Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Optimus G 16GB Zwart Review

Cobesz 3 juni 2013, 1.631 views

LG Optimus G 16GB Zwart

Pluspunten

• Formaat/Design
  • Scherm
  • Snelheid
  • Batterij

Minpunten

• Het scherm krast snel

Review LG Optimus G

Om te beginnen, ik heb deze telefoon nu een week of 3 in bezit en ik vind dit een enorme verassing in de smartphone markt.

We worden natuurlijk allemaal doodgegooid met Samsung Galaxy hier en nog een iPhone daar, maar wat mensen al snel vergeten is dat er nog meer fabrikanten op de wereld zijn.

LG is één van deze fabrikanten en zij hebben met de Optimus G een verrassende goede smartphone neergezet.

Tijdens deze review wil ik het over de volgende dingen hebben:
  • Specs
  • Design
  • Scherm
  • Software
  • Toebehoren
Specificaties

Allereerst, de specificaties van dit toestel zijn gewoonweg fantastisch te noemen, ik heb nog geen enkel moment enig vorm van vertraging in het toestel ondervonden en gamen werkt als een zonnetje.

Dit is ook niet zo gek, het toestel wordt namelijk met een "Qualcomm Snapdragon S4 Pro" geleverd. Deze chipset bestaat uit 4 zogenaamde "Krait" cores die geklokt zijn op 1.5GHz en als GPU de Adrena 320.

Even om te vergelijken, Sony bracht zijn Xperia Z op de markt met precies dezelfde chipset.

De camera die LG in het toestel heeft gestopt is goed te noemen. Het betreft een camera met een resolutie van 13 MP. Ik heb het niet zo nauw op hoe goed een camera moet zijn. Als het op feestjes en buiten maar leuke plaatjes schiet en dat doet hij!

De precieze specs vind je hieronder.
  • OS: Android 4.1
  • Schermdiagonaal: 4.70" - 768x1280
  • Batterij: 2100mAh
  • Gewicht: 145 grams
Design

Het design is een van de beste punten die ik te melden heb over dit toestel, het is namelijk een prachtige telefoon!

Wat ik erg mooi vind is het patroontje op de glazen achterkant als je het toestel onder een bepaalde hoek in het licht houdt en vooral hoe het toestel in de hand ligt.

Menig mensen delen deze mening dan ook als ik mijn smartphone uit de zak haal, ik krijg heel vaak de reactie: Oh wat een mooie telefoon, wat is dat voor telefoon??

Het is een toestel met een schermdiagonaal van 4.7", dit is te vergelijken met de HTC One X (mijn vorige toestel). Wat ik zeer prettig vind is dat, ondanks dat dit een groot oppervlak is, het toestel perfect in de hand ligt. Dit vergeleken met de One X die ik eigenlijk net een tikkeltje te groot vond aanvoelen.

Scherm

Het tweede grote selling point van de Optimus G is wel het scherm.

Dit is namelijk een True HD-IPS LCD. Leuk feitje: Apple gebruikt in zijn iPhones dezelfde panelen die zij Retina Display hebben genoemd, maar deze worden in werkelijkheid door LG gemaakt.

Het betreft een 1280x768 resolutie, wat een hele mooie resolutie is op dit formaat telefoon. Samsung, Sony en HTC hebben dan wel allemaal een toestel met een 1080p paneel op de markt gebracht, maar om eerlijk te zijn vind ik mijn Optimus G er qua scherm heel erg uitspringen qua helderheid en scherpte.

Wel heb ik ook een minpuntje aan dit scherm: Het krast snel!

Mijn One X heb ik bijna een jaar lang in mijn broekzak gedragen zonder ook maar 1 kras op mijn scherm te hebben. Dit is met de Optimus G helaas wel anders, dus een screenprotector kan ik erg aanraden!

Software

De software die LG mee levert is gebaseerd op Android 4.1 met LG's eigen Optimus Skin eroverheen gelegd.

De voordelen die deze skin met zich meebrengen zijn de volgende features:

Quickmemo

Hiermee kan je op elk gewenst moment een screenshot maken van wat je op dat moment aan het doen bent en dit ook meteen bewerken met een tekening of een notitie.

Qslide

Hiermee kan je 5 apps bovenop andere apps draaien, namelijk de Agenda, Rekenmachine, Browser, Video en Memo. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld even een adres in je browser wilt opzoeken terwijl je met iemand aan het chatten bent. De overlay apps kan je ook van grootte en van plaats veranderen.

Live Zooming

Een andere leuke feature is Live Zooming, hiermee kan je, zoals de naam al verklapt, tijdens een video inzoomen.

MHL TV Connectiviteit en Miracast

Geen nieuwe in Android, maar enorm fijn om te hebben met bijvoorbeeld een app zoals "XBMC". Je kan met de benodigde kabel namelijk je beeld op tv toveren en alles in prachtig HD laten zien. Dit kan ook draadloos, maar dan via Miracast. Helaas heb ik hiervoor niet de kans gekregen om dit te testen.

Toebehoren

Het toestel wordt geleverd met uiteraard een lader, USB kabel en een headsetje. Vooral die laatste is nogal "opvallend" te noemen. Het zijn namelijk twee oortjes met kei groot het LG Logo erop. Het geluid wat deze headset produceert is aardig te noemen.

Tot slot ben ik tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk een hele goede keus heb gemaakt in de aanschaf van dit toestel.

Alles zit me mee vergeleken met de concurrentie qua formaat, batterij en snelheid van het toestel. LG levert leuke apps en features mee om mee te spelen en Android draait werkelijkwaar als een zonnetje!

LG bewijst dat het heel goed mogelijk is om een high-end smartphone in de markt te zetten voor een niet al te hoge prijs met een advies verkoopprijs van 499 euro. Dit terwijl het zeker niet onder doet voor andere high-end smartphones in de markt die al snel 150 tot 200 euro duurder in de markt gezet worden.

Heb jij ook een LG Optimus G 16GB Zwart?

Zo zonde dat zo'n mooie telefoon dan een scherm heeft dat zo snel krast. Dan zou ik liever wat meer willen betalen voor een beter schern :)
Ik zou alsnog geen andere willen, dat IPS scherm is echt fantastisch!
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om goeie kwaliteit foto's te schieten? Ik krijg maar zelden scherpe foto's (13MP) en als je kiest voor panorama, dan daalt je y-resolutie van 3120 pixels naar 720 pixels, wat verder niet in te stellen is... De foto's zijn >3 MB per stuk maar meestal echt om te huilen.

Het is een hele mooie en snelle telefoon maar de camera is echt ronduit zeer slecht te noemen. Mijn oude HTC sensation maakte niet een beetje, maar veelmooiere foto's dan mijn Optimus G. En die schroefde bij panorama foto's niet gedwongen de resolutie gigantisch naar beneden. Echt jammer want het is voor de rest een hele leuke telefoon!
Nja, wat ik al aangaf in mijn review. De camera is leuk, maar meer ook niet. Ik stel niet enorm grote waarde aan de camera van een telefoon.
Aangezien de oude 8MP was en deze 13MP, dat met de beweringen van LG dat deze heel goed zou moeten zijn, was ik dus eigenlijk meer verbaasd dat deze telefoon een veel slechtere camera heeft dan een toestel van bijna 3 jaar oud. Ook de prijsklasse is ongeveer gelijk.