Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Intel DP35DP Review

Thandor 25 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.069 views

Intel DP35DP

Pluspunten

• 6x S-ATA met Intel Matrix Storage RAID;
  • on-board Intel NIC.

Minpunten

• Niet één overclock instelling;
  • Slechte plaatsing COM-poort header;
  • Interessant voor aantal PC's; o.a. Gigabyte interessanter voor desktop PC's.

Layout Score: 4
Sinds jaar en dag heb ik thuis een server draaien waar o.a. een virtuele webserver, file-server en al wat niet meer op draait. Deze server was voornamelijk samengesteld uit 'afgedankte' onderdelen. In mijn geval had ik de processor, een Intel Pentium D 920 ES, doorgeschoven van de desktop naar de server waar voorheen een Intel Celeron D 355 ES in stak. Gezien de Intel Pentium D niet de zuinigste processor is wil ik deze op termijn vervangen door de Intel Pentium Dual-Core E2160 uit mijn desktop systeem. Voor dit alles had ik een geschikt moederbord nodig.

Eisen
Ik heb een aantal eisen gesteld voordat ik op zoek ging naar een nieuw moederbord. Dit zijn:
  • Goede netwerkchip; geen Realtek maar een Intel NIC.
  • Degelijke, betaalbare onboard RAID controller met RAID5.
  • Minstens twee PCI sloten.
  • Support voor de nieuwste LGA775 CPU's.
  • COM poort t.b.v. management UPS.
  • Vier DDR2-SDRAM sloten.
Design, layout en bouw
Het moederbord ziet er in eerste instantie goed uit. Er is veel ruimte rondom de LGA775 socket waardoor het plaatsen van grote koeling geen probleem is. Dit is enigszins opvallend en is te danken aan het feit dat er slechts een drie fasen VRM op het moederbord zit. Deze is minder krachtig dan de vier of zes fasen VRM die op bijvoorbeeld de Gigabyte moederborden zit.

Het bord telt in totaal vier lagen en dat samen met de drie fasen VRM maakt duidelijk dat het niet gemaakt is voor het overclocken van processoren. Het bord kent geen support voor 'Netburst' processoren en daarmee wordt onder andere de Intel Pentium XE840 niet ondersteund. Aan de éne kant niet iets om over te klagen omdat deze processor het moederbord binnen een week kapot zou maken.

Plaatsing van seriële poort header is ietwat vreemd. Er wordt géén DE9M D-SUB connector (voor de goede oude COM poort) mee geleverd maar ik had zelf nog een dergelijke connector liggen. De kabel hiervan is net lang genoeg om de absurde positie van de header te bereiken.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmUOTRlGklm.jpegAfbeelding 1: horizontaal loopt een vrij strakke kabel van de COM poort.

Bij het plaatsen van een grote PCIe 16x videokaart zal er een PCIe 1x slot vervallen. Gelukkig zijn er alsnog twee andere poorten beschikbaar dus dit zal niet zo'n probleem vormen. Wel zit het PCIe 16x slot vrij hoog en zou een enorm grote koeler het heatsink van de P35-northbridge en de RAM sloten in de weg kunnen zitten. Een ander puntje is dat lange PCI kaarten niet met open armen worden ontvangen door dit bord. Bij de bovenste twee PCI sloten zal een lange kaart de headers en/of de S-ATA poorten in de weg zitten.

De north en southbridge worden gekoeld door een passief heatsink. Het heatsink van de northbridge zal airflow meekrijgen van de stock Intel RCBFH processor koeler. De southbridge doet dit echter niet en zal daarom warmer worden (75C+). Ik meen mij te herinneren dat de chipset iets van 85C/90C mag worden dus er is nog een beetje speling.

Het I/O shield lijkt iets te groot te zijn en was derhalve lastig te installeren. Om zeker te zijn dat de behuizing niet het probleem veroorzaakte heb ik een aantal andere I/O shields geprobeerd en deze lieten zich wel makkelijk installeren.

De rest van de aansluitingen zoals USB, audio, fan headers en power connecters staan mij wel aan. Diegene die dit wil bekijken alvorens tot aanschaf over te gaan zal dus even een foto op moeten snorren.

Feature set
Het moederbord kent helaas geen floppy-drive en mini-DIN (PS/2) connectoren. Niet dat dit een vereiste is maar dit soort apparatuur is de wereld nog niet helemaal uit en wordt dus nog wel eens gebruikt. Intel heeft in ieder geval gekozen om de legacy onderdelen te schrappen.

Verder kent het moederbord:
  • Drie PCI sloten, drie PCIe 1x sloten en één PCIe 16x slot.
  • 7.1 surround sound (Intel High Definition Audio) (Sigmatel STAC9271D).
  • Intel Pro 10/100/1000 NIC en zes USB 2.0 poorten achter.
  • Één 1394a firewire poort achter.
  • Infrarood ontvanger en verzender.
  • Zes 300Mb/s S-ATA poorten waarvan één eSATA.
  • Intel Matrix Storage ofwel RAID0, 1, 5 en 10.
Ondersteuning voor Crossfire of SLi is niet aanwezig maar mijn inziens niet nodig voor de doelgroep van dit moederbord.

Prestaties
Ik heb geen benchmarks losgelaten. Qua prestaties voelt het moederbord goed aan en zal het zo goed als gelijk presteren met andere P35 moederborden.

BIOS en overclockbaarheid
Het BIOS van dit moederbord heb ik als irritant ervaren. Het is enorm traag. Het lijkt erop dat het BIOS niet meer in 'good old' 80x25 textmodus is, maar een hogere resolutie heeft. De opbouw hiervan was vrij traag waardoor het niet mogelijk is om snel door het BIOS heen te bladeren.

Qua instellingen is het behoorlijk beperkt. Er zijn wat basis instellingen zoals boot-volgorde, het instellen van EIST, C2 state en meer van dat soort standaard instellingen. Overclocken is echter een no-go; het enige wat te tweaken is qua performance is het geheugen. Hier zijn een paar basis instellingen voor beschikbaar.

• Intel Pentium Dual-Core E2160
  • Corsair CM2X1024-6400
  • Corsair CM2X1024-6400
  • S3 ViRGE PCI 4MB
  • Promise FastTrak S150 SX4
  • Windows XP

Heb jij ook een Intel DP35DP?

Is hier geen Bios-update voor beschikbaar? En is de oude manier van een PLL-oc'en geen manier?

Verder een leuke review :) Het ziet eruit als een compact bordje verder.
Voor zover ik weet is er geen BIOS update beschikbaar en voor de PLL was geen compatible software. Op die laatste heb ik overigens niet goed gezocht omdat ik mijn server toch niet software matig ga overclocken. Áls ik het überhaupt zou doen dan het liefst de FSB van 200MHz naar 266MHz via het BIOS (of anders pin-mod) ;).

Wat betreft de layout / compactheid van het bord: Google laat wel foto's zien van de boven kant. Hier is in ieder geval een mooie te vinden :).

[Reactie gewijzigd door Thandor op 25 juni 2008 13:47]

Als eigenaar van een DP35DP mobo ben ik het wel eens met de review, alleen vind ik het vreemd dat je een floppy met je raid driver erbij krijgt terwijl er geen flopy connector op het mobo zit :? .
En jammer dat er geen ps2 aansluitingen meer opzitten zodat ik mijn toetsenbord heb kunnen vervangen maar voor de rest een prima bordje.
Usb floppy drive?

Grote koeling geeft met grafische kaart ed. geen probleem, heb het zelfde bord met een scythe infinity erop; past prima. :)