Specificaties 1-bay dock met USB2.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart Review

henrik96 23 mei 2013, laatste update op 12 april 2014, 872 views

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart

Pluspunten

• stevige afwerking
  • usb-hub en een kaartlezer
  • plug-and-play
  • zowel 2,5" als 3,5"

Minpunten

• USB 2.0
  • aan/uitknop aan de achterkant
  • Stekker is stopcontact nodig voor usb-poorten

Mobiliteit Score: 3
Sharkoon SATA Quickport pro

inleiding
Een aantal weken geleden heb ik de standaard harde schijf mijn computertje (Acer Aspire X1430) vervangen door een SSD, de Kingstone V300 120 GB om precies te zijn, Echter, door gebrek aan Sata-poorten op het moederbord paste er maar een schijf in. Aangezien ik 500 GB te veel vind om niets mee te doen ben ik op zoek gegaan naar een HDD-behuizing.
Na enig zoeken kwam ik bij dit apparaatje uit. Hij was heel redelijk geprijsd, had een paar leuke extra functies t. o. v zijn concurrenten, zoals USB-poorten en een kaartlezer. Bovendien waren de reviews (bijna allemaal) lovend. Ik heb hem voor 25,99 besteld bij Alternate.
Eerste indruk
De volgende dag was hij binnen. De eigenlijke verpakking van Sharkoon zag er goed uit. In de doos vond ik de SATA Quickport Pro zelf, een voedingsadapter, een USB- en e-Satakabel en een korte handleiding. Het apparaatje voelt steviger aan dan je in eerste instantie misschien zou denken. Een harde schijf steek je eenvoudig in de sleuf. Wel kon de harde schijf in mijn geval wat wiebelen, maar waarschijnlijk is de sleuf expres wat breder gemaakt zodat ook dikkere HDD’s passen. Het betreft in mijn geval overigens een 3,5” schijf, maar ook 2,5" past erin.
In gebruik
Aansluiten op de computer kan via USB 2.0 (helaas geen 3.0) en e-Sata. In het laatste geval heb je dezelfde snelheid als bij een intern harde schijf, maar helaas ontbreek op mijn pc een e-Satapoort. Ik moest het dus met USB doen. Drivers installeren is niet nodig, het is een kwestie van ‘plug-and-play’.
Erg handig zijn de USB-poorten aan de voorkant, die als USB-hub fungeren. Omdat mijn PC op de grond staat, en de Sharkoon recht voor mij, scheelt het bukken als je er een wilt inpluggen. Overigens kan je de harde schijf niet via die USB-poorten (met bijv. een smartphone) benaderen, het is immers geen NAS. Wat minder goed doordacht is, is het feit dat de aan/uit-knop aan de achterkant zit. Daardoor moet je er helemaal achter gaan hengelen om hem uit te zetten. Een ander nadeel is dat je om de usb-poorten te gebruiken, je het ding aan moet staan, dus dat de vrij plompe stekker weer een stopcontact inneemt. Enerzijds lijkt dat logisch, aan de andere kant zou je denken dat de usb-stkker van de Sharkoon naar de pc genoeg engergie zou kunnen leveren voor de (desnoods een) usb-poorten.
conclusie
Al met al kan ik zeggen dat het allesbehalve een miskoop is geweest. Ik gebruik hem inmiddels ongeveer twee weken en grote nadelen heb ik nog niet ondervonden. Met een euro of 25 bied Sharkoon hier een prima prijs/kwaliteit verhouding! Wel is het jammer dat de aan/uit-knop aan de achterkant zit en dat hij is uitgerust met USB 2.0 i.p.v 3.0.

(dit is mijn eerste review, dus feedback is welkom)

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart?

Dank je wel voor je review, Hendrik. Zo te zien duurde het bijna een jaar voordat iemand reageert :'(
Dit is een mooi alternatief voor een externe HD met de HD er al in, vooral die USB-poorten zijn handig omdat ik uitbreiding zoek voor mijn laptop met maar 3 USB-poortjes . . .
Dankje voor je reactie Felix! tis inderdaad een heel leuk extraatje. Overigens wel een ander nadeeltje (ga ik zo in de review verwerken), is dat het hele gevaarte aan moet staan om de usb'tjes te gebruiiken. Kost wel weer een mooi stopcontact...