van het volume, de aan/uit/standby knop en de camerashutter knop. Aan de onderkant zit de microUSB poort voor dataoverdracht en het opladen van de batterij, de bovenkant bevat enkel de aansluiting voor de oordopjes.

De bouwkwaliteit is erg goed voor een telefoon van die prijs, het toestel voelt stevig aan en kraakt of buigt niet. De cover is verder erg krasvast maar wel gevoelig voor vingerafdrukken. Het scherm is niet gemaakt van gorilla glass, wat een nadeel is, maar als er voorzichtig omgegaan word met het toestel zal het scherm krasvrij moeten blijven. Het enige slechte punt wat ik heb kunnen vinden in de camera knop welke niet echt fijn werkt. de knop geeft weinig feedback en reageert niet altijd goed wat erg storend is. Ondanks de camera knop die niet goed reageert geef ik de bouwkwaliteit toch 5 sterren omdat deze uitzondelijk is in verhouding met de prijs.

Scherm:
Het scherm is een standaard 4 inch IPS scherm met een resolutie van 800 x 480. Het scherm is niet 1 van de sterke punten van de Nokia maar het voldoet. De kleuren worden goed weergegeven, echter zwart is niet echt zwart. De helderheid word aangepast naar aanleiding van de hoeveelheid licht in de omgeving, dit zorgt ervoor dat het scherm onder de meeste omstandigheden goed leesbaar is. Alleen met de volle zon recht op het scherm word het beeld Moelijker te lezen.

Stabiliteit en performance:
Ondanks de niet erg indrukwekkende hardware is het niet te merken aan de reactiesnelheid van de telefoon, het is niet te merken dat het hier een budget telefoon betreft. Doordat het toestel slechts 512 MB geheugen heeft kunnen er geen zware applicaties of games gedraaid worden.
De stabilitiet is volgens verwachting, echter is het al een paar keer voorgekomen dat de telefoon niet meer reageert en de batterij verwijderd moest worden om het ding weer aan te krijgen. Dit is een vervelend punt maar is naar mijn mening meer een probleem met het operating system dan met de hardware en kan dus met een update opgelost worden.

Prijs:
Voor de prijs van 170 euro waar ik het toestel voor heb gekocht is dit een zeer goede telefoon.

Featureset:
Voor een budgettelefoon is de featureset erg goed. Het toestel heeft de standaard features zoals wifi, bluetooth, e-mail, internet, een muziekspeler en een camera van gemiddelde kwaliteit, genoeg om een een standaard foto te maken, maar een kunstwerk word het niet. Verder bevat de telefoon standaard de nokia apps zoals HERE maps, HERE transit en HERE drive, dit is een leuke extra waarover ik helaas nog weinig kan zeggen omdat ik het nooit gebruik.

Accuduur en bereik:
Bij normaal tot licht gebruik met of wifi of bluetooth constant aan gaat de accu gemakkelijk 2 dagen mee wat ik voor een smartphone erg netjes vind.
Het bereik en ook de geluidskwaliteit is erg goed, maar dat is standaard voor een nokia.

De Nokia lumia 520 is een goede en degelijke telefoon voor een zeer scherpe prijs. Het toestel is een echte aanrader voor mensen die een telefoon willen om enkel mee te bellen sms'en/whatsappen, interneten en e-mailen.

Heb jij ook een Nokia Lumia 520 Zwart?

Verder prima review.

[Reactie gewijzigd door Evilbertus op 6 juni 2013 23:09]

Oeps, had toch beter op moeten letten op de basisschool :).
Maar bedankt, heb het aangepast.
Dan zou ik "reacherende" ook even meepakken ;)

Heb 'm zelf overigens ook, stabiliteitsproblemen beperken zich hier tot Whatsapp. Ook krijg ik met 2 van m'n SD-kaarten regelmatig een melding over een kaartfout. Ze functioneren vervolgens wel gewoon goed en het betreft 2 identieke 32GB kaarten - m'n 16GB doet het zonder foutmeldingen.

Misschien is het dus iets met specifiek dat type kaart.

Verder inderdaad erg prettig toestel, heel snel en stabiel, alles werkt zoals je verwacht.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 7 juni 2013 08:43]

Heb zelf nog geen probleem gehad met Whatsapp, heb wel eens problemen als ik de telefoon koppel aan mijn auto met bluetooth en daarna de auto uitzet, wil het nog wel eens gebeuren dat de telefoon stopt met werken.
Ik heb er nog geen SD kaart in gestopt, kan dus niet meepraten over problemen daarmee.
Zou je nog wat kunnen vertellen over het scherm?
Is het goed te lezen in de zon e.d.?
bedankt voor de tip, heb het opgenomen in de review.
Ik ben wel benieuwd hoe snel Whatsapp opstart op de 520. Op mijn Lumia 800 duurt het 7 seconden voordat ie is opgestart en de berichten binnengehaald heeft. Ik heb van een 820 gezien dat het daar beperkt is tot ongeveer 2 seconden. Hoe snel is de 520?
Ik heb het net even voor je getimed, het duurt ongeveer 4 seconden. Maar dit is vermoedelijk afhankelijk van hoeveel berichten er geladen moeten worden.
Als je afzonderlijk de prijs beoordeelt zou je dit toch niet mee moeten nemen?
Ik denk dat ook deze ga halen 'gewoon' voor erbij, kijken wat er van Nokia's bouw kwaliteit en wat Windows Phone nu eigenlijk is. Dankje voor de duidelijke review.

[Reactie gewijzigd door Dusche op 25 januari 2014 21:12]