Specificaties Socket AM2+ met Nvidia GeForce 8200 chipset - Bekijk alle specificaties

Abit A-N78HD Review

nwagenaar 30 juni 2008, 1.826 views

Abit A-N78HD

Pluspunten

• Geforce 8200
  • 6 S-ATA aansluitingen
  • Per direct werken binnen Ubuntu 8.04

Minpunten

• Geen SPDIF of COAX aansluiting voor audio.

Layout Score: 4
Inleiding:

Vanwege de overstap van Windows XP MCE naar Ubuntu 8.04 in combinatie met VDR en MMS kwam ik tegen de mindere aspecten van mijn onboard grafische kaart van mijn vertrouwede GA-MA69GM-S2H moederbord. De Xv ondersteuning van de onboard X1250 had wat problemen en ik heb diverse malen problemen gehad met uitval van mijn beeld of mijn X-sessie. Uiteindelijk bleek een 6600GT voldoende - al dan niet met de laatste nvidia binary Linux drivers - om een stabiele X-sessie te creeren voor het gebruik van MMS en VDR.

Vanwege de problemen met overscan van mijn 6600GT van DVI naar HDMI, was het tijd om een nieuw moederbord aan te schaffen. Minimale eisen was toch wel HDMI, redelijke onboard videokaart van nVidia en ondersteuning voor Linux op gebied van geluid en beeld. Ik had kunnen kiezen voor de voorgaande oplossing van nVidia, maar besloot te gaan voor een Geforce 8200 platform. Gezien de prijs en levertijd, heb ik uiteindelijk gekozen voor de Abit A-N78HD. Ik heb nog nooit een Abit moederbord gehad, maar gezien diverse reviews van dit merk zou dit geen probleem zijn.

Installatie en bijzonderheden:

Mijn huidige behuizing (Antec NSK2480) was al volledig ingericht. Het was voldoende om het huidige moederboard eruit te halen met bijbehorende plaatje en vervolgens alles te plaatsen op mijn nieuwe bordje. Vervolgens was het erin plaatsen en ik liep tegen geen problemen aan. Ik was wel verbaasd over de 8-polige aansluiting voor de extra 12V-lijn op het moederbord, maar mijn huidige 4-polige aansluiting was zonder problemen aan te sluiten voor een correcte werking.

Het enige wat ik jammer vindt, is dat de 4-polige aansluiting 'boven' de CPU in het hoekje vlakbij de toetsenboard/muis is te vinden. Zeker als je een zeer klein geschapen HTPC behuizing hebt, is deze locatie niet echt wenselijk vanwege de de mogelijke airflow problemen, mogelijke problemen bij de lengte van de 4-polige moederbord aansluiting en natuurlijk de netheid om alles weg te werken. Gelukkig heeft mijn behuizing meer dan genoeg ruimte, lange kabel en kon ik alles netjes wegwerken. Des ondanks zou ik deze graag meer bij de ATX aansluiting hebben willen zien.

Tevens is het belangrijk om te weten, dat de huidige variant van het moederbord niet voorzien was van een SPDIF of COAX aansluiting. Alleen de standaard Audio 7.1 aansluiting was aanwezig. In mijn geval geen probleem, maar dit zou een reden kunnen zijn om dit bordje niet te nemen.

Gebruik:

Alles ingebouwd en tijd voor een eerste boot. Van te voren alles aangesloten en vervolgens de powerknop ingedrukt. Enkele seconden later zag ik dat Ubuntu 8.04 ging booten en mijn huidige configuratie werd zonder problemen opgepikt. Beeld en geluid was geen enkel probleem. Alles werkte met de 2.6.24-19 kernel die aanwezig was binnen de Ubuntu installatie.

DVB-S(2) kanalen werden zonder problemen via HDMI weergegeven (lees: zeer scherp) en het geluid was uitermate goed. Ik durf bijna te zeggen, ik vernam betere geluid ten opzichte van mijn voorgaande setup. Alleen verliep dit via SPDIF en deze setup verloopt nu via de standaard 5.1 bekabeling. Ook het afspelen van andere media (MP3, MKV, Avi, etc) zag er goed uit en was voorzien van goed geluid.

Problemen:

Geen problemen vernomen! Ik moest alleen het geluid nog instellen met alsamixer, maar verder was alles werkend. Alleen jammer dat het overscan probleem met mijn Samsung LCD-TV nog steeds aanwezig is. Om dit op te lossen heb ik gebruik gemaakt van mijn voorgaande modeline lijntje in Xorg.conf. Hierdoor mis ik wat pixels maar in gebruik is dit verder niet te merken.

Verdere setup :

Mijn PC is voorzien van een AMD AM2 X2 4200+, Kingston Value 3GB DDR2-800 (2x512 en 2x1GB), tweetal Samsung 500GB harddisks, Technotrend S2-3200 DVB-S2 kaart en een Sony DVD lezer.

Conlusie :

Een zeer betaalbare oplossing van nVidia in de vorm van de Abit A-N78HD en ook nog eentje die het zonder problemen deed in mijn Ubuntu 8.04/VDR/MMS HTPC oplossing.

Heb jij ook een Abit A-N78HD?