Specificaties Tower, 14 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos II Review

NEK 1 juni 2013, 1.135 views

Cooler Master Cosmos II

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Inrichtingsmogelijkheden
  • Koelmogelijkheden
  • Geluidproductie
  • Geluidsisolatie
  • HDD en SSD koeling

Minpunten

Nadat ik jarenlang plezier heb beleefd van mijn Cooler Master CMII kast, besloot na veel leeswerk toch te kiezen voor de Cosmos II. Toen deze kast voor het eerst op de markt kwam (2007) ben ik deze gaan bekijken bij Mycom en vond de kast toendertijd niet goed en veel te groot. In 2013 heb ik toch besloten om de kast te kopen, aangezien het hier om een zeer goede kast gaat die ondersteund wordt door de vele positieve reviews.

VERPAKKING

De verpakking is groot, echt heel groot. De kast zit solide opgesloten in een dik polystyreen frame dat de kast goed beschermt tegen eventuele stoten of vallen. De verpakking is solide genoeg om goed van A naar B te worden verstuurd.

UITPAKKEN
Zoals reeds omschreven zit de kast verpakt/beschermt tussen 2 polystyreen gedeeltes. De kast is zelf ingepakt in plastic met diverse plastic folies ter bescherming. De kast is makkelijk uit de doos te halen en weegt niet zwaar. Je hebt er geen 2 mensen voor nodig.

BUITENZIJDE
De kast kan omschreven worden als prachtig. De bouwkwaliteit is subliem en de kast is een lust voor het oog. De kast kan met gemak (zonder inhoud) door 1 persoon aan de twee beugels worden verplaatst. Bouwkwaliteit is dik, dik in orde. Aan de achter zijnde is er plek voor 10 uitbreidingskaarten. De plek voor de powersupply steekt enigszins uit wat ten goede komt aan de warmte productie en afvoering hiervan. Voor de buitenzijde geef ik een dikke 10.

BINNENZIJDE
Voor eenieder die graag zijn/haar kast perfect wilt inrichten, dan is deze kast hier uitermate geschikt voor. De kast is zo groot, dat mijn ATX moederbord veel ruimte heeft. Eigenlijk komt deze om in de ruimte. Het voordeel van deze ruimte is dat er een optimale airflow kan worden gecreŽerd dat weer ten gunste komt van de temperatuur van het systeem. TOP!
Het interieur van deze kast is gewoon mooi. Alles mooi zwart met plek zat voor kabels weg te werken. …ťn van de voordelen van deze kast is dat er goed over nagedacht is aan de backplates van de koelers, hierdoor kan zelfs de grootste backplate geplaats worden zonder enig probleem. Daarnaast kunnen alle kabels perfect worden doorgevoerd door de speciale openingen wat weer ten gunste komt aan de airflow. Voor de binnenzijde geef ik een dikke 10.

VOORZIJDE
Diegene die zijn/haar kast wil verrijken met LED ventilatoren kan gerust ademhalen, ook hieraan is gedacht. Door gebruik te maken van het bedieningspaneel aan de voorzijde kan je zelf bepalen of de LED's aan gaan en instellen hoe snel de ventilatoren dienen te draaien.

MOGELIJKHEDEN
Er is plek zat voor harde schijven, SSD's, grafische kaarten en noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken en het past er allemaal in. Aan de voorzijde zit een grote 200mm fan die de harde schijven koelt. Aan de bovenzijde kan men (in mijn geval 3 x 120mm) voldoende ventilatoren plaatsen. Aan de achterzijde zit een 140mm fan en bij de tweede en derde harddisk bay zitten tevens 2 x 120mm ventilatoren. Je kunt er zelf nog meer ventilatoren bij plaatsen; ik heb er in totaal 11 ingezet (allen van Coolermaster), ze staan op volvermogen en het geluid is stil.

TOT SLOT
Deze behuizing is tot nu toe de fijnste behuizing die ik heb gehad. Voor zakelijk gebruik (in mijn geval) is het perfect, maar het is natuurlijk goed te bedenken dat het voor de doorsnee zakelijke gebruiker veel te groot is. Ik wilde heel graag een kast die zowel groot, goed gebouwd is en vooral goede koelmogelijkheden biedt.

Ik kan nog veel meer schrijven en geheel tot in detail gaan over elk boutje, de perfecte zijpanelen, de kwaliteit, de mogelijkheden maar ik denk dat je deze kast gewoon moet bekijken en zelf tot de conclusie moet komen of deze kast geschikt voor je is.

Ik geef deze kast een dikke 10!

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos II?

Minpunt (eigen ervaring): de X-Dock (hotswap drivebays) is relatief gammel spul. Bij de eerste keer gebruik brak bij mij meteen het deurtje af, ik moest dusdanig veel kracht zetten om de schijf te ejecten dat het deurtje het dus gewoon begaf... :(

Zo'n kwaliteit in een behuizing uit deze prijsklasse hoort gewoonweg niet. Plastic deurtjes voor de hotswap bays is vragen om problemen...
Vooreerst: * Noel ervaring met een tiental Cosmos II builds. Ik weet wat/hoe/etc. :)

Je bent wel heel positief. :) Je meldt geen nadelen, daar wil ik dan wel wat over kwijt:

Het punt uit jouw verhaal waar ik het niet mee eens ben, het gewicht:
- De kast is weldegelijk te groot en te zwaar om op je eentje uit de doos te halen of even snel op en af te tafel te tillen. Leeg misschien net, maar zodra er nog wat in steekt, is 2 personen toch aan te raden.

Een paar kleinere zaken:
- voetjes geven zwarte vegen op tafel/bureau.
- de zijpanelen willen niet altijd even goed sluiten.
- kabels van de hotswap trays amper afgewerkt (afdekplaatje was leuk geweest)
- geen gaatje onderaan het moederbord om kabels naar usb headers, audio of front panel connectors te routen. Je moet door de bodem of het grommet gat aan de sata poorten.

Maar over het algemeen, zeker vergeleken met de Cosmos 1, een uitstekende kast, ALS dit iets is wat je leuk vindt. Als het iets beperkter moet qua budget, ga je al deze features in iets mindere mate wel terugvinden in goedkopere, kleinere cases.

En foto's van je build? :)
Hey Noel,

Bedankt voor je reactie. Zelf heb je nog geen review geschreven?

Ik kan de kast met gemak tillen. Zo zwaar is deze nu ook weer niet.

Een paar kleinere zaken:
- voetjes geven zwarte vegen op tafel/bureau.

Geen ervaring mee

- de zijpanelen willen niet altijd even goed sluiten.

Niet gemerkt

- kabels van de hotswap trays amper afgewerkt (afdekplaatje was leuk geweest)

Tja..

Niet gemerkt.

Voor foto's heb ik nog geen tijd gehad. Misschien binnenkort.
Als u even bij ''Vraag en aanbod'' had gekeken dan had u de Cosmos 2 voor 225.
Ik verkoop de kast namelijk :) geheel nieuw.