Samsung Galaxy S4 16GB Wit Review

Lord Igor 26 mei 2013, laatste update op 2 juni 2013, 7.192 views

Samsung Galaxy S4 16GB Wit

Pluspunten

• Goed scherm
  • SD kaartje verwisselbaar
  • Gimmicks (waar ze werken)
  • Snelle hardware

Minpunten

• Accuduur / Exchange Services bug
  • IR werkt niet door software bugs
  • Overig klein leed door software
  • Prijs (net wat te duur)
  • Klantenservice van Samsung
  • Kwaliteit servicepunten (uitgevoerd door KPN in mijn geval)

Disclaimer
Men heeft mij in de reacties beticht van het plaatsen van een 'rant' in plaats van een 'review'. Dat is eigenlijk wel fair; ik had zoveel meer verwacht van een toestel dat zich 'de troonopvolger' mag noemen van de fabrikant en mijn S4 kwam gisteren op het verkeerde moment met Exchange Services problemen aanzetten. Ik heb de review dan ook aangepast en ont-rant. Vragen kunt u altijd stellen via de reacties.

UPDATE 2-6-2013
Gisteren ben ik met deze S4 naar het dichtstbijzijnde Samsung servicepunt geweest. Samsung zelf kwam via de e-mail klantenservice niet verder dan 'Reset to factory settings', 'Reset to factory settings', 'Reset to factory settings', 'Reset to factory settings' en 'Reset to factory settings'. Dat uiteraard ondanks de opmerking vooraf van mij dat ik dat al gedaan had. Volgens dit servicepunt (KPN XL in Barendrecht) is het toestel niet te redden en wordt het opgestuurd naar Samsung ter reparatie. Na een week was het toestel terug en waren de problemen met crashes van Story Albums en WatchOn opgelost. De problemen met Exchanges Services heb ik niet meer teruggezien na het aanpassen van het synchronisatieschema.

Twee weken geleden heb ik een Galaxy S4 in gebruik genomen ter vervanging van mijn HTC One X, omdat ik toch mijn abonnement mocht verlengen. De HTC One was de andere grote kandidaat. Na het lezen van een aantal reviews en spelen met demo's in de winkel, heb ik toch voor de S4 gekozen. Waarom vraagt u zich af?

- Het design van de S4 sprak mij meer aan dan dat van de One (in tegenstelling tot wat de meeste reviewers vinden);
- Alle gimmicks en gadgets op de S4 klonken leuk (bediening met gestures, temperatuur- en luchtvochtigheidsensors, IR) en de One heeft alleen IR;
- De One heeft toch minder een stap voorwaarts gemaakt ten opzichte van zijn voorganger dan de S4 (hoewel de vooruitgang van de S4 ook niet heel heftig is);
- Het amoled scherm van de S4 is prettiger om naar te kijken dan het scherm van de One. Bij de SIII en One X vond ik dat nog omgekeerd.
- De hardware is net een tikkeltje beter dan van de One en er was nagenoeg geen prijsverschil.
- De One blijkt, volgens iFixit, amper te repareren te zijn. Omdat ik wel eens problemen heb gehad met smartphones en DynaFix er dan al een zooitje van maakt, leek een One me dan niet aan te bevelen.

Deze review beslaat mijn eerste ervaring met de S4. In het kort: de Galaxy S4 valt mij toch tegen, vooral door problemen met de software.

Accuduur
Rare problemen en bugs voorbehouden, is de accuduur van de S4 niet echt slecht. Ik ben geen grootverbruiker in de multimedia-afdeling. Ik gebruik een smartphone vooral als agenda, mailmachine, social media browser, soms als webbrowser en zelden voor een spelletje. Op die manier haal ik dan ongeveer 24 - 30 uur. Dat is 8 tot 14 uur minder dan mijn One X, maar niet echt een verrassing gezien de reviews die dit ook al stelden.

Echter, een langstaande bug die vooral Samsung toestellen lijkt te treffen zorgt er soms voor dat ik de 6 uur amper haal. Dit komt door het 'Exchange Services' proces dat opeens volledig alle accu opeet. Dit probleem bestaat, zo bleek bij nazoeken achteraf, al een jaartje of 3 / 4. De eerste meldingen ervan stammen uit het Galaxy S tijdperk. De exacte oorzaak is ook lastig boven water te krijgen. Samsung zegt er niets over en op verschillende fora lees je allerhande oplossingen. De een zegt dat Google Calendar sync uit moet, de ander maakt alle Exchange accounts opnieuw aan en weer een ander speelt met het synchronisatieschema. De One X (en zijn twee voorgangers, beide een HTC Sensation) hadden hier nooit last van. Voor de Googleaars onder ons, zoek eens op 'Samsung Exchange Services battery drain' voor meer informatie.

Deze fout treedt gemiddeld twee, drie keer per week op. De telefoon wordt dan ook erg heet, wat weer komt omdat ook de totale CPU tijd van Exchange Services opeens in hele uren gemeten wordt in plaats van in minuten. Verder merk je echter niks aan het toestel. Ik heb twee Exchange accounts op de telefoon staan, zonder dat ik in eerste instantie met de instelling heb gespeeld (alles op standaardwaarden laten staan dus). Nu staat er een apart schema voor piekmomenten op (push op werkdagen van 08:00 tot 18:00) en dalmomenten (eens per 15 minuten). Het is te vroeg om daar wat over te zeggen. Dit is pas sinds gisteren zo, dus het kan zijn dat ik nog niet tegen het probleem aangelopen ben. Na 23 uur, 0 minuten en 9 seconden heb ik nog 63% accu over. So far, so good.

De accuduur is op papier goed genoeg, maar in de praktijk onwerkbaar. Ik heb me al een keer verslapen omdat ik mijn smartphone ook als wekker gebruik en deze niet 's nachts standaard aan de oplader hang. Als Exchange Services dan 's nachts de accu leegtrekt, merk je dat pas erg laat en is de baas weer boos ;). Voorlopig zet ik de waardering op twee sterren. De onvoorspelbaarheid van dit probleem en de grote onzichtbaarheid ervan maken betrouwbaar werken met de S4 lastig. Zaken als calendar sync uitzetten vind ik onacceptabel. Daarvoor heb ik juist een smartphone. Zaken uitzetten is dan een workaround en geen oplossing.

Gebruiksgemak
Als je gewend bent aan HTC Sense en je krijgt opeens TouchWiz onder je neus, is dat best even omschakelen. Het kleurenschema van de verschillende Samsungs apps en widgets sluit niet onderling aan, waardoor het op mij erg rommelig overkomt. De gebruikte kleuren zijn bruin en geel, zwart en grijs, ofwel alle kleuren van de zuurstokjes-regenboog. Dit is in het geheel niet aan te passen. Ik had verwacht dat dit wel zou kunnen (zoals je in HTC Sense thema's kan kiezen), maar op de S4 is zoiets niet mogelijk. Dit had ik uiteraard kunnen uitproberen op een demomodel in een winkel, maar het instelling menu van de S4 is ook best wel een rommeltje.

De extra bedieningsfoefjes die Samsung op de S4 heeft geschroefd werken, als ze werken, erg leuk. Ze doen het alleen in de Samsung apps. Daarbuiten werken ze niet; ook niet in de widgetversie van die apps. De optie tot scrollen met het hoofd hapert het meest en heb ik uit gezet. Scrollen door zwaaibewegingen is makkelijker te doen en veel nauwkeuriger opgemerkt. Groot fan ben ik van de mogelijkheid tot het aanwijzen van items (zoals mail of foto's), waarna je een preview krijgt zonder het hele item te hoeven openen. Even je hand boven het toestel houden als dit in slaapstand staat om te zien waarom de notificatie-LED knippert is aardig bedacht, maar je kan verder niks met het scherm dat dan tevoorschijn komt/ Zo zie je dat je een mailtje hebt, maar niet op welk account of van wie. Ik had graag dan op het mail-icoontje willen kunnen tikken om dat direct te openen. Nu moet je eerst het toestel weer aanzetten, unlocken en dan alsnog op de notificatie tikken.

Lichtelijk storend vind ik dat Samsung een hoop apps een rare naam heeft gegeven. Waarom heet de agenda opeens S Planner? Agenda werkt ook. S Voice? S Memo? Allemaal aardig (en goede apps), maar omdat er ook een hoop apps de prefix 'Samsung' hebben gekregen, is de sectie 'S' best druk in het menu.

Op het vlak van bediening middels knoppen, ben ik blij dat de S4 een menu knop heeft. Dat was in eerste instantie mijn grootste gemis bij de One X. Klein nadeel is wel dat de menuknop standaard niet opvalt. Hij zit er wel, maar als de backlight van de knop niet aan staat, zie je hem niet. Dan zoek je je soms best even suf in bepaalde apps naar hoe je zaken gedaan krijgt (hint: even linksonder, naast de home button, je vinger planten).

Design
De S4 ziet er aardig uit. Het formaat valt gezien de schermgrootte erg mee en is even praktisch dan wel onpraktisch als een One X of Galaxy SIII. Ik vind hem prettig vast te houden. Het glinsterpatroon dat in de cover en voorkant zit, is leuk gedaan, maar heeft bij de zwarte variant toch het effect dat deze snel zilverig oogt. Dat is niet mijn smaak, vandaar dat ik een witte heb gekozen. Mijn One X was ook wit en dat beviel wel. Je moet geen smetvrees hebben, want alles op de S4 is gevoelig voor pootafdrukken. De ophef over de grote gelijkenis met voorganger SIII of de Note II is een beetje een storm in een glas water. De S4 ziet er leuk uit en het is herkenbaar als een Samsung.

Bouwkwaliteit en afwerking
Mijn S4 heeft bovenin een plekje waar de metalen rand iets is verbogen, waardoor er een kier ontstaat waar stof in kan blijven hangen. Ook zit er daar vlak naast een klein deukje in diezelfde rand. Geen hele grote problemen, maar toch; hij kwam immers zo uit de doos, dus dat is een strafpunt. Erg positief vind ik de feedback van de fysieke knoppen (aan/uit, home en volume). Die zijn lekker stevig en geven echt het idee dat je iets indrukt.

In het algeheel komt de S4 niet kwetsbaar over. De metalen rand om het toestel heen zal daar aan bijdragen; dat voelt net beter dan het plastic van de cover. De afneembare achterkant zelf komt wel over alsof deze bij het minste of geringste zou kunnen breken of barsten. Dat gebeurt alleen niet en het is dus steviger dan het oogt. Als de achterkant er op zit, sluit deze goed aan. Er valt geen speling waar te nemen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Er loopt, voor een dergelijk toestel, te vaak iets vast. De meeste problemen heb ik met WatchOn en Albums. Albums werkt gewoon echt niet. Deze tovert een paar seconden een zwart scherm tevoorschijn, waarna je weer in de aanroepende app of het menu uit komt. De camerasoftware komt telkens met 'Voorgestelde albums' op de proppen. Elk van de voorstellen leidt tot vastlopende camerasoftware en Albums. Ik moet nog eens kijken of geforceerd stoppen of cache clearen daarbij helpt.

WatchOn is een draak van een beest, gemaakt door Peel maar voorzien van Samsung branding. Deze app stuurt de IR zender aan, maar daar kom je niet bij zonder eerst een startscherm met 'kijkadvies' voor jouw TV provider door te worstelen. Een TV provider die je eerst nog gekozen moet zien te krijgen door je postcode in te vullen. Hint: geef als je UPC of Ziggo hebt, geen letters op. Anders werkt het niet. Daarna moet je apparaten instellen. Dit kan alleen door een merk te kiezen en de app net zo lang signalen te laten sturen totdat er iets aan gaat of van kanaal wisselt. Bij Samsung apparaten mag je dan tientallen keren op 'Nee dit werkte niet, volgende poging' tikken. Zoals bij de meeste universele afstandsbedieningen een code invoeren kan niet.

Als je echter een mediabox van UPC hebt, zoals de Horizon in mijn geval, kun je lang bezig blijven in WatchOn. Horizon gaat het niet doen met de app en er is geen alternatief meegeleverd of te vinden in de Play Store (TouchSquid, de enige andere S4 compatible app die ik kon vinden, werkt ook niet). De S4 heeft wel een IR zender, maar geen ontvanger. Commando's leren van de Horizon afstandsbediening gaat dus niet. Voor mensen met UPC geldt: geen IR functie voor u! De Sony Tablet S, die wel een IR ontvanger heeft en dus commando's kan leren, kan wel overweg met Horizon. De service van zowel Samsung, Peel als UPC is in deze echt om te janken zo slecht. Niets, helemaal niets krijg je er uit. Zo ongeveer de grootste TV provider van Nederland ondersteunen? Waarom zou je?

Ook ben ik al eens getrakteerd op een spontane reboot en soms tot een paar seconden aan inputlag op het touchscreen. Dat laatste is behoorlijk ernstig, omdat zodra de telefoon door heeft dat er wat had moeten gebeuren, alles in een noodgang direct alsnog verwerkt wordt. Dat geeft onverwachte en onbedoelde resultaten. De vele reviews melden ook dat soms simpele dingen zoals scrollen en van homescreen wisselen niet soepel gaan. Dat klopt, dit geeft een enkele keer problemen. Deze problemen zijn niet van dien aard dat er niet normaal meer met de S4 gewerkt kan worden, maar het is slordig.

Featureset
Op papier is de S4 de meest complete smartphone ooit. Het scherm is mooi. Full HD helpt erg bij amoled. Iemand die nu nog karteltjes of groene randen ziet is met een elektronenmicroscoop bezig (en heeft dringend een nieuwe hobby nodig). Kleurweergave is goed; ik ben geen expert maar rood is rood, groen is groen etc. Oververzadiging, traditioneel erg des amoleds, is nu een optie in plaats van een verplichting. Er is wel een probleem bij scrollen: als er grijze vlakken op zwarte achtergrond staan en je gaat scrollen, krijg je paarse ghosting. Dit kan soms storend zijn en mag eigenlijk niet voorkomen op zo'n duur toestel. Ik las ergens op een forum dat niet alles subpixels dezelfde refresh rate zouden hebben. Geen idee of dat waar is.

De temperatuur- en luchtvochtigheidmeter zijn helaas niet bijzonder goed. Deze geven meestal verkeerde waarden aan (vergeleken met twee andere meters die het onderling wel eens zijn). Daarbij duurt het verkrijgen van de metingen ook lang. Als je het toestel lang hebt vastgehad, moet het letterlijk eerst even afkoelen. De warmte van je handen komt anders via de behuizing bij de sensor en dan slaat de meeting snel te hoog uit (in onze huidige weersomstandigheden). Ook daarna zitten er grote verschillen in de metingen. Mijn kantoor-leefklimaat-meter gaf bijvoorbeeld 21 graden met 42% luchtvochtigheid aan, maar de S4 bleef volhouden op 26 graden en 35%. Een andere thermometer gaf ook 21 graden aan en zo warm was het niet, dus ik vermoed dat de S4 er naast zit. De luchtvochtigheid kan ik moeilijker plaatsen; één van beide apparaten heeft vast gelijk, maar welke?

De IR zender is voor mensen met UPC voorlopig in ieder geval een nutteloze gimmick, vooral dankzij de app die de aansturing verzorgd. Dat de S4 geen IR ontvanger heeft hoor je nergens (net zo min als dat je hoort dat de S4 hem wel zou hebben). Daar zal een reden voor zijn, maar ik mis hem wel omdat ik zo'n ontvanger wel op mijn Tablet S heb. Hopelijk voegen Peel en/of Samsung UPC een beetje snel toe.

De S4 is snel, maar heeft toch last van haperingen. Zoals eerder gezegd is dit vooral bij het wisselen tussen zaken en scrollen. Binnen een app heb ik verder geen vertragingen gemerkt. NFC, bluetooth 4.0, Wifi AC, 4G zit er allemaal op en gebruik ik (voorlopig) niet. Maar het is er.

De mogelijkheid tot het plaatsen van een SD-kaartje is erg welkom. 16gb is, na aftrek van de door Samsung gebruikte ruimte, niet genoeg. 64gb extra helpt dan enorm en als je goed op de pricewatch kijkt, is dat best betaalbaar.

Beeldkwaliteit opname
De foto's zijn wat vlekkerig, maar van een dermate hoge resolutie dat ze wel goed toonbaar zijn als je ze verkleint. Met flitser zijn de foto's beter dan die van de One X, zonder flitser ongeveer gelijk. Van het feit dat er een 13 megapixel camera in zit merk je praktisch niets terug, vooral niet omdat je de foto's eigenlijk eerst moet verkleinen. De opnames zijn goed genoeg, maar niet schokkend.

Bereik
Het bereik is zonder meer goed. Nergens problemen en de Wifi ontvangst is beter dan menig ander smartphone. Bellen geeft geen enkel probleem. Beide partijen verstaan elkaar. Een handigheidje van de S4 is dat het volume van het gesprek hoger kan dan ik gewend ben. Zo versta ik mensen die normaal erg zacht praten tenminste.

Wellicht is mijn exemplaar uitzonderlijk problematisch, maar er zijn toch zoveel problemen op het softwarevlak dat dit toestel geen 655 euro waard is (wat mijn losprijs was). De onbruikbare IR zender, Exchange Services bug en inputlag kunnen echt niet. Hardwarematig lijkt er dan weer niks echt mis te zijn met het toestel.

Dankzij het Exchange Service probleem en omdat verder ook wat op aan te merken valt aan dit toestel, ga ik proberen het terug te brengen. Ik kan er nu niet betrouwbaar mee werken en ik heb geen zin om bij een toestel van bijna 700 euro uit te moeten zoeken waarom deze problemen optreden. Je mag verwachten dat een dergelijke bug als die Exchange Bug er allang uit gehaald had moeten zijn. Nogmaals, ik vind het opmerkelijk dat Samsungs dit probleem wel hebben en meerdere HTC's niet. Doet mij er toch voor vrezen dat Samsung de Exchange implementatie onder handen heeft genomen en dat dat niet helemaal goed is gegaan. De support die je krijgt bij problemen met app bij de IR zender stemt ook niet hoopvol.

Ik ga kijken of ik een HTC One kan krijgen. Ik vrees van niet, want ik denk dat een voor mijn gebruik zeer ernstige fout voor een retailer geen reden gaat zijn het ding terug te nemen. Ik weet ook niet of ik dat kan eisen of dat ik uberhaupt in mijn recht sta. Destijds koos ik al voor de HTC Sensation boven de Galaxy SII wegens de betere software en dat had ik nu eigenlijk weer moeten doen lijkt het (noot aan zelf: google eens op problemen met de HTC One - dat heb je nog niet gedaan).

Heb jij ook een Samsung Galaxy S4 16GB Wit?

Reviews door de redactie

Meer een rant dan een review .

Je lijkt me echt een aparte s4 te hebben gekregen . En een Sensation die een S2 verslaat op software ?
Een sensation deed niks anders dan vastlopen .
Inderdaad. Ik heb het idee dat dit een review is van iemand die vooraf geen moeite heeft gedaan om enige research te doen naar welk toestel voor hem geschikt zou zijn. Bijna alle kritiek op de software en snufjes in de telefoon had je vooraf kunnen weten. Vind je ze zinloos, de look & feel van Touchwiz niets: koop dan die telefoon niet.

Slechts hier en daar kan ik enige zinvolle informatie vinden in deze review, maar zelfs daar is het zo beperkt dat je er nog nauwelijks iets mee kunt. Bijvoorbeeld hetgeen betreffende de IR functie en UPC. Oke, je krijgt het niet werkend, maar hoe weet je zeker dat het aan de telefoon ligt? Heb je een andere telefoon of los device geprobeerd waarmee het wel lukt? Wat heb je allemaal geprobeerd? Heb je een andere losse app geprobeerd?

Tenslotte heb ik mijn twijfels over de waarden bij de accu. Ten eerste: noem je normaal gebruik? Mijn "normaal gebruik" bestaat uit wat whatsappen, de Socialife feed checken, beetje kort browsen, email checken en wellicht nog even bellen. Anderen luisteren misschien meerdere uren per dag muziek of kijken actief Youtube filmpjes.
Daarnaast vraag ik me ook af of het niet aan instellingen ligt dat je telefoon zo snel leeg gaat. Tal van applicaties elke 5 minuten laten checken op updates vreet nogal wat. Wellicht zijn er ook applicaties die het toestel constant actief houden. Ook de schermhelderheid eens niet op 100% zetten kan wonderen doen. Kortom: kijk eens naar het accugebruik en welke onderdelen zoveel vreten, stop desnoods handmatig bepaalde apps of pas diens settings aan.
Natuurlijk heb ik wel gekeken welke telefoon voor mij geschikt zou zijn. Op basis van reviews en prutsen met demo's in winkels. Reviews vertellen echter nooit het hele verhaal en demomodellen kun je niet even twee weken meenemen.

'Bijna alle kritiek op de software en snufjes in de telefoon had je vooraf kunnen weten'
Dit is onzin; je leert een telefoon pas kennen als je hem kunt gebruiken. Dat kan zelden met demomodellen in winkels; je hebt daar niet de benodigde tijd en ruimte. Daarnaast verwacht ik dat je zaken als look-and-feel aan kan passen. Bij HTC wel namelijk. Het is ook weer niet zo dat die kleuren heel erg zijn, maar wel in combinatie met het niet aan kunnen passen.

'Bijvoorbeeld hetgeen betreffende de IR functie en UPC. '
De enige andere smartphone die dit kan is de HTC One en die heb ik niet. Bovendien heb ik niet standaard een UPC mediabox bij me om dat uit te testen. For the record, mijn Sony Tablet S kan er wel prima mee overweg, maar die heeft ook een IR ontvanger en kan commando's leren. De S4 kan dat niet, maar dat lees je nergens.

'Tenslotte heb ik mijn twijfels over de waarden bij de accu.'
Prima, maar ik zou zeggen, Google eens op 'samsung exchange services battery drain'. Heb het idee dat jij ook niet goed gekeken voordat je een reactie plaatste.

'Ten eerste: noem je normaal gebruik?'
Voor de duidelijkheid: ik heb twee zakelijke mailaccounts ingesteld staan. Wat ik er verder ook mee doe, de accu is leeg na een paar uur. Is een bug, geen gebruikspatroon. Ik kijk geen filmpjes en luister geen muziek. Het ding staat 'uit' (dwz in een of andere slaapstand).

'Tal van applicaties elke 5 minuten laten checken op updates vreet nogal wat.'
Nope, alleen Google mag mail, calendar en contacts syncen. Stap 1 bij batterijproblemen troubleshooten: alle sync uitzetten. Dat helpt met de accu en zolang Exchange accounts uit staan, gaat de boel ongeveer 30 uur mee. Dat zou prima zijn.

'Ook de schermhelderheid eens niet op 100% zetten kan wonderen doen'
Staat op 'Auto' met -1 (dus net nog minder fel dan de S4 anders automatisch gedaan had).

'stop desnoods handmatig bepaalde apps'
Hint: als er 89% accu op gaat aan Exchange Services (wat een standaardcomponent is), ga ik geen apps handmatig zitten stoppen. Ten eerst heb ik zeer weinig apps er op gezet en ten tweede zou zoiets basaals domweg moeten werken. Waarom had die HTC One X (met veel meer apps en sync draaiend) er geen last van?

'Slechts hier en daar kan ik enige zinvolle informatie vinden in deze review, maar zelfs daar is het zo beperkt dat je er nog nauwelijks iets mee kunt'
Sorry dat het niet voldoet aan jouw eisen, maar je kan ook zelf dingen opzoeken.
Jouw hele stuk wat betreft gebruiksgemak zijn zaken die je zeer zeker wel uit Youtube reviews en/of een test in de winkel had kunnen opmaken.
- Kleuren: kan je heel simpel zien en is alom bekend vanwege de AMOLED schermen
- Widgets: wordt in verschillende reviews besproken
- Automatisch scrollen en guestures: wordt ook in reviews besproken

Jouw toelichting over de IR functie wat je nu geeft had je bijvoorbeeld in de review zelf kunnen zetten, iets in de vorm van "Met de S4 werkt het bij de UPC box niet, met de tablet wel, direct op de tv werkt het wel/niet".

Of de zaken betreffende de Exchange bug bij jou bekend waren voordat je het toestel aanschafte weet ik niet (je schrijft dat het allang bij Samsung voorkomt, dus ik gok van wel), maar als ze dusdanig erg zijn neem ik aan dat daar een fix voor komt. Ik zou persoonlijk (als ik een review had gemaakt) accugebruik buiten beschouwing laten en alleen kort vermelden dat vanwege een bug je geen betrouwbare algemene meting kunt doen. Ik neem namelijk aan dat, ook al komt deze bug schijnbaar al jaren voor bij Samsung devices, dat het niet structureel bij iedereen is, anders werden er niet miljoenen van hun toestellen verkocht. Het neemt niet weg dat het voor jou erg zuur is.
Ook zag ik met een beetje Googlen al tal van tips wat "mogelijk" die battery drain kan verhelpen (Calendar sync was het probleem, andere Exchange app, factory reset enz.). Je schrijft in je reactie "stap 1: alle sync uitzetten", werkt hij dan ineens wel 30 uur op de accu? Want van wat ik las komen emails wel gewoon binnen zonder de sync, alleen worden ze niet meer direct gepushed. Of en in hoeverre dit waar is durf ik niet te zeggen, aangezien ik zelf geen S4 heb om dit te testen/bevestigen. Voor de review zou het in ieder geval wel interessant zijn om te vermelden wat je al geprobeerd hebt.

edit: kleine toevoeging betreffende de sync.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 27 mei 2013 00:46]

Kennelijk ben ik niet duidelijk: de kleurweergave van het scherm is prima. Het is het gebruik van kleur in de interface waar ik me aan stoor. De mij storende kleuren worden echter goed weergegeven. Goed, het is een kwestie van smaak, maar daar valt uitermate goed over te twisten. Ik vind het trouwens een minpunt, maar een acceptabel minpunt. Ik had alleen verwacht dat dit aan te passen zou zijn.

Een aantal zaken had ik uit reviews / filmpjes gehaald kunnen hebben, en dat heb ik vaak ook. Ik wist dat de Samsung foefjes niet altijd of overal werken. Dan nog mag ik het een minpunt vinden dat dit zo is. Plus, dat een aantal sensoren niet goed werkt, hoor je nergens.

Ik ben het wel met je eens dat ik de review uit moet breiden, oa met wat in jou als reactie heb gegeven.

Achteraf een specifiek probleem opzoeken is makkelijker dan vooraf, helaas, dus ik wist niks van Exchange problemen bij Samsung toestellen. Tot mijn enorme verbazing bestaat het probleem dus al jaren. Samsung zelf rept er echter met geen woord over. Het punt is dat ik geen zin heb om dat op te moeten lossen; dit had direct moeten werken, iets wat op drie eerdere HTC toestellen wel het geval was. En die bug zal denk ik *wel* structureel zijn. Ik denk alleen dat de omstandigheden waaronder de bug optreedt niet structureel zijn. Ik krijg veel mail op twee Exchange accounts, naast de gewone gmail post. Niet heel veel mensen zullen dat hebben en dus niet tegen die bug aanlopen.
Zie dat je de review flink hebt uitgebreid, is nu een heel stuk informatiever en interessanter om te lezen. Heb mijn rating daarom is ook (in positieve zin) aangepast. Hoop in ieder geval dat je een oplossing weet te vinden voor die Exchange bug, zodat je volop plezier kunt beleven aan je toestel.
Dank voor je reactie. Je had dan ook best wel valide punten.
@Jeroenneman
Ik had het niet over vastlopen, maar gewoon over het totaalpakket aan software. Nooit problemen gehad met vastlopers op de Sensation. Ik denk dat mijn S4 niet uitzonderlijk is. Google mijn omschreven problemen maar eens.

En je mag het inderdaad een rant noemen; neemt niet weg dat ik toch dermate veel problemen met de S4 ervaar dat ik het geen prettig apparaat vind.

[Reactie gewijzigd door Lord Igor op 27 mei 2013 00:06]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, er zijn inderdaad veel HTC Sensation's die vast lopen, maar diegenen die dit vanaf het begin niet deden hebben hier geen last van.

Ik vind het dan ook logisch waarom Lord Igor er voor kiest om HTC Sense te nemen, die skin wordt over het algemeen veel meer geapprecieerd, dan de Samsung Touchwiz. Dit neemt echter niet weg dat de review meer op een Telefoon VS Telefoon VS Telefoon lijkt. Elke mobiel heeft zijn voor en nadelen, dat de Samsung Galaxy S4 stabiliteitsproblemen heeft, mag gewoon niet voor komen. Hiermee zou je terug kunnen gaan of eerst eens een fabrieksreset doen.
dubbelpost

[Reactie gewijzigd door -Bas op 27 mei 2013 19:07]

Vind het ding er zo goedkoop uitzien met die plastic achterkant. En dat voor ¤500. Dan vind ik de HTC One veel mooier afgewerkt en er veel beter uitzien :)
Het klinkt misschien stom, maar met het aluminium van de One ben ik toch banger dat er iets krast. Zo'n plastic covertje kun je eenvoudig vervangen. Ik vond op de een of andere manier de plastic kieren bij de One (nodig voor de antennes) storend en speakers boven en onder het scherm ronduit mal. De zwarte (of donkergrijs, dat weet ik niet helemaal zeker) ziet alsnog wel aardig uit.
Ja... met het oog ziet de HTC One er beter uit maar de afwerking goed noemen na zoveel mensen die hem terugsturen ivm gaps, dodepixels, scheve speakergrills, ongelijk speakergrill tov scherm, nu al 'slijten' van materiaal, vies worden van kunstof?...

Laten we eerlijk wezen, zoveel commentaar heb ik voor de S4 zeker niet gezien... Touchwiz is op te lossen door een custom rom. En die kunstof achterkant is op te lossen met een nieuwe back cover waarvan ik al hele mooie alu versies heb gezien.

Ik was zeker in de running voor de HTC One maar ik zit er niet op te wachten hem te moeten terugsturen. Voor 600-700 euro moet zo'n toestel spot on zijn.
De S4 steekt op zich goed in elkaar; de One wat minder? Zou best kunnen, want hoewel ik de software van HTC beter vind, kan ik dat van de bouwkwaliteit niet altijd zeggen. Mijn eerste Sensation ging ook retour fabriek toen bleek dat de plastic en aluminium delen niet goed aansloten, het plastic verkleurde (dat werd paars) en de back cover erg veel speling over hield.

Voor de back cover van de S4 zijn inderdaad mooie opties, maar het feit dat je hem bij diepe krassen gewoon kan vervangen vind ik al prettig.

Dat je van een toestel van 600-700 euro mag verwachten dat deze goed in elkaar zit ben ik geheel met je eens.
Heb met mijn Samsung s4 de laatste tijd een probleem dat ik niet verstaanbaar ben als ik bel of gebeld word wie weet wat te doen eraan