AMD Athlon 64 X2 5200+ Boxed Review

larrezz29 24 juni 2008, laatste update op 25 juni 2008, 1.528 views

AMD Athlon 64 X2 5200+ Boxed

Pluspunten

• Erg stabiel
  • Goede prestaties
  • Lage prijs ( op het moment 60 euro)

Minpunten

• Nog geen

Ik heb altijd een voorkeur gehad aan AMD processors aangezien de prijs een stuk lager is dan de Intel processors. Ook is de prijs van de moederborden wat lager dan de moederborden van Intel Sockets.
Ik heb deze processor ongeveer een maandje geleden gekocht.

Prestaties
De prestaties zijn erg goed voor deze processor. De prijs is niet al te hoog maar er komt wel veel kwaliteit vanaf. De processor is zeer snel, dit merk je vooral bij spellen e.d. .
Met dit systeem speel ik nu Assasins Creed alles op High. Het spel loopt perfect, geen hapering o.i.d. . Wat ook erg fijn is is dat hij nauwelijks nog vastloopt als je een aantal zware programma's tegelijk aanzet. Ik kan nu een dvdtje branden en tegelijk een spel (NFS Pro Street) spelen. Dit zonder problemen.
Ook op Windows Vista draait de pc stukken sneller dan voorheen. Dit heeft vooral met het geheugen en de processor te maken. Windows Vista is ook nog niet vastgelopen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De processor is zeer stabiel. Hij is bij mij nog niet 1x vastgelopen of dat hij een blauw scherm heeft gegeven o.i.d. . Ik heb er dus geen problemen mee gehad tot nu toe.

Overklokbaarheid
Op het moment is het hele systeem 5 % overklokt ( dit in te stellen in de Bios). De processor loopt op 2.73 ghz. Ik heb hem nog niet hoger gezet, aangezien ik het zo wel snel genoeg vind allemaal.
De temperatuur op deze snelheid is max 50-57 graden( terwijl in de bios is ingesteld op Optimal, dus minder goede koeling). Idle is die meestal tussen de 37-45 graden.
Ik zal hem binnenkort even testen op hogere kloksnelheden.
*Edit*
Ik heb het moederbord op de beste koeling ingesteld, zodat ik met overklokken aan de gang kan.
Ik heb eventjes het moederbord overal 10% overklokt. dus de processor draaide op 2.86 ghz.
PC start op -> Herstart zich. Overklok dus te hoog. Daarna op 2.81 ghz gezet. PRime 95 5 minuten laten draaien. Toen werd de temperatuur 57! graden. pc starte weer opnieuw op. dus maar weer teruggezet zoals die al stond. Ik laat het zo maar staan. Ook heb ik de koeling weer teruggezet. Op 2.73 Ghz wordt de temperatuur bij 10 Min prime 95 stress testing max 57 Graden. Dit bij Optimal cooling. Dus waarschijnlijk wordt de processor max 55 graden bij normale goede koeling. Er zit een goede airflow in mijn kast, dus daar zal het niet aan liggen.

Warmteproductie
De processor wordt zoals eerder aangegeven max 57 graden.
De standard cooler die erbij wordt geleverd maakt niet zo heel veel lawaai. Als je alles maar goed instelt in de bios, dan is er niks aan de hand.

*Edit*
Aantal aanpassingen gedaan bij de temperaturen e.d.
Heb alles namelijk opnieuw gemeten.

Ik heb een nieuwe voeding moeten kopen, omdat mijn oude niet genoeg volt gaf (450 Wattvoeding X-gear, B merk dus). Ik heb toen gekozen voor de Coolermaster Realpower Pro M520. ( dit voor degene die een juiste voeding zoeken i.c.m. deze processor e.d.).

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5200+ Boxed?

Het overklok probleem komt denk ik door het mee klokken van je ValueRAM dat wil vaak niet veel hoger, divider en je overklok is denk ik weer stabiel, ook voltage gewoon standaard laten moet hij denk wel trekken.
Jah ik ben niet echt een specialist in het overklokken.
Had hiervoor een Amd 3200+, die zo goed overklokbaar moest zijn.
Maar die kreeg ik ook niet verder dan 2.1ghz vanwege het moederbord :S.
Heb echt van alles geprobeerd maar kreeg het niet voorelkaar.

Het overklokken ga ik wel een keer proberen als het echt nodig is :P voorlopig waarsch. niet dus.