Bekijk alle uitvoeringen

LG Nexus 4 16GB Zwart Review

MrSenne 3 juni 2013, laatste update op 4 juni 2013, 2.969 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Goede prijs
  • Goed scherm

Minpunten

• Accuduur
  • Geen ondersteuning voor SD kaarten
  • Warmte

Nadat mijn vorig toestel, een HTC Incredible S van bijna 2 jaar oud, gestolen werd was ik op zoek naar een nieuw toestel. Destijds had ik §500 betaald voor mijn HTC maar ik zag het niet zitten om dit opnieuw te betalen, dus was ik op zoek naar een goedkoper toestel. Uiteindelijk viel mijn oog op de Nexus 4, een krachig toestel voor een schappelijke prijs. Na wat prijzen opgezocht te hebben besloot ik om ervoor naar Duitsland te gaan en hem daar te kopen, in BelgiŽ is hij namelijk niet te koop en in Nederland was het een pak duurder. Na de file op een vrijdagavond getrotseerd te hebben stond ik terug thuis, met mijn Nexus 4.

Dit is overigens mijn eerste review, als iemand aanmerkingen of tips heeft dan hoor ik het graag!

Eerste indruk
Mijn eerste indruk van het toestel was dat het een mooi en groot toestel was, maar vooral heel kwetsbaar oogde dankzij het glas. Toen ik hem kocht was ik wat onzeker over de grootte, aangezien ik een 4" telefoon gewoon was. Deze grootte bleek echter mee te vallen en hij ligt eigenlijk perfect in mijn hand, niet te groot en niet te klein. De kwetsbaarheid van het toestel was een andere zaak, maar hier komt nog een stukje over.

Bij het eerste gebruik viel me direct op hoe snel en responsief het toestel was, alles ging vloeiend zonder enige haperingen, iets wat ik niet gewoon was.

Uiterlijk & bouwkwaliteit
Het uiterlijk van het toestel vind ik persoonlijk prachtig, het toestel ziet er goed uit en het glas geeft een mooie afwerking. Nergens kon ik sporen vinden van een slechte afwerking en alles sloot mooi op elkaar aan.

Het glas heeft echter ook een nadeel, het krast, en bij mij krast het snel. Toen ik de telefoon voor de eerste keer uit de doos haalde besloot ik om het plastic dat er op de achterkant zat er op te laten, als bescherming. Dit kwam na een week echt overal los te komen waardoor ik het er af haalde, en na een dag zat ik al met een aantal kleine krasjes op de achterkant. Deze worden veroorzaakt doordat het hele glazen oppervlak op de ondergrond ligt, en dus niet omhoog gehouden wordt door een iets uitstekende rand, iets wat Google en LG in mijn ogen beter hadden gedaan. Ik las iets over een vernieuwde uitvoering waarbij dit veranderd was, bij mij is het echter niet zo.

Doordat het toestel zo kwetsbaar aanvoelde heb ik er maar direct een bumper voor besteld, de GENx Hybrid bumper case voor de Nexus 4. Redelijk geprijsd voor wat je ervoor krijgt maar ach, dat geld had ik al bespaard door hem in Duitsland te kopen. :9 Deze bumper zorgt ervoor dat hij niet meer op het glas ligt, wat toch wel krassen vermijd. Ze zijn echter nog niet helemaal verdwenen want af en toe komt er nog wel eentje bij.

Accuduur
De accu, met 2100mAh, gaat bij mij als ik geluk heb een dag mee. Ik heb schermhelderheid op automatisch staan, WiFi staat uit als ik het niet gebruik en GPS staat ook uit. 3G staat het grootste deel van de dag aan. Gemiddeld heb ik 2,5 uur screen-on time.

Ik moet zeggen dat ik beter had verwacht, ik moet naarmate de avond nadert meer en meer op mijn gebruik gaan letten om ervoor te zorgen dat ik het tot de nacht haal, wat niet zo prettig is.

Scherm
Het scherm van de Nexus 4 is een 4,7" exemplaar met een resolutie van 1280x768 pixels. Het is een mooi scherm met goede kijkhoeken. Ik ben geen fan van overfelle kleuren zoals bij Samsung toestellen en op de Nexus 4 vind ik het net goed. Nadat ik een kras op het scherm ontdekte heb ik er maar een screenprotector op geplakt, zo stevig is het glas dus blijkbaar niet.

Warmte
Onder normale omstandigheden blijft het toestel op normale temperatuur, maar zodra je een spel begint te spelen wordt het toestel toch wel een stuk warmer. Bij het spelen van Carmageddon haalde het toestel een temperatuur van 45įC, te warm om vast te houden vind ik. Het glas aan de achterkant helpt natuurlijk ook niet aan het afkoelen van het toestel.

Camera
De camera op de Nexus is voor mij voldoende, de plaatsjes zijn niet de scherpste maar voor normaal gebruik voldoet hij zeker. De camera en software ondersteunen ook het nemen van een foto tijdens een video. Hier heb ik echter gemerkt dat je kwaliteit van de foto er een stuk op achteruit gaat, een minpuntje dus.
Ook de filmpjes zijn niet van de beste kwaliteit, helemaal uitgezoomt zien ze er nog acceptabel uit, maar eenmaal ingezoomd wordt het beeld verschrikkelijk slecht.

Foto tijdens fimen: http://i2.minus.com/ioV9OV6HTvHi5.jpg
Normale foto: http://i1.minus.com/iFfsJn46Y3JuK.jpg

Mijn conclusie
Al bij al ben ik zeer tevreden met mijn aankoop, het is een prachtig toestel voor een schappelijke prijs, zeker een aanrader dus als je geen §500,- of meer wilt uitgeven aan een toestel.

EDIT 4-6-2013: Stuk over warmte en camera toegevoegd + foto's toegevoegd.

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

Mooie review! ;)
Ook erg goed dat je de negatieve puntjes aanhaalt.