Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-P35C-DS3R Review

Goldman 26 juni 2008, laatste update op 26 juni 2008, 1.571 views

Gigabyte GA-P35C-DS3R

Pluspunten

• Ondersteuning van 45nm
  • DDR II & DDR III
  • Makkelijk in OC
  • Goede / Simpele RAID controller

Minpunten

• IDE positie

Layout Score: 4
Voorwoord

Waarom een P35C-DS3R. Het was ongeveer een half jaar geleden een redelijk moeilijke keuze. De X38 was bezig met opkomst. Maar begon bij de §200,-.
De P35 was een veel logischere keuze omdat deze bordjes zo rond de §80,- tot §120,- waren. Mijn laatste moederborden van Gigabyte waren echter prima. Dus
zo viel mijn keuze weer op Gigabyte. De P35-DS serie van Gigabyte hadden erg goede reviews. Van grote websites zoals HWI, tweakers en Tomshardware. Ook
waren de 'gewone' mensen er zeer over te spreken. Dit was dus voor mij een punt om het bordje te selecteren. Ook wat mij persoonlijk aansprak was de toekomstige
ondersteuning van de 45nm cpu's.

Gebruikt icm.
- E6550 - 3500Mhz (7x 500)
- OCZ 4096MB (PC8000 5-5-5-15)
- 8800GT 512 MB
- 74GB RAPTOR RAID 0
- 500GB RAID 0
- 250GB RAID 1
- Acer X223W

Aansluitmogelijkheden
8x S-ATA (waarvan 2 bedoeld als E-SATA)
1x IDE
1x Floppy
1x PCI-E 16x
3x PCI-E 1x
3x PCI
4x DDR II
2x DDR III

Koeling
Het moederbord is passief gekoeld. Geen fans dus te vinden. Het bordje wordt wel aardig warm zonder fans. Het blijft ongeveer steken op 50*C. Gooi er echter een fan tegen aan dan kan je tempratuur al zeer snel drukken. In mijn behuizing zitten 5 fans. Deze zorgen ervoor dat de temp op +- 38*C blijft steken. Dit vind ik persoonlijk een mooi temperatuurtje voor een chip.

Lay-out
Eigenlijk heb ik hier niks te klagen over. Het enige wat ik als probleem kan kenmerken hieraan is de plaats van de IDE connector. Als je bijvoorbeeld een
DVD-RW/ROM heb kan het vervelend zijn. Waarschijnlijk moet je dan je RW/ROM in de laagste bay stoppen. Ik heb hier zelf nooit last van gehad omdat bij mij
alles in 1x naar SATA is gegaan. Ook de SATA poortjes zitten prima op het bord. In het verleden heb ik een 8800GTS 320MB gehad en geen enkel probleem dat de kaart over de SATA poorten ging
hangen oid. Het past prima. Wat tegenwoordig natuurlijk wel handig is met de grootte van de grafische kaart koelers.Wat misschien nog als min punt kan bestempeld kan worden is dat er 8 SATA poorten op zitten. Maar je kan maar maximaal 6 SATA disken in RAID zetten. Dit komt
door de RAID controller (ICH9R). Je kan de 2 'bedoeld' als E-SATA poorten ook gewoon als normale SATA poorten gebruiken maar kunnen dan niet in RAID gezet worden.Wat wel opvallend is aan dit bord qua lay-out is dat er geen parallel opzit of serial maar wel:
8x USB
1x LAN 10/100/1000
PS/2
S/PDIF
7.1 Audio
Dit is wel iets waar je op moet letten. Ik liep er een klein beetje mee tegen de lamp aan ik moest een USB naar serial kopen (ivm Cisco Routers)

Ondersteuning door fabrikant
Hier ben ik redelijk kort over. De website is prima, de download overzichtelijk maar die website is ZO traag met downloaden. Dus dit vond ik een echt min-punt

Overklokbaarheid
Dit bord is mijn 3e bord waar mee ik wat overclock dingen heb geprobeerd. Het ging allemaal echt prima en vooral makkelijk. De FSB omhoog schuiven F10 en wachten
voor een reboot. Deed je dit te hoog of te hard wat het bordje niet leuk vond. Ging het gewoon uit. Ging binnen 10 seconden later weer aan. Weliswaar je Overclock
gereset maar dat maakt niet uit. Dit werkt echt veel beter dan steeds je batterij eruit pulken.

Mijn resultaten:
E6550 - 500FSB = 3500 Mhz / PC-8000
E6550 - 533FSB = 3731 Mhz / PC-8500
Met dit bord ben ik dus niet tegen een FSB wall aangelopen oid. Eerst had ik PC-8500 (2048MB)geheugen. Toen ben ik eigenlijk binnen een hele korte tijd overgestapt
naar PC-8000 (4096MB). Ik zou dus zeggen dat het bord prima klokt.

Klein minpuntje wel is dat voordat je begint met overclocken moet je eerst "Ctrl+F1" indrukken. Dit 'unlockt' namelijk wel geheugen timings en veel meer extra overclock functies.

Prestaties
Over de prestaties heb ik niks te klagen. Overclocken gaat makkelijk. RAID is snel / goed / stabiel. Dit bord doet echt niks onder tegenover andere P35 chipsets

Ik zou dit bord echt aanraden. Zelfs vandaag nog. Dit bord gaat zelfs nu nog goed mee:
+ Ondersteuning van 45nm
+ DDR II & DDR III
+ Makkelijk in OC
+ Goede / Simpele RAID controller

Het enige minpunt wat ik kan vinden van dit bord is toch weer die vervelende IDE plaats.

*** NOTE ***
Ik heb deze review voor hardware.info geschreven dus niet zeuren aub. dat de kopjes niet kloppen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35C-DS3R?

Voor wat betreft de website. Ipv www.gigabyte.com.tw (die hier in NL idd traag is) moet je eens www.gigabyte.eu proberen. Die is echt stukken sneller :)
Thnx Danny... die kende we nog niet.. ook ik ( met mn 20Mbit lijn ) haal nooit goeie snelheden vanuit Taiwan... die *.eu zetten we direct ff als favo in IE. thnx

vwb de review; thnx voor je moeite!!
Leuke review

mis wat plaatjes van de layout voor rest wel leuke review,

Heb wel een vraag ik lees overal dat als er DDR2 en 3 op boarden zit dat hier aardig wat problemen mee zijn vooral met het DDR2 geheugen, en met overkloken schijnt dit dan helemaal mis te gaan.

Hoe warm is je geheugen idle en bij max belasting ???
Zonder actieve koeling worden de chips brandend heet dus er staat bij mij een fan op. Maar overklokken gaat prima, bij mij standaard van 800->900MHZ (OCZ PC6400) zonder problemen.
Het enige minpunt in mijn optiek nu is het gemis van PCI-e x16 2.0. Verder is het nog steeds een prima moederbord idd.
Ik neem aan dat hij PCI-e 2.0 kaarten als de HD4850/8800GT wel herkend dus?
Ja hoor, dat is gewoon backwards compatible.
jep, mijn 3850 herkent dit bordje, en dat is ook een 2.0 kaartje. PCIe 16X 2.0 is backwards compatibel
Ik gebruik zoals boven geschreven een 8800GT, geen enkel probleem.
Ik heb er hier een 3870X2 op lopen, geen enkel probleem :)
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar je mist dus bij de allernieuwste kaarten af en toe wat bandbreedte wat pci-e 2.0 wel kan geven. Watvoor invloed dit heeft op de prestaties weet ik niet, ik heb daar nog niets over kunnen vinden. Ook heeft hij soms wat problemen met de x-fi reeks van creative, waar tot nu toe geen oplossingen voor zijn. (Ik heb het moederbord zelf ook.)
"Wat wel opvallend is aan dit bord qua lay-out is dat er geen parallel opzit of serial"

Er zijn 2 versies van dit bord, namelijk rev. 1.x en 2.x.

Op rev. 1 zijn de parallel en seriŽle poort nog wel aanwezig.

Mijn NB koelblok zat er overigens standaard nogal wiebel op, fabriekskoelpasta was e.o.a. harde grijze plak. Het scheelt nogal in temperatuur als je die vervangt door een betere kwaliteit pasta.
Excuus hier heb je gelijk in. Ik heb 2.0
De rev. 2.x-borden hebben wel een parallelle en seriŽle poort, maar die moet je met een pin-header aansluiten.