Sony Xperia J Zwart Review

MichelvA 28 mei 2013, 1.421 views

Sony Xperia J Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Menustruktuur Sony telefoons logisch.
  • Erg schappelijke prijs (zeker ivm korting)
  • Goede maat - ik hou niet van grote telefoons dus het moest een 4 tot 4.3" worden.
  • Accu snel geladen
  • Goede accuduur (haal zeker 2 dagen) .

Minpunten

• Single core processor (echter voor mij snel zat).
  • Camera kan wellicht beter (telefooncamera's zijn m.i. alleen voor noodshots)
  • Geen micro SD kaart bijgeleverd (niet te serieus nemen - kan natuurlijk niet voor de prijs - het viel me echter op dat ik nog even naar de winkel moet)

Mijn oude Sony Ericsson X10 mini pro haperde soms en bleek te klein, dus zocht een vervanger. Gegadigden: Sony Xperia L en J, Samsung SIII mini, HTC X of wat ik ook tegenkwam zolang het scherm 4 tot 4,3 inch groot was en de aanschafprijs onder de 300. Gezien de positieve indruk van de vorige koos ik voor Sony.
Toevallig had Saturn een 21% kortingsaanbieding. De Xperia L was niet op voorraad dus heb ik de kleinere J gekozen (178 euro - de L zou rond de 50 euro meer gaan kosten). Omdat de prijs meeviel daarnaast een Samsung Galaxy S Advance voor mijn vriendin (rond de 180 euro). Eerste indruk was goed. De Sony Xperia J heeft voor bijna dezelfde prijs een single core processor, de Advance S (die iets langer verkrijgbaar is) een dual core. Ik gebruik zelden internet buiten de deur, wel binnen via Wifi. Dat werkt snel genoeg - voor mij geen klachten over snelheid dus. Enige minpunt is het overzetten van adresdata. Dat werkte niet goed met Sony software. Alle data naar SIM kaart gedaan, in de J weer geladen en je bent letters kwijt, wel telefoonnummers maar geen postadressen meer. Dat werd dus een bloknootje erbij. Grafisch is het schermpje mooi. Alles ziet er strakker uit dan bij de slordiger ogende Samsung.
Het hoort hier misschien niet thuis, maar mijn vriendin koos de Advance S omdat de kast mooier bleek te zijn dan van de SIII mini.
Net als bij de X10 mini pro zal ik ook hier gebruik gaan maken van een navigatie via de GPS - dwz niet Google Maps)

Nog iets over de sterren hierboven: ik probeer het absoluut te zien. Ik ken de iPhone en Xperia Z van vrienden. Die zijn beter ja. Design is duidelijk. Stabiliteit is inklusief software voor de PC (die niet gehaal voldeed). Gebruiksgemak is subjektief - ik ken de Sony's al. Tot slot beeldkwaliteit voldoende. Ik heb een full frame SLR en daar meet ik het aan af. Voor een telefoontoestel klaag ik niet. 1 ding daarover: ik mis de direkte camera knop zoals op de X10 mp.

Update 1: Youtube pagina laadt binnen 2s vanaf Wfi.
Verder Sygic geinstalleerd, maar het lukt niet goed om de zaak op de SD kaart te krijgen en werkend. Heb gekozen voor 32 GB overigens, prijs is dan rond de 22 euro.

Update 2: Inmiddels is wat meer bekend rond de accuduur.
Standby over de nacht kost 7% van de capaciteit - voorwaarden circa 7 uur, Wifi, dataoverdracht en GPS uit. Een drukke dag met 1,5 uur bellen, 7 keer een SMS, rond de 6 foto's gemaakt en nog wat grasduinen in de Media kost circa 27% van de capaciteit (van 52 naar 25%). Al met al voor mij nette waarden. Batterij gaat in mijn geval makkelijk 2 dagen mee.

Update 3: camera had wellicht beter gekund. Binnen gaat het aardig, buiten in volle zon nogal weinig dynamisch bereik. Dit uit zich in enigzins uitgebleekte foto's - let wel : bij volle zon. Niet vreemd met een sensor in speldeknopformaat, maar het is een feit.

Heb jij ook een Sony Xperia J Zwart?