Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T220 Zwart Review

The Flying Dutchman 19 september 2008, 18.703 views

Samsung Syncmaster T220 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Kleuren
  • Kijkhoek

Minpunten

• Zwartweergave
  • Backlight bleeding
  • Bediening menu

Ik heb enkele dagen deze monitor in bezit gehad en naar aanleiding daarvan scrhijf ik deze review. Ondertussen heb ik de monitor terug gebracht (en wacht ik op een vervangend exemplaar) omdat er een kras in de rand van het scherm zat en omdat er het één en ander mistte in de doos (allebei met als waarschijnlijke reden dat het een showmodel was geweest). Zodra ik een vervangend exemplaar heb, zal ik deze review nog even aanpassen om ook de bevindingen van dat exemplaar te delen.

Het eerste wat ik heb gedaan is het scherm testen op dode pixels. Ik kon er geen vinden (met behulp van een pixel test programma) en ook na enkele dagen redelijk intensief gebruik heb ik ze niet gezien. Bij het testen op dode pixels viel me wel gelijk op dat het scherm last heeft van backlight bleeding, voornamelijk aan de onderzijde van het beeld. Bij normaal gebruik valt dit meestal niet zoveel op, behalve bijvoorbeeld bij het opstarten van windows, dan zie je het gelijk. Waarschijnlijk is het ook goed zichtbaar bij een donkere desktop achtergrond.

Aangezien ik tevens een Samsung 226BW bezit, kon ik het zwart van beide monitoren met elkaar vergelijken. De 226BW presteerd hierop duidelijk beter dan de T220 en dus is de zwart weergave toch een klein minpuntje voor deze monitor (zie de 2e foto die bij deze review is gevoegd voor een vergelijking: links staat de 226BW, rechts staat de T220). De kijkhoeken zijn vergelijkbaar met die van de 226BW en zou ik als goed willen bestempelen.

De standaard instellingen van het scherm waren naar mijn smaak iets te helder, daarom heb ik zowel het contrast als de brightness teruggezet van 100% naar ongeveer 70%. Bij een volledig wit, grijs en groen scherm meende ik op te merken dat de kleuren niet overal exact gelijk waren, maar heel duidelijk was dit niet. Bij normaal gebruik onzichtbaar dus. De kleuren bij het weergeven van foto's waren prima in orde, de foto's zagen er levendig en natuurgetrouw uit. Afbeeldingen werden haarscherp weergegeven.

De knoppen van het menu van dit scherm zitten aan de zijkant en er is geen indicatie vanaf de voorkant van het scherm zichtbaar waarvoor de knoppen dienen. Het bedienen van het menu moet dus op de tast en dit heeft de nodige ergernissen opgeleverd bij het indrukken van de verkeerde knop (waardoor je bijvoorbeeld het menu weer afsluit). De afwerking van het scherm is verder prima in orde. Het scherm ziet er goed uit (toegegeven: dit is afhankelijk van je eigen smaak) en vooral de glazen rand in combinatie met de rode gloed onderaan is prachtig. De aan/uit knop is verwerkt in deze rand. Er is dus geen fysieke knop aanwezig, maar een lichte druk op de rand op de plek van de power led is voldoende om het scherm aan of uit te zetten. In het donker is de led overigens een heel stuk duidelijker te zien dan de rode gloed aan de onderzijde (deze gloed is dan ook niet zozeer een gloed, maar meer gewoon de kleur die op een gloed lijkt) en dat ziet er wat minder mooi uit. Echter de helderheid van het ledje kan in het menu in vijf stappen ingesteld worden en het ledje kan ook geheel uitgeschakeld worden.

Het scherm is helaas niet in hoogte verstelbaar, maar de standaard hoogte is iets hoger (ongeveer 1cm) dan de standaard hoogte van de 226BW. Dit is prettig omdat het scherm dan toch wat dichter op de ideale hoogte zit (uitgaande van de bovenrand van het scherm op ooghoogte). Het scherm had echter gerust nog 3 of 4 centimeter hoger mogen staan.

In vergelijking met de Samsung 226BW is de weergave van dit scherm toch van iets mindere kwaliteit. Dat komt voornamelijk door de backlight bleeding en de zwartweergave, de kleuren en de kijkhoek zijn prima in orde. Het design maakt een hoop goed en het grootste gedeelte van de tijd zal ik niet zoveel last hebben van de minpunten. Echter, ga je films kijken op een scherm als dit, dan kan het zijn dat je je nogal gaat storen aan de backlight bleeding tijdens donkere scenes. De zwartweergave en de backlight bleeding zorgen ervoor dat dit scherm niet het predikaat goed meekrijgt, maar een beoordeling die wat hoger ligt dan voldoende is toch wel op zijn plaats. Daarom is mijn algehele beoordeling van het scherm voldoende tot goed.

(update volgt zodra ik een nieuw exemplaar binnen heb gekregen)
Hier even de beloofde korte update:
Ik heb ondertussen al sinds halverwege juli ongeveer een vervangend model in gebruik. Niet bij dezelfde winkel gekocht waar ik het eerste (show)model heb gekocht, want die hebben me nooit terug gebeld (Mediamarkt). Ik heb toen bij een webwinkel waar ik veel ervaring mee heb (Informatique) de monitor besteld en voor de zekerheid heb ik er maar een pixel garantie bij genomen. De pixel garantie bleek niet nodig te zijn. Ook dit model heeft last van backlight bleeding, hoewel het iets constanter verdeelt is over alle randen dan bij het eerste model. In mijn ogen is het dus wat minder storend. Tijdens gebruik merk ik het echter niet (let op: ik kijk geen films op deze monitor, ik gebruik hem voor programmeren, surfen, gamen etc.) en dus is de bleeding niet echt storend meer.

Kleuren, scherpte en kijkhoeken zijn prima in orde, net zoals bij het eerste model. Het design krijgt van mij nog steeds een hele dikke plus, het blijft een prachtig ding om naar te kijken. Al met al ben ik een erg tevreden gebruiker.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T220 Zwart?

je houd wel van druppeltjes zie ik 8)7
Verder mooie review alleen wat meer informatie over games enz. ;)
Ik heb er Lord of the Rings online op gespeeld, nou is dat niet echt een supersnelle game ofzo, maar tijdens het spelen heb ik in ieder geval geen ghosting waargenomen. Ik heb daar verder niet specifiek op getest.
Ik heb deze monitor ook en spellen als UT3, CoD4 (demo), World in Conflict en Counterstrike Source geven wat mij betreft geen ghosting.
Jij hebt ook al die vieze backlightbleedingrandjes aan de boven en onderkant van het scherm... Zwart ziet er hier ook erg flets uit, niet juist. Bovendien vind ik ook dat het menu voor geen meter bestuurt, echt een prutding. Zie mijn reactie op een review van de T260 voor meer...

Het is dat ik 'em gratis had (gewonnen met Guitar Hero op Free Gaming), anders had ik dit scherm niet aangeschaft...
Ik heb dit scherm een week geleden gekocht en ik weet niet waar je het nu over hebt. Het menu is zeer simpel te gebruiken. Er zijn 4 knoppen 2 voor naar boven/onder (adjust) en de andere om in een menu te gaan of eruit.. simpel toch?

Ik zal eens goed letten op het bleeding probleem want dat is mij niet opgevallen gedurende deze week.
Heb net een T220 binnen gekregen:P.Effe uitproberen:P
Ik wil dit scherm graag kopen maar twijfel nog omdat ik niet weet hoe groot het afstand moet zijn (tussen gebruiker en scherm). Wat zijn jullie ervaringen?
Is een 2253BW niet een betere keuzw dan?
Ik heb de monitor in de mediamarkt zien staan en heb daar toch geconstateerd dat de kleuren minder helder zijn dan die van de HP 2207h of de Acer P223w, wat toch wel, vind ik, één van de belangrijkste punten is van een monitor.
Ik heb zelf een Samsung Syncmaster 226BW (samsung panel), ik ben er zeer tevreden over, maar als ik unreal tournament speel merk ik toch dat het minder soepel draait dan op mijn CRT. Ik wacht nog steeds op een monitor waarbij ik dit verschil niet merk. Heb je hier al ervaring mee op deze monitor?
Ik weet niet of je dit nog leest, maar toch even een reactie:
Ik heb nog geen snelle spellen als UT gespeeld op deze monitor, maar ik betwijfel of ik het verschil zie, ik ben niet een erg kritische speler als het aankomt op supersnelle fps bij het spelen van een shooter. Dus ik verwacht geen verschil te zien. De kans bestaat echter dat het voor de kritische FPS speler wel verschil maakt, maar ik kan er weinig zinnigs over zeggen.
Samsung heeft weer een goede portie blacklight bleeding ingebakken ! goed gedaan !

Zelf in het bezit van een SAMSUNG 226BW S
Op de foto zie ik dat je ook een 226BW hebt. Alleen jij hebt het goede A paneel erin. God had ik die maar gekregen (samsung werkt met een bingo sytheem, Je betaald het zelfde en je moet maar afwachten wat jij krijgt)

[Reactie gewijzigd door Roderiktweaker op 19 september 2008 17:54]

Daarvoor heeft samsung ook de 226CW geintroduceerd. Deze kost hetzelfde als een BW en heeft altijd een samsung panel uit de BW. Het is inderdaad jammer voor de mensen die een BW met een brak panel hebben.
Ik heb een 226BW en de kwaliteit is vergelijkbaar met deze T220.
Dat was dus ook meteen de laatste keer dat ik iets van Samsung kocht.