Specificaties 32" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 32LG3000 Review

Godjira 10 maart 2010, 6.689 views

LG 32LG3000

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Helderheid
  • Contrast
  • Inkijkhoek
  • Aansluiting mogelijkheden
  • Design
  • Geluid is dik in orde
  • OSD is goed uitgewerkt

Minpunten

• Rand van het scherm trekt stof aan
  • Glossy afwerking (had liever mat gehad, maar dat is persoonlijk)

Update 10-03-2010
Heb deze televisie nog altijd in gebruik en hij werkt, op het geluid na, nog altijd prima.
Het geluid van de televisie is na het gebruik de afgelopen jaren wel verslechterd. Ik hoor, vooral bij bas tonen, regelmatig gekraak tussendoor. Dit is wel jammer, maar goed, sluit externe speakers aan en het probleem is niet meer aan de orde.

Algemene beoordeling
Al enige tijd was ik op zoek naar een betaalbare, maar kwalitatief goede LCD TV. In eerste instantie wilde ik voor een 26" TV gaan i.v.m. de afstanden van de TV naar mijn bed (waarop ik zit om TV te kijken). De ruimte in mijn kamer is beperkt, dus vandaar. Echter, het 26" model dat ik eerst wilde kopen, de LG 26LC51, was nagenoeg nergens meer te krijgen en als deze te krijgen was, dan vroeg men teveel voor de TV. Vandaar dat ik, gezien de prijzen, voor een 32" scherm heb gekozen. De keuze voor dit scherm kwam door de scherpe prijs en het goede beeld.

De TV heeft goed beeld. Zelfs de analoge signalen (heb zelf geen digitale TV) zien er goed uit op de TV. Ook het kijken van DVD's is erg strak. Binnenkort komt er ook een Blueray speler in huis om HD films te kunnen kijken, maar over de kwaliteit van DVD films op de TV is niet te klagen.

Featureset
De TV heeft veel features::
- 32inch / 81.3cm
- HD Ready (1366x768)
- Helderheid van 500 CD
- Contrastverhouding 15.000:1
- 5ms response time (gray to gray)
- Onzichtbare speakers (komt het design ten goede)
- 3x HDMI v1.3 aansluiting
- 2x SCART aansluiting
- Component (Y,Pb,Pr) input + Audio
- RGB in (D-Sub 15pin) - PC aansluiting
- Handige en lichte afstandsbediening
- Draaiende tafel poot

Naast dit alles heeft de TV een heel fraai OSD (On Screen Display). Niet het belangrijkste natuurlijk, maar ik vind het mooi om te zien dat LG hier tijd in heeft gestoken. Het ziet er gelikt uit, werkt prima en is heel gebruikersvriendelijk. Wanneer je bijvoorbeeld van input wilt switchen, dan krijg je heel netjes te zien welke aansluitingen er aangesloten zijn. Dit wordt weergegeven door de aangesloten aansluitingen in kleur te tonen i.p.v. grijs.

Omdat het kopje geluid niet een onderdeel is dat je kunt beoordelen, plaats ik het maar onder de features. Het geluid van de TV is namelijk alles behalve slecht. Ik ben van speakers in TV's gewend dat ze soms wat flets zijn in de weergave, maar de speakers van deze TV zijn toch redelijk goed. Het is geen surround set, maar de speakers doen hun werk prima. Niets meer dan lof hierover voor LG. Erg netjes dat zelfs het geluid goed is op deze TV voor zo'n scherpe prijs.

Kleurweergave
De kleurweergave uit de doos is niet optimaal. Na wat tweaken heb ik de weergave echter precies zo gekregen als ik het wil. De kleuren zien er nu levendig uit, maar zijn niet te kleurrijk. Gelukkig kun je hier heel goed mee sleutelen. De TV heeft zelf al enkele voorgeprogrammeerde kleurweergaves, waaronder:
- Bioscoop (minder backlight)
- Game (meer kleur, minder backlight)
- Standaard (alles op max ong, niet echt mooi)
- Levendig (veel kleur, heel veel kleur)

Contrast en helderheid
Het contrast en de helderheid van het scherm zijn, net als de kleurweergave, prima in orde. Je kunt ook hier flink aanpassingen aan maken. Ook bij deze opties moest ik voor mijn wensen aanpassingen maken, maar na enkele minuten tweaken had ik de kleuren, het contrast en de helderheid precies zoals ik die wil.

Dan wil ik nog even iets kwijt over backlight bleeding. Dit fenomeen is erg bekend bij LCD schermen en veel schermen kampen met dit probleem. De TV van LG toont nagenoeg geen backlight bleeding. Ook niet boven en onderaan het scherm, zoals ik dat bij mijn PC scherm wel zie.

Allemaal dik in orde.

Ghosting
Om de ghosting te testen, of eigenlijk om te testen of er geen ghosting in het scherm zit, heb ik een film gedraaid met veel vuurgevechten en enkele games gespeeld op het scherm. Zowel bij de film als bij het spelen van de games heb ik geen enkele vorm van ghosting gezien. Prima in orde. De TV doet het prima in de vele vuurgevechten en de snel wisselende schermen tijdens gamen gingen heel vloeiend.

Pixeldefecten
Meteen na aanschaf heb ik het scherm in donkere en verlichte beelden goed gecontroleerd op pixeldefecten, maar geen enkel defecte pixel kunnen vinden. Ook geen defecte sub-pixels. De pixels waren allemaal prima in orde. Voor zover mij bekend is, is de kans van dode pixels (als die er niet vanaf het begin in zitten) heel erg klein, dus ik verwacht ook niet dat deze ooit zullen verschijnen.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
De TV oogt mooi in mijn kamer en dat zal deze ongetwijfeld in elke kamer doen. Daarnaast is het scherm ook praktisch. Wanneer je de bijgeleverde voet gebruikt, kun je het scherm namelijk makkelijk draaien. In de voet zit een mechanisme dat het mogelijk maak het scherm te draaien, zonder de voet zelf te hoeven schuiven. Ideaal als je het mij vraagt.

De TV voelt stevig aan, staat stevig op zijn voet en is mooi afgewerkt. Helaas is de rand van de TV glossy. Persoonlijk had ik liever een matte rand gezien, maar goed, je kunt niet alles hebben natuurlijk. Bijna elk scherm dat ik heb gezien is tegenwoordig glossy. Ik moet hier wel bij vermelden dat de glossy randen niet storen tijdens het TV kijken.

Hierover valt niet te twisten. De prijs van de LG 32LG3000 is echt dik in orde. Deze televisie heb ik aangeschaft bij www.plasma-discounter.nl en heb de televisie daar zelf opgehaald (dus niet laten versturen). De totale kosten (incl. verwijderingsbijdrage) kwam op 495,-. Dit terwijl de concurrentie van dit scherm al snel boven de 520 530 zit.

Voor deze prijs heb je een absoluut top scherm in huis met veel kwaliteit voor weinig geld.

Heb jij ook een LG 32LG3000?

Heeft deze tv ook Picture in Picture?
Deze TV heeft geen Picture in Picture.
Hoi,

Goeie review ben het er helemaal mee eens.

Ik heb gister deze tv gekocht, en ook ik ben niet helemaal tevreden met de standaard instellingen.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om het beeld optimaal te krijgen.

Zou je jouw instellingen hier neer kunnen zetten?

Bij voorbaat dank,

Matthijs
Hi Godjira,

ik heb deze tv ook nog steeds, maar ik ben inderdaad niet helemaal happy met de instellingen. Heb je de tv nog steeds? En zo ja, zou je mij de instellingen kunnen sturen?

MvG Merlijn
Hoi Merlijn,

Deze TV gebruik ik sinds 2 maanden niet meer. Inmiddels heb ik een Samsung 46 inch LED TV gekocht. Dit voornamelijk omdat de LG te klein was voor de afstand tussen bank en TV. De LG ga ik t.z.t. installeren op onze slaapkamer, maar wanneer precies durf ik nog niet te zeggen.

Gr. Dennis