Sony NEC Optiarc AD-7203S Review

notsonewbie 28 juni 2008, laatste update op 25 oktober 2008, 1.838 views

Sony NEC Optiarc AD-7203S

Pluspunten

• Ik vind 25 euro niet duur.
  • Heel snel branden in combi met nero. Op Nashua dvd en verbatim cd op de opgegeven speed van de opslag media fabrikant.

Minpunten

• Behoorlijke geluidsproductie.

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 5
Daar mijn NEC a3500 nog 100% goed was, vele firmwares er op door de jaren heen, maar te traag naar mijn zin, koos ik wederom voor een nec.
Dat is heden ten dage dan sony-nec en wel de Sony NEC Optiarc AD-7203S, met labelflash. Daarvoor heb je echter dvd/cd's voor nodig met een coating boven op en die heb ik niet, is dan ook niet getest dus.
Deze sony nec optiarc werd de mijne voor 25 euro.
Wel maakt ie een aardig hard geluid tijdens gebruik, maar ook heel smooth tegelijkertijd.
Er zit ook niets bij, die ik kocht, bulk, dus geen software of kabel(tjes)

Installatie onder windows vista ging vanzelf geen driver of wat ook nodig, nero er op gezet, en zonder enig probleem de eerste dvd gebrand.

Deze optiarc is in gebruik met een deels outdated systeem: win.vista hp x64 SP1, AMD 3700+, 2 GB kingston DC werkmem. @cas2 , asrock nf6-vsta mobotje met socket 939

Hij is vlot, vind ik. cd image: 1,40 m/s 48 speed
dvd iso: 4,55 m/s 16 speed
Inlezen van een XP ERD cd (2005) 2 minuten (duurde altijd heel veel langer, toen niet gemeten)

Labelflash gebruikte ik nog niet, ik heb momenteel alleen Nashua dvd+r liggen en qua cd verbatim super-azo cd-r. Hoewel beide niet in een tabel staan van officieel ondersteunde merken, zijn ze allen (4 inmiddels) in 1 maal 100% gelukt met nero 7.11.6.0 express, en rap! Het verklaart ook dat ik niets invulde bij media compatibiliteit.
Update : ook Emtec DVD+r werkt full speed qua opname.(16x)

Update 25-10-2008: Een battlefield 2142 cd die nergens anders werkte legde ik per ongeluk in (Ipv 2142 de luxe) en ... hij werkte in deze brander!!! deze las hem nog!

Heb jij ook een Sony NEC Optiarc AD-7203S?

The new Optiarc 20x S-ATA DVD multi writer AD-7203S, with Labelflash™, open up new dimensions for flexible read, write and disc label functions.
This high-performance DVD/CD-burner is able to read your DVDs at a speed of 16x and CDs at 48x. It also brings fascinating dynamics into play when writing your blank disks. Now it can even write the DVD-R DL two layer format with 12x, while reaching a speed of up to 20x for DVD +R and DVD-R. DVD +R9 and +RWs are processed at 8x and DVD-RWs at 6x. And DVD-RAM can be recorded with up to 12x DVD speed. So how fast can it burn my CDs, you might ask? Even here, with speeds of 48x (CD-R) and 32x (CD-RW), it’s at the top of its class.
Ik vind je gegeven beoordelingen niet conform de specs van het apparaat en je review. Ik ken het apparaat niet, maar als hetgeen de fabrikant zegt waar is, dan heb je toch zeer fraaie featureset te pakken. Wat kun je vandaag de dag eigenlijk nog meer wensen.
:?
Dat verklaart het juist m.i. NIET. Als ik dit zou schrijven (het apparaat performt boven verwachting!) dan zou zowel Media-compatibiliteit als Media-foutgevoeligheid een zeer goed scoren. Natuurlijk hoort bij die foutgevoeligheid ook nog hoe goed het apparaat in staat is je andere (oude) DVD's en CD's te lezen. Maar dat is een fluitje van een cent om dat even te bekijken.
Wat mij betreft behoeft je review op dat punt zowel aanvulling als correctie. :Y

Ja en die kabels is al een boel over gezegd, maar we willen toch allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten hè. :Y)

Dus als dit mijn review zou zijn, dan zouden er uitsluitend (als alles waar is) "zeer goed" waarderingen staan. :X

/edit
@notsonewbie (hieronder)
"boven verwachting" in de zin van dat in 1x voor 100% gelukt op schijven die niet in de lijst van officieel ondersteunde merken staan..
Dus niet qua snelheid, al is dat mooi meegenomen dat hij doet wat de fabrikant schrijft :)

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 29 juni 2008 03:33]

Heb je deze drive als OEM of als Retail gekocht?

Als het een OEMdrive is (zoals je onderhand kunt verwachten voor 25 euro) dan is het natuurlijk niet meer dan logisch dat je geen S-ATA kabels erbij krijgt, gezien je die enkel erbij krijgt als je zo'n drive in een retaildoos koopt (en dan aanzienlijk duurder zijn). Dus imho is dat niet echt een eerlijke negatieve eigenschap te noemen.
Er zit ook niets bij, die ik kocht, bulk, dus geen software of kabel(tjes)
Als je hem OEM/Bulk koopt kun je ook moeilijk verwachten dat er kabels bij zitten en dat vervolgens als 'negatief' vermelden in je review.
Kabel verhaal als negatief zijnde verwijderd. Ivm bulk.
Media compatibiliteit blijf ik bij, ik heb immers geen labelflash gedaan, alleen nashua en verbatim gefikt, niet : tdk, philips, sony, emtec, mediarange, platinum enz.
Snelheid, boven verwachting? nee als opgegeven toch, 16x voor dvd+r en 48x voor cd-r