Scythe Katana 2 Review

Superjoshi 27 juni 2008, 2.981 views

Scythe Katana 2

Pluspunten

• Lage prijs, zeer goede koelprestaties, makkelijk in te bouwen, zeer stil, laag stroomverbruik.

Minpunten

• Geen gevonden.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Zeer stille en goede koeler. Dit voor een zeer zacht prijsje. Vanaf het moment dat ik hem inbouwde was het een oase van rust vergeleken met mijn standaard boxed koeler voor mijn Pentium 4.
De prijs is lekker laag voor zo'n goede koeler. Inbouwen is heel simpel, in mijn geval (Socket 478) hoefde ik alleen maar een plaatje met 4 schroefjes op de onderkant te schroeven, dan op de socket zetten, aan 1 kant achter de clipjes haken en dan aan de andere kant het haakje achter de clipjes doen en hij zit muurvast! Ondanks de grootte kan het weinig kwaad je pc te verhuizen, het afbreekgevaar valt reuze mee. Hij is ook zeer geschikt voor de wat kleinere moederborden, zelf heb ik er ook zo 1, en hij pastte prima. Koelprestaties zijn ook uitmuntend. Ik haal sinds ik deze koeler heb zeker 20 FPS meer in games, en High Definition films spelen nu ineens helemaal vloeiend en synchroon, waar ze hiervoor nog haperden als een gek. Tevens is het stroomverbruik ook zeer laag voor zo'n grote 100mm fan.

Tevens heeft mijn processor HyperThreadingtechnology (HTT) wat ervoor zorgt dat hij wat heter kan worden dan een normale Pentium 4. In de oude situatie had ik dus te maken met een kapotte koeler die amper meer koelde, dit als gevolg dat de ingebouwde beveiliging tegen oververhitting ervoor zorgde dat hij teruggeklokt werd. Ik heb inderdaad een verkeerde processor gekozen, maar mijne stond niet in de lijst, vandaar dat ik 1 koos die in de buurt kwam.

Nu nog een overzichtje met getallen en dergelijke qua temperaturen, en tevens nog extra details.

-Oude temperaturen: ~60-65 graden.
-Nieuwe temperaturen: ~30-40 graden (afhankelijk van werksituatie, gewoon wat surfen of gamen).
-Koelpasta: Arctic Silver 5.
-Stroomverbruik:
Oude, standaard boxed koeler: ~75 watt
Nieuwe koeler: ~40-50 watt
Stressed komt hij amper bij de 40, eroverheen gaat hij zelden, en als dat toch het geval is, dan is het hoogstens 1 á 2 graden. Op de desktop, terwijl je relaxt wat nieuwsartikelen leest of wat op Tweakers rondsurft blijft hij mooi rond de 30 graden. En dat zijn hele mooie temperaturen voor een Pentium 4.
Toeren:
Oud: 3600-3800 RPM (Max dat hij kon was 2400 RPM, vandaar die herrie enzo)
Nieuw: 1500-1600 RPM

Socket 939 All Speeds
Socket 940 All Speeds
Socket AM2 All Speeds

Inbouwen:

Inbouwen is vrij simpel te doen, de koeler wordt geleverd met 3 verschillende klemmen, elk voor een andere soort socket. Het enigste wat je moet doen is via de bijgeleverde schroefjes het correcte klemmetje onderop de koeler schroeven (Welke je nodig hebt staat in de handleiding, is hier lastig uit te leggen). Zodra die erop zit kan je hem vrij eenvoudig monteren. Hier wordt het leuk, want je kan hem in 4 richtingen monteren, zodat je nooit in de knoei komt met bijvoorbeeld kabels, dat is vrij handig aangezien er geen bescherming over de fan zit. Zolang je de kast geen kabelknooppunt maakt kan dat verder weinig kwaad. Zodra je een geschikte richting hebt gevonden, hang je hem aan 1 kant achter de haakjes van de clip op het moederbord, nu zet je hem voorzichtig op de processor, en haakt de clipjes aan de andere kant vast achter de haakjes. Let wel op: Deze procedure geldt voor mijn klem, bij de andere 2 klemmen kan dit anders gaan, bijvoorbeeld via pushpins. Aangezien ik niet de juiste moederborden heb kan ik dit niet testen/beoordelen. Soms kan het trouwens wel eens lastig wezen om ergens bij te komen met je vingers, vooral als je een vrij krappe kast hebt. Bij mijzelf had ik moeite met het aansluiten van de stroom voor de fan, omdat de maker van mijn moederbord zo aardig was die aansluiting precies onder 1 van de clipjes te plaatsen.Uiteindelijk met wat moeite toch gelukt. In grote(re) kasten moet het aansluiten volgens mij weinig problemen opleveren, tenzij er enorm veel hardware inzit waardoor je amper ergens bij kunt natuurlijk.

Geluidsproductie:

Ik heb deze koeler voornamelijk vanwege het kabaal- en hitteprobleem van mijn oude koeler aangeschaft. De oude koeler presteerde het namelijk (vreemd genoeg) om meer dan 1000 RPM boven zijn maximum aantal toeren te draaien, en maakte daarom een enorm kabaal. Schijnbaar had dit ook invloed op de koelingsprestaties, want de temperatuur werd met de week steeds hoger. Nadat ik deze erop had gemonteerd werd het ineens een oase van stilte, en je hoort hem totaal niet boven het zachte gebrom van de voeding, casefan en videokaartfan uit.

Kortom: Een prima oplossing voor iemand met weinig geld, maar die toch een stille koeler met goede koelingsprestaties wil hebben. Je moet echter wel een redelijk grote kast hebben, hij is groter dan hij lijkt te zijn op de foto's!

Heb jij ook een Scythe Katana 2?

Dit is mijn eerste review, niemand doet alles in 1 keer perfect, sorry hoor... |:( Ik zal er de volgende keer om denken.

@ reacties:
Ja, mijn processor ondersteunt die terugklokmogelijkheid, dat was ook de reden dat hij eerst niet zo snel was. De standaard boxed koeler was kapot en presteerde zeer slecht, met als gevolg dat de temperatuur veel te hoog werd en hij zichzelf dus terugklokte. Die shutdown wordt via een in de BIOS ingestelde temperatuur geregeld, gaat hij daaroverheen, dan zet hij zichzelf abrupt uit. Tevens heeft hij Hyper Threading Technology (HTT) aan boord, wat ook nog eens voor extra hitte kan zorgen, er stond echter geen Pentium 4 tussen die mijn snelheid had met HTT dus heb ik degene gekozen die het dichtst in de buurt kwam. ;)

@ Malantur:
-Oude temperaturen: ~60-65 graden.
-Koelpasta was Arctic Silver 5.
-Het verbruik heb ik gemeten met Everest Ultimate.

Wat die modbaarheid betreft: Ik snapte dat idee daarachter niet helemaal (wat ze daarmee bedoelden), ik zal voortaan deze opmerkingen meenemen in toekomstige reviews. Nogmaals sorry voor enige gebreken, niemand kan alles in 1 keer perfect doen. :X

EDIT: Ik heb geprobeerd mijn review zo goed mogelijk op te vullen en bij te werken, ik hoop dat hij nu aan de regels voldoet, zo niet: laat het me weten en ik zal het aanpassen, want van fouten leert men! :+

[Reactie gewijzigd door Superjoshi op 26 juni 2008 17:45]

Klasse zoals je het commentaar opvat.

Typisch weer een gevalletje van mensen die zo nodig moeten trappen, zonder eerst uit te zoeken wat er aan de hand is. Commentaar geven en verbeteringen voorstellen kan op veel manieren. Hier zien we een voorbeeld van iemand die voor de eerste keer een review schrijft (was handig geweest als je dat erbij had gezet) en compleet "afgezeken" wordt (excusé les mots). Gelukkig staat hij/zij zo sterk in zijn/haar schoenen dat hij/zij niet wegrent, maar op een uitermate correcte manier de gevraagde aanvulling levert. Kunnen we nog wat van leren!!!! :Y

Een excuses van de betreffende heren (?) hierboven zou op zijn plaats zijn.

Ik moet toegeven dat ik er aanvankelijk ook niets van begreep. Echter ik had geen tijd om toen een reactie te schrijven. Ik heb de review wel gewaardeerd met 1 ster. Dit heb ik nu verhoogd naar 3 sterren, hetgeen misschien nog wel te weinig is. Nu is mij in ieder geval alles duidelijk.

On-topic
Kun je aangeven voor welke sockets deze koeler geschikt is, je zegt dat je er 3 verschillende bevestigingsmaterialen bijkrijgt, maar ik vind dan wel interessant waar die allemaal op passen.

Met welke snelheid draait de fan nu, wordt de fan ook intelligent gestuurd door het MoBo?
Ja, Scythe. Scytheis synoniem voor 2 dingen:
1) Absolute top;
2) Huge!

@ Revish (hieronder)
In principe heb je gelijk, maar zoals de koeler nu staat kan het ook heel goed werken, omdat de lucht niet de kast inblaast, maar door de fan van de voeding weggezogen wordt. Natuurlijk met als nadeel dat de voeding onnodig verwarmde lucht krijgt aangeboden.
Het verbruik meten met Everest is puur theoretisch, dus dat klopt niet.
@lullebakman: Ik heb helaas geen speciale apparatuur, dus ik heb mijn toevlucht moeten zoeken tot andere dingen.

@Pjerry: Ik heb die details er ook even bijgezet, echter kon ik er niet achter komen of hij intelligent word aangestuurd door het moederbord, i.v.m. een gebrek aan sensors aldaar. (Ja, ik heb nog een antiek bordje die amper sensors heeft, er is alleen een sensor voor temperaturen en de fansnelheid) Tevens bedankt voor de ondersteunende woorden.

@Nokinee: Ik kan hem inderdaad via de BIOS tot circa 3.8Ghz overklokken, echter probeer ik het liever niet uit, wegens gebrek aan geld in het geval dat het misgaat. :+

@Revish: Inderdaad, dat kan ook. Zoals je op de foto's ziet heb ik echter de casefan daarvoor te laag zitten, en ik kan hem niet wat hoger monteren i.v.m. een te korte kabel. Daarom dus deze oplossing gedaan, en merk ook inderdaad dat er sindsdien wat hetere lucht uit de voeding komt, echter niet schrikwekkend veel.
@ reacties hier boven: ha-ha :/
Het is inderdaad een beetje scheef geschreven, maar dingen als 'toverland verhalen' schrijf je maar op disney.com.

Wat als hij de volgende situatie had:

Processor met slechte koeling, verder geen extra fans, etc.

Hij gaat gamen of een HD film kijken -> CPU moet werken.
Doordat de CPU continu erg belast wordt (pentium 4) wordt deze te warm, en gaat zichzelf terugklokken: voila!

Echter blijft de conclusie natuurlijk dat de review m.i. absoluut niet voldoet aan de T.net norm, alles in beoordelingslijst heeft de volle punten gekregen, en er wordt onvoldoende in gegaan op het product, montage, etc.

[Reactie gewijzigd door internetinfo op 26 juni 2008 16:25]

Ehm, klinkt aannemelijk, maar als ik dit zie:
# Intel Pentium 4 2.6GHz (S478, 2.6GHz, 512KB, 400MHz FSB, 63W, Boxed)
Das niet een processor met een technologie dat hij zichzelf terug kan klokken in snelheid, die lopen gewoon vast als ze te warm worden. De mobile cpu's van die tijd konden dat misschien, deze zeker niet.
Alle P4's hebben een Thermal Throttle (TM1) bij 72C (dacht ik) beginnen ze zich zelf omlaag te klokken.

[Reactie gewijzigd door mono-oXide op 26 juni 2008 16:37]

Inderdaad, deze Northwood zou het moeten hebben, maar volgens een artikel (http://www.digit-life.com/articles2/p4-throttling/index.html) stelt dit alleen maar de shutdown uit. De tempratuur blijft nog stijgen en op 94°C zet hij zichzelf uit...
Oude temperaturen? Nieuwe temperaturen? Welke koelpasta? Hoe heb je het verbruik van de ventilator gemeten? Waarom staat er bij modbaarheid "zeer goed"? (ik zie geen mods, of ben ik gewoon blind?)
In ieder geval complimenten dat je het commentaar zo sportief hebt opgevat en de review hebt aangevuld.

Als je idd de Northwood HT serie hebt, met 800Mhz fsb, kun je die overigens behoorlijk aardig overclocken. Je zou dan minimaal al iets van 3.2 Ghz kunnen halen. Met deze koeler zou dat geen probleem moeten geven.
Ik had alleen de koeler een kwart slag gedraaid zodat de warmte lucht direct aan de achterkant weggezogen kon worden.
Mijn tip: Verwijder deze review en probeer met het kritiek uit de reacties een nieuwe te brouwen!
Heb hem ook gekocht. Voor een 478 bord. Ik vind de klemconstructie wel tricky. Ik kon ivm met mijn miditower kast maar moeilijk bij de achterste klem komen. De constructie die mijn vorige zalman 7000 cooler gebruikt vind ik veel praktischer.

Had hem er al opzitten, toen ik besloot dat ik de cooler toch maar aan de andere kant wilde hebben. Bleek dat de cooler en processor zich vacuum hadden gezogen. Bij het verwijderen van de Scythe kwam de processor mee. Gevolg, verbogen cpu-pinnetjes. Gelukkig kunnen fixen. Ik gebruik Artic Silver 5.
"Ik haal sinds ik deze koeler heb zeker 20 FPS meer in games, en High Definition films spelen nu ineens helemaal vloeiend en synchroon, waar ze hiervoor nog haperden als een gek."

Dit is natuurlijk onmogelijk, of komt dit doordat je de CPU hebt overgelockt? Je CPU kan nooit sneller worden door een wat betere koeler erop te schroeven.
anders lees je de survey even...