Zalman ZM-NC3000U Notebook Cooler Review

Mentjotjuh 24 mei 2013, 2.183 views

Zalman ZM-NC3000U Notebook Cooler

Pluspunten

• Geringe geluidsproductie
  • Goed geplaatst rooster
  • Grote ventilator
  • Rotatiesnelheid instelbaar
  • Uitstekende koel prestaties

Minpunten

• Veel plastic
  • Extra bedrading langs de laptop
  • Immobiel
  • Niet de goedkoopste koeler

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Voor jullie informatie...

Inmiddels ben ik alweer ruim twee jaar de eigenaar van een Asus N53SV-SZ016V, toen via rondsnuffelen in de Tweakers Pricewatch voor deze gegaan. Ik wilde een gemiddeld snelle laptop waarmee ik snel kan browsen, goede beeldkwaliteit heb voor HD films en sporadisch een (grafisch) simpel spelletje op kan spelen.

Tot voor kort kon ik vrijwel probleemloos alles draaien en gaf deze laptop geen enkele blijk van veroudering, echter na lang twijfelen een vrij recent spelletje aangeschaft via Steam in de hoop dat het nog zou draaien.

Wat betreft de snelheid waarmee het ik het spel kon spelen was er totaal geen probleem, de laadtijden en voortgang verliepen vlekkeloos voor een toch alweer twee jaar oud model. Het probleem zat echter ergens anders, namelijk in de geluidsproductie. Na zo'n 10 minuten speeltijd begon de ventilatie zijn werk te doen, met als gevolg een enorm kabaal aan blazen. Bovendien werd de laptop aan de kant van het ventilatiegat behoorlijk heet, en bij elke muisklik draaide de arme laptop meer en meer overuren.

Omdat de rust in de woonkamer (waar ik keurig aan bureau zit) hierdoor behoorlijk werd verstoord ben ik op Google op onderzoek gegaan om te kijken of hier een oplossing voor was...

Ik kwam al snel uit bij de zogenaamde "Laptop Koelers", tegelijkertijd een soort standaard voor je laptop om het typen te vergemakkelijken, en van onderuit de laptop koel zouden moeten houden middels één of meerdere ventilatoren.
Hoewel ik me in eerste instantie niet goed kon voorstellen hoe dit nou drastisch de oververhitte laptop tot rust kon bedaren, las ik op veel websites toch veelal positieve kritiek over verschillende laptop koelers. Hoewel niet iedereen positief was (regelmatig kwam ik tegen dat het woord 'koeler' te pas en te onpas wordt gebruikt), besloot ik toch de gok te wagen omdat ik het zonde zou vinden van levensduur en de rust in de woonkamer wilde bewaren.

Hoewel ik allerminst een techneut of computerfreak ben, ben ik wel bekend met de grote merken op het gebied van computeronderdelen.
Voor laptop koelers bleek ook al snel dat de bekende namen hier terug kwamen. Cooler Master heeft een ruim aanbod, zo ook Zalman en nog enkele merken.
Ook al ben ik bekend met die namen, echte gebruikerservaring heb ik met geen van alle (zoals gezegd wel heel veel interesse in computers, maar nooit de handen vuil gemaakt). Na lang twijfelen en veel lezen kwam ik voor mezelf tot de conclusie dat Zalman het beste was, dit merk staat bekend om goede koeling en bovenal minimale geluidsproductie.
Zo gezegd, voor enkele tientjes de Zalman NC3000U aangeschaft bij Zercom en binnen enkele dagen in huis.

Tot het moment van daadwerkelijk het onlangs aangeschafte computerspelletje langer dan 10 minuten te hebben gespeeld, bleef ik sceptisch over de werking van zo'n laptop koeler.
Echter na een uurtje bleek hoe geniaal dit eigenlijk werkt!

Kwaliteit en Werking

De Laptop staat zeer stevig op een grote steun, de koeler, door middel van rubberen strips. Dit houdt de laptop écht goed op z'n plaats want verschuiven gaat alleen als ik dat wil.

Rondom is de koeler van glanzend plastic (helaas vingerafdruk gevoelig ja, maar wel van prima kwaliteit), het middenstuk bestaat uit een groot rooster van aluminium. Dankzij dit materiaal is het van zichzelf al vrij koud en met de ventilator niet in werking gaat er dus altijd een koude, zachte luchtstroom langs (de luchtverplaatsing in de kamer).

Optioneel kun je zelf de pootjes aan de achterkant uitklappen, waardoor de laptop nog meer opgetild wordt, in deze stand heb ik de laptop nu eigenlijk altijd staan.

Aan de achterzijde van de koeler bevinden zich drie USB 2.0 poorten, dit omdat je er twee van je laptop kwijtraakt vanwege de aansluiting van de ventilator. Dit is jammer, ik vind hoe meer kabels langs je laptop lopen hoe rommeliger het staat. Van de andere kant heb ik nu de muis aangesloten aan de achterkant van de koeler, dus is dit wel weggewerkt.
De snelheid waarmee de ventilator moet draaien is ook in te stellen aan de achterkant via een draai/schuif knop.

Het geheel voelt erg plastic aan, maar tegelijkertijd ook stevig genoeg. Het is wel fijn dat het grote rooster van aluminium gemaakt is om de uitstraling toch iets op te krikken.

Als het nodig is om de laptop te koelen zet ik de ventilator eigenlijk altijd op de maximale snelheid. De geluidsproductie is echt aangenaam laag en de laptop zelf blijft hierdoor enorm veel koeler. Hoewel het natuurlijk nooit helemaal te voorkomen is dat de laptop zelf ook z'n werk gaat doen als je zwaardere programma's draait.

De koelprestaties komen het beste overeen met de resultaten van deze website: http://benchmarkreviews.c...d=66&limit=1&limitstart=3

Ik heb zelf ook nog een programma gedraaid om te kijken wat de waardes met, en zonder koeling waren. Ik weet echter niet goed genoeg of dat ook betrouwbaar is, en hoewel de exacte waardes verschillen met en zonder koeling, komt het gemiddeld op het zelfde neer.
Gemiddeld tussen de 10 en 20 graden koeler (afhankelijk van het computer onderdeel) met de Zalman op volle toeren.

Hier in de huiskamer heeft niemand door dat de Zalman vol staat te draaien, de laptop zelf blaast af en toe een beetje mee, maar ik kan ongestoord weer zware programma's draaien. De rust is wedergekeerd en de levensduur van mijn trouwe laptop wordt gelijk ook gespaard.

Ondanks mijn scepticisme vooraf ben ik enorm blij dat ik de gok gewaagd heb en kan ik zeggen dat veel van de positieve reviews op Youtube en Google overeenstemmen met de ervaring die ik heb!

Heb jij ook een Zalman ZM-NC3000U Notebook Cooler?