Lenovo IdeaPad Z500-MBYDGMH Review

dijstr 31 mei 2013, laatste update op 23 juni 2013, 4.043 views

Lenovo IdeaPad Z500-MBYDGMH

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Toetsenbordverlichting
  • Prestaties
  • Design
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• DVD Drive
  • Fan geluid kan storend hard zijn (al duurt dit vaak niet lang)
  • Moeilijk upgraden

Sinds een week in het bezit van deze lenovo laptop.
Mijn vorige laptop was een 11,6 inch maar ik wilde toch wat groters. Bij de mediamarkt een deze Z500 gevonden en deze aangeschaft vanwegen het design en de overige specs. Hieronder een korte review van mijn ervaringen de eerste week.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk was goed, ik pakte de laptop uit en het viel me meteen op dat het design erg strak is! De rubber/plastic boven en onderkant voelen heerlijk aan en de laptop zelf is ook zeker niet te dik. Openklappen gaat makkelijk en het scherm en scharnieren voelen degelijk aan.

Eerste gebruik
Na het standaard installatie proces van windows 8 te hebben doorlopen kom ik een hoop tegen op deze laptop, veel lenovo programma's die ik er eigenlijk vrijwel allemaal direct af heb gegooid. Daarna meteen overgegaan op de standaard installatie van de nodige software.

Portabiliteit
De laptop zelf voelt degelijk en best premium aan. Hij is niet te zwaar maar zekere ook geen ultrabook. Heb de laptop 1 keer mee naar school genomen en de hele dag in mijn rugtas gehad. De 11,6 inch die ik had woog net meer als 1 kilo, en ja, eerlijk is eerlijk deze laptop is zeker zwaarder en ja, je merkt het verschil wel maar het is zeker niet storend! De laptop is voor zijn formaat lekker handzaam en makkelijk mee te nemen in bijvoorbeeld een rugtas.

Touchpad en toetsenbord
Toen ik het touchpad voor het eerst gebruikte was het even wennen, zo'n 2 seconden. Ik weet niet waarom ik moest wennen, maar het voelde even anders aan, heel raar. Maar eigenlijk over het touchpad zelf niets te klagen! Er zijn wat standaard instellingen die ik heb veranderd waardoor het werken met het touchpad toch wat makkelijker gaat, maar dit is zeker niet nodig, puur een persoonlijke voorkeur.

Wat ik uiteraard als tweede heb uitgeprobeerd, aangezien ik deze laptop vooral voor school zal gebruiken, is het toetsenbord. Ik moet zegge dat dit erg luxe aanvoelt. Typen gaat makkelijk, de knoppen hoef je niet in te drukken, althans zo voelt het. Je 'glijdt' als het ware over je toetsenbord. Heerlijk! Echter viel mij ook meteen op dat het numpad redelijk kleine toetsen heeft. Maar voor ook dit went. Het toetsenbord verlichting dat op deze laptop zit is overigens geweldig, gebruik het eigenlijk altijd aangezien ik in een nogal donkere hoek van de kamer zit en een bureau lampje niet altijd handig is, dan is het toetsenbordverlichting de ideale oplossing!

Prestaties
Ik heb geen benchmarks van de laptop, misschien dat dit later nog komt.

Mijn model bevat:
i5-3230M
nVidia GT 635M
4Gb ram
500Gb harde schijf (5400Rpm)

Ik moet zeggen dat dit allemaal erg fijn werkt! Programma's als office en internet werken onwijs soepel, maar ik had ook niet anders verwacht van deze laptop.

Op game gebied stelt deze laptop gelukkig ook niet teleur!
Ik heb inmiddels Far Cry 3 ge´nstalleerd en gespeeld. Dit ging erg soepel, ik heb de instellingen op optimalised staan, dit is med/high. Hij schommelt een beetje tussen beide in maar het spel zelf ziet er geweldig uit en loopt als een zonnetje. Heb framerates gedraaid en hij haalde makkelijk de 40fps. Prima mee te gamen dus! Ook heb ik XCOM Enemy Unknown ge´nstalleerd en deze speel ik op max settings eveneens als een zonnetje!

Accuduur
Er is standaard op de laptop software ge´nstalleerd waarmee je de batterij kan managen. Deze bied hoge prestaties, normale prestaties/batterijduur en lage prestaties. Op het moment van spreken heb ik de laptop op de accu, was 100% toen ik hem van de lader haalde en staat nu op 60% met nog 3uur en 19 minuten te gaan volgens de batterijmanager. Niet slecht denk ik zo.. Heb hem wel op batterijbesparend met lage prestaties, toetsenbordverlichting uit en gedimd licht. Maar toch, vind ik dit niet verkeerd!

Geluid en hitte
Het geluid wat de laptop maakt (de fan) is hoorbaar, echter is dit in mijn ogen (oren) niet storend. Als de laptop idle draait hoor je de fan draaien. Dit kan voor sommige mensen vervelend zijn echter heb ik hier geen last van. Bij het spelen van een game merk je wel dat hij soms even aan slaat, dan draait hij een paar seconden full out en dan weer terug naar een rustig niet storend niveau.

Qua hitte heb ik eigenlijk niets te klagen, de laptop die ik had wilde nog wel een zo heet van onder worden dat ik bang was dat de laptop zou smelten (ja natuurlijk lekker overdreven!!) maar deze laptop heb ik dat gevoel helemaal niet. Heb hem regelmatig op schoot en eigenlijk totaal geen last van de hitte of dergelijken.

De DVD Drive
Een minpunt aand deze laptop is de DVD Drive. Heb nog nooit zoveel lawaai gehoord uit een DVD Drive als deze laptop maakt! Als je er een CD of DVD in zet, kan dit geluid dusdanig storend worden dat een DVD kijken niet te doen is. Gemiste kans al vraag je het mij, lijkt me dat dit toch wel een heel stuk beter had gekund. Maar gelukkig heb ik hier niet veel last van, ik heb een mooie tv staan met een PS3 waar ik prima al mijn films op kan kijken.

Voor mijn doeleinden (af en toe een spelletje maar vooral schoolwerk) is dit de ideale laptop. Zeer fijn toetsenbord, mooi scherm met (helaas, al heb ik hier geen last van) standaard resolutie (768p). De draagbaarheid is prima voor dit formaat en de accuduur is eveneens prima. Niet veel te klagen eigenlijk op de DVD Drive na.

Edit 23-6-2013
Ik heb inmiddels een Samsung 840 256Gb SSD in mijn laptop ge´nstalleerd, de harde schijf gecloned en de interne HDD gebruik ik nu als externe HDD. Ik heb tevens een extra RAM module van 4Gb ingebouwd. Het openen van de laptop was niet erg makkelijk, maar via een filmpje van youtube ging het gelukkig helemaal goed in 1 keer.

De prestaties zijn nu, met SSD en de extra RAM, ongekend. Ik moet eerlijk toegeven dat ik pas ÚÚn keer eerder op een pc met een SSD heb gewerkt, maar dat voelde niet zo soepel aan als de laptop nu doet. Ik heb gemeten hoelang het duurt om volledig op te starten, dit duurt een krappe 20sec. Dit is in combinatie met Windows 8. Ik zou nooit meer een laptop zonder SSD willen! Benchmark heb ik niet ( heb geen idee hoe ik al die mooie benchmarks die ik langs zie komen bij andere reviews moet maken) Mocht ik nog een keer benchmarks gaan draaien, zal ik deze meteen uploaden. De batterijduur ging er met de SSD wel op vooruit, bij normaal gebruik (internet word e.d. haal ik nu makkelijk de 6uur) Hitte is ook minder geworden, de fan slaat minder snel aan en is ook wel erg fijn.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z500-MBYDGMH?

Mijn eerste review geschreven, ik hoop dat jullie er wat aan hebben :)
Als iemand nog op/aanmerkingen heeft over de review, vragen over de laptop of iets ander wil weten hoor ik het graag!!

:*)

[Reactie gewijzigd door dijstr op 31 mei 2013 00:55]

Ik heb deze laptop ook sinds vorige week, eveneens via MediaMarkt. Het gene wat mij op valt is dat de prestaties beduidend minder zijn wanneer de oplader er niet in zit. Herken jij dit? Is voornamelijk bij het spelen van wat zwaardere games.

Het energy management programma geeft ook de optie "maximale batterijtoestand" weer. Houdt in dat dit programma er voor zorgt dat de batterij constant tussen 55% en 60% blijft om overladen ed te voorkomen. Alleen op deze stand zijn de prestaties hetzelfde als wanneer er geen oplader in zit. Vroeg me af of jij (indien je het zelf al opgevallen was) hiervoor een oplossing hebt?
Om eerlijk te zijn weet ik dit niet.. Ik heb de laptop altijd op batterijsaving staan en als ik dan games speel (far cry 3, crysis 3 etc.) loopt dit soepel op med/high settings. Ook als ik op de accu werk merk ik geen verschil, maar zoals ik al zei heb ik de laptop altijd op batterijsaving staan.

Ik zal vanmiddag eens proberen of ik prestatieverschil merk bij andere instellingen. Zal het hier melden.
Zeker een fijne laptop. Heb hem zelf ook. Alleen wat problemen met het installeren van windows op de SSD.

Die optie in het energiebeheer is inderdaad om overladen te voorkomen. En als de lader er niet in zit is het inderdaad dat hij wat minder presteerd. Behalve dat zeer goede laptop. Zonder SSD en met de juiste instellingen start deze al sneller op dan de laptop van een klasgenoot en die heeft wel een SSD.
Leuke review en plaatjes erbij doen is niet zo moeilijk hoor...
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Om de SSD/HD te testen kun je bv ATTO gebruiken of CrystalDiskMark
bv deze ◦Installer Edition (exe) with OpenCandy (Ads)
succes !
in energiebeheer je schema veranderen naar maximale prestaties als je op accu werkt.
Ja, nu je het zegt.. Als ik op de accu werk gaat hij direct op energiebesparing, nooit bij stil gestaan dat dit het zou kunnen zijn.. Dom ! Ga het meteen even proberen!
Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker even proberen, had inmiddels een programma gevonden en kreeg een leessnelheid van bijna 500Mbs, echter dit resultaat niet opgeslagen! Zal jou tip even opvolgen en het toevoegen aan de review!
Ik heb zojuist even Bioshock Infinite gespeeld zonder en met lader.

Wat me opviel is wat jij ook aangeeft, de prestaties (framerate) is inderdaad minder als ik hem van de lader af haal. Nu is dat op zich geen probleem aangezien ik niet in de bus of trein van plan was om een game te starten en neem aan dat mocht je gamen je de lader toch wel mee moet nemen. Toch blijft het ergens raar, maar dit zal door de stroomtoevoer komen en niet de koppeling tussen de HD4000 en de GT635M.

En de laptop zelf is zeker een top ding! Voor de prijs is het een geweldig apparaat! En dat accu verhaal, dat doe ik ook! Zou zonde zijn als de accu het na 1 jaar begeeft..

De ram moet ik nog gaan installeren, heb momenteel tentamens en heb dus even geen tijd om hier voor te gaan zitten. Het is de bedoeling dit volgende week even te doen, lekker een middagje voor uit trekken! Mocht de ram hebben ge´nstalleerd volgende week, zal ik je laten weten hoe het is gegaan en of er punten zijn waar je extra op moet letten. :)
Top! Ik wissel zelf meestal tussen de opties "Gebalanceerd" en "Hoge Prestaties". En bij bijvoorbeeld Dirt 3 en Need for Speed: Most wanted 2012 daalt de FPS wanneer de oplader er niet in zit. Zodra ik de oplader er dan weer in steek loopt het allemaal ineens weer soepel haha.

Wat me net ineens te binnen schiet zou het kunnen dat de laptop de Intel HD 4000 videokaart aanwijst als primary wanneer de oplader er niet in zit en daarom de prestaties dan minder zijn?
Dat zou inderdaad logisch zijn maar zodra je op hoge prestaties werkt neem ik aan dat de gt aangesteld word als primaire grafische adapter ongeacht je op de accu werkt of niet..

Al zou ook dit van de stroomtoevoer af kunnen hangen mocht de accu de gt635 niet aan kunnen, ik kan me wel herinneren dat toen ik voor het eerst speelde de Prestaties minder waren (stond op gebalanceerd) daarna aangepast naar hoge prestaties en het toen vloeiend werkte echter was dit niet op de accu!
Bedankt voor je reactie. Ik ga vanavond even kijken bij de geavanceerde batterij instellingen misschien dat daar iets te vinden is.

Al met al blijft het goede laptop! Wil alleen voorkomen dat ik de accu verslijt omdat de oplader er constant in zit.

EDIT: Is het gelukt met het installeren van extra RAM?

[Reactie gewijzigd door Kris21 op 3 juni 2013 14:09]

Ik heb ook nog even gekeken maar ook zonder oplader staat de laptop bij mij op "Hoge Prestaties" maar is de FPS nog steeds beduidend lager dan ten opzichte van het spelen met oplader. Krijg ook weinig gevonden op Google. Jij al meer succes dijstr?
Ik heb helaas geen succes gehad, echter heb ik ergens een keer gelezen (sorry, heb geen bron meer) dat het ook aan de accu zelf kan liggen.

Je hebt in combinatie met de netstroom een bepaalde wattage waarop de laptop werkt, de accu zelf beschikt niet over deze wattage zonder netstroom en zodoende word alles wat "teruggeclockt".

Of dit het probleem is weet ik niet, ik kan hier eveneens geen bron van vinden. Echter lijkt dit mij geen gekke verklaring. Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen elektrotechnicus en misschien praat ik nu wel de grootste onzin :)

Ik zal zo even kijken of ik de bron nog ergens vandaan kan toveren of een andere site/document wat dit enigszins kan bevestigen.
Ik heb zo juist vrijwel het zelfde te horen gekregen van een vriend van mij die hier veel verstand van heeft en hij zei: "Het underclockt dan je videokaart en als je pecht hebt schakelt hij terug naar onboard graphics". Het zou volgens hem ook aan Lenovo software kunnen liggen.

Maar goed echt lang zonder oplader kun je meestal toch niet spelen dus het is niet zo'n heel groot probleem. Verder nog steeds blij met de laptop en heb er vorige week met succes 4GB extra RAM bijgezet. Wellicht in de toekomst de optische drive verwisselen voor een HDD carry met een SSD schijf.

Thanks!
Dan denk ik dat het inderdaad daar in zit, en inderdaad gamen op de accu komt niet vaak voor denk ik.
Misschien dat er hier ooit nog een oplossing voor komt maar tot op heden gelukkig nog geen ernstige hinder aan ondervonden.

Mooi dat het goed is gegaan om het extra RAM te plaatsen! Een SSD is ook zeker een aanrader!

Ik heb nu mijn HDD in een externe caddy zitten, echter denk ik er ook aan om een interne caddy op de plaats van mijn optische drive te zetten. Echter heb ik tot op heden nog niet meegemaakt dat mijn SSD vol zat, maar misschien veranderd dit zodra studie weer begint en ik meer met mijn laptop bezig zal zijn.

Succes en ik hoop dat jij nog evenveel van de laptop geniet als ik doe!!