Specificaties Rad. HD4850 (625MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E Review

Tom-ass 29 juni 2008, laatste update op 17 september 2008, 16.294 views

Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• Beste bang for buck op het moment!
  • Single slot
  • Weinig geluid

Minpunten

• Mag kleiner
  • Mag altijd zuiniger

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Net als velen, moet ik elke keer bij het ontevreden zijn over de grafische prestaties van m'n pc een afweging maken. Wachten op de nieuwe aangekondigde nvidia of ati, of een huidig model kopen. In februari/maart begon ik een nieuwe pc voor mezelf te bouwen. Op dat moment had ik een Asus 8800GTS 512MB. Geen verkeerde kaart. Hij was net in prijs verlaagd; 200 euro. Maar ik game-de op dat moment niet echt. Dus ik heb hem geruild voor een 8500gt. na tussendoor even een 3650 te hebben gehad ben ik nu aanbeland bij de nog niet zo oude Sapphire HD4850 512MB!

Package content / eigenschappen
Ati houdt de dozen bijna altijd van hetzelfde formaat, ook deze is net zo groot als bijvoorbeeld een hd3450 of een x1950 pro. Zeer bescheiden. In de doos zitten de gebruikelijke dvi-vga, dvi-hdmi en de molex-peg (6-pins) adapters. De voornaamste reden om van videokaart te switchen is natuurlijk het verschil in graphische prestaties, maar ook zit er op deze kaart een UVD (universal video decoder) versie 2.0! :) Dit is een chipje wat de decodering van HD film materiaal opzich neemt. Zowel VC-1 als H264 (de meest gebruikte bij blu-ray).

Bandbreedte
Ik heb hem in een Asus P5K PRO zitten. P35 dus -> pci-e versie 1.1. Dat was ook een van mijn vragen voor de aanschaf van dit model, moet ik overstappen naar x38/p45 voor pci-e 2.0 van deze kaart? Maar ik lees verschillende berichten online dat zeker deze kaart, nog lang niet alle bandbreedte van pci-e 1.1 16x gebruikt. Dus ik maak me geen zorgen.

Prestaties/prijs
Zeer goed! Zoals ik al schreef, ik heb een 8800GTS 512MB gehad. En deze kaart is toch net weer iets sneller. In de meeste testen wordt de 4850 vergeleken met de 9800gtx (wat eigenlijk een opgepimpte 8800gts g92 is) en daar komt hij in sommige testen nog bovenuit. En dat voor een bedrag rond de 150 euro bij pricewatch! Absurd, ati flikt het weer! Maar dat vindt geen tweaker erg natuurlijk. Kortom, qua bang for buck de kaart van het moment.

Geluid/Warmte
Warmte van een graphische kaart vind ik nooit zo intressant. Stel je hebt prima ventilatie in je kast, en de ruimte waar je je in bevindt is 21 graden. Dan maakt bij het niet uit of een kaart 90 graden wordt. Dat is gewoon het ontwerp van de fabrikant, en blijkbaar kan die kaart daar tegen. Iets wat er natuurlijk wel direct mee te maken heeft is de koeling, en de geluidsdruk die er vanaf komt. Maar die is in dit geval zeer acceptabel te noemen. In mijn Cooler Master CM690 heb ik 5 x 12cm fans zitten. 4 voor de kast en 1 voor processor (Thermalright Ultra 120 Extreme), allen onder de 1250 rpm draaiend. met de kast open hou ik heel even de fan van de videokaart tegen, en ik hoor geen verschil in geluidsdruk. Let wel, dit heb ik alleen gedaan tijdens idle/windows gebruik. Maarrr, ik denk dat dat het enige moment is dat het geluid van de pc er toe doet, want tijdens gamen is de kans groot dat je speakers/headphone er bovenuit komen. Kortom, de singleslot koeler (reference ontwerp volgens mij) van sapphire doet het prima.

Driver
Op dit moment, is er geen officiele stable driver voor de ati 4000 serie. Catalyst 8.7 zal die ondersteuning meebrengen. Gister (bij het installeren) heb ik me gek gezocht, want zowel op de ati als de sapphire site werd er niet meteen melding van gemaakt dat er een hotfix beschikbaar was. Dit is een soort 8.7 beta. Deze is te vinden in de knowledge base van de DAAMIT website.

Heb jij ook een Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E?

Wat denken jullie dat er gebeurt met spullen die je binnen een x-aantal dagen met volledige verpakking mag terugbrengen?

Bovendien, als je rationeel nadenkt, en je ongefundeerde angst voor geopende dozen aan de kant zet, dan weet je dat winkels dezelfde kwaliteit garanderen voor alle producten. En als ze dat niet kunnen garanderen, ja dan ben je inderdaad in een slechte winkel.

Overigens doet de kaart het uiteraard nog prima, maar speel ik er bijna geen games mee...
1080P h.264 playback via MPC-HC (zie meuktracker) gaat inderdaad geweldig! Maar eigenlijk is in game/workstation pc's de decodering niet echt een belangrijk punt meer, aangezien elke dual-core dit tegenwoordig makkelijk aan kan.

[Reactie gewijzigd door Tom-ass op 17 september 2008 22:18]

Interessante kaart idd.
Grappig dat je hem omschrijft als ''de nog niet zo oude'' Is toch wel vrij nieuw hoor.

Ga je nog wat benches op ons loslaten?

Deze kaart zit zeer in mijn overweging, maar wacht even de officiele release van de 4870 af voor vergelijken.

iig bedankt voor je review.
Mooie review. (op het missen van benchs en temps na ;) )
Heb de kaart sinds 2 dagen ook, en ik moet zeggen, ze bevalt me wel. :)
De fan wordt temperatuursgeregeld. Idle zit ie dan ook aan een 80-81C, maar wel 'onhoorbaar'. Ingame max iets van een 85C, maar dan nog is ie vrij stil.
De driver (die hotfix1) werkt tot hier toe stabiel. Geen probleem ermee.
Zoals altijd met nieuwe kaarten is er nog geen support van Rivatuner / Atitool ... voor deze kaartjes... ;(

[Reactie gewijzigd door JoWannes op 29 juni 2008 10:14]

Wordt atitool nog wel eens geupdate dan? want ik ben er naar op zoek geweest maar de nieuwste versie die ik kon vinden is 0.27 beta4 en die komt uit november 2007... liever heb ik dan rivatuner vanwege het mogelijke OSD (ik weet niet of dat ook mogelijk is met bijvoorbeeld ATI tray tools anders zou ik dat gaan gebruiken, maar helaas wordt de kaart ook door dat programma nog niet ondersteund.)
Ik vrees idd dat Atitool een beetje aan het verouderen is... :(
Bijzonder jammer, is / was een goed progje...
probeer eens furbench ;)
je 4850 word meteen 100+ Celsius.

ik heb er zelf ook een en andere mensen die ik ken ook, en ze worden allemaal 100 graden met furbench :D 4850 hotfix/en/beta 8.7.
deze chip kan veilig 140 graden worden.

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 juli 2008 05:42]

Leuke kaart voor een mooie prijs.
Ik wil alleen een passief gekoelde, ik hoop dat er een komt. (Sapphire? Die heeft wel een 3870 passief.)
Het is niet echt netjes om je gebruikte kaart gewoon weer als nieuw te verkopen, klinkt best vreemd in de oren.
Waarschijnlijk wordt de kaart verkocht als een soort van snuffelhoek bij alternate niet als nieuw
mee eens....maar dat zegt die toch ook niet? Wellicht heeft de klant er kennis van, of vind het niet erg om een degelijke kaart te hebben. Hij werkt dan iig gegarandeerd :)
hier is de hotfix te vinden via de AMD site. Nette review heb de kaart zelf ook net een paar dagen, echt een mega kaart voor z'n prijs.
dus het enige wat ik kan zeggen is: Have fun with it :Y)

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 29 juni 2008 11:46]

Benchmarks zijn er genoeg te vinden toch?

Temperatuur blijft bij mij ergens ronds de 80 graden. Tijdens GRID (alles hoog @ 1920x1200) even alt tab, dan zegt zowel gpu-z als hwmonitor mij 80 graden.
Ik heb er nooit aan gedacht om een casefan aan de buitenkant van mijn kast te bevestigen :D

Redelijke review: 3 sterren :)
mijn nvidia 6800 werd soms 100 graden, ook zonder problemen en volgens nvidia was dat prima. GPU's zijn geen CPU's als het om temperatuur gaat.