Philips E-line 247E4LHAB/ Zwart Review

jvroosmalen 25 mei 2013, laatste update op 25 mei 2013, 2.589 views

Philips E-line 247E4LHAB/ Zwart

Pluspunten

• Grote Helderheid
  • Automatisch aanpassen backlight aan beeld

Minpunten

• Bijgeleverde software werkt niet op Win8
  • geen HDMI -kabel bijgeleverd
  • Geluidskwaliteit is niet super.

Ik wilde al een tijdje een keer een andere monitor voor bij mijn laptop en computer. Mijn vorige monitor (Philips 220WS) was nog geen full-hd scherm. Gisteren liep ik door de mediamarkt en zag ik dit scherm staan als aanbieding. Ik meteen kijken op de pricewatch en zag dat andere winkels allemaal > 200 euro vroegen dus de 135 was echt prima.Aangezien ik heel erg tevreden was over mijn vorige Philips scherm heb ik na wat wikken en wegen besloten dit scherm meteen te kopen.

Het eerste wat opvalt nog voor je de doos open maakt is dat de doos erg dun is. Het scherm zit netjes in folie en piepschuim verpakt. Je moet zelf nog de voetsteun vastschroeven en daar kan een schroevendraaier wel handig zijn.
Helaas word er nog steeds een VGA kabel meegeleverd i.p.v. een HDMI kabel, dat toch iets gebruikelijker is tegenwoordig.

Na aansluiten op mijn laptop via HDMI werkt het scherm uiteraard meteem op zijn goede resolutie. Het eerste wat opviel was dat de kleuren niet goed klopten. De verzadiging was laag en bovendien zagen wit en zwart er niet goed uit.
In eerste instatie probeerde ik dit te verhelpen door de bijgeleverde software te installeren. De driver met het kleurprofiel werkt meteen. De software voor calibratie echter niet. Op windows 8 64 bit klaagt de installer dat je InternetExplorer 7.0 of hoger moet hebben.
Via google heb ik de actuele versie gedownload, maar die bleek geen enkele opties te geven, als was grijs en onbruikbaar.

Na wat verder zoeken kwam ik er achter dat het kleuren probleem NIET AAN HET SCHERM LIGT, maar aan de nvidia driver. Via HDMI word standaard "reduced RGB (15-235)" gebruikt in plaats van full RGB (0-255). Na een register aanpasing en reboot was het probleem verholpen.
Zie ook hier en hier.

Hoe het scherm echt bevalt zal ik over ene paar weken nog toevoegen. Maar mijn eerste indruk is dat het scherm mooi scherp beeld geeft. De backlight verlcith het scherm mooi uniform en het contrast is uitstekend. Bovendien kan het scherm zijn verlichting aanpassen aan het beeld. Als je een donkere website bezoekt zie je ook aan je taakbalk dat het backlight gedimd wordt. Dit maakt zwart ook goed zwart. Dit is trouwens ook uit te zetten.

Het scherm heeft ook ingebouwde luidsprekers aan de achterkant. Deze kunnen via HDMI of een 3.5mm plug van input worden voorzien. Helaas is het geluid niet mooi, een beetje vergelijkbaar met laptopspeakers. Het volume is wel prima.

• HP Elitebook 8530w
  • Nvidia Quadro FX 770M

Heb jij ook een Philips E-line 247E4LHAB/ Zwart?

is deze scherm goed om op te gaan gamen?
ik speel namelijk een spel waar veel bewegingen in zit en merk dat op mijn scherm nogal vaak wazig woord.
Ik heb er nog niet mee gegamed. In het menu van het scherm zit wel een optie om het scherm extra snel te laten reageren.

Helaas is de grafische kaart van mijn laptop niet echt modern dus ik kan hier sowieso niet echt iets over zeggen.
Ik krijg hem binnenkort binnen en ik game wel en zal het laten weten.
Ik heb hem net binnen en ik heb een ook een nvidea gtx dus ik moet ook maar dat rgb "trucje" proberen.