ZyXEL NSA325 Review

StephanVierkant 3 juni 2013, laatste update op 25 juni 2013, 7.892 views

ZyXEL NSA325

Pluspunten

• Basisfunctie in orde voor scherpe prijs
  • Uitgebreide featureset
  • USB 3.0 (alleen voorkant)

Minpunten

• HDD's niet hot swappable
  • Veel extra's werken niet of erg slecht
  • Slechte webinterface, waardeloze Android-app
  • Gebrekkige handleiding/documentatie

Ik heb deze NAS gekocht bij Azerty voor §85,87. Dit was kennelijk een spelfoutje, want de dag erna was de prijs een stuk hoger. De andere winkels boden het aan vanaf ongeveer §120,-. Ik twijfelde eerst nog over de http://tweakers.net/price...-readynas-duo-v2-0mb.html.

Installatie
In de doos vindt je behalve de NAS ook een adapter en powerkabel voor zowel GB als EU. Naast het bevestigingsmateriaal en een netwerkkabel, is een installatie-CD meegeleverd.

In de NAS is plaats voor twee harde schijven. Je monteert alleen twee plastic railtjes aan de zijkant van de harde schijf en je kunt ze er eenvoudig inklikken. Om ze er uit te halen is een hendeltje meegeleverd, dat je in het deurtje kunt opbergen. Het deurtje bevat twee magneetjes, waardoor hij gemakkelijk sluit. Bijkomend voordeel is dat er niets beweegt: bij dit goedkopere materiaal is het afbreken van plastic onderdelen immers een reŽel gevaar. Het plastic voelt misschien wat goedkoop aan, maar over de bouwkwaliteit ben ik zeer te spreken.

De CD heb ik in eerste instantie niet kunnen gebruiken, omdat ik alleen een net- en ultrabook, telefoon en tablet tot mijn beschikking had. Dit bleek geen probleem te zijn, omdat de software weinig toevoegt. Het enige dat je moet opzoeken is het IP-adres van de NAS, die hij automatisch ontvangt van je router. Dit kan voor sommige gebruikers wat lastig zijn, maar als dat geen probleem is, voegt de CD weinig toe. Zoals ik later toelicht, had Zyxel de moeite in de installatie-CD beter in de webinterface kunnen stoppen.

De basis: een netwerkschijf
De bestanden op je NAS kun je benaderen door het aanmaken van shares en users. Je hebt standaard de beschikking tot een admin-account en aantal voorgeprogrammeerde shares. Je kunt shares koppelen aan users, maar ook aan groepen. Het aanmaken van gebruikers, groepen en shares is redelijk eenvoudig.

Je kunt de bestanden daarna o.a. benaderen door middel van FTP, DLNA, CIFS/SMB (Samba, oftewel een netwerkschijf in Windows) en NFS (via een extra package). Dit is dus aardig uitgebreid en werkt bovendien erg gemakkelijk. DLNA zorgt ervoor dat je vanaf veel apparaten (televisies met netwerkaansluiting, gameconsoles, etc.) je muziek en films kunt afspelen. Door de aanwezigheid van uPnP is het eenvoudig om de FTP-server van buitenaf te benaderen, zodat je in principe overal bij je bestanden kunt komen. Ook een Twonky Media Server, iTunes-server en SqueezeCenter zijn aanwezig. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je met een extra package ook Polkast installeren om je NAS als een soort private cloud te gebruiken.

Een handige extra is de download-functie, waarmee je bestanden of torrents kunt downloaden. Door het installeren van packages kun je zelfs nog meer mogelijkheden krijgen. Zo bevalt Transmission mij een stuk beter dan de standaard torrent-downloader en voor de liefhebber kun je zelfs vanuit nieuwsgroepen downloaden.

Je kunt er voor kiezen de NAS automatisch uit te schakelen op bepaalde tijden. De harde schijven kunnen op standby gaan na een zelf in te stellen periode van inactiviteit. Een nuttige toevoeging is dat na stroomuitval de NAS automatisch weer aan kan gaan.

Een belangrijk nadeel is dat je de harde schijven niet zomaar er even uit kunt halen en weer instoppen. De schijf in het eerste slot wordt (in het geval van JBOD) o.a. gebruikt voor je download-mappen dus het ontkoppelen daarvan zorgt voor problemen. Wat extra instelingsmogelijkheden hadden hier zeker niet misstaan. Ook is het jammer dat dit probleem niet helder in de documentatie staat omschreven, zodat je bij het installeren rekening kunt houden met de -in mijn ogen ietwat onhandige- werking.

Webinterface
De webinterface is uitgebreid, maar heeft wel veel kuren. Nu leg ik de lat niet erg hoog bij embedded systems (routers, printers, etc.), maar bij een apparaat dat een volwaardige webserver aan boord heeft, is dit toch echt beschamend. Regelmatig blokkeren javascript-errors de werking van de interface en ik sommige dingen kreeg ik alleen voor elkaar in de compatibilteitsmodus van Internet Explorer. De ‘Keep me logged in for two weeks’-knop werkt ook niet altijd. Zyxel had er beter aan gedaan een nog simpelere interface te maken, zodat het beter zou werken op toekomstige browsers en mobiele apparaten. De webinterface is niet mobiel te bekijken: zie mijn opmerkingen onder zMedia.

Het menu is op het eerste oog erg simpel en toch uitgebreid, maar al snel liep ik tegen het gebrek aan opties aan en werkt niet alles even intuÔtief. Ook greep ik regelmatig naar de handleiding om uit te vinden hoe iets werkte, terwijl het veel logischer was geweest deze informatie in de interface te verwerken, of op z'n minst te verwijzen naar een online help.

Een wiki-handleiding had er bovendien ongetwijfeld voor gezorgd dat gebruikers zelf informatie hadden toegevoegd, want op nas-central.org vond ik al veel handige tips die voor veel eindgebruikers handig zouden zijn geweest. De huidige handleiding (alleen papier en in PDF) lijkt weliswaar uitgebreid, maar staat in geen verhouding tot de uitgebreide functionaliteiten.

De configuratiemogelijkheden van sommige onderdelen hadden van mij toch nog iets uitgebreider gemogen. Zo kun je met de logfunctie e-mails ontvangen, maar je kunt niet instellen dat je alleen errors (en geen notices) wilt ontvangen. Ik krijg nu elk uur een mailtje dat er succesvol een e-mailtje naar mij is verstuurd: niet erg zinnig dus. Het is slechts een voorbeeld van kleine ongemakken, die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden door het toevoegen van enkele instellingen.

zMedia
zMedia is de applicatie voor bedienen van het media-gedeelte van de NSA325. Er is zowel een web-versie als een Android-app.

De Android-applicatie (https://play.google.com/s...id=com.zyxel.zMedia&hl=nl) wordt op Google Play erg slecht beoordeeld en dat is volkomen terecht. De app is niet meer dan een snelkoppeling naar de webinterface van zMedia. Je wordt automatisch doorgestuurd naar de webversie van zMedia, die iets minder opties heeft. Zo ontbreekt de link naar de ‘gewone’ webinterface voor alle instellingen. De 'toon desktop-versie'-optie in Chrome kan dat niet verhinderen. Je kunt vanaf je telefoon of tablet dus eigenlijks niets instellen. De screenshots op Google Play heb ik niet terug kunnen vinden in de daadwerkelijke app.

Ik heb de iPhone/iPad-versie niet getest, maar ook daar lijkt de functionaliteit beperkt: https://itunes.apple.com/nl/app/zmedia/id460869906?mt=8

Dropbox en YouTube
De Dropbox-functionaliteit leek me erg handig, totdat ik beter uitzocht hoe dit nu echt werkte. De functionaliteit is zeer beperkt. Ik had gehoopt op een synchronisatie-mogelijkheid, maar verre van dat is geval.

Allereerst werkte de functie eerst niet, zonder dat een foutmelding werd getoond. Behalve de eerder genoemde problemen over de webinterface, ontbreekt dus ook een juiste foutafhandeling. Na een zoektocht op internet bleek het gebruik van een verouderde API het probleem te zijn. Na een upgrade van de firmware werkte het wel, maar ook dit ging niet zonder problemen.

Nadat ik eindelijk Dropbox had gekoppeld, kwam er een mapje Drop2NAS in mijn Dropbox. De NSA325 controleert regelmatig of hier bestanden in staan en verplaatst deze naar de NAS. Je hebt het bestand daarna dus niet meer in je Dropbox staan. Een optie om de bestanden te kopiŽren i.p.v. te verplaatsen was een leuke toevoeging geweest. Het is eveneens niet mogelijk om bestanden van je NAS naar Dropbox te kopiŽren.

Indien je een .torrent-bestandje op de NAS plaatst, wordt deze wel gekopieerd naar je Dropbox. Dit bestandje wordt weer naar de NAS gekopieerd, waarna een infinitive loop ontstaat. Na een minuut stonden al 380 kopietjes van hetzelfde bestand in m'n Dropbox. Dit voorval is exemplarisch voor de hele werking: leuk geprobeerd, slecht uitgevoerd.

Ook hierbij geldt weer dat de configuratiemogelijkheden beperkt zijn. Je kunt niet instellen in welke map de bestanden terecht moeten komen. Ook was het gebruik door meerdere gebruikers fijn geweest, omdat de NAS ook door mijn vriendin wordt gebruikt.

De YouTube-functie werkt ook al niet. Het werkt sowieso al met een verouderde API, zonder gebruik te maken van de webauthorisatie. Als je de Two-Step Authenticatie gebruikt, moet je een applicatiespecifiek wachtwoord aanmaken. Geen groot probleem, maar ZyXel had dit echt beter kunnen doen. Verder ben ik helaas niet gekomen: ik krijg de functie gewoonweg niet aan de praat. Het logboek blijft overigens leeg, dus het is gissen waar het misgaat.

Packages
Hoewel de NAS al veel functies heeft, is het uit te breiden door middel van een aantal interessante packages. Deze 'plugins' kun je eenvoudig downloaden en installeren. De naam en omschrijving van de packages had wat uitgebreider gemogen: van sommige packages is volstrekt onduidelijk wat de werking nu eigenlijk is. Gelukkig is het eenvoudig om packages in- en uit te schakelen.

Sommige packages zijn erg nuttig en soms zelfs als onmisbaar. Zo begrijp ik niet waarom de SMART-controle niet standaard is ingeschakeld: de gezondheid van de HDD's lijkt me belangrijk genoeg. De instellingen kun je meestal vanuit dezelfde interface aanpassen en de opties verschijnen ook netjes op een logische plek in het hoofdmenu. Daardoor blijft de interface erg overzichtelijk.

Het is schimmig hoe die packages in elkaar zitten: een duidelijke omschrijving ontbreekt en ook de broncode is niet openbaar. Meer informatie (bijv. een rating door gebruikers, informatie over ontwikkelaar, Łberhaupt enige documentatie) had de gebruiker meer duidelijkheid gegeven. Ontwikkelaars hadden ook een enorme bijdrage kunnen leveren, maar helaas zijn de packages niet open source. Ik had graag ook zelf even gekeken of ik bepaalde functies kon verbeteren. Gemiste kans, zowel voor de beginner als voor ontwikkelaars.

Snelheid
De kritische lezer zal ik moeten teleurstellen, omdat ik de NAS niet uitgebreid heb getest op snelheid. Toch kan ik er wel iets over zeggen. De lees- en schrijfsnelheid zijn voor een apparaat in deze prijsklasse uitstekend. Het kopiŽren van een USB 3.0 HDD naar de interne HDD van 500 GB duurde ongeveer 3 uur. Bij het gebruik via het netwerk lag de bottle neck altijd bij het lokale netwerk, niet bij de NAS. Die functionaliteit lijkt dik in orde.

De webinterface zul je overigens met rust moeten laten als je grote hoeveelheden data aan het lezen of schrijven bent. Deze is namelijk nagenoeg onbruikbaar. Doordat veel functionaliteiten door middel van AJAX worden geladen, werkt het bovendien niet alleen traag, maar ook erg slecht. Met traagheid kun je misschien nog leven, maar als onderdelen helemaal niet worden geladen is het vragen om problemen.

Beschouwd als netwerkschijf voor twee HDD's heb je aan de NSA325 een zeer betaalbaar en goed apparaat. Ook de aanwezigheid van een USB 3.0-poort valt te prijzen.

Toen de hardware echter af was, was blijkbaar de tijd en/of het geld op. De webinterface, de installatie-CD en de Android-app zijn respectievelijk matig, nutteloos en waardeloos te noemen. Veel extra's (zoals Dropbox en YouTube) zijn zeer slecht uitgevoerd en hadden beter kunnen worden weggelaten.

Zyxel heeft geprobeerd zoveel mogelijk functionaliteiten in een zo goedkoop mogelijk apparaat te stoppen. Daar is men goed in geslaagd. De marketing-afdeling had hier kennelijk meer budget dan de ontwikkel-afdeling.

Toch vind ik niet dat je veel eisen kunt stellen aan leuke extra's in deze prijsklasse. De basisfunctionaliteit is behoorlijk goed. De afgeraffelde onderdelen hadden pas flinke strafpunten opgeleverd als dit apparaat niet zo goedkoop was dat je er eigenlijk niet teveel van kunt verwachten.

Overige reviews
Ter voorbereiding van mijn aankoop (en mijn review ;)), heb ik enkele reviews gelezen:

Deze reviews zijn zeker het lezen waard, maar gaan wel erg veel uit van de papieren werkelijkheid: ze hebben het apparaat niet voldoende getest om tegen de genoemde problemen op te lopen. Het forum van Nas-central.org is overigens ook het lezen waard.

Heb jij ook een ZyXEL NSA325?

Goede, nuttige review!
Heb er net zelf een gekocht. Benieuwd hoe die gaat bevallen. Heb je nog nieuwe zaken meegemaakt sinds de review?

Edit. Zie nu dat dit de v1 is! Heb de v2,kijken of die de zaken wat betreft de extra's wat beter voor elkaar heeft.

[Reactie gewijzigd door ptw1977 op 8 februari 2014 22:46]