Specificaties 3,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 620 Zwart Review

yalerta 26 mei 2013, laatste update op 7 december 2013, 6.924 views

Nokia Lumia 620 Zwart

Pluspunten

• Here Drive+
  • Andere Covers
  • Snel werkende schermen
  • In zonlicht afleesbaar scherm
  • Instellingen eenvoudig te vinden
  • Losse batterij

Minpunten

• Nokia en Microsoft account nodig
  • Beheer van Afspeellijsten en Media

Eindelijk......

Na jaren van zakelijk verstrekte telefoons moest ik naar een "eigen" telefoon gaan omzien. Eerst nog een jaartje diverse "oude" telefoons uit de kennissenkring geprobeerd, van simpele Nokia's tot Symbian toestellen als de E71 en E72 maar ook een HTC Windows Phone 5.x
Mijn prive telefoongebruik is weinig. Om van e-mail, Whatsapp maar ook voorzien te zijn van navigatie zocht ik dus een moderne smartphone.
Omdat er geen directe voorkeur was voor welk besturingssysteem dan ook, waren alle opties open.

Een kort resumé van mijn gedachten van de aanbieders.

1. De iPhone. Te duur, dit ondanks de restwaarde die er momenteel nog mee bereikt kan worden. Hoe meer ik naar de iPhone schermen keek, des te meer bekroop me een saai gevoel. Het werkte allemaal wel.

2. Android. Rommelig, geen consequente uitstraling, zal op zich na gewenning niet zoveel uitmaken bij een eigen toestel. Alle prijsklassen aanwezig.

3. Blackberry. Een ver van mijn bed show.

4. Windows-Phone 8. Na veel inlezen op Internet was mijn gedachte dat Windows-Phone 8 volwassen was.

Door vroegere ervaringen met goed werkende Nokia toestellen kwam mijn keus uit op een Nokia Lumia 620. Mede door de aanschafprijs van 240 Euro en de Here Drive+ navigatie.

Bouwkwaliteit,
Het geheel voelt ondanks de plastic kast goed aan. Om je Micro-Sim of micro-SD kaart te plaatsen moet je op de flitser/camera-lens drukken om het toestel te openen. Door het stevige geheel kostte dit enige angst-druppeltjes zweet om dat met een "eigen" toestel van 240 Euro voor elkaar te krijgen. De batterij is een los item en in de toekomst eenvoudig te vervangen. De batterijcapaciteit is voor mij voldoende om de dag door te komen.
In de nabije toekomst ga ik zeker een felle kleur show-off cover aanschaffen.

Schermgrootte en leesbaarheid,
Niks mis mee, het toestel is net zo groot als een iPhone3/4 alleen iets dikker. De resolutie is goed en het schermcontrast hoog genoeg om buiten af te kunnen lezen.
/update: Weekje vakantie in Griekenland toonde dat het ClearBlack zijn werk goed deed. In de volle zon was het scherm nog enigzins af te lezen. De Lumia 620 haalt hier een duidelijke plus.

Om soepel aan de slag te gaan is een Micosoft EN een Nokia account aan te raden. Dit is direct het verschil met b.v. een iPhone. Daar is maar één Apple-Id nodig. Gelukkig was ik bij beide al aangemeld.
Een van de eerste instellingen die ik gedaan heb was het aanbrengen van de instellingen-tegel op het startscherm. Hier hoefde geen cursus doorlopen te worden hoe je dat moet doen. In de 40 pagina's tellende handleiding, met de afmetingen van de telefoon, en daarin 15 nuttige bladzijden, stond reeds op bladzijde 14 hoe je bij het apps menu komt en 5 nauwelijks beschreven pagina's verder staat hoe je een app aan het startscherm verbindt. Heb je al eerder met andere touchscreen apparaten gewerkt dan zijn de handelingen een bekend proces en makkelijk uit te voeren.

Om te verbinden met het telefoonnetwerk voor Internet kreeg ik de keuze uit KPN/Hi Internet of Rabo Mobiel. Omdat mijn provider gebruik maakt van het KPN netwerk hiervoor gekozen.
Mijn e-mail en contact gegevens moesten uitgewisseld moeten worden met een exchange server met een niet standaard poort instelling. Dit kon ingesteld worden door eigen.server.com:xxxx, waar xxxx het poortnummer, is in te geven. Geen extra/advanced instellingen knopje nodig. Dit werkte b.v. niet op de eerder geleende Windows-Phone5. De andere soorten e-mail accounts zoals outlook/hotmail en gmail wezen zich ook vanzelf.

Het scherm voelt glad aan en reageert goed op aanrakingen. Maar dan vooral het aanraken met vingers of een stylus met rubber dopje.
De handschoen test die ik uitvoerde onthulde dat het jammer maar helaas is. Een geiten-leren Aldi en een Hema handschoen van kalfsleer gaven geen enkele reactie, een paar wollen handschoenen evenmin. Alleen een paar nylonachtige dameshandschoenen konden het scherm enigermate tot leven wekken. Dus denk je erover om tijdens het schaatsen/skiën te gaan Whatsappen is dit niet het toestel voor jou.

Knoppen:
De (scherm)aan/uit knop zit in het midden van de rechter zijkant van het toestel. Geen problemen met het bedienen hiervan, zowel linkshandig met middelvinger, als rechtshandig met de duim bedienen is goed mogelijk.
Uitschakelen van de beltoon doe je door even de volume knop te bedienen, dan komt er in de rechterbovenhoek een symbooltje dat je kan aantikken om te schakelen naar geluid aan of uit en dat afhankelijk van je instellingen in combinatie met trillen.

Camera:
De ingebouwde camera kunnen we kort over zijn. Voldoende in scherpte alleen de kleuren komen wat "doorgedrukt" over, De camera is wel makkelijk om foto's in de Cloud te krijgen en je contactenboek van plaatjes te voorzien. Inzoomen voor een te maken foto kostte wat tijd om de "knoppen" voor te vinden, die bleken er ook niet te zijn, gewoon met duim en vinger op het scherm vegen deed de truc.

Geluidskwaliteit:
Weinig over te melden, is in orde, slechte verstaanbaarheid of echo die bij mobiel bellen soms optreed ligt vaak aan het netwerk.
Ook geen klachten vernomen over de verzonden spraak.

Apps en Nokia dingen:
Op dit moment nog aan het uitproberen en spelen met de mogelijkheden van de apps die aan boord zijn, te weinig gebruikservaring om hier een oordeel over te plaatsen. De PlayTo app van Nokia toont foto's van het toestel d.m.v. DLNA direct op mijn Philips Smart TV. Met muziek wilde het echter niet lukken om iets op een Denon DLNA receiver (van een kennis) af te spelen, maar die Denon was voor hem ook net nieuw, kan dus een instelling zijn.
Diverse apps geïnstalleerd uit de WindowsStore, voor b.v.de Philips Hue lampen is er een goed werkende app van Oni light. MS-Office op een telefoon, ja makkelijk om een docje of sheet in te zien, maar erop werken??
Rabo, YouTube, NU.nl, PDF reader allemaal aanwezig. Met het Microsoft account ook een Skydrive erbij gekregen, Ook voor Android en iOS is er een SkyDrive app en uiteraard ook voor diverse Windows-PC versies. De 7 Gb SkyDrive opslag is daardoor bijna zonder nadenken in gebruik te nemen.
/update: Vreemd genoeg kan ik wel een video zelf opnemen en versturen met b.v. WhatsApp maar er is geen mogelijkheid om een reeds aanwezig filmpje te versturen. Ontvangen filmpjes in .mov en .mp4 formaat worden keurig afgespeeld. Dit is in mijn ogen duidelijk een minpunt. Waarschijnlijk heeft MicroSoft hier een beperking ingevoerd om "de industrie" van dienst te zijn. Jammer maar via SkyDrive is met een omweg e.e.a. wel te realiseren.

En dan nog..... Windows-Phone 8, het hart van het toestel.
Microsoft biedt naar mijn gevoel en ervaring van dit moment een consistent geheel aan als besturingssyteem. Met enige swipes/vegen ben je waar je wezen wilt, niet zoals bij de Windows-PC versies waar je op 10 manieren bij één instelling kan komen, maar gewoon op de gedachte plaats te vinden en uit voeren.
Windows Phone 8 is zeker een volwaardige tegenhanger voor iPhone en Android.
Microsoft heeft gedaan waar ze altijd goed in zijn geweest. "Beter goed gejat, dan slecht gemaakt". Men kan ook zeggen dat het beter is om van andermans fouten te leren. En inderdaad, de live tegeltjes hebben wel iets.
De opmerkingen op Internet dat Windows-Phone 8 voor de zakelijke markt zou zijn is op dit moment volgens mij ook maar uit de lucht gegrepen. iOS en Android doen op mijn vrouw haar iPad en mijn Asus TF300 ook alles wat ik wil. Als een bedrijf een specifieke app wil (laten) ontwikkelen gebeurt dit vaak vanuit de "eigen" aanwezige kennis en zal met het opkomende BYOD (Bring Your Own Device) een aanpassen naar meerdere platforms toch nodig zijn.
Hopelijk, dat door een breder aanbod in iedere prijsklasse, WindowsPhone een groter marktaandeel kan verkrijgen en de windows-store nog beter gevuld gaat worden met zinnige en goede apps.

Mijn conclusie op dit moment, De Nokia Lumia 620 met Windows-Phone 8 is een prima en soepel werkend toestel voor een aantrekkelijke prijs.

Update resume na wat langer gebruik:
Bij mijn toestelkeuze stond een goede navigatie hoog op de wensenlijst. Dit gaat met de Here Drive + optie zeer goed. Voor een vakantie naar een Grieks eiland, thuis de kaart van Griekenland gedownload. In het vliegtuig had het toestel "bij het raam" zowaar een redelijk snelle GPS fix en toonde netjes de positie van ons vliegmasjien. Ook het wegennet van Karpathos was goed omschreven en te gebruiken met navigeren.

Update 2: Het media beheer. Een onmogelijk verhaal. Ik ben al 3 dagen aan het zoeken hoe er een afspeellijst aangemaakt kan worden om "mijn muziek" te naar wens te groeperen. Status op dit moment, nog niet gelukt om er één te maken waar dan ook nog liedjes mee afgespeeld kunnen worden. Het hele media afspeel gebeuren is op die manier een ramp om mee bezig te zijn.

Update 3: (8 dec 2013) Als minpunt eerder een lage batterijcapaciteit opgemerkt. Uitschakelen van Bluetooth en minder zitten spelen met de apps verlengt de batterijduur aanmerkelijk. Dus net als in real life bewust met de beschikbare energie omgaan.
Fimpjes delen via email of uploaden naar Skydrive blijkt mogelijk te zijn, het is mij onbekend of dit pas na de Amber update mogelijk werd. De onmogelijkheid van het uploaden/delen eerder aangegeven als minpunt is dus nu vervallen.
Muziek media beheren op de telefoon zelf, of liever gezegd het totale ontbreken daarvan, is voor mij nog steeds een groot gemis. Het dubbel account Nokia/Microsoft is ook verwarrend omdat er dan bijvoorbeeld standaard 2 muziekspelers op het apparaat staan. Nokia heeft de muziek app inmiddels omgedoopt naar Mix-radio maar heeft voor mij niet direct meerwaarde.

En het app aanbod? Ik ben nog steeds in op zoek naar een netwerk app die de signaalsterkte van aanwezige wifi per kanaal grafisch weergeeft. Verder geen klagen. Alleen de opmerking dat er door de grote leveranciers best wat meer vaart gemaakt mag worden in het ontwikkelen van gratis apps voor de spullen die ze aan de man proberen te brengen. Als voorbeelden noem ik Philips, geen gratis remote voor de smart TV maar ook geen app voor de HUE lampen. Ook bij Sonos zitten ze nog te slapen en hebben niet door hoe snel het marktaandeel van Windows Phone inmiddels is gestegen. De apps om de genoemde apparatuur aan te sturen zijn wel in de Windows Phone Store te krijgen maar die zijn van prive ontwikkelaars. De apps werken goed maar de volledige versies kosten, heel begrijpelijk, soms een paar Euro.

Inmiddels heb ik een langere periode WindowsPhone 8 gebruikt en is mijn bevinding dat het allemaal soepel draait op deze budget telefoon en vind het een plezier om hem te gebruiken.

Heb jij ook een Nokia Lumia 620 Zwart?

Ik moet zeggen ik heb de telefoon zelf ook en ik moet zeggen. zeer goede boxen voor een telefoon van die prijsklasse. kunnen zeer luid gaan. Het enige nadeel wat ik echt storend vind is dat het nogal omslachtig is om apps te sluiten. het terugkeren toetsje 100 keer indrukken voor alle openstaande apps te sluiten. maarja dat heeft niks met de nokia te maken maar eerder met windows phone.

[Reactie gewijzigd door badgun op 7 juni 2013 21:41]

Gewoon even snel 2x duwen op dat "terugkeertoetsje" en je bent er van af. Heeft ook even geduurd eer ik dit ontdekte. ;)
In windows phone 7.5 kon dat veel sneller door de back knop ingedrukt te houden, hierna kon je dat veel sneller doen door te schuiven over het scherm naar links. Maar zoals ik zei was dat op windows phone 7.5 en weet niet of dat nog steeds zo is in windows phone 8 want daar heb ik helaas nog geen ervaring mee.
Inmiddels wat nagezocht op Internet over het afsluiten van openstaande apps.
Het advies wat je overal tegenkomt is dat je er eigenlijk geen moeite voor hoeft te doen.
Windows Phone beheert het geheugen zelf goed. Op een MicroSoft website voor ontwikkelaars van apps wordt specifiek aangegeven geen afsluitknopjes e.d. te maken.
In de GDR3 update kun je apps afsluiten dmv een kruisje in het multitaskmenu. (nieuws: Screenshots Windows Phone 8 GDR3 en nieuwe Nokia-versie lekken uit)

Ik heb deze update al en hij werkt prima.
@ Dr_Luigi0
Die irritante Bing search knop kan die in de GDR3 uitgeschakeld worden. Het is wel aardig om zeer regelmatig een leuk plaatje van Bing voorgeschoven te krijgen maar als dat uitgezet kon worden gebeurde dat direct op mijn toestel.
Nee dat kan helaas nog niet in gdr3