Specificaties Rad. HD4850 (625MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Club 3D HD 4850 512MB GDDR3 Review

Nixadus 29 juni 2008, laatste update op 29 juni 2008, 4.001 views

Club 3D HD 4850 512MB GDDR3

Pluspunten

• Complete uitvoering
  • Singel slot ontwerp
  • Veel prestatie voor weinig geld
  • Zeer uitgebreide featureset (niet nader hier omschreven)

Minpunten

• Wordt best wel warm
  • Drivers (versie 8.6) nog niet geoptimaliseerd voor deze kaart

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemene beoordeling:
Is het waard om van een 3870 naar een 4850 over te stappen? Mijns inziens wel. Immers meer grafische power met minder stroomverbruik tegen een scherpere prijs. Ik denk dat je het eerder andersom moet zien: dit is de kaart die de HD3870 had moeten zijn.
Over het geheel is het degelijke, snelle en complete kaart. De prestaties zijn prima, alhoewel de drivers nog niet optimaal zijn. Die komen pas in Juli. Vandaar een goed in de driver score.
In tegenstelling tot de HD3870OC (die veel te luid was als gevolg van de fixed fanspeed van 100%) heeft deze zeer aangename geluidswaarden. Zelfs bij 100% load is de kaart nauwelijks hoorbar. Alleen is opvallend dat dit kennelijk ten nadele van de warmte is gegaan. De GPU wordt tot 90C warm. Maar gezien het ontwerp, wat vrijwel gelijk is aan het basis ontwerp, zal dit denk ik wel loslopen.

Reden van koop:
Net als al in mijn test over de HD3870OC aangegeven ben ik best welfan van de ATI kaarten. Teveens wilde ik opnieuw wat nieuws omdat de HD3870OC nog net niet gaf wat ik had gehoopt. Zoals ik hierboven al aangaf, dit isde kaart die de HD3870 had moeten zijn.

Systeem
• Zalman ZM-460APS
• Creative X-Fi Platinum
• Cooler Master Stacker TC-01

Verpakking
Verpakking is degelijk en compact, statig Zwart en wit zoals dat al bekend is van de Club 3D. In tegenstelling tot de HD3870OC heeft deze kaart een singel slot koeler die redelijk de warmte afvoert, maar vooral een stuk stiller is. In de verpakking zaten een grafische kaart, een handleiding, cross-fire bridge, driversCD, enkele kabels, en converters naar VGA en HDMI-uitgangen. Geen extra's dus.

De installatie
De grafische kaart in de computer steken verloop vlot. Slechts een 6-polge voedingsstekker plaatsen was voldoende. Het installeren verliep redelijk hetgeen ik aan de not niet optimale ondersteuning van de drivers verwijt. ATi kennende is dit op korte termijn verholpen. Als driver gebruikte ik de 8.6 drivers (zonder de patch). Overigens is de hotfix hier te vinden. Meer info hierover vindt je ook hier.

Prestaties (vergelijk tussen X1950XTX, de HD3870OC en de HD4850)

Windows Vista: 5.9 overall systeem index

3Dmark:
Ik heb dit gebruikt omdat dit de enige is die ik op alle drie kaarten als test heb gebruikt.

X1950XT (stock speed)
• CPU1 - Red Valley - 0,911 FPS
• CPU2 - Red Valley - 1,435 FPS
• HDR1 - Canyon Flight - 8,032 FPS
• HDR2 - Deep Freeze - 30,470 FPS
Had wel verwacht dat er een verschil zou zijn maar het onderstaande geeft wel aan dat de nieuwe generatie duidelijk sneller is onder dezelfde omstandigheden.

Club3D - HD3870OC Edition (Stock values)
• 3DMark Score - 11088 3DMarks
• CPU1 - Red Valley - 0,907 FPS
• CPU2 - Red Valley - 1,451 FPS
• HDR1 - Canyon Flight - 46,896 FPS
• HDR2 - Deep Freeze - 54,519 FPS

Club3D – HD4850 Standard Edition (Overclock GPU +25Mhz – Mem standaard)
• 3DMark Score - 12451 3DMarks
• CPU1 - Red Valley - 0,967 FPS
• CPU2 - Red Valley - 1,445 FPS
• HDR1 - Canyon Flight - 58,938 FPS
• HDR2 - Deep Freeze - 66,705 FPS

Club3D – HD4850 Standard Edition (Overclock GPU+55Mhz – Mem +47Mhz)
• 3DMark Score - 12674 3DMarks
• CPU1 - Red Valley - 0,898 FPS
• CPU2 - Red Valley - 1,446 FPS
• HDR1 - Canyon Flight - 61,604 FPS
• HDR2 - Deep Freeze - 69,019 FPS

Zoals jullie zien is de winst niet echt groot als je de kaart overclockt. Bij de mem op 1050Mhz ipv de standaard 993Mhz vloog de kaart in 3Dmark 06 uit de bocht. Bij 1040 Mhz ging hij dus wel goed.
Overigens zijn dit zo ongeveer dan ook de waarden van de binnenkort verschijnende +versie die als antwoord op de 9800GTX+ van nVidia geïntroduceerd wordt.

Temperaturen:
In idle doet deze kaart een graad of 79 graden in een kamer met 24 graden. Redelijk hoog. Echter blijkt ook uit andere benchmarks dat dit een standaard warde is en dus de kaart van nature vrij warm loopt. Onload gaat de kaart naar ongeveer 90-92 graden, een verhoging van ong. 30 graden. Hetgeen dus in par loopt met de HD3870OC. Die werd ook ong. 30 graden warmer dan in Idle.

Overclocken:
Daar deze kaart standaard niet is overclocked is heb ik de waarde via de ATI Overdrive omhoog geschroefd. De resultaten zie je boven.

Standaard:
• Engine kloksnelheid: 625 Mhz
• Geheugen kloksnelheid: 993 Mhz

Prijs:
Ik heb dit kaartje voor ¤ 149,- bij Alternate gekocht. Qua prijs/prestatie is deze kaart een absolute aanrader om te kiezen. Stap je over van een 7000 serie Nvidia of een X1xxx of een X2xxx van ATI dan weet je niet wat je meemaakt. En als je dan kijkt wat je ervoor betaald ben je gek als je hem laat liggen. Let wel op de nieuwste drivers, want zoals bij ATI bekend lopen de drivers qua performance achter de introductie aan. Zeker als je deze kaart op resoluties van 1680 * 1050 draait met alle opties aan dan zul je merken dat hij meer in zijn mars heeft dan dat hij in eerste instanties laat zien. De CrossfireX en DirectX10.1 ondersteuning zijn natuurlijk ook pluspunten.

Heb jij ook een Club 3D HD 4850 512MB GDDR3?

Dit vind ik nou een duidelijke en beknopte review! Top!

Eén opmerking: "meer grafische power met minder stroomverbruik". Het stroomverbruik van de HD 4850 is aanzienlijk groter dan van de HD 3870.
Nou is het natuurlijk een betere kaart dan de HD3870. . .Maar als je kijkt naar prijs/prestatieverhouding, de HD3870 is al te krijgen voor iets meer dan ¤100,-? En een 3DM06 van slechts 1500 minder. Is het dan nog steeds waard om deze te kopen?

Overigens valt je score van de HD3870 wel tegen; mijn systeem haalde ook precies 11088 met E6300 7x500Mhz, 2x2GB DDR2 5-5-5-15 1000Mhz, HD3850 Asus 256MB 770/1079 Mhz.
Uit http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2631297
Anandtech
Idle / Load
HD 3870 (RV670): 142.2 W / 211.7 W (de meest zuinige)
HD 4850 (RV770): 158.9 W / 227 W
HD 4870 (RV770): 203.7 W / 278.6 W

Tech Report dan:
Idle / Load
HD 3870 (RV670): 104 W / 212 W (de meest zuinige)
HD 4850 (RV770): 127 W / 236 W
HD 4870 (RV770): 156 W / 274 W
Dus of hij minder stroom verbruikt dan de 3870 ???

Een puikje review. Mooie vergelijkingen, goede links, kort en krachtig; kortom toppie.

Ik hoop wel dat ATI toch nog een oplossing gaat vinden voor die warmteproductie (zal op deze kaarten wel niet meer kunnen). Warmte kost energie, dus bij deze temperaturen is de efficiëntie van de kaarten verre van optimaal. Als ze nou persé energiezuinige kaarten willen maken, weten ze in ieder geval waar ze in de nabije toekomst aan moeten werken.

Verder vind ik zowel de 4850 als de 4870 een fantastische coupe richting NVidia. Hier kunnen wij als tweakers alleen maar beter van worden :9 .

/edit
hmmmmmm, door het zoekwerk naar mijn link, bovenstaande post Wilhelm11 gemist.

Overigens één van de eerste reviews welke ik zie die zonder fotootje(s) toch 4 sterren haalt !! :*)

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 30 juni 2008 01:14]

Ach, die temperaturen zijn al een hele tijd zo, met ati kaarten. denk dat ze dat ook wel kunnen hebben, anders hadden ze het wel anders ontworpen. ik denk dat gebruikers gewoon tijd nodig hebben om daaraan te wennen. Ik heb met die temps eigenlijk nooit problemen gehad.

Mooie review trouwens ;)

Volkomen met je eens over de verpakking van club3d; 1 van de beste! Gewoon, stevig, en makkelijk op te bergen. :P

[Reactie gewijzigd door pcgek op 29 juni 2008 19:15]

Ehh... minder stroomverbruik? Heb ik iets gemist? :?
Ik zie dat je vorige graka ook van Club3D is...Specifieke reden voor keuze van dit merk?

Goede revieuw!
Mooie review. Het wordt tijd dat ATI ook zo een kaart gaat maken voor een laptop.

Moeten ze nog wel even het energieverbruik naar beneden schroeven en temperatuur oplossen (gaat samen) :) .
Over de driver: Ik heb direct de hotfix geinstalleerd ipv eerst Cat8.6. In de hotfix zit gelijk de driver en CC in. Ik heb de kaart nu ongeveer een week en ik ben nog geen enkele issue met de driver tegengekomen. Vlekkeloos.
Vista x64, MSI K9A2-CF met A64 5000BE@3Ghz

Stap je over van een 7000 serie Nvidia of .. dan weet je niet wat je meemaakt
Ik kom van een 7900GS en ik kan de opmerking onderschrijven.
In 3DMark2006 een meer dan verviervoudiging en RaceDriver-GRID loopt op max settings ipv nauwelijks met de 7900GS :)

[Reactie gewijzigd door 614 op 30 juni 2008 10:30]