Specificaties 26" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 26PFL5322/12 Review

tdw 29 juni 2008, laatste update op 1 februari 2009, 2.670 views

Philips 26PFL5322/12

Pluspunten

• Goedkoop
  • Complete featureset
  • Design

Minpunten

• Backlight bleeding
  • halve minpunt: fabriekssettings zijn dom

Ik was op zoek naar een nieuwe TV in verband met een aankomende Xbox. Oude beeldbuistelevisies waren nergens meer te krijgen, dus toch maar voor een LCD gegaan. Mijn budget lag tussen de 500 en 600 euro, waardoor ik ben gaan rondkijken in de Block, waarbij deze TV (die ik overigens van tevoren al op internet had gezien) mij erg goed beviel. Hij zag er goed uit, en de kleuren en het scherm zagen er prima uit, die ik dus voor 500 euro heb meegenomen.

Algemeen
De TV werd geleverd in een grote doos van onhandig formaat. Er zaten 2 handleidingen bij in 18 talen, een schoonmaakdoekje voor het scherm, de afstandbediening inclusief batterijen (AAA), de glazen voet, schroeven voor de voet en het netsnoer. De TV was prima verpakt. Hij zat aan beide kanten vast in piepschuim, en om het scherm zelf zat nog een soort schuimpapier heen. Om de zwarte rand zat nog een plastic laagje tegen krassen. De voet had naast schuimpapier ook nog een stuk karton eromheen. De voet en de TV kwamen dus los van elkaar. De voet en de TV aan elkaar zetten is hartstikke makkelijk en staat uitgelegd in de ‘snelstartkaart’.

De TV heeft alles wat een tv uit deze prijsklasse zou moeten hebben: 2 keer SCART, 2 keer HDMI, 1x Component video en een keer Composite video (aan de rechterkant van het scherm). Ook een hoofdtelefoon- en een S-VIDEO-aansluiting ontbreken niet. De knoppen zitten aan de linkerkant van de TV, en zijn van boven naar beneden Volume +, Volume -, Menu, Program +, Program -, Power. Eveneens aan de linkerkant van de tv zit de IR-sensor.

Dan nog een klein stukje over de afstandbediening: Hij is lekker licht en lekker klein, ligt prima in de hand en alle knoppen zijn voorzien van een duidelijk label. Het is jammer dat niet alle afstandbedieningen zo zijn, want als je hem eenmaal vast hebt wil je hem nooit meer loslaten.

Featureset
Qua features komt deze TV niks te kort. Dynamisch contrast (met een verhouding op papier van 4000:1), ruisonderdrukking, picture-and-text, kinderslot, equalizer, timer uiteraard, parental control en active control zit er ook op. Tevens heeft de TV een wekkerfunctie. De TV heeft een responsetijd van 8ms, 100Hz Motion ontbreekt. De TV is ook voorzien van ‘smart picture’ en ‘smart sound’, wat betekend dat je de kleuren en geluid van de TV aan kunt passen aan de ‘bron’. Of die functie nuttig is, mag je zelf beslissen want ik gebruik het niet. Verder zit er aan de voet een stuk plastic waartussen je kabels kunt binden zodat ze uit het zicht blijven. De TV kun je niet verstellen, aangezien de voet zit vastgeschroefd op de tv. Aansluitingen komt die niet te kort, zoals je hebt kunnen lezen in het vorige stukje.

Kleurweergave
De kleurweergave van de TV is goed. Geen problemen mee gehad, en alles is duidelijk te zien. Donkere details zijn moeilijk te zien, hoewel dat ook aan mijn instellingen kan liggen. Als de kamer donker is zie je het een stuk beter. Met betrekking tot de kijkhoek: De verticale kijkhoek is 176 graden, en die word gehaald ook! Zonder kleurvervorming that is. De horizontale kijkhoek is wat minder, maar in de meeste huiskamers zou dat geen probleem moeten zijn, want die afwijkingen beginnen pas bij ongeveer 90 graden.

Contrast en helderheid
De TV is, zoals gezegd, voorzien van dynamisch contrast. De lichtopbrengst is prima, alleen de tv heeft wel veel last van backlight bleeding. De fabrieksinstellingen zijn ronduit dom: toen ik de tv voor het eerst aanzette, stond het contrast op 95%. Na een beetje gerommel met de instellingen, is het beeld prima. Van de backlightbleeding opzich heb ik eigenlijk nog geen last gehad.

Ghosting
Daar kan ik kort over zijn: geen last van. Ook niet tijdens het EK, alle beelden waren gewoon strak. Tijdens films kijken heb ik er ook geen last van gehad, dus op dat vlak is alles prima in orde.

Pixeldefecten
Toen ik de TV 2 dagen had, heb ik gecontroleerd met Dead Pixel Tester. Ik heb geen dode of luie (sub)pixels gezien. Ik heb net voor deze review weer gecontroleerd, maar wederom was er niks te zien. Wederom een prima score dus.

Bouwkwaliteit en afwerking
De TV is prima afgewerkt. Knopjes werken goed, kraken niet, en alle aansluitingen doen het prima (hdmi niet getest overigens), en zitten goed vast. De TV heeft geen scherpe randjes, en hoe plastic hij ook is, zo voelt hij niet. Het is een degelijke TV. Bij het optillen hoorde je ook niks kraken. De TV staat stevig op de voet, ook al geef je er een tik tegenaan. De voet is ongeveer een halve centimeter dik.

Vormgeving
Dit is natuurlijk subjectief, maar ik vind hem erg mooi. De TV heeft een grijszilvere behuizing, en rond het scherm zit een zwarte, glimmende rand. De standby-led is rood en als de TV aan is, is die blauw. Hij is verder niet storend. Onderaan het scherm en onder de rand zitten de speakers gemonteerd. Deze zijn dus wel gewoon zichtbaar. De glazen voet maakt het design af, en is gemaakt van mat glas. De nieuwe TV’s van Philips vind ikzelf mooier, maarja, die vielen iets buiten mijn budget.

De prijs van de TV is prima. Je krijgt in mijn ogen veel dingen voor weinig geld. Er was slechts 1 TV goedkoper, maar dat was te zien ook: die was echt van een stuk mindere kwaliteit. De prijs/kwaliteitverhouding is in mijn ogen zeer goed.

Vragen en opmerkingen zijn welkom. Opbouwende kritiek natuurlijk ook.

Heb jij ook een Philips 26PFL5322/12?

Mooie review: alles wordt behandeld. Jammer van het ontbreken van meer pics. Interessant dat je ook naar crt keek. Ik heb nu een jaar een crt breedbeeld, maar voor highres spellen op de Xbox360 toch wat minder geschikt. Een fullhd is m.i. dan beter. Maar voor tv, films is mijn 28" zeer de moeite waard en zeker voor wat ik toen betaalde: EUR 430,00 met 5 jaar garantie.

Edit: woei extra pics!

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 29 juni 2008 13:21]

Keurige review!
Inderdaad veel voor weinig bij deze philips!
Mooie review.

Ik zou nog wel graag willen weten hoe goed de tv kan worden aangesloten op je pc. Deze televisie had dacht ik geen VGA aansluiting erop zitten dus moet je hem via HDMI aansluiten. Lijkt me nog handig om ook te lezen hoe goed de tv voor pc-gebruik voldoet.
Bedankt voor het compliment. De TV heeft inderdaad geen VGA-ingang, dus het moet inderdaad via HDMI. Mijn laptop heeft geen DVI, dus dat heb ik niet kunnen testen (en had trouwens ook geen zin om een vga->dvi adapter en vervolgens een dvi->hdmi kabel te kopen :P).

Ik heb de TV aangesloten via S-VIDEO, op een resolutie van 1024*768 is dat genoeg om lettertjes te kunnen lezen. Sterker nog, ik type deze reactie via de tv op een kijkafstand van 2 meter ongeveer. Ik denk dat je het HDMI wel een beter resultaat kunt behalen, want 1024*768 is natuurlijk niet de native resolutie van de TV. ik moet er wel bij zeggen dat ik een ongecorrigeerde oogafwijking heb van +4,75 en +0,75
Ik heb deze TV ook, gekocht via een mooie prijs bij de Philips myshop (voor medewerkers).

Het enige waar ik me aan ergerde was het belabberde geluid uit de speakers, zo ontzettend dof.
Inmiddels hangt er een Marantz receiver tussen en is het geluid een stuk beter.

Verder is een goede TV vind ik, ik gebruik verder de tuner van UPC.