1. Laagste prijs
    Niet beschikbaar
    Prijsalert ontvangen zodra er een prijs is?
  2. Kenmerken | Gebruikersreviews
  3. Willen (0) Hebben (0)

Bekijk alle reviews

Onkyo HT-S3105 Review

+1
Anoniem: 251512
23 juni 2008, laatste update op 23 juni 2008, 3.719 views

Onkyo HT-S3105

Inleiding: Na lang te hebben gezocht naar een surround systeem dat aan mijn eisen voldeed en tevens in mijn krappe budget paste ben ik uiteindelijk per toeval op een erg mooie aanbieding gestapt. De Onkyo HT-S3105 incl. Onkyo DV-SP405 (klik) Deze review bestaat uit twee delen, de review over deze Receiver incl. speakers (HT-S3105) En een review over de DV-SP405. De Review van de Onkyo DV-SP405 dvdspeler kun je (hier) vinden Onkyo HT-S3105 Een enorme grote doos kwam er binnen met daarin mijn langverwachte receiver incl. met speakerset. Ik schrok eigenlijk een beetje van het...

Pluspunten

  • Prijs/kwaliteit
  • Aansluitmogelijkheden
  • Instelmogelijkheden

Minpunten

  • Weinig toebehoren (kabels etc)
  • Design (receiver en sub ogen wat log)

Eindoordeel

4 van 5 sterren (Goed)
http://www.eu.onkyo.com/ir_img/15323255_0d5c827d1a.jpeg

Inleiding:
Na lang te hebben gezocht naar een surround systeem dat aan mijn eisen voldeed en tevens in mijn krappe budget paste ben ik uiteindelijk per toeval op een erg mooie aanbieding gestapt.

De Onkyo HT-S3105 incl. Onkyo DV-SP405 (klik)

Deze review bestaat uit twee delen, de review over deze Receiver incl. speakers (HT-S3105)
En een review over de DV-SP405. De Review van de Onkyo DV-SP405 dvdspeler kun je (hier) vinden

Onkyo HT-S3105
Een enorme grote doos kwam er binnen met daarin mijn langverwachte receiver incl. met speakerset. Ik schrok eigenlijk een beetje van het formaat van de doos, het leek net een wasmachine doos.


Featureset
Tijdens het uitpakken van de doos viel me al snel de formaten van de apparatuur op. De receiver was erg groot (was een simpele dolby set met enkel dvdspeler gewent) en ook de subwoofer was niet klein te noemen. De subwoofer bleek uiteindelijk ook 2x het formaat van mijn voorgaande Sony subwoofer te zijn. De surround speakers waren van standaard formaat en zagen er goed uit.

Wat me tevens als bij de dvdspeler opviel was de beperkte toebehoren die er bijgeleverd waren. Bij de receiver en boxen zaten in dit geval enkel 6x speakerdraad en 2x een antenne (AM, FM) Wel zaten er dit keer batterijen bij de afstandbediening, wat bij de dvdspeler niet zo was.

Nu ben ik voor het gaan aansluiten maar snel 2x een optische kabel aangeschaft voor het aansluiten van mijn receiver op mijn HTPC en mijn digitale tv.


Design/Vormgeving
Hoewel het voor mij niet heel belangrijk is hoe de set eruit ziet, kan het voor sommige mensen toch belangrijk zijn. Ik vond de receiver en de subwoofer eigelijk beide wat aan de grote kant het zag er allemaal beetje log uit. De overige speakers vond ik er simpel gezegt simpel uit zien. De losse speakers hadden een soort pianolak finish waar niet iedereen van houd. Dit paste echter wel goed tussen mijn overige apparatuur. Wel zijn de speakers echte stofmagneten en moet je dus wel regelmatig afstoffen.


Aansluiten & opstarten
Het aansluiten van de receiver met mijn speakers sprak voor zich, dit werd duidelijk aangegeven op zowel de receiver als de speakers en in de handleiding. Verder heb ik vervolgens de digitale aansluitingen aangesloten. Optisch naar mijn HTPC en Digitale Decoder. Daarna Coax aangesloten op mijn dvdspeler. Verder heb ik mijn xbox360 analoog aangesloten op de receiver. Games hoeven van mij toch niet op 5.1 afgespeeld te worden. 2.1 Stereo was voor mij daarvoor voldoende.


De mogelijkheden
Wat natuurlijk erg belangrijk is voor een receiver zijn de aansluitmogelijkheden. Die waren er voor mij meer dan voldoende Er zitten nog een boel aansluitingen op die ik op dit moment nog niet gebruik maar mogelijk met een uitbreiding wel in gebruik ga nemen. Hierdoor hoef ik dus niet zo snel een nieuwe receiver te kopen.

Andere belangrijke mogelijkheden van het apparaat zijn natuurlijk de afspeelmogelijkheden van het geluid. Zo kan er gekozen worden voor standaard Stereo of Dolby Digital maar zijn er ook een groot aantal instellingen speciaal voor films en muziek. Ook kun je gebruik maken van een equalizer voor verschillende genres van muziek maar tevens ook voor het simuleren van het geluid in bepaalde ruimtes.

Verder nog een leuk iets, in de handleiding vond ik een hoofstuk waaruit blijkt dat de dvdspeler ook met de receiver afstandsbediening te besturen is. Na veel geklooi en geneuzel heb ik dit werkend gekregen. Dit scheeld me gelijk weer een afstandsbediening. (Dit werkt overigens alleen voor andere Onkyo apparatuur)


Geluidskwaliteit
Dan komen we nu aan bij het belangrijkste onderdeel van de receiver en speakerset, de geluidskwaliteit. Ik heb de geluidskwaliteit op een aantal manieren getest en met een aantal verschillende opties ingeschakeld en uitgeschakeld.

Wat me vooral opvalt is dat het geluid simpel gewoon het beste klinkt als er zoveel mogelijk optie’s zijn uitgeschakeld. Natuurlijk wel logisch, hoe meer effecten en omvormingen van het geluid hoe slechter (lees onnatuurlijker) het geluid klinkt.

Na zowel muziek en video van verschillende bronnen te hebben getest (htpc, cd, dvd, radio)
Vond ik dat eigelijk de bas, op default erg zwaar en luid klonk en teveel overheerste. Na even tussen de instellingen te hebben gezocht kwam ik erachter dat de bas op +5 stond ingesteld i.t.t. +0 van de rest van de speakers. Uiteindelijk is bij mij de bas instelling op -2 geeindigd, er wordt nu nog genoeg bas geleverd voor mijn smaak is niet te overheersend en gelijk klinkt het geluid realistischer aan.

Uiteindelijk gebruik ik nu voor mijn muziek altijd stereo en voor mijn films en series de Neo 6 Cinema optie. Verder heb ik ook nog een tijdje met de Dolby Pro Logic II optie naar muziek geluisterd. Maar dit klonk in mijn oren niet goed en een beetje storend het geluid was in de center te aanwezig en in de fronts te afwezig. De muziek klonk niet zoals het bedoelt was en is dus snel weer terug naar stereo gegaan.


Conclusie
Er moet gezegt worden dat ik geen audiofiel ben, ik heb daarom ook maar een krap budget voor het besteden aan dit soort apparatuur. Hoewel ik geluid en klank wel erg belangrijk vind en een ontzettende muziek liefhebber ben heb ik helaas niet veel geen geld te besteden aan het echte werk.

Dit setje is voor een budget/instap model simpel gezegt goed te noemen. Voor de prijs krijg je een receiver met voldoende aansluit en instel mogelijkheden en speakers met redelijk goed geluid. Dit is echter geen set voor een echte audiofiel maar meer voor de mensen zoals mij met een krap budget maar die toch het meeste eruit willen halen "Bang for Buck" zogezegd.

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Onkyo HT-S3105?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (4)

4
4
3
2
1
0
Wijzig sortering
Verder nog een leuk iets, in de handleiding vond ik een hoofdstuk waaruit blijkt dat de dvdspeler ook met de receiver afstandsbediening te besturen is.
Daarom zaten er geen batterijen bij de DVD-speler :)
Games hoeven van mij toch niet op 5.1 afgespeeld te worden. 2.1 Stereo was voor mij daarvoor voldoende.
Ik zelf ben een "Zero Hours- en Rome-mens", dus absoluut geen shooter, maar als ik de reviews lees van shooter-fanaten, dan is het hebben van een 5.1 het verschil tussen leven en dood. Mag ik hieruit opmaken dat jij ook absoluut niet van dat soort spellen speelt? Daarnaast is het toch ook bij games erg leuk om een 5.1 effect te hebben, midden in het spel te zitten?
Wat me vooral opvalt is dat het geluid simpel gewoon het beste klinkt als er zoveel mogelijk optie’s zijn uitgeschakeld. Natuurlijk wel logisch, hoe meer effecten en omvormingen van het geluid hoe slechter (lees onnatuurlijker) het geluid klinkt.
Ik kan (gedeeltelijk, zie verderop) met je meegaan dat je als je over absolute top apparatuur beschikt, je je instellingen zo neutraal mogelijk moet maken (hoewel er altijd correcties nodig zijn i.v.m. je luisterruimte). Ik weet niet of zoiets ook voor deze set geldt. In principe niet, want een alinea later schrijf je al dat je de bas op -2 instelt. Soms zijn de presets van diverse omstandigheden (hal, jazz, enz.) wel erg goed om een bepaalde omstandigheid op te roepen. In de praktijk klinkt de Mattheus Passion in het concert gebouw ook heel anders dan in de Wester Kerk. Dus wat is eigenlijk het echte geluid......
De muziek klonk niet zoals het bedoelt was en is dus snel weer terug naar stereo gegaan.
:?
Je kunt de center box toch ook wat terug draaien in volume?
Wat ik hierboven schreef heeft alles te maken met de echo en galm in een bepaalde ruimte. Dat is (één van) de reden(en) dat muziek in de ene hal/zaal anders klinkt dan in de andere. Er is in het verleden erg veel onderzoek naar gedaan, om dat effect zo goed mogelijk de huiskamer in te krijgen. Dolby was één van de eerste oplossingen. Er zijn vele opvolgers waar 5.1 en 7.1 in combinatie met.... de hedendaagse oplossing is (maar er zullen er nog veel volgen, geloof me).
Wat de rearboxen in een film doen is geluiden die achter je plaats vinden daar weergeven (helikopter die over komt vliegen, geschut, enz.). Bij muziek ligt dat subtieler, daar moeten de extra boxen zorgen voor het nabootsen van de galm/echo van die bepaalde zaal (waar de opname heeft plaatsgevonden). Hier moet je dus een effect krijgen dat je optisch kunt vergelijken met diepte zien. Dus als alles goed is ingesteld, dan zul je nog steeds het geluid vanaf de voorkant waarnemen (zoals in het echt), maar het geluid zal rijker, minder dof en duf moeten zijn door je 5.1 systeem.

Ik denk dat je met de aanschaf van een set als dit, een prima beslissing hebt genomen. De top is explosief veel duurder, ik denk, dat je het goed aanduidt als "Bang for Buck". Voor het geld heb je een mooie set gekocht, waarbij er ook aandacht is geweest voor kleine details als akoestische ontkoppeling van de bas (puntvoetjes).

Nu een opmerking als leek (ik heb nl. absoluut geen ervaring met HTPC-systemen):
In mijn ogen zou een HTPC-systeem ook in de functies (behoren te) voorzien waaraan deze set voldoet. Waarom geen reciever en een goed geluidskaart (Asus Xonar D bijv.) in je HTPC gezet, zodat je een kast minder in je rek hebt staan. Het gevaar bestaat dan wel dat je hoger in prijs uit gaat komen, en heel veel aansluitingen moet inleveren (als ik zo eens in de specs kijk....).
Waarschijnlijk kun je mij de juiste argumenten leveren, die mijn denkfout voorgoed kan elimineren.

Net zoals je review over de DVD, vond ik deze review ook weer een genot om te lezen. Je schrijft heerlijk en eerlijk met je beide beentjes op de grond. Keep on the good work :9

/edit
Het valt me nu op dat je featureset als "voldoende" hebt aangegeven. Dat verbaast me een beetje. Wat is de reden van deze "lage" score.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 22 juli 2024 16:19]

Anoniem: 251512 @Pjerry23 juni 2008 23:48
Ik zelf ben een "Zero Hours- en Rome-mens", dus absoluut geen shooter, maar als ik de reviews lees van shooter-fanaten, dan is het hebben van een 5.1 het verschil tussen leven en dood. Mag ik hieruit opmaken dat jij ook absoluut niet van dat soort spellen speelt? Daarnaast is het toch ook bij games erg leuk om een 5.1 effect te hebben, midden in het spel te zitten?
Ik speel natuurlijk wel een shooter van tijd tot tijd, maar dan eigelijk alleen single player. of met vrienden thuis op de bank. Verder speel ik vaak ook race-games en games als oblivion en gta IV. vooral voor deze games heeft dolby surround niet echt een meerwaarde. Verder heb je gelijk met je punt dat het bij shooters eigelijk een must is. Misschien dat ik als ik er een keer behoefte aan heb weer eens 5.1 ga proberen. Op dit moment voldoet echter stereo gewoon goed voor de spellen die ik speel.
Ik kan (gedeeltelijk, zie verderop) met je meegaan dat je als je over absolute top apparatuur beschikt, je je instellingen zo neutraal mogelijk moet maken (hoewel er altijd correcties nodig zijn i.v.m. je luisterruimte). Ik weet niet of zoiets ook voor deze set geldt. In principe niet, want een alinea later schrijf je al dat je de bas op -2 instelt. Soms zijn de presets van diverse omstandigheden (hal, jazz, enz.) wel erg goed om een bepaalde omstandigheid op te roepen. In de praktijk klinkt de Mattheus Passion in het concert gebouw ook heel anders dan in de Wester Kerk. Dus wat is eigenlijk het echte geluid......
Hiermee doelde ik inderdaad vooral op het feit dat de geluidssimulaties voor andere ruimtes en andere soorten genres muziek gewoon niet erg goed is afgewerkt mogelijk dat het bij een kwalitatief betere set gewoon beter klinkt maar bij deze set was ik er niet heel tevreden over.

Verder stond de sub default op +5, wat naar mijn mening veel te veel was. ik denk dat dit enkel is gedaan voor de echter bas liefhebbers die graag daar de nadruk op leggen. Voor mij was dit niet zo, voor mij klonk de +0 stand gewoon goed echter nog net iets te overheersend vandaar dat hij op het moment op -2 staat.

Overigens staan de + en - tekens in het geval van de receiver voor dB waardoor je bij +5 al snel de neiging krijgt om het te luid te vinden.
:?
Ik doelde met die zin vooral op de Dolby Pro Logic simulatie van een audio cd, ik ben van mening dat muziek die als stereo is opgenomen niet bedoelt is om in dolby te simuleren en zo klonk het ook.

Echter is er natuurlijk ook een andere kant, zo heb ik een muziek dvd van o.a. Pink Floyd gedraaid het ging om een live concert. De dvd bevatte een audio-stereo stream en een audio-dts stream.
Na beide geluisterd te hebben kwam ik tot de conclusie dat de DTS stream beter klonk. Naar mijn mening komt dat in dit geval omdat het zo is opgenomen en dus zo is bedoelt tevens vind ik muziek in surround vrijwel alleen bij liveconcerten goed klinken.
Je kunt de center box toch ook wat terug draaien in volume?
Wat ik hierboven schreef heeft alles te maken met de echo en galm in een bepaalde ruimte. Dat is (één van) de reden(en) dat muziek in de ene hal/zaal anders klinkt dan in de andere. Er is in het verleden erg veel onderzoek naar gedaan, om dat effect zo goed mogelijk de huiskamer in te krijgen. Dolby was één van de eerste oplossingen. Er zijn vele opvolgers waar 5.1 en 7.1 in combinatie met.... de hedendaagse oplossing is (maar er zullen er nog veel volgen, geloof me).
Wat de rearboxen in een film doen is geluiden die achter je plaats vinden daar weergeven (helikopter die over komt vliegen, geschut, enz.). Bij muziek ligt dat subtieler, daar moeten de extra boxen zorgen voor het nabootsen van de galm/echo van die bepaalde zaal (waar de opname heeft plaatsgevonden). Hier moet je dus een effect krijgen dat je optisch kunt vergelijken met diepte zien. Dus als alles goed is ingesteld, dan zul je nog steeds het geluid vanaf de voorkant waarnemen (zoals in het echt), maar het geluid zal rijker, minder dof en duf moeten zijn door je 5.1 systeem.
Zie de opmerking bij het vorige stukje, bij muziek waar het voor bedoelt is zoals dts tracks etc. daarbij heb je gelijk daar ligt het een stuk subtieler en komt het echt tot zijn recht en klinkt het over 5.1 gewoon erg goed soms beter dan stereo.

Echter bij standaard stereo audio tracks wat uit slechts 2 kanalen bestaat, kan er door de receiver geen onderscheid gemaakt worden tussen het geluid van de fronts en de rears. Er is natuurlijk wel wat gedaan om het subtieler over te brengen. Echter kunnen in tegenstelling tot bij dts de audio niet in 5 of 7 kanalen worden gedeeld, waardoor het dus wordt gesimuleerd wat lang niet altijd juist klinkt. waardoor ik gelijk terug switch naar stereo. Nu weet ik niet hoe dit in verhouding staat tot andere receivers en of deze dit beter kunnen simuleren echter bij deze receiver viel dat dus wat tegen.

Maar nogmaals voor mij zijn audo-cds gewoon bedoelt voor in stereo, dus voor mij is het niet zozeer een nadeel.
Nu een opmerking als leek (ik heb nl. absoluut geen ervaring met HTPC-systemen):
In mijn ogen zou een HTPC-systeem ook in de functies (behoren te) voorzien waaraan deze set voldoet. Waarom geen reciever en een goed geluidskaart (Asus Xonar D bijv.) in je HTPC gezet, zodat je een kast minder in je rek hebt staan. Het gevaar bestaat dan wel dat je hoger in prijs uit gaat komen, en heel veel aansluitingen moet inleveren (als ik zo eens in de specs kijk....).
Waarschijnlijk kun je mij de juiste argumenten leveren, die mijn denkfout voorgoed kan elimineren.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, je vraagt je af waarom ik niet een goede geluidskaart in mijn htpc heb gezet en vervolgens de receiver achterwegen heb gelaten? begrijp de vraag niet zo heel goed :)
Het valt me nu op dat je featureset als "voldoende" hebt aangegeven. Dat verbaast me een beetje. Wat is de reden van deze "lage" score.
Dit was mede door de mindere toebehoren, want zelfs voor een budget model had ik er wel wat meer kabels bij verwacht. Tevens waren de aansluitingen voor mij "voldoende" echter was het niet overdreven veel en uitgebreid (kan ook eigelijk niet voor de prijs)

Vandaar de voldoende, maar wel met een neiging naar goed :)
Net zoals je review over de DVD, vond ik deze review ook weer een genot om te lezen. Je schrijft heerlijk en eerlijk met je beide beentjes op de grond. Keep on the good work :9
Nou altijd goed om een compliment te krijgen natuurlijk ;) , jij ook bedankt voor jouw visie op de review. ik hoop dat ik met mijn uitleg hierboven het een en andere heb kunnen verduidelijken zo niet dan hoor ik het graag :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 251512 op 22 juli 2024 16:19]

Ik zag Onkyo staan en dacht 's kijken of de reviewer het zelfde vindt van het merk wat ik ook vind. Ik heb namelijk zo'n 14 jaar geleden voor 6 duizend gulden een installatie gekocht van Onkyo. Opzich te vreden maar nooit echt helemaal. Ik vond namelijk de bass veel te donker. Het levert je geen mooie strakke korte bass klank op maar het bromt erg na. Vanalles geprobeerd en niks heeft mogen baten. Uiteindelijk de boel maar aan de kant gedaan en vervangen voor een combi nad en Rotell.. Bijna perfect nu.

Kortom: Onkyo is leuk voor het kijken naar films vanwege de bass. Maar voor gewoon straight stereowerk moet je echt niet bij Onkyo zijn. Het is te zwaar gewoon. Bij mij nooit geen Onkyo meer in huis.
Misschien lag dat wel aan je boxen. Een versterker kan wat doffer, minder definitie e.d. klinken, maar nooit "nagrommen". Ik zou je dan eens Elipson boxen (1303) adviseren (25 Hz op - 3 dB, met een 13 cm!!! luidspreker) of eens kijken naar elektrostatische boxen. Ik denk dat je dan geen last meer van hebt van je genoemde euvel.

Overigens kan Onkyo zich in het topsegment moeilijk staande houden (dus ik zou ze nooit combineren met bovenstaande boxen), maar in de "gewone" consumenten markt is het een merk dat redelijk tot goed meespeelt. Het zelfs vaak beter doet dan gerenommeerde merken als Sony en Panasonic (om er maar 2 te noemen).

Daarnaast is er nogal wat gebeurd in 14 jaar. M.u.v. de Elipson, met wat kleine aanpassingen al zo'n 30 jaar te koop!!! over trackrecord gesproken...... :P

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 22 juli 2024 16:19]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn