Asus N56VZ-S4035V Review

dirkjesdirk 29 mei 2013, laatste update op 29 mei 2013, 1.546 views

Asus N56VZ-S4035V

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Prestaties met i7 en Kepler GPU
  • 4x USB 3.0
  • Geluid

Minpunten

• Standaard matige wifi
  • Geen (cache)SSD
  • Geen mSATA-module

Even een review van mijn N56VZ-S4035V-NL. Over het algemeen zeer tevreden. Een paar kanttekeningen

Bouwkwaliteteit
De bouwkwaliteit is vrij goed, maar kan niet tippen aan mijn oude XPS m1530 van Dell. Daarvan zijn de scharnieren, klepjes en - niet te vergeten - het toetsenbord net wat robuuster. Ook het aluminium en plastic is wel wat dikker. Dat neemt niet weg dat de Asus - zeker in vergelijking met het huidige aanbod - niet slecht aanvoelt. Het toetsenbord (zonder verlichting) typt lekker weg. Echt HEEL VEEL beter dan het flimsy en verende toetsenbord van de n55.

Over de touchpad heb ik veel problemen gehoord. Die zou niet goed in de behuizing zitten. Bij mij is dat geen probleem. Het werkt ook naar behoren. Het ontbreken van fysieke knoppen is wel wat onhandig, maar ik gebruik standaard een muis.

Standaard Uitrusting
Die is met de i7 en de 650M natuurijk dik in orde. Erg netjes is ook dat alle aansluitingen USB3.0 zijn en dat er een subwoofer wordt meegeleverd. Jammer is het ontbreken van een mSata aansluiting. Een cardreader is er ook, maar dit is wel erg onhandig geplaatst.

Scherm
Het fullHD scherm is echt uitstekend. Mijn XPS is 5 jaar lang ongeveer non stop gebruikt en het scherm daarvan is echt wel minder (geworden). Vooral de helderheid. Maar het scherm van de Asus is gewoon prima. 's Avond schoef ik de helderheid fors terug. De kijkhoeken vallen ook alleszins mee. blijkt ook uit de review op notebookcheck.

Geluid
Het geluid is natuurlijk gewoon goed, zeker met de subwoofer er bij, hoewel de sub wel de neiging heeft te gaan brommen. Jammer dat de mate van bass daarop niet met een knopje is bij te stellen. Ergernis is ook het gekraak van de subwoofer bij gebruik van de muis en 'stil werken'. Het gekraak van de subwoofer is een gekraak als een old school harddisk (die er bij mij niet meer in zit ivm SSD). Bovendien is het gekraak direct weg bij verwijderen subwoofer. Voor oplossingen houd ik mij zeer aanbevolen. De sub hangt er nl. meestal wel aan.

Performance
Die is natuurlijk uitstekend met een i7 met Kepler GPU. Ik verwijs gemakshalve maar naar alle reviews, vooral de uitstekende review van Hardware.info en notebookcheck

Modbaarheid
Dat is bij een laptop natuurlijk wel beperkt. Ik vind wel dat je de harddisk en de wifi module eenvoudig moet kunnen verwijderen. Dat is bij deze laptop dus ook het geval. Alleen bij de wifi adapter zit een onlogisch plastic brug die het verwijderen van de schoef lastig maakt. Met enige gepruts moet het wel lukken. Het ontbreken van een 2e HD bay is jammer, maar goed op te lossen met een caddy. De DVD ben je dan wel kwijt. Ikzelf hecht niet zo'n waarde aan veel opslag en heb de bestaande HD vervangen door een samsung 830. Om mijn data op de server snel op te vragen, heb ik de wifi vervangen door een Intel Centrino 6235. Die is echt zeer veel sneller dan de bestaande adapter.

Tot slot
Bedenk bij bovenstaand verhaal wel dat ik deze voor 699 in de outlet heb opgepikt. Voor 900,-- vind ik em een tikje duur en zou ik sowieso de Haswell en refresh van de 650M GT afwachten.
Bovendien heb ik een SSD geplaatst en de WIFI vervangen.

Heb jij ook een Asus N56VZ-S4035V?

Grappig., ik heb ook een N56 gekocht, komende van een Dell M1530, heb ook een SDD in de N56 geplaatst en ben het ook eens met je plus en min punten (heb ook een review hier staan). :)
Goede en duidelijke review verder!
Ja, mijn XPS is nog in bedrijf. Toch nog steeds een erg fraai en degelijk apparaat.
Tnx voor je feedback

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 30 mei 2013 23:01]