LG 60PH6608 Zwart Review

harley 2 juni 2013, laatste update op 2 juni 2013, 3.000 views

LG 60PH6608 Zwart

Pluspunten

• GROOT echt een bioscoop gevoel
  • Mooie diepe kleurweergave
  • Apps (als je er van houdt)
  • Pentouch
  • Actieve 3D

Minpunten

• GROOT (voor normaal tv kijken/series misschien iets té
  • Geluid had beter gemogen
  • Voet steun had stabieler mogen zijn
  • Reflecties van het glaspaneel

Inbrandgevoeligheid Score: 4
(eerst een verhaal waarom deze tv, daarna een beknopte review, zal hem vandeweek met foto's updaten en als ik een testdisk kan vinden ook daarvan wat resultaten posten)

Helaas moesten we een nieuwe tv nadat onze zoon de oude Samsung 50C550 gesloopt had met een speelgoedhamertje (hier kan een plasma NIET tegen, vacuum is weg en dus direct GEEN beeld meer, geen gebroken lijnen/vlakken of "inktvlekken" zoals bij een LCD)

Ik wilde per sé weer een plasma aangezien ik nog steeds niet gecharmeerd ben van de harde LCD kleuren (hier vallen ook de huidige LED verlichte LCD's onder) Ziet er allemaal kei leuk uit in de goed verlichte winkel, maar thuis bij sfeerverlichting is het gewoon allemaal te fel en te hard.

Dus op naar de winkels, helaas is er nog maar weinig keuze in plasma's 3 merken te weten Panasonic, Samsung en LG waarbij LG de panelen levert voor de samsung tv's. Ik denk dat ik net op het verkeerde moment kwam in de winkels want het was veelal modellen van 2012 en dan vaak nog de laatste (demo) modellen met welgeteld 25 euro korting. Ook hebben de meeste winkels niet eens meer plasma staan of maar 1 model. Ben dus op goed geluk uitgeweken naar internetaanschaf (Doe ik normaal niet voor zo'n aanschaf)

Bij de plasma discounter (Tom Coronel) de 50PH6708 besteld en direct afgehaald. Het was 15 minuten voor sluitingstijd en er was geen demo model geďnstalleerd aangezien hij net binnen was en er maar 1 exemplaar was binnen gekomen. Dus mee naar huis thuis geďnstalleerd met de Magic Remote. Helaas bleek er 1 groene HOTpixel te zijn, en dan niet ergens aan de rand. Ik irriteerde me er enorm aan terwijl de rest van de TV me goed beviel.
Omruilen ging niet want er was geen voorraad en na 4 dagen kwam de monteur van LG met een nieuw panel. Helaas het oude type wat niet paste en ik ook niet had gewild/geaccepteerd. Dus een omruil opdracht voor LG aangemaakt maar na nog eens 4 dagen werd ik gebeld dat de TV retour winkel moest voor een credit. Ik heb de retour nog wat kunnen uitstellen maar na 2 weken werd de tv weer netjes opgehaald door de winkel.

Helaas was er ook na 2 weken was nog geen nieuwe leverbaar maar ik had inmiddels ook de 60PH6608 gezien. Deze verschilt op 3 punten met de 50PH6708.
• de maat
60 inch ipv 50inch
• het ontbreken van de wifi functionaliteit
Dit is geen probleem voor mij, de switch staat achter de tv dus een kabeltje van 20cm heb ik geen probleem mee. Als je wilt is hij er wel mee uit te breiden.
• de magic remote zit bij de 6708 wel bij en bij de 6608 serie's een "gewone" AB.
voor mij geen probleem aangezien ik de magic remote niet zo praktisch vond en na 1 dag alweer mijn logitech harmony tevoorschijn had getoverd
Oftewel we hebben een maatje groter genomen :) en dat voor een kleine meerprijs.

Dan de tv zelf :

De tv is heeft een goede beeldkwaliteit en heeft voor een plasma vrij compacte afmetingen. Natuurlijk zijn ze niet zo plat als de huidige led-edge LCD tv's en ook de rand is iets groter maar vergeleken met de Panasonic en Samsung plasma modellen is het design er 1 van de nette onopvallende soort.
De voet zou in mijn ogen wel wat steviger uitgevoerd kunnen worden. Hij volstaat maar super stabiel doet hij niet aan helaas. (was overigens bij de Samsung hetzelfde) Het scherm zelf is dan weer wel voorzien van beschermende laag (protective skin glass zoals LG het zelf noemt) ik vermoed een soort gorilla glas. Gelukkig niet getest maar wel een pluspunt voor gezinnen met kinderen. voorbeeldje op http://www.youtube.com/watch?v=56AvzhHuzLM
Het is wel echt een glaspaneel VOOR het eigenlijke panel. Dit levert wel wat reflecties op. Niet meer als mijn oude samsung maar heb wel het idee dat sommige LCD tv's hiervan minder last hebben.

Het aansluiten van de TV is echt een fluitje van een cent. CI+ (upc) erin coax kabel en HDMI kabel aansluiten en je doorloopt het menu. Na een tiental minuten zijn al je zenders ingesteld (zelf nog te sorteren indien gewenst, helaas gooti UPC wel zijn eigen kanaal telkens terug op 14 alle andere mag ik zelf instellen :( ) is hij verbonden met het internet en kun je aan de slag. Later tussen bronnen selecteren kan ook alleen met apparaten die aan staan (dus geen eindeloze lijst met bronnen waar toch geen apparaat aan hangt)
Helaas vraagt hij wel als je de tv aanzet en de HDMI input is niet beschikbaar of hij naar een andere bron moet gaan. In mijn ogen mag hij wel uit zichzelf naar de kabel input gaan als hij toch al merkt dat de andere niet beschikbaar zijn.

De beeldkwaliteit is gewoon erg goed. Na wat tweaken geeft hij mooie natuurlijke kleuren, goede zwartwaarden en ik kan tot op heden nog geen image retention ontdekken. Dit was met mijn 2 jaar oude samsung 50C550 wel het geval.
Ik heb nog niet getest wat de LAG is. Moet wel zeggen dat ik bij bijvoorbeeld kinder dvd's kartelrandjes zie maar ik vermoed dat dit eerder door de lage bronmateriaal komt als door de TV. Zou graag hier een goede test mee willen uitvoeren maar kan nergens bijvoorbeeld een HQV testdisk vinden ;)

Het geluid is niets aparts maar dat geld voor vrijwel alle platte tv's. Er zitten 2 downfire speakers onder in de rand en er is gewoonweg geen ruimte voor betere speakers. Ze zijn overigens ook niet slechter als van de overleden tv. Toch overweeg ik nu een soundbar ofzo.

De tv is voorzien van Actieve 3D maar brillen worden helaas niet meegeleverd. Volgens de handleiding werken alleen de LG AG-S350 brillen maar die heb ik niet dus ook niet getest. Hetzelfde geldt voor de pentouch. Jaja het is een heus touchscreen maar wel alleen met een optionele pen. Ook deze wordt niet meegeleverd dus niet getest maar als je wilt hebt je dus een 60 inch tablet ;)
Overigens worden de 3D brillen of pentouch ook niet bij de 6708 serie meegeleverd (oftewel bij geen enkele plasma van lg modeljaar 2013)

Heb jij ook een LG 60PH6608 Zwart?

Vraagje, zou het mogelijk zijn om een test video te maken?
En dan ga je op je lcd monitor een video bekijken die met een camera is gemaakt van een plasma tv? Wat levert dat op? Doet mij denken aan de reclames voor dvd een aantal jaren terug waarbij ze de kwaliteit van dvd demonstreerden.. op een videoband...
Ging meer om de reflecties eigenlijk...

Maar nee, niet op een lcd'tje.
Op een LG IPS237L wat in the grand scheme of things toch niet zo'n slecht schermpje is.

Anyway, ik heb inmiddels al een nieuwe tv.
Ik had jouw 1e bericht niet gelezen maar ik begrijp dat het niet meer nodig is.
REeflecties heeft ie wel enorm last van om eerlijk te zijn. Huiskamer is sinds 1 maand anders ingedeeld en overdag's mogen de gordijnen wel dicht. Maar ik heb eerlijk gezegd nog geen plasma gehad welke dat beter deed als deze (misschien de Kuro serie maarja die kennuh we nie betaluh ;) )