Pentax K200D Zwart Review

No13 23 juni 2008, laatste update op 23 juni 2008, 1.753 views

Pentax K200D Zwart

Pluspunten

• Shake Reduction
  • Stof en spatwater dicht
  • Visuele feedback van de 11 focuspunten
  • Werking op AA batterijen

Minpunten

• lens is niet stof en/of spatwaterdicht. Op zich logisch maar vaak niet vermeld

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4
Nadat recentelijk mijn Pentax istDL2 stuk is gegaan ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe body. Ik had inmiddels al wat lenzen gekocht dus wil niet van systeem wisselen, het moest dus weer een pentax worden.

Pentax heeft pas geleden 2 nieuwe modellen uitgebracht, de k20d en de k200d. De k20d is de semi-profi versie en de k200d is de 'instap' versie.

Mede omdat ik voornamelijk voor de hobby foto's maak heb ik gekozen voor de k200d. De k20d is natuurlijk erg leuk, maar dat extra geld geef ik liever uit aan lenzen en andere accessoires. Daarbij is de k200d gebaseerd op de k10d, de vorige semi-prof body van Pentax. Het is dus niet zomaar een instap-camera.

Het toestel lijkt erg veel op mijn oude istDL2 en een aantal functies zijn hetzelfde gebleven, echter zijn er ook enkele verbeterpunten. Zo is het shake reduction 1 van de nieuwe functies die ik zeker niet wil missen. Het scheeld enorm bij het maken van foto's in licht arme situaties.
Waar ik voorheen met 400mm op 1/320 moest schieten om bewogen foto's te vermijden is nu vaak 1/90 voldoende.

Een andere aangename functie is de visuele feedback van de 11 focuspunten. Bij het auto-focussen geeft hij door de zoeker met 11 ledjes aan op welke punten hij is scherpgesteld. Bij mijn oude body was dat altijd gokken.

En last but bot least, dit is weer het enige model (bij mijn weten) van zijn klasse die nog op AA batterijen werkt. En daar ben ik een groot voorstander van :D

Heb jij ook een Pentax K200D Zwart?